Renault Arkana E-Tech Engineered Full Hybrid 145 – Funguje na F-jednotku

Štýlové SUV kupé Renault Arkana si svojim dizajnom a objektívnymi kvalitami získalo srdce mnohých zákazníkov a značka Renault naň môže byť právom hrdá. Pretože, ak by ste radi vlastnili štýlové SUV-coupé, ale nemáte peniaze na nemecké prémiovky, tak práve Arkana je skvelé riešenie.

Potenciálnych záujemcov ale určite zaujíma otázka – mali by si vozidlo zaobstarať s klasickým spaľovacím motorom, alebo majú skúsiť hybrid?! Diesel totiž v ponuke nenájdeme…

Arkana sa ponúka len s benzínovými motormi. Známa preplňovaná štvorvalcová 1.3ka je k dispozícii s výkonom 140 alebo 160 koní a kombinovaná vždy s dvojspojkovou automatickou prevodovkou EDC. Táto motorizácia prináša príjemnú kultivovanosť, solídnu dynamiku a nie je ani ktovieako smädná, k čomu jej pomáha mild-hybridná technika. Hybridný E-Tech je však, čo sa týka spotreby, ešte o míle ďalej.

Renault Arkana sa pýši originálnym vzhľadom a stojí na podvozkovej platforme CMF-B, rovnako ako napríklad model Captur. Testované vozidlo bolo v prevedení E-tech Engineered a dostalo zlaté ozdoby – prednú lištu F1, lištu na spodnej hrane dverí, zlaté prešívanie volantu a sedadiel, zlatú sieťku pri spolujazdcových nohách a zlatú ozdobnú lištu na palubnej doske.

Okrem toho logá automobilky vpredu aj vzadu sú v čiernej lesklej farbe a rovnako tak je lakovaný aj zadný spojler. To všetko dopĺňajú 18″ disky z ľahkých zliatin, design Silverstone so zlatým ozdobným prvkom. Nakoniec ešte aj (síce falošné) koncovky výfukov sú prevedené v zlatej farbe. Takže o originálny štýl je tu postarané.

V interiéri sa inak nič nezmenilo a vládne mu multimediálny systém s dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou až 9,3 palca, ktorý podporuje Apple CarPlay aj Android Auto bezdrôtovo. Mapy vedia tiež zobrazovať ceny benzínu na čerpacích staniciach a systém vie vyhľadávať ciele s pomocou pripojenia aplikácie od Googlu.

Odporúčaný článok:  SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI 4x4 Premium - Opäť luxus na prácu

Grafika infotainmentu je rovnaká ako na ostatných modeloch Renault. Druhý displej za volantom nahrádza klasické budíky a zobrazuje všetky obvyklé informácie vo veľmi peknej grafike. Napriek tomu, že palubná doska pôsobí celkovo mierne zastaralo, profituje Arkana z fyzických tlačidiel, ktoré je možné ovládať aj poslepiačky.

Samozrejmosťou je bohatá výbava, nechýbajú Full LED svetlomety, či adaptívny tempomat, ktorý je súčasťou výbavy už od druhého výbavového stupňa. K nemu si je potom možné priplatiť ešte systém Easy Pilot, ktorý pomáha s riadením na diaľnici a v kolónach a funguje naozaj príkladne. Trochu sklamaním je iba jednozónová automatická klimatizácia.

Objem kufra činí pri skúšanom full hybride 480 litrov, zatiaľ čo mild-hybridné verzie ponúknu 513 litrov. Jeho výškovo nastaviteľná podlaha môže byť umiestnená do dolnej polohy, čím sa maximalizuje prepravná kapacita, a podlaha v hornej polohe uľahčuje nakladanie ťažkých predmetov. Usporiadanie, ktoré vám po sklopení zadných operadiel delených v pomere 2/3 : 1/3 umožní vytvoriť úplne rovnú plochu. Vzadu nájdeme veľkorysý priestor pre nohy a kolená, no cesta v troch dospelých bude asi trochu stiesnená, vďaka menšej šírke kabíny.

Poďme ale opäť na to podstatné – hybridný pohon E-Tech. Ide o preverenú techniku, ktorá je na trhu je už viac ako 4 roky, spájajúcu benzínovú atmosférickú tisícšesťstovku s nepriamym vstrekovaním paliva spoločne s elektromotorom. Štvorvalec produkuje skromných 69 kW (94k) pri 5.600 otáčkach a elektromotor potom 36 kW (49k). Okrem toho je tu ešte štartér-generátor s 15 kW (20k) výkonu. Celkovo tak táto hybridná sústava disponuje výkonom  103kW (140k).

Odporúčaný článok:  Citroen C3 Aircross – schopný sympaťák

Zaujímavosťou je multimódová automatická prevodovka, ktorá má 2 stupne pre elektromotor a 4 stupne pre spaľovací motor. Prevodovka nemá synchróny, ktoré majú klasické prevodovky, pretože ich nepotrebuje. Tie tu totiž nahrádza elektromotor, ktorý otáčky ozubených kolies synchronizuje sám. Pri pokojnej jazde funguje hybridná sústava skvele, prevodovka radí hladko a ani striedanie elektrického pohonu alebo jazdy na spaľovací motor ju nerobí žiadny problém. Všetko je jemné a zmeny nepostrehnuteľné.

Jedine pri potrebe náhleho predbiehania a zošliapnutia plynového pedálu na zem sa udeje niečo, čo najlepšie vystihuje slovo “mišmaš” a prevodovka stratí cca. 1,5 sekundy než zaradí správny prevod a Arkana vystrelí vpred. Doprevádzaná mierne zvýšeným hlukom vytočeného atmosférického motora, ktorý vtedy musí dodávať svoje maximum pre generátor a ešte aj poháňať kolesá.

Inak však Arkana E-Tech využíva svoj elektrický pohon na maximum – vždy sa naň rozbieha, takže od semaforov vyráža svižne, hladko a úplne ticho. Spolu s efektívnou rekuperáciou, ktorú si môžete prepnúť na režim „B“, umožňujúci riadenie jedným pedálom ako u elektromobilov, Renault sľubuje, že až 80% jazdného času v meste strávite v elektrickom režime. A my im to veríme, nakoľko v meste sa Arkana pohybuje prakticky výlučne na elektrinu a batériu dobíja len pri vyššej rýchlosti.

Hybridný pohon funguje veľmi sofistikovane a napríklad pri jazde okreskami, ustálenou rýchlosťou okolo 90-100km/hod, najprv naštartuje benzínový motor a dobije pomocou štartér-generátoru prúd do malej 1,2kWh batérie asi na 80-90% jej kapacity. Následne motor vypne a nechá Arkanu ísť iba pomocou elektromotora. Takto prejde cca. 3-4 kilometre a batériu vybíja do cca. 20% kapacity a následne celý proces zopakuje. Keďže benzínový motor pracuje iba občas, okreskami takto viete jazdiť za skutočne nízku spotrebu okolo 4L/100km.

Odporúčaný článok:  Honda Civic – skvelá aj s dieslom

Na diaľnici si Arkana na rovinke tiež vie vypnúť spaľovák a pri 130km/hod len tak plachtiť na elektrinu. Tu sa však pri akejkoľvek potrebe výkonu pripája aj benzínový motor a predbiehanie nad diaľničným limitom už nie je až také agilné ako je tomu do cca. 120km/hod. Pohyb stotridsiatkou je znesiteľný, vo vyšších rýchlostiach sa už nebudete chcieť pohybovať.

Skúšobný týždeň sme dokončili so spotrebou 4,9L/100km, prakticky vždy maximálnou povolenou rýchlosťou a niekedy (na nemeckých diaľniciach ? ) aj cez. Takže ak sa budete aspoň trochu snažiť, v reáli budete jazdiť dlhodobo hlboko pod päť litrov a možno aj bližie k štyrom. To sú spotrebové parametre, aké by mal v Arkane nejaký ten diesel s objemom do 1,5L a bonusom je, že 50L nádrž tu tiež hravo stačí na najazdenie 1000 km.

Arkana vyhovie všetkým, ktorí chcú štýlové SUV-kupé, jazdia pokojne a hlavne úsporne. Arkata E-tech je tým typom hybridu, kde sa nemusíte o nič starať. Narozdiel o plug-in hybridov tu odpadá dobíjanie a batéria si riadi nabíjanie úplne sama. Aktuálne vo výbave E-Tech Engineered, za necelých 32-tisíc, ponúka toho naozaj veľa.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →