Myslím, že nie je potrebné príliš rozoberať, akou cestou sa vydala japonská automobilka Mazda. Zatiaľ čo ostatní vsádzajú na maloobjemové turbomotory, hybridné systémy či v poslednej dobe populárnu plnú elektrifikáciu, Mazda sa rozhodla, že ešte skúsi maximálne využiť klasický spaľovací motor a dotiahnuť ho na samú hranu možností. Vzhľadom na to, že Mazda je relatívne malá automobilka, ktorá za sebou nemá zázemie veľkého koncernu, musí dobre rozmýšľať každú investíciu a tak príliš nevymýšľa a nemení to, čo funguje veľmi dobre. A možno chce len ukázať svetu, že atmosférický spaľovací motor ešte nie je mŕtvy a má stále čo ponúknuť.
Tak či tak, máme vďaka Japoncom jednu z posledných možností, ako si užiť tie pravé vysoké otáčky a poslednou dobou presakujú informácie, že Mazda by sa rada posunula do vyššej ligy, kde by mohla ponúknuť kvalitnejšie interiéry, klasickú koncepciu motora vpredu a pohonu zadných kolies a pripísať si tak vyššie marže na jednotlivých modeloch. Za poslednú lastovičku s „obyčajnou atmosférou“ by sme teda mohli považovať aj testovanú CX-5 v špeciálnej edícii 100th Anniversary.
CX-5 je typický zástupca stredne veľkých SUV. Patrí medzi najpredávanejšie modely tejto značky vôbec a jeho druhá generácia je tu s nami už štvrtým rokom. Za ten čas ste sa s ním mohli stretli v niekoľkých vydaniach aj v našich recenziách. Zdržíme sa teda typického hodnotenia vzhľadu, nakoľko zmeny odvtedy nenastali prakticky žiadne. Namiesto toho sa zameriame na odlišnosti, ktoré sa v rámci vylepšovania jednotlivých modelových rokov udiali a prispeli k lepšiemu pocitu z vozidla.
Dizajn exteriéru teda neprešiel prakticky žiadnou zmenou, naproti tomu interiér sa vylepšiť určite podarilo. Predtým sme sa občas sťažovali, že je síce kvalitne poskladaný a ergonomicky podarený, ale chýba mu ozvláštnenie a nejaký ten nadštandard. Tak to tu už neplatí. Minimálne v tejto limitovanej edícii interiér naozaj pekný. Kombinácia čierno-červenej s bielymi prvkami je zaujímavá a povznáša dojem z interiéru zase o kúsok vyššie. Príjemným detailom sú aj strieborné tlačidlá ovládania sedačiek.
Na hlavových opierkach nájdeme vyrazené logo automobilky s pripomenutím, že oslavuje 100 rokov existencie (čo bolo aktuálne v roku 2020). Prostredie infotainmentu prešlo tiež modernizáciou po vzore novej trojky. Je prehľadné a intuitívne, čo nebýva vždy pravidlom. Mazda navyše ubrala jednu z možností ovládania, po vzore radu 3 a 6 a to, že teraz je možné infotainment ovládať len a len kolieskom na stredovom tuneli. Dotyk je funkčný len po zastavení vozidla a tak ako predtým, musím konštatovať, že mi počas jazdy klepkanie na displej vôbec nechýba.
Pod kapotou nájdeme ten najsilnejší motor, ktorý si môžete (a musíte!) dopriať. Benzínová 2.5-ka Skyactiv-G194 so 143 kWi (194 koní) a 258Nm krútiaceho momentu. K charakteru vozidla sa hodí priam ideálne. Nie je to žiadny ukričaný trhač asfaltu, skôr taká pokojná a rozvážna sila. Je príkladne tichý a veľmi kultivovaný. V rámci úspory paliva vie vypnúť pri nízkom zaťažení dva valce a ísť na nižšiu spotrebu. Ono vypínanie je však prakticky nerozpoznateľné a reálne ho máte šancu postrehnúť, len ak sledujete priamo kontrolku na centrálnom displeji, ktorá vás na onen dvojvalcový režim upozorní.
Atmosférická jednotka prenáša svoj kľudný potenciál na všetky štyri kolesá cez 6-stupňový automat, ktorý si svoju prácu robí veľmi dobre, pretože o ňom prakticky nebudete vedieť. Spotreba sa drží v rozumných medziach, a hodnota 8,5 l/100km je na toto veľké SUV priam skvelá.
CX-5 má rovnako dobre nastavenú filozofiu jazdy, ako ostatné modely značky Mazda. Má veľmi príjemné riadenie a skvelý podvozok. Športovú jazdu, či nejaké divoké zážitky za volantom tu však nečakajte. CX-5 je zameraná skôr na pohodovejšiu jazdu a svoju posádku rozmaznáva ľahkým pohupovaním a príkladným komfortom jazdy. Na pomery tejto značky, tu nájdeme nadštandardné odhlučnenie.
Mazda CX-5 nám dospela. Do svojho finálneho štádia, v dobrom slova zmysle. Typický záujemca o túto kategóriu SUV ocení úroveň kultivovanosti jazdy, príkladný akustický komfort, luxusne poňatú kabínu či priestranný interiér. Výnimočnú zostáva aj naďalej v oblasti pohonnej jednotky – relatívne objemný atmosférický motor len tak niekto nemá. S Mazdou CX-5 sa jazdí naozaj veľmi pekne a pokiaľ hľadáte neobyčajné SUV, ktoré bude spríjemňovať aj tie obyčajné dni, dosť možno práve tu budete na správnej adrese. Základná cena testovanej verzie Mazda CX-5 Skyactiv-G194 4WD 100th Anniversary je slušných 39950€…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2488 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 143 (194)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 258 /4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 9,3/6,4/7,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 506/1620 |
Objem nádrže [l]: | 58 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1650-1720 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4550 |
Šírka [mm]: | 1840 |
Výška [mm]: | 1680 |
Rázvor [mm]: | 2700 |
Celú galériu fotiek nájdete tu: MAZDA CX-5 100th Anniversary