Peugeot e-208 Allure Pack – Elektrická karkulka

Na našich cestách vídame Peugeot 208 veľmi často. Ani sa tomu nechce veriť, že tento kompaktný malý hatchback je tu s nami už takmer štyri roky. Napriek tomu sme jeho elektrickú verziu, ktorá sa onedlho dočká upgrade vo forme vyššieho výkonu a kapacity batérie, ešte nemali možnosť spoznať. Tak sme si ju konečne vyskúšali v týždennom teste.

Peugeot 208 sme už v redakcii zopárkrát mali a tak jeho design dobre poznáme. Štýl konvenčného variantu totiž preberá aj elektrická verzia, ktorá dostala len úplne minimum doplnkov. Francúzsky koncern ide cestou čo najširšej palety motorizácií do jedného modelu a na rozdiel, napríklad od Renaultu alebo Volkswagenu neverí tomu, že by elektromobil potreboval svoj vlastný vzhľad a prípadne aj celý model.

A pri pohľade na e-208 si poviete, že má táto stratégia svoju logiku. Hoci je Peugeot 208 na našich cestách stálicou, stále sa za ním hocikto otočí, obzvlášť vo výraznom červenom laku. Dizajn jednoducho Peugeot stále vie a ak si potom ešte priplatíte za (opticky) športovejšie strihnuté GT s LED svetlami, už sa o ňom bude dať hovoriť ako o naozaj peknom aute.

Interiér sme už rozoberali v iných testoch a teda len zopakujem, že pozícia za volantom je príjemná, sedadlá sú fajn a mne osobne vyhovuje aj ten malý volant. Akonáhle si na i-Cockpit zvyknete, sťažovať sa nebudete. Pozícia za volantom sa však bude horšie hľadať osobám pod 180 centimetrov. Trochu slabší je informačný systém, cez ktorý sa ovláda klimatizácia. Ten totiž nie je práve najsvižnejší a nejaký ten upgrade po vzore novej 308čky by sa mu určite hodil. Celý týždeň ma mierne hnevali aj dotykové tlačidlá na paneli pod ním. Spracovanie je v rámci segmentu na slušnej úrovni, ale popri mladších modeloch značky trochu zaostáva. Vpredu je miesta tak akurát, ale vyšší cestujúci vzadu sa budú musieť trochu uskromniť. Kufor má objem 309 litrov, rovnako ako v benzínovej či naftovej verzii.

Odporúčaný článok:  Renault Express Van – V jednoduchosti je úžitok

Testovacie vozidlo bolo vo výbave Allure Pack. Nebolo to teda úplne „nafullované“ GTčko, no výbavu malo malé autíčko slušnú. Teda až na nepochopiteľnú absenciu vyhrievaných sedadiel. V tomto stupni výbavy zákazník dostáva aj skvelý 3D digitálny prístrojový panel QUARTZ a zadnú parkovaciu kameru. K elektrickej verzii navyše automaticky prislúchajú iné zliatinové disky (Elborn namiesto štandardných Soho, ktoré sú pri spaľovacích verziách. Elektrická e-208 má tiež navyše prednú masku s dekorom vo farbe karosérie a modré pozadie na znakoch leva. Tie sú stále starého dizanu a nízkej kvality, keďže zrejme po častých návštevách umývarky, bola modrá farba na nich už mierne olúpaná.

To najdôležitejšie pri e-208 nájdeme tradične pod prednou kapotou. Nachádza sa tu celkom klasicky, po vzore spaľovacích verzií usadený elektrický motor s výkonom 100 kW (136 koní) a točivým momentem 260 Nm, ktorý je doplnený o batériu s kapacitou 50 kWh (využiteľných je však len cca. 45 kWh).

Systém poháňa predné kolesá a je spojený s automatickou prevodovkou, ktorá sa ovláda pulzným voličom. K dispozícii je okrem klasickej polohy „D“ aj poloha „B“ (Brake), ktorá funguje ako rekuperačný mód a zaisťuje rýchlejšie dobíjanie batérie výmenou za väčšie spomaľovanie vozidla.

Elektrická e-208čka váži tučných 1483 kilogramov a tak to nie je už ten malý uskákaný hatchback. Jazda pôsobí dospelejšie, akoby ste sedeli v o triedu lepšom aute. Podvozok pekne tlmí nerovnosti a neprepúšťa rázy do karosérie. Slušné je aj odhlučnenie, no naopak kvôli tichému elektromotoru vynikne aerodynamický hluk pri diaľničných rýchlostiach. S výkonom 100 kW a kompaktnými rozmermi je tu aj veľmi príjemná dynamika do nejakých 130 km/hod. Vďaka pružnosti elektromotora sa dá ľahko predbiehať. Bohužiaľ maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km/hod. Čo je vlastne aj dobre, pretože inak by ste kvôli vysokej spotrebe nedošli zrejme ani z Bratislavy do Piešťan.

Odporúčaný článok:  Renault Arkana E-Tech - Úsporná vstupenka medzi elitu

Auto je v zákrutách pomerne isté a nedotáčavosť prichádza postupne, avšak o trochu skôr ako pri ľahšej benzínovej verzii. Tá pôsobí vďaka nižšej váhe celkovo oveľa obratnejším dojmom.

e-208čka je vybavená zabudovanou trojfázovou palubnou nabíjačkou s výkonom až 11kW a vďaka zásuvke CCS – Type 2 ju môžete nabíjať aj doma striedavým prúdom 230V/380V. Navyše je tu možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom na rýchlonabíjacej stanici a to až do maximálneho výkonu 100kW. Nabitie z 0 na 80% je deklarované za 30 minút, realita je však taká, že nikdy s 0% batérie na nabíjačku nejdete a tak napríklad nabíjanie z 20 na 80% trvá plus mínus rovnako.

Ak by ste chceli počkať do 100% nabitia, tak je to na ďalšiu kávu, prípadne občerstvenie, nakoľko proces nabíjania je optimalizovaný a po presiahnutí určitej kapacity výkon pozvoľne klesá, takže niekde okolo 90% už nabíjate veľmi pomaly. Z nejakých 20 na 100% na 50 kW nabíjačke som nabíjal už necelú hodinu. To je tiež ešte prijateľný čas, no napríklad na klasickej 22 kW nabíjačke počítajte s 3-4 hodinami.

Automobilka udáva pre e-208čku papierový dojazd až 362 km podľa normy WLTP. Pri plnej batérii však auto, pri teplotách okolo bodu mrazu, ukázalo dojazd len 280 km. Veľmi záleží na tom, či nabíjate vozidlo s už zahriatou batériou alebo po dlhšom odstavení studené. Pri opakovanom nabíjaní sa nám podarilo dosiahnuť z klasickej 230V zásuvky dojazd 300 km a pri dobití na 50 kW rýchlonabíjačke 310 km. Jasne to ukazuje, že elektromobilom bez tepelného čerpadla nevyhovujú nízke teploty blížiace sa nule.

Odporúčaný článok:  Mazda 2 Hybrid - Deja Vu na cestách

K elektrickej e-208čke dostanete v základe iba nabíjací kábel typu 3, ktorý slúži na prepojenie s nabíjacou stanicou alebo Wallboxom. Ak by ste chceli štandardný kábel pre zapojenie do domácej 230V zásuvky, priplatíte si cca 450€. Peugeot ponúka aj možnosť zakúpenia originálnych Wallboxov v cenách od cca. 760€, ktoré majú rôzne výkony (od 3,7kW pri jednej fáze a 16A ističi až po 22kW pri troch fázach a 32A ističi) a vyžadujú odbornú montáž. Plus je samozrejme potrebné platiť paušál u niektorého z distribútorov elektrickej energie.

Peugeot e-208 má deklarovanú spotrebu podľa WLTP 16,3 – 16,5 kWh/100km. Realita počas testu bola na úrovni 23 kWh/100km. Z toho skoro 80% ciest bola mestská premávka, 15% okresky a 5% diaľničné presuny na krátku vzdialenosť. Ak máte veľa času a nepotrebujete sa prepravovať denne, je nabíjanie doma z klasickej zásuvky stále najlacnejšou alternatívou voči fosílnym palivám. Horšie je to však už dnes pri pohľade na cenníky distribútorov a nabíjacích staníc.

A horšie je to bohužiaľ aj s cenou. Peugeot 208 s benzínovým motorom 1.2 PureTech, v celkom slušnej výbave Allure dnes kúpite už od 20.500 €. S manuálnou prevodovkou potom ušetríte ďalších 1.500€. Za úspornú naftu 1.5 BlueHDI Allure dáte 22.600€ (aktuálne je k dispozícii iba s manuálom). Pokiaľ však budete chcieť elektrickú e-208, poriadne si priplatíte. Peugeot E-208 Allure totiž vyjde na tučných 36.290€ a vo vyššej výbave GT potom ešte o 1.600€ viac. Či forma pohonu na elektrinu stojí za tých takmer 15 tisíc eur navyše a o viac ako polovicu znížený dojazd, je len a len na vás…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →