Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD – reklama na ticho II.

Dva týždne po skúsenostiach s dieslovou Mazdou CX-5 sme dostali na test jej benzínovú verziu. Keďže ide rovnako o najvyššiu výbavu Revolution Top, vyhnem sa detailnému popisu exteriéru a interiéru, ktorému som sa venoval v predošlom teste. Zameriam sa na rozdiely v motorizáciách a jazdných vlastnostiach.

Zvonku

Na rozdiel od predtým testovaného čierneho modelu ide teraz o prémiovú červenú „Soul Red Crystal“ farbu. Je potrebné podotknúť, že táto farba je výrazne zmenená od červenej, ktorú výrobca ponúkal na predošlých modeloch. Poskytuje úžasnú hĺbku a pôsobí ako zrkadlo. Napriek tomu nie som presvedčený o jej vhodnom použití práve pri tomto modeli. Áno, vzbudzuje záujem a aj obdiv, ale podľa mňa by pasovala skôr menším modelom. Predsa len CX-5 je seriózne a pomerne mohutné auto a zaslúži si inú ako „cukríkovú“ farbu. Samozrejme ide iba o môj názor a ako som sa dozvedel, patrí k tým ojedinelým.

Vo vnútri

Vo vnútri je situácia presne opačná. Minule testovaný model mal vo výbave príplatkové biele kožené čalúnenie, táto konfigurácia ostala pri štandardnom čiernom. Minule som ho aj napriek jeho menej praktickej stránke chválil, po týždni strávenom s týmto modelom som však na pochybách, pre ktorý z nich by som sa rozhodol. Všade prítomná tmavá je síce na prvý pohľad fádna, má však svoje čaro a vzbudzuje pocit dôstojnosti. Tento pocit nijako nenarušuje decentné oranžové prešívanie sedadiel a čalúnenia lakťových opierok.

CX-5 je zo súčasnej ponuky vozidiel výrobcu podľa mňa najviac dotiahnutý model z pohľadu kvality použitých materiálov a ich zmontovania. Dôveru vzbudzujú aj ťažké predné a zadné dvere ako aj tlmený zvuk pri ich zatváraní.

Za volantom

Za volantom som sa cítil rovnako príjemne ako u dieslovej verzie. Volič automatickej prevodovky je takisto ako páka manuálnej umiestnený v ideálnej polohe a výborne sa s ním manipuluje. Trochu ma hnevalo, že funkciu AutoHold bolo nutné vždy po naštartovaní opätovne aktivovať. Inak ťažko hľadať chyby, keď tam jednoducho nie sú…

Na ceste

Odporúčaný článok:  Peugeot 308 GT 1.2PureTech – Žabí princ je krásny aj bez bozku

Auto poháňal benzínový, tradične atmosféricky plnený agregát s objemom 2.488 cm3, maximálnym výkonom 143 kW pri 6000 otáčkach a krútiacim momentom 258 Nm pri 4000 otáčkach. Tento motor je oproti pôvodnému zdokonalený a ponúka možnosť deaktivácie dvoch krajných valcov pri splnení určitých podmienok. Presné technické informácie nie sú dôležité, skôr ma zaujímalo, do akej miery sa táto technológia prejavila v spotrebe paliva.

Motor je na voľnobehu príkladne tichý. Občasné jemné vibrácie som niekedy zaznamenal aj po jeho zahriatí. Zvukovo sa začína prejavovať až po prekročení 4000 otáčok. Výkon dávkuje plynule a postupne. Tento motor dôverne poznám z Mazdy 6, kde mi jeho prejav (aj zvukový) nadmieru vyhovuje. V CX-5 je však jeho výkon menej citeľný, čo je spôsobené vyššou hmotnosťou auta (približne 1600 kg), väčším odporom vzduchu a pohonom 4×4. Od auta typu SUV však prirodzene neočakávam športové výkony, preto je jeho sila úplne dostačujúca pre svižnú jazdu po okreskách aj po diaľnici. Prejav motora mne osobne vyhovuje dovtedy, kým nie je potrebné razantné zrýchlenie a tým pádom vytáčanie motora po obmedzovač. Jeho zvukový prejav síce nie je nepríjemný, ale v tomto type auta nedôstojný už len pre jeho inak špičkové odhlučnenie. Prichytil som sa pri myšlienke, či predsa len nebude v CX-5 vhodnejší diesel…

V meste je tento motor naopak ideálny, jeho reakcie sú rýchle a pri jemnom tlaku na akcelerátor sa spotreba dá udržať aj v silnejšej premávke na hranici 9 liltrov, pri razantnejšej jazde však prekročí 10. Obratnosť auta som chválil už v predošlom teste, s automatom som si však vychutnal asistenta jazdy v kolóne a AutoHold systém, ktorý priniesla Mazda až v tomto modeli. Kamera s dynamickým navádzaním pomáha pri parkovaní. 360° pohľad okolo vozidla je k dispozícii až k novoobjednaným modelom. Podvozok je na 19“ kolesách síce tvrdší, ale stále dostatočne pohodlný. Bežné nerovnosti zvláda absorbovať, ale ostré a priečne je už však počuť a aj cítiť.

Odporúčaný článok:  Renault Megane R.S. Line - športový klasik

Na okresných cestách som ocenil športovejšie naladený podvozok. Pri zatáčaní a brzdení bolo trochu cítiť nižšiu hmotnosť na prednej náprave v porovnaní s dieslovou verziou. Celkovo však neboli jazdné vlastnosti príliš odlišné. Náklony vodiča ani posádku nevyľakajú a auto je v zákrutách vzorne stabilné. Zadnú viacprvkovú nápravu nerovnosti vozovky nerozhodia a vo vyšších rýchlostiach sa na rozdiel od jazdy v meste prejavia hlavne zvukovo. Nemôžem nepochváliť účinok bŕzd, ktoré sú výborne nastavené a jemne dávkovateľné. Šesťstupňová automatická prevodovka aj po šiestich rokoch výroby  odvádza skvelú prácu a nie je cítiť jej na túto dobu už nízky počet prevodových stupňov. Jej reakcie sú jemné a dostatočne rýchle. Krátko zaváha iba v situácii, keď je nutné podradiť o niekoľko stupňov pri potrebe razantnej akcelerácie. Športový režim udržuje nižší prevodový stupeň a tým aj zlepšuje reakcie prevodovky. Spôsobuje však neochotu preradiť vyššie po znížení tlaku na akcelerátor a tým udržuje zbytočne dlhú dobu motor vo vysokých otáčkach, čo súvisí s už kritizovaným zvukom motora. Riadenie je primerane tuhé, pôsobí prirodzene, ale aj trochu izolovane od predných kolies.

Až na zvuk vytočeného motora nemám k jazde mimo mesta výhrady. Pri kľudnej jazde po okreskách Záhoria som sa so spotrebou priblížil k hodnote 6,5 litra/100 km. Pri svižnejšej jazde s častým predbiehaním neprekročila 7,5 litra.

Na rozdiel od Mazdy 6, kde motor točí pri diaľničnej 130-ke 2500 otáčok, sú prevody pri CX-5 nastavené kratšie a motor točí o 250 otáčok viac. Výborné odhlučnenie robí z CX-5 veľmi príjemného spoločníka. Ani pri rýchlosti 160 km/h nie je nutné pri rozhovore v kabíne zvyšovať hlas. Auto je pri rýchlej jazde stabilné a málo citlivé na bočný vietor. Oceňujem výborný posilňovač a aj samotné riadenie, tak typické pre autá tejto značky. Na diaľnici pri rýchlosti (podľa rýchlomera) 140 km/h som jazdil so spotrebou 8,4 km/h. Otáčky pri ďalších rýchlostiach na šiestom prevodovom stupni som zhrnul v nasledovnej tabuľke:

Rýchlosť v Km/h otáčky /min
110 2200
120 jemne pod 2500
130 2750
140 2900
150 jemne nad 3000
160 3250
Odporúčaný článok:  Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic – Malé veľké auto

Auto som vrátil s priemernou spotrebou 7,9 l/100 km. Moje jazdy pozostávali zo 60% okresných ciest, 35% dialníc a zvyšok mestskej premávky bez snahy o nízku spotrebu.

Mazda udržuje krok s konkurenciou a dostatočne rýchlo ponúka vo svojich modeloch všetky v tejto triede dostupné asistenčné systémy. Oceňujem head up displej s projekciou na predné sklo, podobne aj adaptívny tempomat fungujúci až do zastavenia vozidla. Jedinú výhradu mám ku práci asistenta navádzania v jazdných pruhoch. Zasahuje síce aktívne do riadenia, ale ostrejšie zákruty sú nad jeho sily. Túto aktivitu zvládne iba jeden – dva krát, potom sa vypne a vyzve vodiča z uchopeniu volantu. Konkurencia (napr. modely značky Hyundai/Kia) je v tejto oblasti ďalej.

 Praktická stránka, cena

Praktickú stránku som už rozoberal v predchádzajúcom teste a v tejto oblasti sa nič nemení.

Od apríla 2018 sa základná cena CX-5 trochu zvýšila, ale do výbavy pribudla kamera s 360° pohľadom okolo auta. Je stanovená na 36 000 EUR. Spolu s navigáciou (500 EUR) a prémiovým červeným lakom Soul Red Crystal dosiahne hodnotu 37 440 EUR. V porovnaní s konkurenciou ide minimálne o zaujímavú ponuku. Lepšie ceny dosahujú iba porovnateľné modely kórejských značiek.

 Verdikt

Mazda CX-5 nemá s týmto motorom reálnu konkurenciu. Osloví priaznivcov atmosféricky plnených benzínových motorov, ktorí vyžadujú autá typu SUV. Neoslní prehnaným výkonom, ale poteší jazdnými vlastnosťami a pomerne nízkou spotrebou. Spolu s nádherným dizajnom, kvalitou vypracovania interiéru a nadpriemerným odhlučnením patrí k špičke neprémiovej triede stredne veľkých SUV. Potvrdzuje to aj fakt, že ich je na cestách vidieť stále viac.

Moje osobné preferencie nesiahajú k autám typu SUV, ale CX-5 mi prirástla k srdcu a viem si ju predstaviť vo svojej garáži. Zvolil by som však konzervatívnejšiu farbu a možno vznetový motor.

 

Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD – reklama na ticho   

 

 

 

Komentáře

One Comment on “Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD – reklama na ticho II.”

  1. Je to velmi pekne auto a mne osobne tato cervena ide aj k tomuto auto, bral by som tuto kombinaciu. Drzim Mazde palce nech si ide svojou cestou a drzi svoje atmo motory nadalej v ponuke, zakaznici to isto ocenia.

Comments are closed.