Renault Megane E-Tech – Ľahkonohá električka

Najnovší prírastok do elektrifikovanej rodiny automobilky Renault sa k nám dostal na klasický týždenný test. Už pred týmto modelom mal Renault celkom veľký úspech s jeho prvým elektromobilom Zoe. Ten bol svojho času aj najpredávanejším elektrickým vozidlom na svete. Nadviaže teda nový Megane E-Tech na úspechy tohto malého auta?!

Elektrický Renault Megane E-Tech je postavený na úplne novej platforme CMF-EV, ktorá bola vyvinutá alianciou Renault/Nissan/Mitsubishi. Pohonné ústrojenstvo je uložené nad prednou nápravou a tá je tu aj jedinou poháňanou. Testovanú verziu EV60 s bohatou výbavou Iconic poháňa 160kW elektromotor, ktorý čerpá energiu z tenkej 60kWh Li-ionovej batérie. U nás zatiaľ nie je možné dostať výkonovo slabšiu verziu s 96kW elektromotorom a 40 kWh batériou. Tú potom možné kúpiť iba v úplne základnej výbave. Zvláštne je, že Renault pri batérii neudáva, či sa jedná o celkovú alebo využiteľnú kapacitu akumulátora.

Vzhľad nového Meganu je moderný a pre niekoho možno zvláštny. Delí okolie na obdivovateľov a „hejterov“. Na prednej maske sa nachádza nové logo značky Renault, ktoré má stelesňovať transformáciu značky. Z neho vybiehajú do strán širšie linky, ktoré sa na bokoch karosérie menia na Full LED svetlomety. Tie spája linka zostupujúca dole k zlatému ozdobnému prvku, ktorému Renault hovorí „F1 lišta“.

Bočný pohľad odhaľuje veľké, 20-palcové hliníkové disky s nízkoprofilovými pneumatikami. Na strane spolujazdca je v bočnom nárazníku za predným kolesom umiestnený aj nabíjací port. Luxusný dojem z vozidla dotvárajú aj zvláštne zasúvacie kľučky predných dverí. Trochu nemotorne sa s nimi manipuluje ale je tomu tak kvôli lepšej aerodynamike vozidla, pretože u elektromobilov sa každý ušetrený watt na spotrebe počíta. Len škoda, že tu Renault nepoužil napríklad kamerový systém namiesto zrkadiel (ako napr. Honda E), pretože práve spätné zrkadlá vytvárajú nadmerný hluk pri cestovných rýchlostiach nad km/h.

Kľučky pre zadné dvere sú zapustené v C stĺpiku a ich použitie je intuitívne a hneď na prvýkrát je vám jasné, ako s nimi zaobchádzať. Silueta vozidla je postupne sa znižujúca s malým previsom na konci. Čierna lesklá strecha a aj tenká lišta okolo spodnej časti vozidla zužujú na prvý pohľad široké vozidlo.

Zadnú časť vozidla opäť skrýva zlatý ozdobný prvok nad zadným difúzorom, doplnený ďalšími čierno lakovanými časťami. Cez veko kufra prechádza strieborno-červená línia, ktorá je súčasťou zadných LED svetlometov. Túto linku rozdeľuje presne v polovici znak automobilky a pod ním umiestnené označenie modelu. Nachádza sa tu malé tlačidlo otvárania kufra, ktorý však nie je elektrický, a to ani za príplatok. Opäť škoda, pretože možno trochu nešťastne musíte stlačiť ono tlačidlo a potom zdvihnúť kufor za jeho spodnú časť a manuálne otvoriť. Špinavé prsty zaručené.

V interiéri na prvý pohľad ohromí plne digitálna prístrojová doska o veľkosti 12,3 palca, ktorá plynule nadväzuje na vertikálne orientovanú 12-palcovú multimediálnu obrazovku systému OpenR link so vstavanými službami od Google. Plusom je, že všetky ovládacie prvky a obrazovky sú naklonené smerom k vodičovi. Na prvý pohľad tu viete, kde sa aké tlačidlo nachádza a na čo slúži, takže ergonómia je na jednotku. Renault sa tu vďaka bohu nevydal cestou dotykového ovládania všetkého, ale okrem hlavnej obrazovky infotainmentu tu nájdeme aj klasické tlačidlá, napríklad aj pre ovládanie klimatizácie.

Odporúčaný článok:  Dacia Duster – štvorkolka s dobrou cenovkou

Ako sme písali, Megane E-Tech dostal nový palubný systém od Google. Renault tak nešiel cestou ostatných tradičných automobiliek a nevyvíjal si vlastný softvér infotainmentu a vybavil svoju dočasnú elektrickú vlajkovú loď systémom Android Automotive. Užívateľ sa tak jednoducho prihlási svojim Google účtom a má potom napríklad Google Mapy synchronizované s tými, ktoré má v telefóne. Systém však samozrejme umožňuje doinštalovať ďalšie aplikácie z obchodu Google. Aplikácií je zatiaľ poskromne, pretože je systém celkom novinka, ale ďalšie appky určite budú rýchlo pribúdať. Mapy od Google doznali vylepšení pre pohodlnejšie fungovanie s elektromobilom a tak pri plánovaní vidíte, s akým stavom nabitia dorazíte do cieľa a s akou porciou energie v batérii by ste dorazili zase späť. Pokiaľ energia na dojazd do zadanej lokality nestačí, systém odporučí nabíjanie po ceste. Tu by sa zoznam odporúčaných nabíjačiek ešte mohol vylepšiť, pretože niektoré stanice systém nepoznal vôbec.

Toľko chvály k systému od Googlu, až musíme povedať aj tú druhú stranu mince. Systém je aj napriek viacerým aktualizáciám od výroby stále mierne „zasekaný“. Niekedy prestane fungovať ovládanie hlasitosti, ktoré následne nefunguje až do reštartu systému, inokedy nejde spárovať telefón cez Bluetooth. Veríme však, že tieto „muchy“ Renault čoskoro vychytá a systém bude spoľahlivý.

Cez predné dvere a pod čelným sklom je umiestnený dekoratívny prvok, imitujúci drevený dekor. Pod ním pomáha dotvárať atmosféru svetelná lišta, ktorá prechádza celou prednou časťou vozidla. Farby je možné zvoliť pre každý jazdný režim zvlášť, prípadne sa budú automaticky meniť podľa dennej doby. Pod centrálnym displejom je potom šikovne umiestnená priehradka na telefón s bezdrôtovým nabíjaním štandardu Qi. Telefón v nej však pri športovejšej jazde značne „cestuje“ a nabíjanie odpája.

Na volante sa nachádza tlačidlo Multi Sense, ktoré mení jazdné profily vozidla (Eco, Comfort, Sport a Individual). Športovnosť vozidla tiež umocňujú pádla pod volantom, ktoré tu však slúžia iba na nastavenie stupňa rekuperácie. Od úplného plachtenia cez miernu, strednú až najsilnejšiu rekuperáciu. V poslednom najvyššom stupni je brzdný účinok skutočne silný a je tak možné vozidlo celkom prudko spomaliť do rýchlosti 10 km/h.

Adaptívny tempomat je už samozrejmosťou, nastavíte si na volante vami požadovanú rýchlosť a auto si stráži prevádzku pred vami. Možno dobržďovanie do kolóny by mohlo fungovať s väčšou predikciou a následným miernejším brzdením. 360 ° kamerový systém okolo vozidla vám dá detailný pohľad na okolie a v spätnom zrkadle sa nachádza aj displej, na ktorý si môžete premietnuť pohľad zo zadnej kamery. Riešenie super, pretože výhľad dozadu je z vozidla pomerne obmedzený, no je treba dávať pozor, pretože obraz je veľmi priblížený a nie je širokouhlý. Na križovatkách budete vidieť posádke vozidla za vami doslova až do úst…

Automatické prepínanie diaľkových svetiel funguje po zotmení ukážkovo a ani raz neoslnilo protiidúce vozidlá, prípadne v obci sa prepne hneď späť na stretávacie svetlá. Ak vám nevadí ovládať vaše auto aj hlasom, môžete využiť Google Assistant, avšak iba v angličtine.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi L200 MY2020 - nová tvár klasiky

Na pravej hornej strane za volantom sa nachádza tenká radiaca páka, ktorá síce nezaberá miesto na stredovom tuneli a ten je tak využitý na odkladacie priestory a lakťovú opierku, avšak mierne koliduje s ďalšími dvoma páčkami pod ňou. Nie, že by sa na to nedalo zvyknúť, ale občas som mal problém so spustením stieračov, namiesto zaradenia na jazdu vpred. Páčky sú ešte aj dizajnovo absolútne nezladené a tak tu máme radiacu páku ála Tesla, stieračovú ála Arkana a ovládanie multimédií ála staršie modely Renaultu.

Úložných priestorov je tu dostatok a stredový tunel ponúka zaujímavý systém „vyskladania“ priečinkov na nápoje a predmety. Cestujúci na zadných sedadlách sa môžu veľmi komfortne odviezť, pokiaľ nemerajú viac ako cca. 190cm. Moderný trend čiernej stropnice ešte viac umocní stiesnený dojem na zadných sedačkách a tak sa Megane E-tech zdá v skutočnosti menší ako je. Priestoru na nohy je však vzadu neúrekom.

Pozrime sa teraz, čím sa nová platforma CMF-EV pýši v prospektoch a tlačových správach. Mala by to byť hlavne úspornosť a efektivita v prevádzke. Je pravdou, že hodnoty spotreby sa chvíľami zdali až neuveriteľné, na takto stavaný a bezmála 1 700kg vážiaci elektromobil. Výrobcom udávaný dojazd 450 km a kombinovaná spotreba 15,8 kWh/100km sú skutočne reálne hodnoty. No iba za ideálnych podmienok. Za necelých tisíc kilometrov s prevahou diaľnic s rýchlosťou ľahko cez 130 km/h sa naša hodnota priemernej spotreby vyšplhala na hodnotu 23 kWh/100km. Má to na svedomí zima, svižná jazda a menej pohybu v meste.

V meste, za teplého počasia však reálne budete jazdiť za luxusných 10 až 13 kWh/100km a tak dojazd môže atakovať aj hranicu 500 kilometrov. Iná vec je však spotreba v zimnej prevádzke, keď batéria dostáva zabrať zvýšenou potrebou na vykurovanie kabíny vozidla. Dojazd tak vie poklesnúť pri plnom nabití aj na 250km. AC nabíjanie je slušné a palubná nabíjačka dovolí potiahnuť z „obyčajného“ wallboxu aj 22kW. Môžete tak počas cca 3 hodín nabiť úplne vybitú batériu späť do plna, a to aj na domácom wallboxe, pokiaľ vám to váš hlavný istič dovolí. Alebo jeden hodinový nákup, napríklad niekde na nabíjačke v nákupnom centre, vám zaistí dojazd v meste necelých 200 km. Maximálnu úroveň nabitia si tiež môžete nastaviť v infotainmente vozidla.

No na druhú stranu, čo sa týka rýchleho DC nabíjania, je výrobcom udávaná maximálna hodnota 130 kW. Tá je síce skutočne dosiahnuteľná a v nižších percentách stavu nabitia sme do vozidla posielali maximálnu porciu výkonu. Avšak toto maximum vydrží iba chvíľu a potom neustále pozvoľna klesá. Od cca 50% kapacity batérie už je nabíjanie relatívne pomalé a drží sa okolo hodnoty 100 kW a následne od 80% klesá ešte výraznejšie. Tu je ešte priestor na nejaký ten update softwaru.

Aj keď od takéhoto auta na každý deň nebudete vyžadovať športové výkony, vedzte, že Megane E-Tech po ostrejšie prejazdených zákrutách túži a dá sa s ním vyšantiť. Aj viac než dostatočný výkon 160 kW k tomu nabáda. Po zvolení režimu Šport tak dáte priechod plnému výkonu, tuhšiemu ovládaniu volantu a červenému osvetleniu v interiéri. Auto v zákrutách príkladne sedí, vďaka nízkemu ťažisku a 20-palcovým kolesám v rohoch karosérie. Presne dávkovateľný výkon a tuhé riadenie vykúzli úsmev na tvári, že vám ani nebude vadiť, že pod kapotou nie je vysokoobjemový benzínový motor.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-5 Skyactiv-D 175 AWD – reklama na ticho

Jediný hluk (okrem toho od spätných zrkadiel) ide od povrchu vozovky, a tak záleží, na ako kvalitnom a rovnom povrchu práve idete. Elektromobil s takto perfektne odhlučneným interiérom sme tu už dlho nemali. Pri prudkom zošliapnutí pedála akcelerátora vás výkon elektromotora zatlačí pekne do sedačky, no treba povedať, že tu môže byť občas problém preniesť výkon na vozovku. Keďže sa jedná o predokolku, nejaké tie kamienky alebo trochu blata na ceste spôsobí prekĺznutie predných kolies v zábere a hneď zasahuje ESP, ktoré pribrzďuje, aj keď to nechcete. Tých 300Nm, dostupných prakticky od nuly, vie s predkom riadne zamávať. Na stovku to vytiahne za rovných 7,4 sekundy.

Prejav 160kW (220k) elektromotora je veľmi príjemný, s rýchlymi reakciami na „plynový“ pedál a hladkou a plynulou akceleráciou, ktorú sprevádza ticho. Dynamika je slušná nielen v nízkych rýchlostiach. Dôstojne sa silnejší Megane E-Tech prejavuje aj na diaľnici, no iba do okamihu, než v 160 km/ zasiahne obmedzovač. Príjemné je tiež pružné zrýchlenie v situáciách, keď potrebujete napríklad predbiehať. Z 80 na 120 km/h dokáže akcelerovať za niečo okolo 4 sekúnd.

Čo sa týka podvozku, tak tu Megane E-Tech naozaj funguje veľmi dobre. Podvozok krásne filtruje nerovnosti, nielen vďaka práci tlmičov, ale aj akusticky. Elektrický Megane neposkakuje, kolesá nemlátia o dorazy a v aute nič nebúcha ani nevibruje. To už musíte trafiť poriadnu jamu, aby niečo narušilo ticho a pohodu na palube. Renaultu sa podarilo naladiť skvelý podvozok, ktorého schopnosti dokonale pristanú tichému elektrickému pohonu. Hoci pri pohľade na veľké 20-palcové kolesá obuté do pneumatík 215/45 by ste to najprv nepovedali.

Napriek poddajnejšiemu odpruženiu sa karoséria ani na zvlnenej ceste protivne nerozkmitá, ako to elektrické autá s ťažkou baterkou v podlahe občas robia. On vlastne Megane E-Tech na pomery elektromobilov ani zas tak ťažký nie je. V testovanom prevedení váži cca. 1,7 tony. Áno, stále je to dosť, ale bavíme sa o elektrickom vozidle nižšej strednej triedy. So smerovou stabilitou potom pomáha aj pomerne dlhý rázvor s kolesami v rohoch karosérie. Do zákrut sa Megane E-Tech púšťa veľmi ochotne a podobne si vedie aj pri náhlych zmenách smeru. Len je škoda, že riadenie je úplne neutrálne a hluché, prakticky bez akejkoľvek spätnej väzby.

Elektrický Megane nás snáď vo všetkých dôležitých oblastiach potešil – ponúka prepracovaný a útulný interiér, poteší mimoriadne komfortným prejavom a 160kW elektromotor mu nadpriemernú dynamiku. Z pohľadu „mestského“ cestovania je tento elektromobil veľmi prívetivým autom, ktoré sa pekne a ľahko riadi, navyše je pohodlné a tiché.

Ak máte financie na elektromobil a obzeráte po elektrickom kompakte, určite si nový Megane skúste. Základ, v u nás ponúkanej výbave Techno totiž štartuje na 45200€ a verzia so 22kW palubnou nabíjačkou začína na 48 200€. V testovanej výbave Iconic a s príplatkami potom dáte za takto vybavené auto až 52 050€…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →