Dacia Jogger 1.0 TCe LPG – Ponuka, ktorá sa neodmieta

Už z prvých prezentačných fotografií a videí novej Dacie Jogger bolo jasné, že toto auto má obrovský potenciál zaplniť priestor na trhu, ktorému vládnu „zbytočné mestské SUV-čka“. Jogger je tak trochu kombík, štipku má z MPV a niečo aj z crossoveru. K tomu všetkému je navyše za rozumné peniaze a tak niet divu, že bol Jogger jedným z najočakávanejších automobilov tohto roku. Dokáže uspieť v dnešnom zhýčkanom svete automobilov aj svojou jednoduchosťou?!

Poďme najprv na dizajn. Jogger má celú prednú časť až po B-stĺpik prevzatú z modelu Sandero (konkrétne z verzie Stepway). Svetlá s maskou sú elegantné a členitá kapota dodáva vozidlu taký trochu SUV-čkový nádych. Zadok najviac zo všetkého pripomína prvé Volvo XC90, ktoré má veľmi podobne tvarované zadné svetlá. Na B-stĺpiku je poznať, že dizajnéri jednoducho dostali za úlohu napasovať k polovici Sandera väčší a mohutnejší zadok, ale podarilo sa to oveľa, oveľa citlivejšie ako napríklad kedysi škodovke s Roomsterom. My sme mali na test verziu so starým logom Dacia ale všetky vozidlá už dostali facelift a po objednávke do výroby dostanú novú masku aj logá.

Dizajnovo jednoducho dnes už Dacia neurazí a skôr zaujme. Či už sa vám Jogger páči alebo nie, tak jeden hlavný dojem si odnesie snáď každý: Jogger jenaozaj veľký. Umocňuje to svetlá výška, ktorá má hodnotu až 20cm a predovšetkým rázvor, slušných bezmála 2,9m. Predovšetkým posledná menovaná hodnota je prísľubom veľkej priestrannosti.

Interiér je, rovnako ako v Sandere, plný tvrdých plastov ale popravde, v tejto cenovej kategórii mi to absolútne nevadí. Že museli dizajnéri voliť predovšetkým lacné materiály, je jednoducho poznať úplne všade. Na druhú stranu to nie je na úkor komfortu, pretože napríklad také sedadlá sú vyložene skvelé. Majú síce mäkšie sedáky, ale chrbát podopierajú tak ako majú a ani dlhšia cesta po diaľnici nebola problém.

Odporúčaný článok:  Honda CR-V Hybrid – tichá cesta do budúcnosti

Pozícii za volantom sa hľadá veľmi ľahko a ak ste niekedy sedeli v spomínanom Sandere, budete tu okamžite ako doma. Hocikto by možno interiéru vytkol strohosť, ale to záleží na uhle pohľadu. Najväčším dizajnovým „úletom“ v Joggeri, je časť palubovky potiahnutá textilom. Toto auto jednoducho nemieri na tých, čo si potrebujú pred známymi niečo dokazovať a oslňovať posádku mäkčenými materiálmi tam, kde by ich nikto nikdy nepotreboval.

Úlohu infotainmentu zastáva menší 7“ tablet, ktorého zobrazovacie schopnosti by som zhodnotil ako podpriemerné. Vysoké rozlíšenie a rýchle reakcie však niečo stoja a zbytočne by to zdvíhalo cenu pre koncového zákazníka. Apple CarPlay ale vie, a to dokonca bezdrôtovo! Audiofil si tu zrejme na svoje nepríde, keďže malinké a lacné reproduktory hrajú veľmi podpriemerne a sú zrejme určené maximálne na dotváranie atmosféry pri rozhovore posádky.

S ohľadom na rázvor som očakával veľkú porciu miesta v druhom rade. Keď som sa však skúsil posadiť sám za seba, nebolo to až také terno. On totiž ten veľký rázvor je pri testovanej päťmiestnej verzii trochu nevyužitý, respektíve je veľmi uprednostnený kufor a za zadnými sedadlami je schod. Takže ani prípadné koľajničky a posúvanie druhého radu nepripadá do úvahy. V sedemmiestnej variante vďaka tomu majú aj tí dvaja čo sedia úplne vzadu dostatok priestoru pre nohy aj nad hlavou.

Ale ten batožinový priestor! Ten urobí radosť každému majstrovi, chatárovi či aktívne žijúcej mladej rodine. Je totiž skutočne obrovský a tých skoro 830 litrov pojme naozaj veľa. Po sklopení druhého radu sedadiel nebude problém transportovať bicykle bez demotnáže kolies. Takže pre aktívnych ľudí, čo radi jazdia do prírody a prevážajú pri tom napríklad surfy alebo potreby pre paragliding ako stvorené. Jogger však nezaprie svoj pôvod v Sandere, keďže vnútorná šírka kufra je zhruba meter v najužšom mieste. Okrem množstva úložných priestorov môžete pri sklopených zadných sedadlách využiť batožinový priestor s objemom až 1 819L.

Odporúčaný článok:  Honda predstavuje úplne nový model HR-V

Jogger tiež disponuje vychytávkou zo Sandera a keď na vás z kastlíku vypadne akýsi podivný imbusový kľúč, vedzte že patrí k strešným lyžinám, ktoré majú dve polohy. Tou základnou je, že sú pozdĺžne a druhou polohou je poloha priečna. Jednoducho stačí „odcvaknúť“ krytky, povoliť štyri skrutky a s trochou šikovnosti máte o pár minút na čo uchytiť strešný box alebo bycikle, ktoré už nevojdú dovnútra. Perfektné riešenie a opäť ušetrené peniaze za doplnkové priečniky…

Pod kapotou som mal motor značený TCe 100 LPG. Rozvod je reťazový, vstrekovanie nepriame, žiadne DPF, žiadne zložité turbo. Spaľovanie LPG je pri tomto motore už rokmi preverená záležitosť. Je tu však jedna zvláštnosť. Pri spaľovaní plynu má auto vyšší výkon aj krútiaci moment, vďaka tomu, že LPG, ako palivo, má vyššie oktanové číslo. Rozdiel vo výkone medzi benzínom a LPH je 67 a 74 kW a napríklad na diaľnici je to celkom poznať. Rozdielny je samozrejme aj krútiaci moment (160 vs. 170 Nm). Výkonový rozdiel, spoločne s cenou benzínu, je tiež dôvodom, prečo kupujúci uprednostní tento motor a jazdu na LPG, ktorého sa do nádrže zmestí 40 litrov. Výkonnejšie TCe 110 je už komplikovanejší motor a tých 10 koní výkonu za to nestojí. Jogger sa na cestách nestratí ani s týmto. Vlastne som bol veľmi milo prekvapený, že aj v tak veľkom aute tento trojvalec vládze a ťahá aj nad diaľničnými limitami. Ani pri obsadení 5 osobami s batožinou mu nedochádza dych a vlastne neviem čo by som mu mal vytknúť…

A dokonca ani spotreba nie je najhoršia. So spotrebou plynu som sa mimochodom na okreskách dostal pod normovanú spotrebu na úroveň 6,8L/100km. Pri bežnej jazde som sa však pohyboval okolo 8,5-10L/100km. Na benzín to bolo zhruba o liter menej. Vyššie hodnoty samozrejme palubný počítač ukazoval na diaľnici, kde bolo nutné do tiahleho stúpania niekedy podraďovať, aby som bol schopný udržať nastavené tempo. Odlišný je aj prejav agregátu, pretože kedykoľvek som prepol na benzín, boli cítiť znateľne vyššie vibrácie a hlasnejší prejav motora. LPG mu svedčí lepšie a je asi jasné, že diametrálne rozdielne budú v týchto časoch aj náklady na palivo.

Odporúčaný článok:  Ford Transit Van 2020 - Odľahčené Jumbo

Už nové Sandero ma presvedčilo, že podvozok v Dacii naladiť vedia a Jogger na tom nie je inak. Hlavné slovo tu má komfort a počíta sa s jazdou po vozovkách nevalných kvalít – čiže so Slovenskými cestami. Nerovnosti a výmole filtrujú tlmiče skvele, hoci musím zároveň poznamenať, že pri ostrejšej jazde s nenaloženým autom majú zadné kolesá tendencie na nerovnosti v zákrutách trochu odskakovať. Pri bežnej jazde som si však užíval jemné pohupovanie a okrem horšieho odhlučnenia nemôžem podvozku vytknúť vôbec nič. Sedemmiestna verzia má zadné tlmiče aj pruženie naladené odlišne, tam je prejav trochu tuhší.

Ak aktuálne uvažujete nad novým autom a Dacia Jogger vám padla do oka, tak neváhajte a choďte sa s ňou minimálne zviezť. Áno, na jednej strane je to lacné auto a, hlavne v interiéri, je to poznať. Na druhú stranu však Jogger ponúka obrovský batožinový priestor a skvelú ekonomiku prevádzky… ak siahnete po verzii spaľujúcej okrem benzínu aj LPG. Za ceny, ktoré začínajú pri LPG verzii na 15.650€ a za testovanú verziu Expression dáte len 18.450€ . Ak teda potrebujete nové auto a máte z rôznych dôvodov stanovený menší rozpočet, Jogger je jednoducho ponuka, ktorá sa neodmieta…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →