Mercedes-Benz GLC kupé – nedá sa nemilovať

Možno ste o tom nikdy nepočuli, ale vozidlá značky Mercedes-Benz boli ešte donedávna v západnej Európe označované ako „dôchodcovské“, poukazovalo sa tu na nešportový charakter, teda mäkký podvozok a dokonale komfortné sedadlá. Tieto časy sú dávno preč, Daimler má dnes v ponuke obrovskú škálu modelov, ktorá pokrýva snáď všetky varianty vozidiel. My si dnes zoberieme pod lupu ich športové SUV – Mercedes-Benz GLC kupé 250d 4MATIC.

Pozrime sa najprv bližšie na konfiguráciu. Pod kapotou nájdeme prepĺňaný vznetový rádový štvorvalec s dvoma turbodúchadlami a objemom 2143 cm³, ktorý dodáva výkon 150 kW (204 koní) s krútiacim momentom 500 Nm pri otáčkach 1600 – 1800/min. Vozidlo podľa výrobcu dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 222 km/h, čo je pri hmotnosti 1845 kg celkom pekné číslo. Je vybavené deväť-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC. Spĺňa emisnú normu Euro 6 s využitím AdBlue. Štandardne sa dodáva s nádržou s objemom (len) 50 litrov, tento testovaný model má však v doplnkovej výbave väčšiu nádrž o objeme 66 litrov čo umožňuje lepší dojazd. Predpísanú spotrebu udávanú výrobcom tu radšej ani nebudeme spomínať, je totiž ďaleko od reality, ale aj my sme z vozidlom najazdili príliš málo kilometrov na to, aby sme museli viacnásobne tankovať a bolo možné skontrolovať skutočnú spotrebu. Tieto údaje teda pochádzajú z palubného počítača, celková spotreba počas testu: 8,2l/100km, v meste: 9,8l/100km a mimo mesta a mimo diaľnice: 6,4l/100km. V štandardnej výbave nájdeme aj zásobník na AdBlue s väčším objemom čo by podľa výrobcu malo umožniť dopĺňanie len v rámci servisných intervalov. Náklady pre servisné prehliadky (náplne a filtre) sú pre vozidlá Mercedes-Benz zakúpené na Slovensku štandardne v cene vozidla, limitované dobou 6 rokov alebo najazdením 160 000 km. Športový charakter je zvýraznený doplnkovou výbavou ku ktorej patrí paket AMG Line pre exteriér a interiér, 19-palcové disky AMG a športový podvozok.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi Outlander PHEV - do každej rodiny

Vozidlo je v ponuke v dvoch prevedeniach, ako klasické SUV (sport utility vehicle – športové úžitkové vozidlo) alebo ako toto testovacie kupé, ktoré výrobca označuje ako športové úžitkové kupé, takže toto vozidlo, vlastne nie je SUV. S týmto zaradením môžeme len súhlasiť, takto naladené vozidlo pripomína skôr kupé ako tereňák. A to nehovorím len o tvare karosérie, ale o jazdných vlastnostiach. Pri rýchlom prejazde zatáčkou sa vozidlo pri danej hmotnosti a výške podvozku ani z ďaleka tak nenakloní ako by človek čakal, drží sa pevne a sebaisto v stope. Na druhej strane ak vyskúšate jazdu po bežnej poľnej ceste, čoskoro prídete na to, že to nebol dobrý nápad, toto je proste kupé na zdvihnutom podvozku a patrí skôr na pevný asfaltový povrch, kde si vedie skvele. Dokonca aj rýchla jazda po diaľnici aj absolútne komfortná, karoséria je aerodynamicky tvarovaná a kabína dobre odhlučnená, takže aj napriek výške 1630 mm, nie je vo vnútri počuť žiaden hluk.

Kupéčka si kupujeme kvôli ich vzhľadu, jazdným vlastnostiach a zvuku. Vzhľad je síce vždy tak trošku subjektívny, ale v mojich očiach je proste úžasné. Zvonka vám hneď padne do očí športová “Diamantová” mriežka chladiča v dizajne AMG a aerodynamické línie pozdĺž celej karosérie. Oči necháte na chvíľku aj na 19-palcových diskoch a vašu radosť nakoniec zaklincujú falošné koncovky výfuku, to si mohli v Daimleri naozaj odpustiť. Interiér však prvotnú eufóriu opäť navráti, je to dokonalá elegancia. Palubná doska je potiahnutá kožou a vykladaná čiernym jaseňovým drevom. Kožené sedadlá majú športový tvar s výrazným bočným vedením a elektricky ovládateľným nastavením. Dokážete v nich presedieť stovky kilometrov bez akéhokoľvek tuhnutia krku, či záťaže chrbtice.

