Malú „červenú čiapočku“ (ako ju doma pracovne nazvali) som si na test preberal bez nejakých väčších očakávaní a emócií. Som trochu konzervatívny človek a voči konceptu oplastovania všetkého a zdvihnutia podvozku o 1cm aj tak trochu skeptický. Tento trend, vyrábania crossoverov zo všetkého čo montážna linka ponúka, je pre mňa nepochopiteľný ale – ak to ľudia chcú a kupujú – prečo nie. Tiež som sa trochu obával spojenia s trojvalcovým litrovým motorom. Ale tu moje obavy a predsudky končia…
Nová Fiesta Active je navrhnutá pre tých, ktorí majú radi kompaktné hatchbacky, kvôli ich rozmerom a ľahkému parkovaniu. Je však výrazne drahšia ako štandardný model. Za vyššiu cenu dostanete robustné pohľadné auto s vyvýšeným odpružením, ktoré je navrhnuté tak, aby doprialo svojmu majiteľovi zvýšenú priechodnosť v ľahkom teréne alebo viac sebavedomia pri parkovaní na obrubníkoch v preplnených mestách. Trochu zamrzí riešenie predných svetiel len ako klasické halogénové paraboly s denným svietením pomocou obyčajnej žiarovky. Taktiež zadné veko kufra je olepené čiernou drsnou nálepkou, ktorej nedávam dlhú životnosť.
Na rozdiel od štandardnej verzie je Fiesta Active dodávaná len s piatimi dverami, ktoré uľahčujú život. Interiér nie je až taký priestranný, ako je tomu napríklad v prípade Pola a ani taký odvážny a štýlový ako v C3 ale použitými materiálmi aj kvalitou spracovania sa vyrovná aj rivalom z nemeckých koncernov.
Fiesta Active je vybavená systémom 8-palcového infotainmentu s dotykovým displejom, ktorý sa ľahko ovláda, je intuitivný a hlavne – je rýchly ako priemerný tablet, či smartphone. Jednotlivé položky a nastavenie sa ľahko „triafajú“ a k tomu všetkému dostanete zrkadlenie pre telefóny Apple a Android. Toto funguje na jednotku a celému infotaimentu som nemal za celý čas používania čo vytknúť. Systém Ford SYNC 3 dokáže čítať správy v slovenčine a viete ho ovládať aj hlasovými povelmi.
Medzi budíkmi sa nachádza veľký čierno-biely displej s rozsiahlym nastavením zobrazovaných údajov o spotrebe, dojazde, tlaku v pneumatikách, teplote a pod. Celé ovládanie palubného počítača aj tempomatu je na volante a veľmi ľahko sa ho naučíte ovládať už po krátkom zoznámení. Celé podsvietenie palubnej dosky je v krásnej tyrkysovej modrej, ktorá v kombinácii s bielou vyzerá v noci veľmi štýlovo.
Predné sedadlá sú vcelku pohodlné ale nepodržia veľmi v zákrutách. Sú skôr pre útlejšie postavy a naše nežnejšie polovičky, nakoľko základná výška je dosť vysoko a nedá sa ísť s nastavením nižšie.
V stredovom tuneli je dosť odkladacích priestorov, dva + jeden držiak na nápoje a v zadnom držiaku aj USB port pre nabíjanie telefónu zadných či predných pasažierov. Ďalšie vstupy sú v prednej časti a nájdete tu aj zásuvku na 12V so zvýšeným výkonom. Oplastovanie palubnej dosky je v štandarde tejto triedy. Trochu však zaráža vŕzganie madiel dverí pri stlačení rukou alebo pritiahnutím k sebe.
Štandardom je aj nastaviteľná bedrová opierka pre sedadlo vodiča – niečo, čo v tejto triede nie je štandardom ani za príplatok a za čo vám pri dlhších cestách poďakujú spodné partie vášho chrbta.
V prednej časti sa budete cítiť vzdušne a je tu pocitovo veľa priestoru, ale priestor v zadnej časti je trochu stiesnený. Svetlá výška je slušná ale vzadu už nie je toľko miesta na prepravu troch cestujúcich vedľa seba. Dve deti bez ale aj v autosedačkách tu však nebudú mať žiadny problém.
Batožinový priestor je na danú triedu slušný a pojme 311L a pri sklopených delených zadných sedadlách až 1093L. Nakladacia hrana je vďaka zvýšenému podvozku trochu vyššie ale na oplátku sa vám kufor odvďačí dobre tvarovaným otvorom a bočnými kapsami na maličkosti, či systémom upínacích pásov na lekárničky a povinné výbavy.
Litrový trojvalec Ford EcoBoost dosahuje výkon 92kW (125k) pri 6000ot./min a 170Nm už od 1400ot./min. Povrch diamantového typu na krúžkoch piestov znižuje trenie a turbodúchadlo, priame vstrekovanie a premenlivé časovanie ventilov zvyšujú účinnosť. Výsledkom je pozoruhodný výkon tohto malého úsporného benzínového motora. Celú dobu sa s ním cítite ako na motokárovej dráhe – je stále pripravený poskytnúť záťah pri ktoromkoľvek zaradenom stupni. Tak pružný a dobre odhlučnený trojvalcový motor sa len tak ľahko u konkurencie nenájde a bude vás zaručene baviť každým kilometrom viac. Nie nadarmo je už x-rokov po sebe motorom roka. Spotreba sa počas najazdených skoro 800km pohybovala na úrovni 6,3L/100km, čo je vzhľadom na výkon a svižné jazdy veľmi dobrá hodnota. Som presvedčený, že pokojným dušiam sa určite odvďačí aj spotrebou na hranici 5L/100km udávanou výrobcom.
Podvozok je typicky Forďácky – tuhý, krásne drží stopu a nepočujete rázy pri prepružení ani prejazdoch priečnych nerovností. Ako keby bol naladený presne na naše rozbité cesty a ani 17“ kolesá s pneumatikami 205/45 nerobia problém. 6-stupňová mechanická prevodovka má krátke dráhy a ani raz sa vám nestane, že by ste netrafili rýchlosť aj pri svižnejšej jazde. Po prvýkrát si môžete zážitok z jazdy s Fiestou prispôsobiť tak, aby zodpovedal daným podmienkam vďaka výberu dostupných jazdných režimov. Či už uprednostnite výkon, silu alebo hospodárnosť vďaka výberu jazdných režimov Normal, Eco a Slippery (Mokro). Pri režime Eco riadiaca jednotka rázne potláča akékoľvek náznaky športovej jazdy a aj pri poriadnom zošliapnutí plynového pedála sa auto zbiera len veľmi ležérne. Medzi režimami Normal a Slippery veľa rozdielu nespozorujete. Start-stop systém funguje na jednotku, motor naskakuje prakticky hneď a nebudete sa tak cítiť ako brzda križovatiek a kolón.
Napriek svojej vyššej cene stojí Ford Fiesta Active za zváženie a ak sa vám páči aj so svojou zdravou dávkou zaujímavého SUV štýlu – nemusíte váhať… v červenej je takmer „na zjedenie“.
Technické údaje | Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 125K |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (ccm): | 998 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 92 (125) / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 170 / 1400 |
Prevodovka: | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 9,9 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 5,5-6,1 |