KIA Niro 1.6 GDi PHEV – Zlatý stred ponuky

Nová generácia modelu KIA Niro je dostupná v troch variantoch – HEV, PHEV a EV. Hybridný aj elektrický model sme už u nás v redakčnom teste mali a tak sme sa nakoniec zamerali aj na zlatý stred ponuky. Tým je Plug-in hybridná verzia s celkovým výkonom 184 koní, ktorá ponúkne schopnosť prejsť čisto na elektrinu veľmi slušnú porciu kilometrov…

Najprv si do tretice pripomeňme, v čom všetkom sa vlastne druhá generácia Nira zmenila. Bystré oko znalca okamžite zaregistruje zmenu veľkosti, kedy vozidlo teraz meria na dĺžku 4 420 mm. To je o 65 mm viac, než v minulej generácii. Šírka narástla o 20 mm na výsledných 1 825 mm a výška teraz dosahuje 1 585 mm. Poteší tiež zväčšený rázvor, ktorý ponúkne pekných 2 720 mm.

Nová generácia modelu Niro prináša aj oveľa uhladenejší dizajn, ktorý má osloviť predovšetkým mladších vodičov. Škoda len, že hlavné Full LED svetlomety neponúknu ani v najvyššej verzii akúkoľvek funkciu tieňovania a vykrývania vozidiel v premávke.

Zaujímavo riešené sú C-stĺpiky Aero skrývajúce štrbiny usmerňujúce spolu s odtrhovou hranou nad zadným oknom prúdenia vzduchu za vozidlom. Niro sa pýši pozoruhodným súčiniteľom aerodynamického odporu iba 0,29. Navyše céčkový stĺpik môže byť lakovaný kontrastným odtieňom. V testovanom prevedení s bielou perleťou boli lakované vo farbe karosérie a kupodivu to nič neubralo na estetickej čistote dizajnu. Takže Niro môže mať dve tváre a obe sú pekné a neopozerané.

Pri novinke sa mierne zväčšil aj objem batožinového priestoru a zatiaľ čo hybridné Niro ponúkne skvelých 451 litrov objemu v základnom usporiadaní, testovaný Plug-in hybrid kvôli batérii s kapacitou 11,1 kWh ponúka o 100 litrov objemu menej. Veľkosť batožinového priestoru teda klesla na 348 litrov, čo je skôr podpriemer. Oproti čisto elektrickému variantu sa v kabíne nachádza rozmerný stredový tunel, ktorý tiež uberá miesto pre pravé koleno vodiča. Druhá generácia však prináša oveľa viac priestoru hlavne na zadných sedadlách, kam sa pohodlne zmestí trojica priemerne urastených cestujúcich s nadpriemernou výškou.

Odporúčaný článok:  Opel GrandlandX – vyvážené SUV

Nami testovaný PHEV dostal prostrednú výbavu Gold. Vďaka tomu má Full LED svetlomety s automatickým prepínaním diaľkového svietenia, predné LED hmlové svetlá a vyhrievanie predných sedadiel a volantu, infotainment s väčšou 10,25 palcovou dotykovou obrazovkou, no chýba tu napríklad digitálny prístrojový štít Supervision.

Vozidlá v najvyššej výbave Platinum majú navyše okrem iného napríklad Head Up displej (tu bol v rámci packetu), prémiový sound systém Harman Kardon alebo asistentov pre sledovanie mŕtveho uhla (BCA), pre zabránenie kolíziám pri parkovaní (PCA) či pre inteligentné parkovanie s diaľkovým ovládaním (RSPA).

Ekologicky orientovaným motorizáciám zodpovedajú taktiež materiály v interiéri. Napríklad čalúnenie stropu je čiastočne vyrobené z recyklovaného papiera, panely vo dverách s ovládačmi sťahovania okien sú lakované farbou bez ropných produktov, použitá koža je vegánska a kombinovaná s materiálom Tencel vyrobeným z recyklátov a eukalyptového dreva. Zo 75% je recyklovanými materiálmi tvorený dokonca kryt batožinového priestoru, ktorý je navyše pružný a v prípade potreby sa dá zrolovať a odložiť do originálneho púzdra.

Poďme ale na to najdôležitejšie a tým je pohon. V prípade Plug-in hybridu využíva Niro prepracovaný atmosférický štvorvalcový benzínový motor 1.6 T-GDI s výkonom 135 kW (184k) a krútiacim momentom 265 Nm. O radenie sa stará šesťstupňový dvojspojkový automat DCT, pretože Niro PHEV nemá spiatočku a cúva výhradne pomocou elektromotora.

Vozidlo poháňa paralelný hybridný systém, ktorý spája spaľovací motor a elektromotor. Celkový systémový výkon 183 koní plne uspokojí aj náročnejších vodičov, pritom čisto na elektrinu je možné prejsť na jedno nabitie, podľa normy WLTP, 65 a v meste až 84 kilometrov. Vďaka 360V technológii LiPol batérie s kapacitou 11,1 kWh, umiestnenej pod zadnými sedadlami, je možné ísť úplne bezemisne a teda čisto na elektrinu až do rýchlosti 134 km/hod.

Odporúčaný článok:  Hyundai i20 1.0T-GDI 6MT Family – Rodinne veľký, cenovo malý

Denné cesty do práce, do školy a za zábavou tak môžete absolvovať iba na elektrinu. Výhodou je, že KIA ponúka možnosť cez jediný účet, pomocou karty KIA Charge, vozidlo dobíjať skoro pri každej nabíjačke po celej Európe. Keď sa vyberiete na cestu na dovolenku, odpadá nutnosť zisťovať trasu podľa nabíjacích staníc, pretože s benzínovým motorom prejdete slušný kus cesty. Celkový dojazd bol v kombinovanom režime až 680 kilometrov, vrátane nabitého akumulátora.

Jazda s plne nabitým Nirom PHEV je tichá a rovnaká ako pri čisto elektrickej verzii. Jediný rozdiel spoznáte pri plnom zošliapnutí plynového pedála, kedy sa do tvorby výkonu zapojí aj benzínový motor. Hybridný systém nenechá batériu úplne vybiť a snaží sa udržiavať nabitie batérie okolo 15-20%, čím je zachovaná pomoc elektromotora. Dobíjanie batérie prebieha už pri zložení nohy z plynového pedála alebo prostredníctvom rekuperácie. Intenzivitu rekuperácie si nastavujete v jazdnom režime ECO pomocou páčok za volantom v troch stupňoch a v režime SPORT páčkami pod volantom dávate pokyny automatickej prevodovke na zmenu prevodových stupňov. Jednoduché a funkčné riešenie.

Čo sa týka naladenia podvozku, tak aj pri Plug-In hybride je výsledkom príjemný pocit z riadenia na diaľnici, okreskách, či v meste. Nerovnosti a horšiu kvalitu asfaltu zvláda Niro so sebavedomým pokojom a v zákrutách sa chová neutrálne. Pri ostrejšom prejazde zákrutou je cítiť, ako sa elektronika snaží auto udržať na vnútornej strane zákruty a Niro si zaslúži pochvalu za to, ako dobre podvozok pracuje s hmotnosťou a potláča bočné náklony. V režime Sport znateľne stuhne riadenie a zostrí sa odozva na pedál plynu, za čo môže väčšie zapojenie elektromotora.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-30 - Skyactiv-X

Väčšinou ale aj tak necháte režim ECO, pretože je celkom dobre nastavený. Miera zapojenia elektromotora sa neustále mení podľa prostredia aj štýlu jazdy. Na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 130 km/hod sa otáčky spaľovacieho motora pohybujú medzi 2500 až 3000 ot/min a celkovo je Niro veľmi dobre odhlučnené, takže si dávajte pozor na rýchlosť. Väčšinou pôjdete rýchlejšie, než si myslíte.

Požiadavky na bezpečnú jazdu uspokoja asistenčné systémy, ktoré dala automobilka už do základnej výbavy – centrálny stredový airbag medzi prednými sedadlami, kolenný airbag vodiča či zadné parkovacie senzory s kamerou. V ponuke sú aj predné parkovacie senzory, parkovacie a protikolizné systémy alebo systém na sledovanie mŕtveho uhla, head-up displej a ďalšie. V prípade sedemročnej záruky (alebo najazdenia 150 000 km), ktorú značka štandardne poskytuje, poteší fakt, že sa vzťahuje aj na komponenty elektrického a hybridného pohonu, vrátane straty kapacity akumulátora.

Kto nebude pravidelne nabíjať, toho čaká ľahko nepríjemný pohľad na palubný počítač. Zatiaľ čo s plne nabitou batériou Niro vykazoval priemernú spotrebu 2,1-3 litre/100 km, s prázdnou baterkou spotreba vyskočí na 6,8 litra/100 km. V rámci každodenného dochádzania za prácou je možné využiť nabíjanie s výkonom až 11 kW. Teda ak si zaň priplatíte, pretože v základe je palubná nabíjačka s iba 3,6kW výkonom.

Za cenu ľahko cez 36-tisíc Eur ponúkne druhá generácia Plug-In hybridného Nira veľmi príjemné jazdné zážitky, dostatok miesta pre posádku a nízku spotrebu. Kto hľadá ideálne druhé auto do rodiny, ktoré za danú cenu ponúkne maximum bezpečnosti a komfortu, pre toho je Niro 1.6 GDI PHEV ako stvorené…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →