Mazda MX-30 – Čakanie na Wankel

Mazda je značka, ktorá si rada robí veci po svojom a nebojí sa ísť proti mainstreamovému prúdu ostatných automobiliek. Má to svoje nesporné výhody a táto japonská automobilka je kvôli tejto stratégii pre množstvo ľudí veľmi sympatická.

V čase, keď iné automobilky prechádzajú k maloobjemovým turbomotorom, zachraňuje japonská Mazda atmosféry inovatívnou technológiou SkyActiv a v dekáde, kedy ostatné automobilky vyvíjajú kompaktnejšie a ekologickejšie spaľovacie jednotky, uvádza úplne nové radové šesťvalce, doplnené novou architektúrou s puristickejším pohonom zadných kolies. Tlieskam za odvahu a hrdo sa radím k fanúšikom…

Ale ak chce aj Mazda, uznávajúca tradičnú techniku i hodnoty, predávať v EU bez mastných pokút, musela sa naladiť na elektrickú vlnu. A tak už v roku 2019 predstavila svoj prvý elektromobil, koncepčne postavený s víziou budúcej zástavby spaľovacieho motora – Mazdu MX-30.

Keďže aktuálny modelový rok nie je ani tak faceliftom ako skôr obnovou a vylepšením aktuálneho vozidla, zmien na karosérii a v interiéri sme sa ani nedočkali. Nové sú niektoré farby a dizajn kolies a musím uznať, že táto piesková farba (Zircon Sand Metallic) MX-30ke sekne snáď najviac zo všetkých. S opačnými zadnými dverami, tak ako to malo predtým kupé RX-8, vzhľad po necelých troch rokoch na trhu nebolo nutné nijako meniť, pretože MX-30 stále vyzerá moderne.

Interiér ponúka vynikajúcu ergonómiu, príjemnú pozíciu za volantom a množstvo recyklovaných materiálov. Veľmi pekným detailom sú časti kabíny obložené korkom. Jednak ide o prírodný materiál, Mazda týmto ale tiež elegantne pripomína počiatky svojej histórie. Vzadu veľa miesta nečakajte a pokiaľ okolo auta nebude dostatok priestoru, polezie sa vám tam celkom zle. Daňou za efektný design je potom aj horší výhľad vzad.

O dizajne a praktickosti som sa rozplýval už v predchádzajúcom teste, tak teraz poďme na tie zmeny v technike…

Odporúčaný článok:  Ford Focus Active 1.0 EcoBoost mHEV - Kráľ podvozkov na diéte

Mazda MX-30 stále disponuje pomerne malým lítium-iónovým akumulátorom s kapacitou iba 35,5 kWh. Váži „iba“ 300kg a aj to by podľa výrobcu malo znižovať ekologické dopady a hrá to do kariet aj jazdným vlastnostiam. Nakoniec by sa tým mali tiež znižovať aj výrobné náklady.

Mnoho z tohto je samozrejme pravda, lenže faktom tiež zostáva, že za základnú Mazdu MX-30 dáte niečo vyše 36.000€ a vrchol ponuky s príplatkami bude atakovať hranicu 45.000€. A za tieto peniaze dostanete automobil s papierovým dojazdom iba 200 km. Fakticky si tak za takúto sumu kupujete vozidlo určené výhradne na mestské posúvanie a občasný výlet do susednej dediny. Akonáhle sa vydáte na dlhšie trasy, budete sa musieť zmieriť buď s tým, že buď pôjdete veľmi pomaly, alebo že budete každú chvíľu nabíjať – ak bude kde.

Modernizovanú Mazdu MX-30 sme mali na test v týždni, kedy už ranné teploty síce neboli pod nulou ale stále sa držali pod 10 stupňov. S plne nabitou batériou auto sľubovalo slabučkých 160km a v diaľničnom režime po miernom zahriatí iba 100 km. Tak akurát k tomu, aby som prešiel trasu do práce a späť. Na nejaké mimopracovné, či rodinné aktivity potom môže človek zabudnúť, ak nemá v práci k dispozícii voľnú nabíjačku a doma Wallbox. Ono, MX-30ka sa vie odmeniť ukážkovou efektivitou a môžete ju prinútiť jazdiť aj za 12 kWh/100km a teoreticky tak natiahnuť dojazd aj na 250km, no na to by človek musel mať naozaj prehnané eko/masochistické sklony a ostatní účastníci premávky by museli byť zasa prehnane ohľaduplní…

Ďalším problémom v zimnom období je kúrenie, ktoré u MX-30ky funguje veľmi zvláštne. Auto buď pocitovo kúri málo, alebo naopak zbytočne veľa. Žiadny normálny automatický režim sme počas celého týždňa nenašli a tak sa počas jazdy neustále muselo korigovať kúrenie manuálne. V režime AC klesá dojazd o nejakých -10 až -20km a tak klimatizácia ponúka v záujme zvýšenia dojazdu ešte režim Eco, ktorý je však za chladného počasia nepoužiteľný, pretože v tomto režime auto vôbec nekúri. Režim Eco je tak zrejme určený len na letné počasie, kedy vozidlo používa na „chladenie“ vzduch, ktorý prúdi z vonku.

Odporúčaný článok:  Nissan Qashqai 1.3 DIG-T - kultivovaný silák

Mazda MX-30 samozrejme ponúka možnosť vyhriať interiér pred odchodom, keď je ešte v zásuvke. V prípade tohto elektromobilu je to vzhľadom na všeobecne nízky dojazd veľmi vítaná a užitočná funkcia, hoci to vo svete elektromobilov nie je nič výnimočné. Horšie je, keď auto potrebujete využívať počas celého dňa náhodne alebo keď nemáte denný plánovaný odjazd a neviete na aký čas si predohrev nastaviť.

Mazda v rámci modernizácie tiež vylepšila dobíjanie na maximálny výkon 50 kW, čo zodpovedá výkonu nabíjania niektorých väčších plug-in hybridov a na pomery elektromobilov to veru nie je žiadna sláva. Aj keď má MX-30 relatívne malú baterku, stále nemáte do pár minút nabité a ak chcete nabiť napríklad z 20 na 80%, strávite na 50 a viac kW nabíjačke minimálne 30 minút. Novinkou je palubná 11kW AC nabíjačka, čo môže urýchliť nabíjanie z Wallboxov.

Z domácej 230V zásuvky je to opäť iba na „docinknutie“ cez noc, pretože výkonom 3,6kW je to samozrejme nesmierne pomalé nabíjanie. Ak by mala MX-30ka nejakú 150kW palubnú nabíjačku, bolo by to už veľmi zaujímavé na porovnanie s bežným tankovaním do spaľovacieho auta. Ale pri takomto výkone by zasa zrejme viac trpela batéria kvôli vysokému nábehu nabíjania a špičkám.

Odporúčaný článok:  Kia Stinger – takmer dokonalá

Jazdné vlastnosti sú silnou stránkou všetkých modelov značky Mazda a MX-30 v tom nie je výnimkou. Aj vďaka relatívne nízkej hmotnosti na elektromobil, ktorá je iba 1645 kg a nízkemu ťažisku, auto zvláda aj veľmi svižné tempo v zákrutách. Vzhľadom k dojazdu však viac oceníte komfort podvozku, ktorý je na vysokej úrovni. Elektromotor sa zrejme nezmenil a vodič tak má k dispozícii výkon „iba“ 107kW / 145 koní a maximálnu rýchlosť obmedzenú na 140 km/hod, čo na našich diaľniciach spôsobuje nejeden problém pri potrebe rýchleho predbiehania alebo zaradenia do pruhu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy tiež nedáva príliš veľa nádeje na adrenalínové jazdenie.

Len tak mimochodom – ono to podľa toho miesta pod prednou kapotou vyzerá, že so zástavbou spaľovacieho motora (aj keď iba ako generátora) sa počítalo už od začiatku. Určite by tu bolo miesto aj pre zástavbu klasického Skyactiv-G alebo Skyactiv-X benzínového dvojlitra, no budeme si musieť vystačiť s aktuálne ohlásenou novinkou v podobe e-Skyactiv R-EV, s výkonom 125 kW/170 koní, ktorý bude vlastne sériovým hybridom s rozšíreným dojazdom a menšou batériou pre pohon EV.

Keď Japonci slávne meno MX koncom minulého desaťročia oživili, venovali ho práve svojmu prvému masovo vyrábanému elektromobilu. Mazda sama vo svojom slogane hovorí, že MX-30 je takzvaným „Druhým autom do rodiny“. A ja s tým nemôžem nič iné ako súhlasiť, pretože Mazda MX-30 je štýlovým a výhradne mestským elektromobilom, ktorý vás bude nesmierne baviť svojim dizajnom a netradičnými dverami. Akurát treba mať v domácom vozovom parku nejakú inú formu prepravy na dlhšie vzdialenosti…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →