Hyundai predstavuje nový hot-hatch – i20 N

Spoločnosť Hyundai predstavila svoj najnovší vysoko výkonný model i20 N – hatchback vhodný pre jazdu po pretekárskom okruhu a inšpirovaný súťažným špeciálom i20 WRC. Rovnako ako ostatné modely Hyundai N, aj i20 N poskytuje vysokú mieru pôžitku z jazdy vďaka svojmu výkonnému motoru a technologickým inováciám, ktoré zvyšujú jazdnú dynamiku. Najnovší model radu i20 sa v Európe pripája k úspešným ostrým modelom i30 N a i30 Fastback N a oslovuje automobilových nadšencov, orientovaných na výkon.

Nový Hyundai i20 N má svoje korene v automobilovom športe. Je inšpirovaný špeciálom i20 Coupe WRC, súťažným automobilom, vychádzajúcim z cestného modelu Hyundai i20, a preto má rovnakú pohotovostnú hmotnosť, aká je predpísaná (ako minimálna) v majstrovstvách sveta FIA World Rally Championship (WRC). Tento model priniesol značke Hyundai úspech – v roku 2019 vybojoval Hyundai titul majstra sveta WRC v hodnotení výrobcov po tom, ako počas sezóny dosiahol štyri víťazstvá. Dodnes si Hyundai pripísal na svoje konto celkovo 17 víťazstiev v najvyššej kategórii svetového šampionátu v automobilových súťažiach.

Naša vysoko výkonná línia N je veľmi úspešná odkedy sme v roku 2017 uviedli i30 N. Teraz sme sa rozhodli vyvinúť model inšpirovaný i20 Coupe WRC, ktorý nám v minulom roku vybojoval víťazstvo v majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach,“ hovorí Thomas Schemera, člen predstavenstva Hyundai Motor Company pre výrobu. „Novým i20 N rozširujeme vysoko výkonnú líniu N, aby sme oslovili ešte viac zákazníkov, ktorí chcú zažiť vzrušenie z pretekárskej trate v každodennom živote.“

Milovník zákrut: Hyundai predstavuje nový model i20 N

Nový Hyundai i20 N má nekompromisný a energický vonkajší vzhľad, ktorý korešponduje s jeho vysokou výkonnosťou. Vonkajší dizajn zvýrazňuje športový charakter vozidla kombináciou prvkov z motoršportovej tradície Hyundai a najnovšej dizajnovej identity „zmyselnej športovosti“ (Sensuous Sportiness). Táto kombinácia vytvára osobitú emocionálnu príťažlivosť. Dynamický dizajn východiskového modelu je doplnený osobitnými aerodynamickými prvkami a zmenšenou svetlou výškou o 10 mm.

Dominantným prvkom na prednej časti karosérie je nárazník s veľkým otvorom na vstup chladiaceho vzduchu pre turbodúchadlom prepĺňaný motor. Široká maska chladiča s logom N logo má jedinečnú mriežku, ktorej tvar je inšpirovaný šachovnicovou traťovou vlajkou, čím zvýrazňuje spôsobilosť vozidla pre jazdu na pretekárskom okruhu. Pod mriežkou lišta predného spojlera, lakovaná v kontrastnej červenej farbe Tomato Red, akcentuje športový dizajn. Táto kontrastná farba sa opakuje aj na nových nadstavcoch prahov a zadnom nárazníku.

Na zadnej hrane strechy nápadné prítlačné krídlo, inšpirované WRC, zvyšuje aerodynamický prítlak, čím zlepšuje smerovú stabilitu nového modelu i20 N pri rýchlej jazde. Zadný nárazník s difúzorom obsahuje ikonické trojuholníkové zadné hmlové svetlo, evokujúce dizajn modelov i30 N a i30 Fastback N. Vysoký výkonový potenciál motora navonok symbolizuje veľká oválna koncovka výfuku.

Ďalšími atraktívnymi prvkami dizajnu sú predné LED svetlomety a stmavené zadné skupinové svetlá, vyhotovením pripomínajúce čierny diamant. Športový charakter nového modelu i20 N ďalej akcentujú špeciálne 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny s matne sivou povrchovou úpravou a červené brzdiče predných kotúčových bŕzd s logami N.

Odporúčaný článok:  Po stopách talianskych superšportov - Modena

Pre nový Hyundai i20 N bude na výber 6 karosárskych farieb, vrátane modrého odtieňa Performance Blue, vyhradeného exkluzívne pre modely Hyundai N. Na želanie zákazníka môže byť strecha kabíny lakovaná v kontrastnej čiernej farbe Phantom Black. Akcenty v červenej farbe Tomato Red symbolizujú DNA značky z automobilového športu.

Farby karosérie budú: Performance Blue (s voliteľnou strechou Phantom Black), Intense Blue (s voliteľnou strechou Phantom Black), Polar White (s voliteľnou strechou Phantom Black), Sleek Silver (s voliteľnou strechou Phantom Black), Brass (s voliteľnou strechou Phantom Black), Phantom Black

V interiéri nový model i20 N obsahuje špecifické prvky modelov N a high-tech funkcie, ktoré reprezentujú vysoko výkonný automobil. Patria k nim športové predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, vyvinuté špeciálne pre i20 N, športový multifunkčný volant N a rukoväť radiacej páky N, ako aj kovové pedále N. Čierny interiér obsahuj akcenty v modrej farbe Performance Blue a čierny strop kabíny.

Digitálny združený prístroj má zobrazenie otáčkomera s variabilnou červenou zónou, ktorá sa mení podľa teploty motorového oleja, ako aj indikátor optimálneho preradenia z radu farebných svetiel na hornom okraji displeja.

Nový Hyundai i20 N poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra s priamym vstrekovaním paliva (1.6 T-GDi), ktorý sa montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Motor je prvým agregátom novej generácie použitým v európskom modelovom rade značky Hyundai. Dosahuje maximálny výkon 150 kW (204 k). S pohotovostnou hmotnosťou 1 190 kg, rovnakou ako súťažný špeciál i20 Coupe WRC, má nový i20 N jednu z najlepších hodnôt výkonovej hmotnosti vo svojej triede. Hyundai i20 N dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.

Pretože motor 1.6 T-GDi poskytuje svoj maximálny krútiaci moment 275 Nm už pri nízkych otáčkach 1 750 min-1 a udržiava ho až do otáčok 4.500 min-1, je veľmi pružný. Táto priaznivá charakteristika zabezpečuje spontánnu reakciu a energickú akceleráciu, ktorá je predpokladom dynamickej jazdy po ceste alebo pretekárskej trati. Kvôli vysokej pružnosti motora je i20 N súčasne bez kompromisov vhodný aj na každodenné jazdenie. Svoj maximálny výkon 150 kW (204 k) motor dosahuje pri otáčkach 5 500 až 6 000 min-1, čo zlepšuje akceleráciu v oblasti stredných a vysokých otáčok a prispieva k vysokej výkonnosti i20 N v širokom spektre jazdných situácií.

Za tieto vlastnosti motor 1.6 T-GDi vďačí inovatívnej konštrukcii. Ventilový rozvod využíva nový systém variabilného časovania značky Hyundai CVVD (Continuously Variable Valve Duration), ktorý reguluje dobu otvorenia ventilov podľa jazdnej situácie a prispieva tak k zvýšeniu výkonu a zníženiu spotreby paliva o 3 percentá.

Odporúčaný článok:  Hyundai IONIQ Electric - plánovač ciest

Prepĺňanie zabezpečuje turbodúchadlo s kvapalinovým chladičom komprimovaného vzduchu. Na prípravu zmesi slúži vysokotlakové priame vstrekovanie s tlakom 350 barov, zaručujúce optimálne rozptýlenie paliva pre efektívne spaľovanie.

Pre Hyundai i20 N bola zosilnená a modifikovaná 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá znáša väčší krútiaci moment a vysoké otáčky. Rovnako ako v modeloch i30 N má prevodové ústrojenstvo špecifické funkcie pre zvlášť dynamickú jazdu. Funkcia automatického prispôsobenia otáčok pri preraďovaní (Rev Matching), ktorá sa aktivuje osobitným tlačidlom na multifunkčnom športovom volante N, synchronizujúca otáčky motora s otáčkami prevodovky. To umožňuje mäkšie alebo športovejšie preradenie smerom nadol – podľa nastaveného jazdného režimu. Rozjazdová automatika Launch Control umožňuje maximálne efektívnu akceleráciu z miesta, akoby vozidlo riadil skúsený pretekár. Nový Hyundai i20 N môže byť na želanie vybavený aj samosvorným diferenciálom N Corner Carving Differential. Mechanický samosvorný diferenciál zlepšuje prenos krútiaceho momentu na predné kolesá pri rýchlom prejazde zákrut, pretože zabraňuje prešmykovaniu odľahčeného vnútorného kolesa, čím zlepšuje trakciu a zvyšuje dynamickú stabilitu.

Nový Hyundai i20 N je vybavený rozličnými špeciálnymi funkciami pre zvýšenie pôžitku zo športovej jazdy. Systém N Grin Control umožňuje zákazníkom prispôsobiť si vozidlo nastavením jedného z piatich jazdných režimov: Normal, Eco, Sport, N a N Custom. Jazdné režimy nastavujú parametre motora, elektronického stabilizačného systému ESC, posilňovač riadenia a zvuk výfuku, tak aby boli optimalizované pre rozdielne jazdné podmienky. V režime N Custom si vodič môže pre každý uvedený komponent vozidla individuálne nastaviť hodnoty režimov Normal, Eco, Sport a Sport+ podľa osobných preferencií a cestných podmienok pomocou pavučinového diagramu na displeji systému infotainmentu. Tlačidlo N na multifunkčnom športovom volante umožňuje rýchlo prepnúť do zvoleného režimu. Pre ešte športovejší zážitok z jazdy sa dá aj elektronický stabilizačný systém ESC nastaviť v troch stupňoch: zapnutý, športový režim a úplne vypnutý.

Ďalšie špecifické prvky inšpirované automobilovým športom sú elektrický zvukový generátorklapky v koncovom tlmiči výfuku na modifikáciu zvuku a indikátor opotrebovania brzdového obloženia (PWI).

Konštruktéri Hyundai modifikovali a nanovo vyladili podvozok, brzdy a riadenie modelu i20 tak, aby zodpovedali vysokému výkonu nového motora 1.6 T-GDi a umožňovali suverénnu jazdu po pretekárskom okruhu.

Podvozok bol spevnený na 12 rozličných miestach, aby sa zlepšila a ovládateľnosť a  jazdné vlastnosti za všetkých poveternostných podmienok. Konštrukčné zmeny zahŕňajú aj dodatočnú výstuhu.

Zosilnené horné úchyty tlmičových vzpier McPherson prednej nápravy a guľové čapy spolu s nanovo vyladenou geometriu so zväčšeným odklonom kolesa, nový priečny skrutný stabilizátor, ako aj nové vinuté pružiny a tlmiče pruženia zlepšujú jazdné vlastnosti pri športovej jazde. Nová predná náprava (N Power Sense Axle) a modifikovaná zadná náprava s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou lepšie odolávajú pôsobeniu bočných síl, čím prispievajú k zlepšeniu ovládateľnosti pri rýchlej jazde. Nové vyladenie má aj hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, namontovaným na stĺpiku riadenia (C-MDPS), prevodový pomer riadenia je 12,0:1 oproti 12,4:1 pri ostatných verziách i20.

Odporúčaný článok:  Vision Zero - budúcnosť automobilovej dopravy

Vysoko výkonná brzdová sústava s kotúčovými brzdami vpredu i vzadu má na prednej náprave kotúče s priemetom zväčšeným o 40 mm oproti normálnym modelom i20 pre zvýšenie odolnosti voči fadingu. Disky kolies z ľahkej zliatiny, obuté do špeciálnych pneumatík  Pirelli P-Zero rozmeru 215/40 R18 so značením „HN“ (pre „Hyundai N“), sú pripevnené piatimi skrutkami.

Novy model i20 N je vybavený najmodernejšími asistenčnými a bezpečnostnými systémami Hyundai SmartSense a spĺňa najvyššie európske bezpečnostné štandardy. Medzi asistenčné a bezpečnostné systémy patria: Systém autonómneho núdzového brzdenia (FCA), Systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu so sledovaním vozidla pred sebou (LFA), Systém monitorovania mŕtveho uhla (BCW), Asistent na inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich max. povolenú rýchlosť (ISLA).

Asistenčné systémy Hyundai SmartSense: Systém varovania pred čelným nárazom (FCW), Systém autonómneho núdzového brzdenia s detekciou vozidiel, chodcov a cyklistov (FCA), Systém na upozornenie opustenia jazdného pruhu (LDWS), Systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA), Systém monitorovania mŕtveho uhla (BCW), Asistent na inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich max. povolenú rýchlosť (ISLA), Systém na sledovanie únavy vodiča (DAW), Automatické prepínanie diaľkových svetiel (HBA), Systém na nasledovanie jazdného pruhu (LFA), Asistent na upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní (RCCA), Zadná parkovacia kamera

Nový Hyundai i20 N je vybavený funkciou Performance Driving Data System na monitorovanie a zlepšovanie výkonnosti vodiča pri jazde po pretekárskom okruhu. Funkcia, integrovaná do systému infotainmentu, registruje a zobrazuje jazdné dáta, vrátane výkonu a krútiaceho momentu motora, prepĺňacieho tlaku, akcelerácie a merania času kola.

Vybavenie nového modelu i20 N si zákazník môže rozšíriť o príplatkový systém infotainmentu, vybavený veľkým displejom LCD s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a špecifickým obsahom pre modely N. Systém podporuje integráciu smartfónu cez Apple CarPlay a Android Auto. Umožňuje aj využívanie najnovšej verzie online služieb Bluelink značky Hyundai. Patria k nim napríklad služby Hyundai LIVE Services, Connected Routing a Last Mile Navigation, ako aj funkcie diaľkovej kontroly a ovládania vozidla prostredníctvom aplikácie Bluelink pre smartfóny. Služby Bluelink sú výrobcom predplatené na obdobie 5 rokov.

Nový Hyundai i20 N sa začne na Slovensku predávať v druhom štvrťroku 2021.

Technické údaje Hyundai i20 N

Motor1.6 T-GDi
Výkon150 kW (204 k)
Maximálny krútiaci moment275 Nm
Prevodovka6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h6,7 s
Maximálna rýchlosť230 km/h
Rozmery4.075 x 1.750 x 1.440 (rázvor: 2.580) mm

Zdroj textu a fotografií: Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovensko

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →