Mazda 2 Hybrid – Deja Vu na cestách

Prvá generácia Mazdy 2 prišla na trh niekedy v roku 2002. Išlo vtedy o malé a nie príliš lákavé MPV. Druhá generácia už bola klasickým malým hatchbackom a tá tretia generácia z roku 2014 je tu s nami po pár faceliftoch prakticky dodnes. Hybridný pohon však pod prednú kapotu nikdy nedostala. Až kým sa v Mazde nerozhodli, že znížiť emisie im pomôže automobilka Toyota a ich model Yaris…

Áno. Mazda 2 Hybrid je čistokrvný Yaris, ktorý má prakticky len vymenené logá vpredu, vzadu a na volante. Na dĺžku meria 3940 mm a je teda o pár centimetrov menší ako Fabia, ale má o 90 mm dlhší rázvor, čo je na prvý pohľad zrejmé. Hlavne tie zadné kolesá už snáď nemôžu byť posunuté viac dozadu do rohov karosérie. Prejavuje sa to pozitívne na jazdných vlastnostiach aj stabilite auta v priamom smere.

Keďže Yaris sme ešte nerecenzovali, tak si poďme spraviť náhľad na Mazdu 2. Prvý pohľad padne na sympaticky tvarovaný predok, kde hlavne vytiahnuté blatníky robia auto opticky pekne sebavedomé a dosť široké. Na druhú stranu, vzadu sú tie blatníky vytrčené ešte viac a miestami tie krivky vyzerajú až akoby sa s miestom plytvalo na úkor priestoru pre cestujúcich. Nie je to skrátka prísne účelný dizajn, ktorý poznáme napríklad z koncernu VW.

A to sa potvrdí na zadných sedadlách, kde masívny zadný stĺpik robí zo zadných sedadiel trochu stiesnené miesto a veľmi malý uhol otvárania zadných dverí sťažuje nastupovanie. Pri čistom pohľade zozadu to vyzerá akoby tá úzka kabína na tie široké blatníky snáď ani nepasovala. Miesta vo vnútri je na pomery triedy primerane, vzadu skôr menej, ale priemerne vysoký človek si za seba sadne a predného sedadla sa kolenami možno len letmo dotýka. V kufri 286 litrov tiež zodpovedá horšiemu priemeru triedy malých vozidiel.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi ASX 1.3 Instyle 7DCT Mild Hybrid - Dva diamanty v logu naviac

Po usadnutí dovnútra je tu taká zvláštna zmes moderny a tradície a hlavne je tu cítiť, že toto nie je interiér Mazdy. Také tie opatrné krôčiky do budúcnosti, ale zároveň lipnutie na overených riešeniach, ktoré fungujú už dlhé roky spoľahlivo – to je čistokrvná Toyota. Na premyslenú športovú pozíciu za volantom ako v klasickej 2-ke od Mazdy tu rovno zabudnite. Nenájdeme tu žiadne prekvapenia.

A tak síce na prístrojovej doske s binokulárnymi budíkmi nájdeme rýchlomer zložený zo segmentov ako na kalkulačke, ale to je asi tak zhruba všetka extravagancia, ktorú tu nájdeme. Navyše toto prevedenie nie je úplne praktické, pretože tých segmentov je na prístrojovom štíte až príliš veľa, a to na úkor zobrazovania dôležitých informácií. Vpravo od kaplnky prístrojov je vysunutá veľká obrazovka infotainmentu s veľkými tlačidlami na dôležité funkcie. V tejto verzii slúži obrazovka hlavne na zobrazenie prehrávanej hudby, prípadne zrkadlenie mobilného telefónu, klimatizácia má svoje ovládanie mimo.

Na to sú pod obrazovkou dva veľké kruhové ovládače digitálnej klimatizácie. A tak snáď najkomplikovanejšie vyzerá volant, na ktorom sa združili všetky dnes bežné funkcie a tlačidlá. Napriek tomu, že výbavou táto verzia úplne nehýri, prekvapí na volante ovládanie adaptívneho tempomatu, ktorý by som v tejto verzii určite nehľadal. Keď zdvihneme zrak od volantu zistíme, že vo výhľade vpred trochu obmedzuje hrubá základňa A stĺpika a umiestnenie zrkadiel. Tie nie sú asférické, ale sú relatívne veľké. Na moje veľké prekvapenie má auto aj HUD displej, premietaný na čelné sklo, ktorý dokáže zobraziť veľké množstvo informácií. Za toto by sa nemuseli hanbiť ani v oveľa „prémiovejších“ automobilkách.

Odporúčaný článok:  Mazda 3 Skyactiv G150 - takmer dokonalá

V aute nechýba adaptívny tempomat s udržovaním v jazdnom pruhu a ten funguje tiež celkom dobre. Infotainment je veľmi jednoduchý a reaguje svižne, ale rozhodne to nie je niečo, čo by som chcel používať stále. Našťastie je tu Apple CarPlay a Android Auto, takže využijete dobre umiestnenú veľkú obrazovku na navigáciu, telefonovanie aj hudbu vo svojom obľúbenom prevedení. Hlavné svetlomety ponúkajú v LED denné, stretávacie a aj diaľkové svetlá. Tie diaľkové by mohla svietiť o niečo viac do diaľky, stretávacie sú naopak viac než dostatočné.

Testovaná Mazda 2 Hybrid má pod prednou kapotou nielen trojvalcový benzínový agregát s objemom 1 490 cm3, ale tento je doplnený o elektromotor a menší akumulátor, ktorý pomáha hybridnej sústave. Vďaka čomu dokáže Mazda 2 prejsť určitú vzdialenosť výlučne na elektrickú energiu – o čo sa aj čo najviac snaží a ikonku EV budete vídať na palubnej doske veľmi často. Výsledkom čoho bude nízka spotreba, no z dynamiky nebudete príliš ohúrení, keďže systémový krútiaci moment dosahuje iba slabučkých 120 Nm a výkon 85kW/116k tiež nie je z kategórie hot-hatchov.

Otočením kľúča prebúdzame trojvalec s tým, že o počte valcov nemôže byť pochýb. Motor je trochu viac počuť, ale jeho vibrácie sú utlmené dobre. Vďaka atmosférickému plneniu je rozjazd ľahký, pretože nástup sily je plynulý a nie je tu taký ten typický výkonový skok ako pri turbomotoroch. To je veľkým plusom hlavne na jazdu v meste. Motor je použiteľný už okolo 2 tisíc otáčok a podľa zvuku by ste mu tipovali výrazne menej.

Plynulej jazde potom pomáha aj CVT prevodovka. Na nájazde na diaľnici stačí motor na trojku trochu prišliapnuť a síce s väčším ako malým hlukom, ale statočne sa derie k vyšším otáčkam. Tam ešte len podáva najvyšší výkon, ale pocitovo sa mu veľmi nechce. Ale keď už tú 130ku dosiahne, ťahá statočne. To potvrdzuje aj hodnota 9 sekúnd z nuly na sto, čo nie je vôbec zlá hodnota. Na diaľnici potom motor točí okolo 3200 otáčok, a pri ustálenej jazde nie je toľko počuť, ako keď sa po ňom chce nejaký väčší výkon.

Odporúčaný článok:  Mazda3 Homura e-SKYACTIV G 150 6MT - Poďte do Trojky

Všeobecne motor poteší okamžitými reakciami na plyn a lineárnym nárastom výkonu. To sú dve veci, ktoré autu v meste aj na okreskách prepožičiavajú vlastnosti pre celkom zábavnú jazdu. Čo sa týka spotreby, mala Mazda 2 Hybrid v testovacom týždni dosť náročné podmienky, ale hodnota sa ustálila na 4,5 litrov /100km. Slušné.

Podvozok je trochu tuhší a na niektorých výmoľoch je to vo vnútri počuť aj cítiť. ESP dobre zasahuje pri nedotáčavom šmyku pribrzdením vnútorného predného kolesa, ktoré vyvolá ľahký pretáčavý šmyk a tým sa auto vráti do pôvodného smeru. Samozrejme to má svoje limity, ale zásah je včasný a citlivý. Stačí len krútiť volantom kam chcete ísť.

Klasický model Mazda 2 s benzínovým štvorvalcom, sa predáva už od 15 260 €. Za model Mazda 2 Hybrid dáte cenníkových 18 710€ a v najvyššej výbave si pripravte až 24 710€ bez príplatkov za metalízu a rôzne packety. No ak sa pozrieme na Toyotu Yaris, cenová politika je veľmi podobná. V prípade Toyoty sa dá viac hýbať s výbavou a doplnkami avšak v niektorých prípadoch môže byť Mazda aj lacnejšou alternatívou Toyoty. Ak vám je jedno aký znak je na kapote, prípadne ste zarytý zástanca značky Mazda a chcete ďalšiu do rodinnej flotily, tak len smelo. Je to kus dobrého malého autíčka…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →