KIA Niro EV – Nástupca elektrickej legendy

Keď vstúpila v roku 2019 na slovenský trh Kia e-Niro, žiadne veľké prekvapenie sa nekonalo. Už dlhšiu dobu sa predávali jej spaľovacie deriváty v podobe hybridu a plug-in hybridu a od elektrickej verzie ich delili iba drobné dizajnové odlišnosti. Predchádzajúce e-Niro si však vyslúžilo akýsi status legendy v úžitkovej hodnote medzi elektrickými vozidlami. Bude nové Niro EV nasledovať v jeho šľapajách?!

Druhá generácia tohto úspešného kórejského crossoveru dorazila v minulom roku tentokrát hneď od začiatku v troch verziách. Okrem klasického hybridu (HEV) a plug-in hybridu (PHEV) je možné zakúpiť aj čisto elektrické prevedenie (EV). Práve naň sa tentokrát zamerala naša pozornosť…

Predchádzajúca generácia Nira zapadla medzi už ponúkané modely bez väčšieho povšimnutia, pretože jej možno až príliš konzervatívny vzhľad veľa zvedavých pohľadov nepriťahoval. Kia však mala v rukáve úplne iné zbrane. Vozidlo bolo postavené na takmer ideálnom pôdoryse s dostatkom vnútorného priestoru pre štvorčlennú posádku. Do mesta ponúkal skvelú ovládateľnosť a na dlhších cestách sympatické jazdné vlastnosti a na túto triedu prekvapivo priestranný kufor. A v nepodstatnom rade, na svoju dobu aj výbornú spotrebu elektrickej energie a dovtedy nevídaný management batérie.

Čo sa týka dizajnu, tak tu v prípade nového Nira dizajnéri vypočuli výhrady k predchádzajúcej generácii a predstavili úplne nové krivky, ktoré zodpovedajú súčasnému futuristickému poňatiu designu nových modelov značky KIA. O šedej myške na cestách tak už nemôže byť absolútne reč a nové Niro EV kombinuje typickú tigriu masku so svetlami v tvare krivky srdcového rytmu. Elektrické prevedenie sa od ostatných verzií líši hlavne dizajnom predných partií a to kvôli konektoru nabíjania, ktorý je umiestnený veľmi prakticky uprostred.

Zadné svetlá mi síce pripomínajú staršie modely Volva, ale ich bumerangový štýl tu celkom zapadá. Taktiež tretie brzdové svetlo, tiahnuce sa celou šírkou efektného a funkčného spojleru, je celkom zaujímavé. Ako dizajnový bonus pridáva automobilka príplatkový štýlový zadný stĺpik s aerodynamickou funkciou a možnosťou odlišnej farby od karosérie.

Pri novinke sa mierne zväčšil aj objem batožinového priestoru a zatiaľ čo hybridné Niro ponúkne slušných 451 litrov v základnom usporiadaní, pri elektrickej verzii je objem kufra až 475 litrov. To je vlastne najviac, čo sa dá u aktuálneho Niro získať. Po sklopení zadných operadiel tento crossover vzadu odvezie až 1392 litrov. K tomu ešte musíme pripočítať cca 20 litrový, uzatvárateľný priestor pod prednou kapotou, ktorý sa skvele hodí napríklad na uloženie nabíjacieho kábla, ktorý vám potom nebude prekážať a lietať hore-dolu v batožinovom priestore.

Odporúčaný článok:  Kia Sportage – mikro-hybrid po mikro-facelifte

Ďalšie výhody vidím v skoro až kráľovskom priestore pre posádku. Teda až na fakt, že Kia tu ponechala tak trošku zbytočne široký stredový tunel. V ňom sa toho veľa nenachádza a vlastne ani úložné priestory v ňom nie sú nejak veľké. To je celkom škoda a napríklad taká Kia EV6 to má vyriešené o dosť lepšie. Druhá generácia však prináša oveľa viac priestoru v iných oblastiach. Napríklad na zadné sedadlá, kam sa pohodlne zmestí trojica priemerne urastených cestujúcich.

Pripomeniem, že novinka medzigeneračne povyrástla vo všetkých smeroch. Najvýraznejší nárast hodnôt je poznať na dĺžke, ktorý je o 65 mm väčšia (4420mm) a šírke (+35 mm = 1825mm). Rázvor náprav sa natiahol o 20 mm na celkových 2720mm.

V interiéri palubnej doske dominuje dvojica na seba nadväzujúcich 10,25“ obrazoviek. Jedna slúži ako digitálny prístrojový panel, druhá ako obrazovka infotainmentu. Oba displeje majú slušné rozlíšenie a potešia dobrou čitateľnosťou. Multimediálny systém funguje tak, ako sme pri posledných modeloch značky KIA zvyknutí – je svižný, prehľadný a vcelku logicky usporiadaný.

Je fajn, že sa v interiéri zachovalo aj niekoľko fyzických tlačidiel, napríklad pre vyhrievanie sedadiel a volantu a veľmi dobre ergonomicky je vyriešené aj ovládanie na volante. Charakteristický prvok posledných modelov značky Kia predstavuje dotyková lišta pod výduchmi ventilácie, z oboch strán zakončená otočnými ovládačmi. Panel zvláda dve úlohy a teda slúži buď na ovládanie médií a ako skratky k niektorým funkciám, alebo na detailné nastavenie klimatizácie. Niekomu sa to môže páčiť, mne to trochu prekážalo ale vďaka aj za to. Horšie by byolo, keby bola celá klimatizácia ovládaná priamo z hlavnej obrazovky infotainmentu…

Poďme teda trochu rozobrať pohon novej „električky“.

Elektrické Niro poháňa vpredu uložený synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, integrovaným reduktorom a olejovým chladením, ktorý na predné kolesá posiela maximálny výkon 150kW (204k) a najvyšší krútiaci moment 255Nm. Niro EV vďaka nemu akceleruje z nuly na stovku za 7,8 sekundy a rozbehne sa na elektronicky obmedzenú maximálku 167km/hod.

Odporúčaný článok:  Opel Crossland GS Line - vymódený konzervatívec

Prejav je taký ako pri každom elektrickom aute. Plynulá a hladká akcelerácia, kedy motor dáva obrovskú dávku krútiaceho momentu už od najnižších otáčok, ochotne reaguje na stlačenie plynu (akcelerátoru?) a hlavne v tých nižších rýchlostiach dodáva Niru zaujímavú dynamiku. Predovšetkým v mestskej a okreskovej premávke pôsobí živo a rýchlo. S rastúcim tempom síce elektromotoru dochádza elán ale v športovom režime, má vždy dosť sily na rozpohybovanie a príjemne svižné predbiehanie pomalších účastníkov cestnej premávky. Na diaľnici je dynamika stále ešte viac ako dôstojná, treba však mať na pamäti, že pri predbiehaní viacerých áut môžete naraziť na limit obmedzovača a budú vás vyblikávať aj menej prémiové značky s modelmi z pred dvadsiatich rokov…

Elektrickú energiu čerpá motor z akumulátora s kapacitou 64,8kWh. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou e-Nira je batéria až o 22 kilogramov ľahšia, má lepšiu účinnosť a namiesto piatich modulov ich používa dvadsaťštyri, čo uľahčuje servis v prípade poškodenia batérie, pretože výmena výrazne menších modulov vyjde lacnejšie ako tých vo väčších blokoch. Kia uvádza papierový dojazd až 460 kilometrov podľa WLTP, či dokonca 604 kilometrov v mestskom režime. Priemernú spotreba by mala byť na úrovni 16,2kWh/100km.

Moja týždňová spotreba bola v priemere rovných 19,8kWh/100km. Denné jazdy boli okolo 100-120km a trasa obsahovala 80% okresných ciest, 10% mestskej premávky a 10% diaľnic. Kto sa bude len trošku snažiť, tak nielen v meste sa dostane v pohode na 17kWh/100 km. Na diaľniciach mi priemerná spotreba rástla k 23 kWh/100 km, avšak musím poznamenať, že som vôbec nebol brzdou premávky a často som využíval dynamiku vozidla na predbiehanie pomalších vozidiel.

Treba ešte podotknúť, že ranné teploty sa počas testovacieho týždňa pohybovali od 0 do 6 stupňov a cez deň sa teplota nedostala cez 15 stupňov celzia. Pri plnom nabití akumulátora do 100% bol maximálny ukazovaný dojazd podľa palubného počítača na úrovni 333km. To je veľmi dobrá hodnota na zimné mesiace. Aj tu nové Niro EV potvrdzuje svoju povesť veľmi dobre odladeného elektrického pohonu z minulej generácie.

Vačší nedostatok vidím v rýchlosti nabíjania jendnosmerným prúdom, ktoré je možné uskutočniť výkonom nanajvýš cca 75kW. Mne sa za ten týždeň pri nízkych teplotách nepodarilo presiahnuť ani 55kW výkon nabíjania. A to ani keď bola batéria predpripravená na nabíjanie zadaním nabíjačky do navigácie a po jazde na diaľnici. Vozidlo sa nabíjalo často ešte pomalšie a nabíjanie od 20 do 80% trvalo aj viac ako 50 minút.

Odporúčaný článok:  Škoda Karoq 1.5 TSi DSG - Starý známy po liftingu

K vozidlu bola pribalená ja domáca nabíjačka na 230V, ktorá však disponovala závratným výkonom „až“ 1,33kW, takže to bolo skôr „udržiavanie kapacity“ ako nabíjanie akumulátora pre jazdu. Ďalšou možnosťou je využitie 11kW wallboxu, ktorý je optimálnou voľbou pre tých, ktorí majú rodinný dom s garážou. Do budúcnosti by som však pri elektrickom Nire určite uvítal schopnosť prijímať oveľa vyšší nabíjací výkon.

Dobrá správa je, že má Niro EV šikovnú funkciu V2L, čo znamená, že sa v prípade potreby zhostí role „powerbanky“ a špeciálnym adaptérom dokáže napájať iné spotrebiče, či dokonca dobíjať druhé elektrické vozidlo.

Veľkým prekvapením pre mňa bol podvozok, ktorý dokázal pohlcovať aj ostrejšie nerovnosti. Dokonalé vyváženie vozidla a batérie v podlahe ponúka aj zábavu za volantom. Len je potrebné myslieť na kvalitné obutie. Akonáhle to totiž vodič v zákrute preženie, prichádza bleskurýchla nedotáčavosť, kde práve rozhodne kvalita pneumatík. V Nire je tiež solídna zvuková izolácia vo všetkých oblastiach – od podvozku či kolies, aerodynamického hluku ale aj od elektrického motora.

Oproti zvyšku modelového radu má verzia EV o 10 mm nižší podvozok a veľmi ma potešilo nastavenie rekuperačného brzdenia. To sa ovláda cez pádla pod volantom a na výber je tu plachtenie a ďalšie tri úrovne rekuperácie. Tá najsilnejšia, s prívlastkom iPedal, dokáže vozidlo zastaviť na mieste, takže v tomto nastavení je možné jazdiť za pomoci jedného pedála.

Nakoniec sa dostaneme k téme, ktorá je stále pri elektrických vozidlách veľmi boľavá – a to je cena. Pri základnej cene verzie Silver, ktorá je 45.390€ síce patrí Niro EV stále k tým lacnejším, pokiaľ nepočítame mestské hopsadlá s mizivým dojazdom a úžitkovou hodnotou, no zároveň je stále o takmer 18 tisíc drahšie ako jeho ekvivalent v podobe hybridnej verzie HEV. Ak vám teda elektrický pohon stojí za takýto príplatok, vie nové Niro EV rovnako ako jeho predchodca ponúknuť akurátnu veľkosť s dostatočne veľkým kufrom, skvele odladeným pohonom, moderným dizajnom a kvalitným interiérom.

Technické špecifikácie:

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →