Ford Fiesta Active – radosť z jazdy

Malú „červenú čiapočku“ (ako ju doma pracovne nazvali) som si na test preberal bez nejakých väčších očakávaní a emócií. Som trochu konzervatívny človek a voči konceptu oplastovania všetkého a zdvihnutia podvozku o 1cm aj tak trochu skeptický. Tento trend, vyrábania crossoverov zo všetkého čo montážna linka ponúka, je pre mňa nepochopiteľný ale – ak to ľudia chcú a kupujú – prečo nie. Tiež som sa trochu obával spojenia s trojvalcovým litrovým motorom. Ale tu moje obavy a predsudky končia…

   

Nová Fiesta Active je navrhnutá pre tých, ktorí majú radi kompaktné hatchbacky, kvôli ich rozmerom a ľahkému parkovaniu. Je však výrazne drahšia ako štandardný model. Za vyššiu cenu dostanete robustné pohľadné auto s vyvýšeným odpružením, ktoré je navrhnuté tak, aby doprialo svojmu majiteľovi zvýšenú priechodnosť v ľahkom teréne alebo viac sebavedomia pri parkovaní na obrubníkoch v preplnených mestách. Trochu zamrzí riešenie predných svetiel len ako klasické halogénové paraboly s denným svietením pomocou obyčajnej žiarovky. Taktiež zadné veko kufra je olepené čiernou drsnou nálepkou, ktorej nedávam dlhú životnosť.

   

Na rozdiel od štandardnej verzie je Fiesta Active dodávaná len s piatimi dverami, ktoré uľahčujú život. Interiér nie je až taký priestranný, ako je tomu napríklad v prípade Pola a ani taký odvážny a štýlový ako v C3 ale použitými materiálmi aj kvalitou spracovania sa vyrovná aj rivalom z nemeckých koncernov.

Fiesta Active je vybavená systémom 8-palcového infotainmentu s dotykovým displejom, ktorý sa ľahko ovláda, je intuitivný a hlavne – je rýchly ako priemerný tablet, či smartphone. Jednotlivé položky a nastavenie sa ľahko „triafajú“ a k tomu všetkému dostanete zrkadlenie pre telefóny Apple a Android. Toto funguje na jednotku a celému infotaimentu som nemal za celý čas používania čo vytknúť. Systém Ford SYNC 3 dokáže čítať správy v slovenčine a viete ho ovládať aj hlasovými povelmi.

Odporúčaný článok:  Mazda 3 Sedan - tvrdá klasika

   

Medzi budíkmi sa nachádza veľký čierno-biely displej s rozsiahlym nastavením zobrazovaných údajov o spotrebe, dojazde, tlaku v pneumatikách, teplote a pod. Celé ovládanie palubného počítača aj tempomatu je na volante a veľmi ľahko sa ho naučíte ovládať už po krátkom zoznámení. Celé podsvietenie palubnej dosky je v krásnej tyrkysovej modrej, ktorá v kombinácii s bielou vyzerá v noci veľmi štýlovo.

Predné sedadlá sú vcelku pohodlné ale nepodržia veľmi v zákrutách. Sú skôr pre útlejšie postavy a naše nežnejšie polovičky, nakoľko základná výška je dosť vysoko a nedá sa ísť s nastavením nižšie.

   

V stredovom tuneli je dosť odkladacích priestorov, dva + jeden držiak na nápoje a v zadnom držiaku aj USB port pre nabíjanie telefónu zadných či predných pasažierov. Ďalšie vstupy sú v prednej časti a nájdete tu aj zásuvku na 12V so zvýšeným výkonom. Oplastovanie palubnej dosky je v štandarde tejto triedy. Trochu však zaráža vŕzganie madiel dverí pri stlačení rukou alebo pritiahnutím k sebe.

Štandardom je aj nastaviteľná bedrová opierka pre sedadlo vodiča – niečo, čo v tejto triede nie je štandardom ani za príplatok a za čo vám pri dlhších cestách poďakujú spodné partie vášho chrbta.

Odporúčaný článok:  Mazda 2 - Mazda do mesta

V prednej časti sa budete cítiť vzdušne a je tu pocitovo veľa priestoru, ale priestor v zadnej časti je trochu stiesnený. Svetlá výška je slušná ale vzadu už nie je toľko miesta na prepravu troch cestujúcich vedľa seba. Dve deti bez ale aj v autosedačkách tu však nebudú mať žiadny problém.

   

Batožinový priestor je na danú triedu slušný a pojme 311L a pri sklopených delených zadných sedadlách až 1093L. Nakladacia hrana je vďaka zvýšenému podvozku trochu vyššie ale na oplátku sa vám kufor odvďačí dobre tvarovaným otvorom a bočnými kapsami na maličkosti, či systémom upínacích pásov na lekárničky a povinné výbavy.

Litrový trojvalec Ford EcoBoost dosahuje výkon 92kW (125k) pri 6000ot./min a 170Nm už od 1400ot./min. Povrch diamantového typu na krúžkoch piestov znižuje trenie a turbodúchadlo, priame vstrekovanie a premenlivé časovanie ventilov zvyšujú účinnosť. Výsledkom je pozoruhodný výkon tohto malého úsporného benzínového motora. Celú dobu sa s ním cítite ako na motokárovej dráhe – je stále pripravený poskytnúť záťah pri ktoromkoľvek zaradenom stupni. Tak pružný a dobre odhlučnený trojvalcový motor sa len tak ľahko u konkurencie nenájde a bude vás zaručene baviť každým kilometrom viac. Nie nadarmo je už x-rokov po sebe motorom roka. Spotreba sa počas najazdených skoro 800km pohybovala na úrovni 6,3L/100km, čo je vzhľadom na výkon a svižné jazdy veľmi dobrá hodnota. Som presvedčený, že pokojným dušiam sa určite odvďačí aj spotrebou na hranici 5L/100km udávanou výrobcom.

Odporúčaný článok:  Nissan Qashqai Dig-T 140 Comfort Edition - ponuka odchádzajúcej generácie

   

Podvozok je typicky Forďácky – tuhý, krásne drží stopu a nepočujete rázy pri prepružení ani prejazdoch priečnych nerovností. Ako keby bol naladený presne na naše rozbité cesty a ani 17“ kolesá s pneumatikami 205/45 nerobia problém. 6-stupňová mechanická prevodovka má krátke dráhy a ani raz sa vám nestane, že by ste netrafili rýchlosť aj pri svižnejšej jazde. Po prvýkrát si môžete zážitok z jazdy s Fiestou prispôsobiť tak, aby zodpovedal daným podmienkam vďaka výberu dostupných jazdných režimov. Či už uprednostnite výkon, silu alebo hospodárnosť vďaka výberu jazdných režimov Normal, Eco a Slippery (Mokro). Pri režime Eco riadiaca jednotka rázne potláča akékoľvek náznaky športovej jazdy a aj pri poriadnom zošliapnutí plynového pedála sa auto zbiera len veľmi ležérne. Medzi režimami Normal a Slippery veľa rozdielu nespozorujete. Start-stop systém funguje na jednotku, motor naskakuje prakticky hneď a nebudete sa tak cítiť ako brzda križovatiek a kolón.

Napriek svojej vyššej cene stojí Ford Fiesta Active za zváženie a ak sa vám páči aj so svojou zdravou dávkou zaujímavého SUV štýlu – nemusíte váhať… v červenej je takmer „na zjedenie“.

 

Technické údaje Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 125K
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 3 / 12
Zdvihový objem (ccm): 998
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 92 (125) / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 170 / 1400
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 5,5-6,1

 

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →