Kompletné prekopanie interiéru a zároveň minimálne zmeny zvonku. Taký je prístup Mazdy pri druhom a poslednom facelifte súčasnej Mazdy 6. Výbava Takumi Plus navyše prináša materiály, ktoré približujú šestku k prémiovému segmentu. Testujeme ju s benzínovým 2,5 – litrovým motorom Skyactiv-G.
Zvonku
Zmeny v exteriéri postrehne asi iba fanúšik značky. Predná maska chladiča je rozmernejšia a má jemnejšiu štruktúru, čím výrobca šestku prispôsobuje dizajnu novších modelov. Narástol objem chrómových líšt zasahujúcich pod predné svetlomety, ktoré prichádzajú s novým tvarom a grafikou. Hmlovky sú integrované do hlavných svetiel a ich pôvodné miesto v spodnej časti nárazníka Mazda nahradila chrómovým pásom.
Zboku sa s výnimkou nových 19“ diskov nič nezmenilo. Na zdanej časti sa mi páči tvar chrómovej lišty, ktorá po novom zasahuje do zadných svetiel. Tento prvok sa bohužiaľ neuplatnil na verzii kombi. Koncovky výfukov sa zväčšili a posunuli ešte viac do strán.
Zmeny v exteriéri sú pomerne malé, ale bohato stačia na to, aby udržali Mazdu 6 medzi najkrajšími sedanmi strednej triedy. Biela farba autu tentoraz nepochybne pristane.
Vo vnútri
V interiéri naopak neostal kameň na kameni. Iba na vnútornom obložení dverí som napočítal sedem druhov materiálov (tvrdý a mäkčený plast, pravé drevo, plast v imitácii chrómu, klavírny lak, hladká a brúsená koža). Ich spracovanie a dizajnové stvárnenie prináša tomuto modelu istú dávku luxusu, ktorý jej predtým trochu chýbal.
Nemohol som si nevšimnúť vyššiu hmotnosť všetkých dverí a bohatšie tesnenia po ich okrajoch, čo by sa malo prejaviť v lepšom odhlučnení od aerodynamického hluku.
Z predošlej verzie Mazdy 6 ostal v interiéri iba volant, volič automatickej prevodovky a stredový tunel. Úplne nový pristrojový panel je tvorený z veľkej časti displejom zobrazujúcim rýchlomer a údaje palubného počítača. Na scénu sa vrátil analógový ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, ktorý zároveň s otáčkomerom a ukazovateľom stavu paliva v nádrži tvoria spolu mimoriadne pekný celok.
Palubná doska je tvorená z prevažnej časti kvalitnými mäkčenými materiálmi. Páči sa mi horizontálne rozdelenie palubnej dosky panelom čalúneným hnedou brúsenou kožou a jemnou drevenou lištou. Výnimočne zaujímavo pôsobia aj bočné výduchy ventilácie zasahujúce do výplne dverí. Panel klimatizácie je prehľadný a ponúka jej ovládanie jednoúčelovými tlačidlami. Stále však poskytuje možnosť nastaviť smer prúdenia vzduchu iba v troch napevno predvolených kombináciách.
Displej infotainmentu sa zväčšil o jeden palec väčší (8“) a rýchlejšie reaguje na pokyny ako jeho predchodca. Grafika však ostala pôvodná, čo mu na atraktivite trochu uberá. V testovanom aute bola k dispozícii aj príplatková podpora Android Auto/Apple Car Play, ktorá fungovala na jednotku. Spokojný som však nebol s grafikou obrazu z kamier schopných zobrazovať 360° priestoru okolo auta.
Nový je tvar sedadiel, ktoré na prvý pohľad pôsobia mohutne, už na pohľad slabším bočným vedením však stratili na svojej športovosti.
Novému interiéru sa dá vytknúť možno iba zbytočné použitie klavírneho laku na exponovaných miestach.
Za volantom
Posed za volantom sa od predchodcu príliš neodlišuje. Rozsah nastavenia volantu je dostatočný a spolu s dokonalým rozmiestnením pedálov zaručuje, že si ideálne miesto za volantom nájde každý, resp. každý s výškou maximálne 188 cm. Problém výbavy Takumi Plus je znížená výška stropu z dôvodu existencie strešného okna, pritom aj bez neho Mazda 6 nedisponuje príliš vysokou kabínou.
Pohodlné sedadlá majú dostatočne dlhé sedáky aj operadlá, bočné vedenie je však o niečo menej výrazné ako u modelu pred faceliftom. Oceňujem však možnosť nielen ich vyhrievania, ale po novom aj účinnej ventilácie s rýchym nástupom.
Ergonómia ovládacích prvkov je na vysokej úrovni, výhrady nemám ani k výhľadu z vozidla vrátane dostatočne veľkých spätných zrkadiel.
Testované auto poháňal vylepšený štvorvalcový benzínový motor s objemom 2488 cm3, maximálnym výkonom 143 kW pri 6000 otáčkach a točivým momentom 258 Nm pri 4000 otáčkach. Od svojho predchodcu sa odlišuje hlavne schopnosťou vypínania dvoch valcov pri nízkej záťaži, od čoho si výrobca sľubuje zníženie spotreby. „Dvojvalcový“ režim nesignalizuje žiadna kontrolka, je však postrehnuteľný zmenou chodu motora a niekedy sprevádzaný jemnými vibráciami.
Zmenu v jazdných vlastnostiach oproti svojmu predchodcovi som nezaznamenal. Podvozok je stále výborne čitateľný a zábavný. Stabilizačný systém nezasahuje príliš skoro a dovolí sa autu v zákrute bez rizika jemne skĺznuť. Nárast hmotnosti sa však podpísal na dynamike motora, ktorý napriek zvýšeniu výkonu o 2 kW pôsobí trochu ospalo. Stále je však dostatočne silný na bezproblémové predbiehanie aj vo vyšších rýchlostiach. Perfektne nastavený podvozok je napriek svojej tuhosti prekvapivo pohodlný a dokáže pohltiť väčšinu nerovností aj na 19“ kolesách (225/45 R19). Celkovo mám však pocit, že sa Mazda vybrala smerom k luxusu a pohodliu a opúšťa stanicu s názvom Šport.
Už predošlá verzia bola na tom s odhlučnením od aerodynamického hluku pomerne dobre. Testovaný model ho ešte vylepšuje a pridáva výraznejšie tlmenie hluku od podvozku. Nadmieru spokojný som bol s výkonom stretávacích aj diaľkových svetiel, podobne ako s funkciou vykrývania protiidúcich vozidiel.
Zmeny na benzínovom agregáte sa podpísali na znížení spotreby oproti predchodcovi o približne pol litra. Jazdil som svižným tempom s priemernou spotrebou 7,5 l/100 km. Okresky ju znížili pod hranicu siedmych litrov, na diaľnici nepresiahla osmičku.
Praktická stránka, výbava, cena
Miesta na nohy je na zadných sedadlách na rozdávanie, hlavou som sa však pri mojej výške 185 cm už dotýkal stropu. Oceňujem nové úchyty IsoFix ukryté pod záslepkami, ktorých správna poloha už umožňuje veľmi jednoduchú montáž detských sedačiek. Kto má staršiu verziu šestky a hľadá ich ukryté niekde hlboko medzi sedákom a operadlom vie, o čom je reč…
Batožinový priestor s objemom 489 litrov je dostatočne veľký, ako v každom sedane je však jeho využiteľnosť obmedzená veľkosťou vstupného otvoru. Chýbali mi háčiky na tašky, prípadne možnosť predelenia priestoru alebo stabilizáciu nákladu.
Cena testovaného modelu je 36 590 EUR + 605 EUR za metalízu. Túto sumu s prihliadnutím na plnú výbavu považujem v rámci konkurencie za viac ako prijateľnú.
Verdikt
Interiér v tejto výbave ma dostal svojím dizajnom a použitými materiálmi. Zvonku Mazda 6 stále priťahuje pohľady. Auto je pohodlné, má skvelé jazdné vlastnosti, relatívne nízku spotrebu… Neviem sa však zbaviť pocitu, že testovaný 2,5 – litrový motor prestáva dôstojne plniť úlohu vrcholnej motorizácie. Možno práve špeciálna výbava Takumi Plus by si zaslúžila silnejší agregát. Teším sa na to, čo Mazda predstaví budúci rok pod kapotou novej Mazdy 6.
Zdravím,
při sezení vpředu jste měl sedačku nastavenou úplně dole nebo trochu přizvedlou když nebylo moc místa nad hlavou? Minulá generace měla maximální výkon o 300 otáček níže a maximum kroutícího momentu dokonce o zhruba 750 otáček níže. Nebyla to ta ospalost o které píšete když se pro stejnou dynamiku vozu musí motor víc vytáčet oproti předešlé generaci?
Zdravim, diky za upozornenie, tento zaujimavy rozdiel som si nevsimol. Otacky si vsak riadi automat. Pri vyuzivani „kickdownu“ motor jednoducho nie je taky vybusny ako v predoslej verzii napriek tomu, ze automat radi vyssie az pri dosiahnuti cerveneho pola rovnako ako v predoslej verzii. Mozno je to tym, ze sa zmensil rozsah „pouzitelnych“ otacok a motor zacina tahat neskor, ale konci na rovnakej urovni ako predchodca.
Sedacku som mal samozrejme uplne dole.
„Hnedá brúsená koža“ na palubovce je alcantara, takže umělina. V kufru bohužel nejsou ani háčky, ani jakékoliv úchyty na síť (a ani zásuvka). Pěkný stručný testík…
Ked nevies, tak netrep! Na palubovke je nappa, uchyty na siet v kufri su, a samozrejme je tam aj jedna 12V zasuvka.
Vdaka za pekny test kvalitneho auta, Mazda 6 sa mi paci a stacila by mi o jedno nizsia vybava bez toho podla mna zbytocneho stresneho okna. Ten 2,5liter by si zasluzil dake turbicko a spravit z toho daku Mazdu RS:)