Škoda Octavia SportLine 2.0TSi – Oranžový firemný sen

Ako spojenie kvalít MladoBoleslavskej automobilky Škoda s novými technológiami môžeme bez pochýb definovať oranžovú Octaviu, ktorá zavítala k nám do redakcie. Ponúka športový dizajn, slušnú porciu výkonu a ešte lepší pohon všetkých štyroch kolies. Dámy a páni – Škoda Octavia SportLine s dvojlitrovým benzínovým motorom pod kapotou…

Za vyše 27 rokov výroby sa Škoda Octavia natrvalo vryla do nášho každodenného života na cestách a dlhé roky tiež kraľuje rebríčkom predajnosti. Najprv to bola mimoriadne priestranná, lacnejšia alternatíva k autám strednej triedy, potom najobľúbenejší taxík s úsporným dieslom, no a v posledných desaťročiach kraľuje aj firemným predajom. Testovaná verzia SportLine potom dodáva jemný športový nádych, inak vcelku dizajnovo nudnému liftbacku.

Nudné auto je možno silné slovné spojenie. Je predsa jasné, že aj keď zrýchlite nad rýchlosti, ktoré sú na našich diaľniciach už nelegálne, môžete si byť skoro istí, že sa na zadný nárazník čoskoro prilepí škodovka s „obchoďákom“ za volantom. Testovaná Škoda Octavia Sportline dokonale zapadá do tohto klišé, či stereotypu, pretože pravdepodobne tiež gro jej predajov pôjde do veľkého počtu firemných vozových parkov. Octavia je u nás taká klasika overená časom. Je teda pravda to, čo hovorí naša ľudová múdrosť – Octavia sa nekupuje ale fasuje?!

Keď vynecháme obyčajné verzie, tak základná Škoda Octavia Sportline s motorom 1.5TSI 110kW (150k) štartuje na sume 31.850€. S testovaným motorom 2.0 TSI 140 kW (190k), ktorý je kombinovaný výhradne s pohonom 4×4, začína podľa aktuálneho cenníka na sume 38.170€. Testovaný kúsok, viditeľný na fotkách, je samozrejme mierne dovybavený.

Má príplatkový metalický lak Orange Phoenix a v letnom setupe 19-palcové, čierne zliatinové disky Taurus. Na zimných 18-palcových však vyzerá tiež k svetu. Konečná cena tejto konfigurácie je 41.639€. To, že „lacno už bolo“ vieme snáď všetci a aj to, ako sa na cenách áut podpísal nedostatok komponentov a cválajúca inflácia. Napriek tomu sa to pre zástupcu segmentu kompaktných áut zdá byť veľa. Nie je to tak dávno, čo sa plnohodnotné „hot hatche“ ako Renault Megane RS či Ford Focus ST oceňovali na niečo málo cez 30tisíc €. Poďme sa teda pozrieť, či oranžová športovkyňa ponúka niečo, čo túto sumu ospravedlňuje.

Octavia v dynamickej verzii SPORTLINE spadá medzi výbavové stupne Style a vrcholnú športovú verziu RS. Zaujme čiernymi prvkami exteriéru, trojramenným multifunkčným športovým volantom alebo športovými sedadlami s integrovanou hlavovou opierkou, či čalúnením ThermoFlux.

Odporúčaný článok:  Dacia Logan 1.0 TCe LPG - Moderne, spoľahlivo a dostupne

Ak sa chystáte do autosalónu Škoda hľadať mierne športové auto, toto je variant pre vás. Ak sa rozhodnete pre Fabiu, Kamiq alebo Scalu, tak sa to bude volať Monte Carlo. V prípade väčších modelov bola stávka na názov SportLine. Recept je jednoduchý – zvonku dostane auto čiernu mriežku chladiča, čierne zrkadlá, čierne spojlery, čierne lišty okolo okien, čierne logá, niekoľko emblémov a patrične veľké kolesá. A falošné koncovky výfukov! Tie pravé sú pod nárazníkom, ale je fajn, že sú aspoň za oboma záslepkami. Zmeny výbav sa však našťastie neobmedzujú len na vonkajší vzhľad.

