Tento víkend sa konali preteky okruhového pohára Histo-Cup na našom Slovakia Ringu. Existuje už od roku 1998 a je organizovaný z Rakúska, preto sú aj komentáre počas pretekov v nemčine. Ide o najväčšie podujatie historických a klasických vozidiel v strednej Európe, zúčastňuje sa ho približne 300 pretekárov, 500 mechanikov a 1000 sprievodných osôb. Jazdí sa vždy 7 víkendov na okruhoch v Rakúsku a okolitých štátoch:
- Automotodrom Brno
- Salzburgring
- Automotodrom Grobnik
- Pannoniaring
- Slovakiaring
- Salzburgring – Bosch Race
- Red Bull Ring
Preteky prebiehajú v týchto sériách:
- Histo-Cup K do 1985 – pretekárske autá vyrobené do roku 1985 dodržujúce originálne homologizácie
- Histo-Cup Spezialtourenwagen – pretekárske autá vyrobené do roku 1985 s povolenými úpravami (modernizácia motora, bŕzd, atď.)
- Young-Timer do 2004 – pretekárske autá vyrobené do roku 2004
- BMW 325-Challenge – BMW 325 model E30
- Formel Historic – historické formule
- Classica Trophy – autá predstavené pred 31.12.1989
- Touring Car Open – pretekárske autá vyrobené po roku 2004
Okrem toho sú ešte vozidlá rozdelené do periód podľa veku a tried podľa objemu valcov, detailné info nájdete na stránke organizátora spolu s ostatnými reguláciami. Existuje teda naozaj široké spektrum kategórii, kde je možné súperiť vždy so seberovnými, aj keď sa na dráhe objaví naraz napríklad aj Ferrari F430 a Renault Clio. V rámci pretekov na Slovakia Ringu sa jazdilo aj
- Porsche Classic Cup – séria pre modely 911, 914, 964, 993, 924, 928, 944 a 968 vyrobené v rokoch 1966 až 1998
- BMW 318is Poland – séria BMW 318is účastníkov z Poľska
Bolo tu možné vidieť veľa zachovalých a zrekonštruovaných historických a klasických pretekárskych vozidiel. Jedinou výnimkou bola snáď séria „BMW 318is Poland“, tie by som označil skôr pojmom „mobilné vrakovisko“. Vládla tu celý čas príjemná atmosféra, mohli ste prihliadať mechanikom pri opravách, pretekárom pri súbojoch na trati, dokonca aj počasie bolo úplne ideálne a vstup zadarmo. Napriek tomu všetkému bola tribúna skoro prázdna.
Vyzerá to tak, že praví „petrolheadi“ už pomaly, ale isto vymierajú. Ľudia majú dnes iné záujmy a hlučné smradlavé rýchle autá patria skôr do múzea dvadsiateho storočia. Dnes každý pred výkonným GT uprednostní obrovské SUV pre image a pocit falošného bezpečia, pretože do skutočného terénu sa prostá väčšina dnes vyrobených SUV nikdy nedostane. Naši zákonodarcovia nás navyše učia nenávidieť spaľovacie motory a milovať tie elektrické. A koniec koncov, žeby zábava vo forme rýchlej jazdy autom bola naozaj len výsadou tých najbohatších? Celé toto podujatie som sa pokúsil priblížiť v priloženej foto-galérii, možno sa medzi vami ešte nejakí petrolheadi nájdu a na Slovakia Ringu už čakajú pripravené Hondy.
Pre priblíženie atmosféry pripájam aj krátke video.