Odporúčaný článok:  Autosalon Bratislava 2019 - po stopách premiér

Pohľadom zvonka pôsobí karoséria mohutne, keď si však sadnete za volant, máte pocit ako keby ste boli v o triedu menšom aute. Pocit stiesnenosti kompenzuje fakt, že v aute máte ovládacie prvky usporiadané logicky a nadosah. Toto vozidlo je označené ako GLC, v terminológii Mercedes-Benz to teda znamená GL+C, takže GL (Geländelimousine) na podvozku triedy C. Nadpriemerne vysoký a ťažký človek by tu mohol mať pocit zúženého priestoru. A to platí aj o zadných sedadlách, vzhľadom na dizajn karosérie je vo vertikálnom smere málo miesta, vysoký človek si bude opierať hlavu o strechu. Obdobne kompaktný je aj pohľad do kufra, výrobca deklaruje jeho objem na 500 litrov, vizuálne to však vyzerá ako oveľa menej, tento optický klam je pravdepodobne spôsobený dvojitým dnom, kde v spodnej časti nájdete ešte nejaké miesto vo forme členitých výklenkov, takže len obmedzene použiteľné. Tak ak vás svokra požiada o dovoz svojej novej malej práčky v „tom veľkom aute“, tak ju radšej odkážte na nejakú tranzitnú spoločnosť.

Vo výbave máme veľa elektroniky, je tu sledovanie mŕtveho uhla aj cez viaceré jazdné pruhy a aktívny asistent parkovania, ktorý dokáže vozidlo samostatne zaparkovať priečne, pozdĺžne a dokonca aj vyparkovať. Vodič musí iba na vyzvanie obsluhovať prepínač smeru jazdy. K vyššej bezpečnosti pri jazde prispieva predovšetkým „Intelligent Light System s LED“, ktorý dokáže z noci spraviť deň aj bez toho, aby oslňoval protiidúce vozidlá. Naša fototechnika bohužiaľ neumožňuje zdokumentovať vizuálny prejav tohto systému a preto vás odkážem na toto video. Je tu aj komunikačný modul (UMTS) na používanie služieb „Mercedes me connect“, ktorý zabezpečuje pripojenie vozidla do internetu, čo vám umožní správu na diaľku. Je možné skontrolovať stav nádrže, pomocou GPS aj polohu a zabezpečiť geografické monitorovanie, uzamknutie, prípadne aj programovanie nezávislého kúrenia. Správa je dostupná na internetovej stránke (https://me.secure.mercedes-benz.com/wps/portal) a pomocou mobilných aplikácii, vyskúšali sme si verziu pre Android, ktorá má jeden zvláštny nedostatok. Ak máte jazyk v telefóne nastavený na angličtinu (English US), tak sa vám pre všetky hodnoty zobrazené v tejto mobilnej aplikácii nebude používať metrický systém, máte tu teda dojazd v mílach a spotrebu v mpg (miles pre gallon) a nedá sa to nijako prestaviť, jedine zmenou jazyka v telefóne. Máme tu aj navigačný systém Garmin® MAP PILOT, ktorý však bohužiaľ neumožňuje zohľadniť aktuálne informácie o premávke, táto služba momentálne nie je pre slovenský trh k dispozícii. Riešenie je jednoduché, stačí si objednať doplnkovú výbavu „Integrácia chytrého telefónu“ s podporou CarPlay a Android Auto a potrebné informácie o doprave vám ponúkne starý dobrý Waze.

Odporúčaný článok:  Opel Crossland GS Line - vymódený konzervatívec

Aj v radoch odbornej verejnosti sa neustále vedú búrlivé diskusie o dnešnej neuveriteľnej popularite SUV. Kritizuje sa ich praktické uplatnenie na ceste a mimo cesty, spotreba a v poslednej dobe už aj bezpečnosť. Toto vozidlo svojím dizajnom a jazdnými vlastnosťami však pripomína naozaj viac kupé, a kupé si človek kupuje pre radosť a nie je praktické vlastnosti či úspornú prevádzku. Takže tento Mercedes sa dá len milovať alebo nenávidieť, budete ho milovať zakaždým keď sa k nemu priblížite a očaria vás tie dokonalé krivky, zakaždým keď budete brázdiť po ostrých okreskách alebo dlhých diaľniciach v komfortných sedadlách a oddelený od hluku okolia si budete užívať symfónie z kvalitnej reprosústavy pri pohľade na elegantný interiér. A budete ho nenávidieť pri každej rodinnej lyžovačke, keď budete nasilu tlačiť všetku tú batožinu do toho malého kufra.

Komentáře

2 Comments on “Mercedes-Benz GLC kupé – nedá sa nemilovať”

  1. Design novych Mercedesov je vazne vydareny, odklon od „iba“ luxusu k sportovej elegancii je krok spravnym smerom. Len ta cena 🙁
    Test fajn, privital by som ale viac rozpisat jazdne vlastnosti.

  2. Cena … kupiť si šeť Dácií, alebo jednu Mercedes? 🙂
    V popise mohlo byť viac o „inteligentných“ LED svetlách.

Comments are closed.