Dostatočne veľké zmeny sa udiali aj v interiéri Octavie. Pohodlné sedadlá, podobné tým vo verzii RS sú štandardom. Disponujú silnými bočnicami a integrovanými opierkami hlavy. Nechýba ani trojramenný športový volant s plochým dnom a s (trochu malými) pádlami pod volantom. Zvyšok športového imidžu dotvára množstvo čiernych a strieborných detailov. Kým tmavý strop či hliníkové kryty pedálov sú plusom, všadeprítomná Piano Black dokáže minimálne trochu naštvať. Prach, škrabance a odtlačky prstov sú ba týchto povrchoch všade dokonale viditeľné. To posledné, žiaľ, nie je doménou len verzie SportLine.

K digitálnej prístrojovke sa už nejdem vyjadrovať, tú poznáme z RS verzie a rovnaká je aj vo Fabii Monte Carlo. Má vysoké rozlíšenie a vcelku jednoduché ale funkčné zobrazenia. Infotainment je však už iná káva. Obraz je farebný, ostrý a pôsobivé je aj množstvo dát, ktoré sa tam dajú zobraziť. Konektivita s Android Auto či Apple CarPlaj takmer bezchybná.

Žiaľ, Octavia nemá rada zhon a obchodný zástupca, ktorý sa na k nej dostane, by si mal chvíľu po naštartovaní auta vypestovať reflex pokojného prezerania poštovej schránky. Systém sa spúšťa rýchlo, no zrejme stále načítava nejaké zdroje na pozadí. Neodporúčam sa ho vtedy dotýkať, pretože je 100% šanca, že na chvíľu/dlhšie zamrzne. To je obzvlášť nepríjemné, keď nastupujete do auta pri 7 stupňoch pod nulou a chcete rýchlo použiť výhrev sedačiek, či odmrazovanie čelného skla.

Keďže som už spomenul klimatizáciu, tak v testovanej oranžáde bola len klasická dvojzónová s výduchmi vzadu. Je však nutné dodať, že výrobca ponúka za príplatok aj trojzónovú, podobne ako má Superb. Priamo pod zadnými prieduchmi sa nachádza 230V zásuvka s USB-C výstupmi a tak zaznamenávame ďalšie plus od obchoďáka, ktorý tu má možnosť nabíjania notebooku alebo tabletu.

Odporúčaný článok:  KIA Sportage HEV GT-Line 4x4 - Sametový hybrid

Indukčná nabíjačka v priehradke pod infotainmentom však u mňa zlyháva na celej čiare – napriek veľmi priľnavému krytu na mojom telefóne, tento nemilosrdne jazdil doľava/doprava na zle profilovanom a príliš veľkom povrchu nabíjačky a tak telefón každú chvíľu prerušil spojenie. Akustický komfort je na dobrej úrovni a na rozdiel od Fabie sa tu v interiéri neozývalo ani žiadne vŕzganie. Devízou Octavie, aj v prevedení liftback, je batožinový priestor so základným objemom 600 litrov, ktorý sa dá sklopením zadných sedadiel zväčšiť až na 1 555 litrov.

Testovanému exempláru nechýbalo ani to povestné „simply clever“, ktoré milujem – dvojitá podlaha kufra, sieťky, háčiky, organizér, dáždnik a hlavne škrabka. Nechýbal ani dojazd presahujúci 700 km na jednu nádrž a to máme pod kapotou benzínový dvojliter, nie naftový. Spotrebový priemer za celý test bol na úrovni 7,6 litra na 100 km. A to musím podotknúť, že viac ako polovicu ciest tvorí diaľnica a zápchy v mestách. Na normálnej okreskovej trase sa bez problémov otočíte pod sedem litrov.

Odpruženie je príjemným kompromisom medzi športom a komfortom. Škoda Octavia Sportline sa štandardne dodáva so športovo nastaveným odpružením (nezamieňajme s voliteľným adaptívnym DCC). Zmena nastavení je možná aj v prípade systému riadenia, správania sa prevodovky DSG alebo ako agresívne sa má správať adaptívny tempomat, keď sa uvoľní cesta pred vozidlom. Na výber sú tri predprogramované jazdné profily a jeden voľne konfigurovateľný.

Podvozok je veľmi silná kategória oranžovej Octavie. Týždeň som nevedel nájsť situáciu, ktorá by pokorila jeho naladenie. Trakcia na mokre, či na mierne primrznutej ceste – žiadny problém, pohon všetkých štyroch kolies funguje spoľahlivo. Parkovanie na parkovisku – môžete ísť pokojne ďaleko dopredu, predný nárazník aj s krásnym lízatkom je vysoko a neodtrhnete ho o obrubník. O spotrebe paliva na ceste som už hovoril, ako aj o prítomnosti adaptívneho tempomatu. Testovaný exemplár mal aj matrixové svetlomety, ktoré sú štandardom od verzie Style. Škoda im hovorí IQ Lights a ja by som im občas poprial toho IQ viac, pretože, hlavne v horizontálnom smere vyrezávania, majú ešte citeľné rezervy a občas mi nejaký popudený vodič oproti aj zablikal.

Pozitívne treba hodnotiť schopnosť Octavie SportLine jazdiť dynamicky. Prevodovka DSG sa stráca málokedy, oveľa menej často ako v prípade Fabie. Losí test bežného obchoďáka veľmi nenadchne, hoci zadná náprava pri rýchlej zmene stopy občas stráca priľnavosť. Toto som nečakal, hlavne pri prítomnosti pneumatík Pirelli v rozmere 225/45 R18. Čo sa týka zrýchlenia, nemôžem na športovkyňu povedať zlé slovo. Výrobca sľubuje 6,8 sekundy na stovku a výsledky som opakovane strieľal vždy okolo 7 sekúnd. Pre zaujímavosť – verzia RS 245 DSG by mala akcelerovať len o 0,1 s rýchlejšie, čo jasne ukazuje dôležitosť pohonu 4×4 pri rozjazde z miesta.

Odporúčaný článok:  Hyundai Tuscon – bestseller po facelifte

Už vieme, koľko stojí Škoda Octavia SportLine, vieme aj to, ako vyzerá, akú má výbavu, výkon a ako sa správa na ceste. Je čas to všetko porovnať s konkurenciou. A tu máme problém, pretože takmer nič také ako konkurencia neexistuje. Väčšina kompaktných automobilov sa už neponúka alebo nikdy neponúkala s pohonom všetkých kolies a čoraz vzácnejší je aj pohľad na takto výkonné spaľovacie motory, bez podpory hybridnej technológie.

Jediným reálnym súperom je najbližší bratranec Octavie – Cupra Formentor. Podobne ako napríklad Leon, vychádza z úplne rovnakého variantu podvozkovej platformy MQB Evo predĺženej o 5 cm, v porovnaní s VW Golf či Audi A3. V dôsledku toho ponúka podobnú priestrannosť, najmä na zadných sedadlách. Verzia Formentor 2.0 TSI 4Drive po dovybavení na úroveň testovanej Octavie stojí o niečo menej. Módny, športový crossover-kupé je teda lacnejší ako „obyčajná“ Octavia. Mohli by sme ho však vybaviť aktívnym nastaviteľným odpružením, audiom Beats alebo 360-stupňový kamerovým systémom a dostali by sme sa na cenu Octavie Sportline. O lacnejšom Leone ani nehovoriac. A nanešťastie pre Škodu, pre mňa by to bola jasná voľba.

Octavia je vlastne stále „len“ Octavia. Asi nikto z nás, nadšených autíčkárov, nehorí túžbou v nej jazdiť, alebo si ju kupovať (česť výnimkám). Bežným spotrebiteľom však dokáže predať svoje kvality a pokiaľ by ste mali náhodou Octaviu dostať, napríklad v práci od svojho zamestnávateľa, ako služobné vozidlo, skúste si vyjednať presne tento variant. Nehovorím, že budete vo vytŕžení, ale je to asi najlepšia možnosť zo všetkých verzií Octavie, a to vrátane RS. Nebudete trpieť stigmou pouličného pretekára, ktorý sa s RSkovou Octaviou často spája. A napriek tomu dostanete vozidlo, ktoré vie byť viac než dostatočne svižné na cestách…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →