Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design – umiernená žabka

Prvá generácia Nissanu Juke sa do histórie zapísala ako auto s jedným z najbláznivejších designov v súčasnom automobilovom priemysle. Jej nástupca je oveľa umiernenejší, zato však stále výrazný.

V roku 2010 uviedol Nissan na európsky trh kompaktný crossover Juke. Na trhu do tej doby neexistoval žiadny podobný automobil. S jeho odvážnym, osobitým dizajnom, ktorý kombinoval energickosť a športovosť, vytvoril pre zákazníkov osviežujúcu alternatívu k tradičným možnostiam. Možno trochu pripomínal usmiatu žabu, no mne osobne sa páčil. Jedno je však isté – Nissan Juke bol neprehliadnuteľný a mal svoju vlastnú osobnosť.

V nasledujúcich rokoch predaje tohto modelu výrazne prekonali pôvodné očakávania a napriek tomu, že po ňom prišlo mnoho konkurentov, zostal Juke v tomto segmente trhu akousi referenciou a celkovo sa predalo cez 1,5 milióna vozidiel tohto modelu do októbra 2019, kedy dorazila jeho druhá generácia.

Na výraznom dizajne stavia aj aktuálna druhá generácia, na prvý pohľad je však omnoho umiernenejšia. Okrúhle svetlá, ktoré boli hlavným poznávacím znakom Juku, zostali a tvoria hlavné svetlomety. Typické žabie oči potom zmenili svoju formu a už netrčia nad prednou kapotou, ale sú decentnejšie zakomponované do predného nárazníka a nadväzujú na chrómovanú masku chladiča v tvare písmena V.

Zadné partie sa tiež umiernili. Zozadu spoznáte aktuálne dizajnovo typický Nissan, avšak široké boky s výrazným postojom a siluetou so splývavou strechou sa stále držia svojej predlohy. Hrany karosérie potom nabrali ostrejšie črty oproti minulej zaguľatenej generácii. Dôležité je, že Juke stále vyzerá inak ako ostatné autá tejto kategórie a pritom je stále veľmi výrazný. A to je dobre. Pre každého skrytého extroverta + 1 bod.

Odporúčaný článok:  Nissan Qashqai Dig-T 140 Comfort Edition - ponuka odchádzajúcej generácie

Popri niekoľkých možnostiach individualizácie karosérie vo vyššej výbave sa môžete vyblázniť aj v konfigurátore interiéru. Na výber je z troch variantov čalúnenia – základnej čiernej je možné kombinovať so všetkými farbami karosérie, bielu kožu s bielou karosériou a oranžovo-červený odtieň kože potom vo chvíli, kedy máte buď karosériu, alebo strechu v tomto odtieni.

V interiéri nového Juku sa budete cítiť ako doma. Kvalita spracovania pôsobí veľmi dobre, hlavne čalúnenie Alcantarou je naozaj parádne a rozloženie ovládacích prvkov je typický Nissan, takže sa tu ľahko vyznáte. Zaujímavým detailom sú výduchy klimatizácie s Aero vzorom a veľmi pekné sedačky s integrovanou hlavovou opierkou (ktorá však zo zadnej strany obsahuje lesklý plast… nič pre ďeťúrence). Tieto pseudopretekárske škrupiny dostanete v základe a vo vyšších výbavách majú potom navyše zabudované reproduktory značky Bose (Audiosystém BOSE® Personal Plus s 8 reproduktormi), ktoré sa postarajú o skvelý priestorový efekt a hrajú skutočne kvalitne. Posed za volantom je príjemný aj pre vodičov, ktorý hľadájú nízke ukotvenie sedačky.

Neoddeliteľnou súčasťou nového Juku sú tiež vylepšené bezpečnostné systémy. Štandardne dostanete stráženie jazdného pruhu, núdzové brzdenie, automatické diaľkové svetlá a čítanie dopravných značiek. Ďalej je možné priplatiť si za stráženie mŕtveho uhla, stráženie premávky pri cúvaní, adaptívny tempomat či asistenta riadenia. Dôležitým aspektom je aj konektivita – Apple CarPlay a Android Auto sú samozrejmosťou rovnako ako živé mapy s aktuálnou dopravou.

Rozkročený postoj nového Juku vyžaruje sebavedomie a vlastne by mohol byť pekne nabrúseným hot-hatchom. V predchádzajúcej generácii bol Juke Nismo RS veľmi zaujímavým modelom športového auta, pokiaľ mu tak môžeme hovoriť (on to bol skôr ostrý crossover so samosvorom a škrupinovým sedačkami), a Juke-R 2.0 s motorom z Nissanu GT-R za nehoráznu cenu bol totálny úlet. A to bolo tiež dobre.

Odporúčaný článok:  Nissan Qashqai – pán crossover

Na ostrú variantu však v druhej generácii môžete zrejme rovno zabudnúť. S najväčšou pravdepodobnosťou dorazí iba elektrifikovaná verzia v podobe mild hybridu. Pod kapotou nového Nissanu Juke inak nájdete len jeden motor – litrový trojvalec nadopovaný turbom.

Jednotka 1.0 DIG-T zo seba vydoluje slušných 117 koní a s funkciou overboost, ktorá nastane pri stlačení plynového pedálu úplne na podlahu, potom tiež krútiaci moment až 200 Nm. Juke takto zrýchli na stovku za 10,4 sekundy, čo nie je nijak vzrušujúca hodnota, ale pre účel a zameranie auta to bohato stačí.

Motor je možné spárovať buď so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo sedemstupňovou dvojspojkovou EDC prevodovkou s možnosťou manuálneho radenia páčkami pod volantom. S prvou menovanou sľubuje priemernú spotrebu rovných šesť litrov, s druhou potom 6,1 l / 100 km. My sme mali k dispozícii šesťstupňový manuál a realita bola niekde na úrovni 6,4 l /100km. Palec hore…

Obmedzená ponuka motorov vlastne nijako nevadí. Litrový trojvalec je celkom fajn motorizácia a jeho odhlučnenie je na veľmi dobrej úrovni, takže vás nebude iritovať typické drnčanie troch valcov, ktoré počujete len veľmi vzdialene.

Tiež odozva na plyn je v športovom jazdnom režime dostatočná, takže sa dobre s autom rozbieha z miesta a podraďovanie s medziplynom tiež nerobí žiadne ťažkosti. Chod radiacej páky je presný a celkovo je spárovanie motor-prevodovka veľmi vydarené.

Odporúčaný článok:  Dacia Spring Cargo Electric 45 - Najlacnejší elektrický pracant

Podvozok ešte viac pridáva k chuti do riadenia. Jednak je na obrovských 19 „kolesách dostatočne komfortný a všetky nerovnosti utlmuje na výbornej úrovni, na druhej strane potom predná náprava ochotne zatáča, zadná sa nechá pri povolení plynu ľahko vyprovokovať do náznaku pretáčavosti a rýchle riadenie prenáša do rúk tie správne odozvy od cesty. Vďaka vyššej svetlej výške sa Juke nestratí ani v miernom teréne a na poľných cestách. Škoda však, že na rozdiel od prvej generácie, tu nie je možnosť náhonu na všetky štyri kolesá – ani za príplatok.

Nissan Juke druhej generácie sa po týždni v mojich rukách prejavil ako vydarený crossover. Už síce ako umiernený derivát prvej „žabky“, stále však veľmi odlišný od konkurencie. K tomu ešte Juke aj dobre jazdí, je komfortný aj na veľkých kolesách, vnútri pôsobí hodnotne a aktuálna jediná motorizácia vlastne úplne stačí. Zatiaľ… mild-hybrid už niekde klope na dvere.

Za cenu už od 14 990 € dostanete v základnej výbave Visia slušnú porciu výbavy. V základe sú napríklad Full LED svetlomety pre všetky verzie, bezpečnostní asistenti a bezpečnostný balík, či tempomat a obmedzovač rýchlosti. My sme mali k dispozícii najvyšší balík N-Design, ktorý mal navyše napríklad dvojtónové prevedenie farby karosérie v krásnej Červenej Fuji Sunset, vyhrievané predné sedadlá a personalizovaný interiér. To všetko za cenu mierne presahujúcu 20 710 €.

Technické údaje Nissan Juke 1.0DIG-T 117 N-Design
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 3 / 12
Zdvihový objem (ccm): 999
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 86 (117) / 5250
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 180 (200 overboost) / 5250
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 5,5-7,3

Kompletnú galériu nového Nissanu Juke nájdete tu: > Nissan Juke N-Design <

 

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →