Nedávna novinka na našom trhu – MG EHS je na prvý pohľad veľmi zaujímavé auto. Ide o najlacnejšie Plug-in hybridné SUV vo svojej kategórii a jeho čínsky výrobca SAIC Motor, ktorý túto britskú automobilku už dávnejšie kúpil, vyrába vozidlá MG v Číne. Vývoj však stále prebieha vo Veľkej Británii a je to poznať…
Model MG EHS na slovenských cestách zatiaľ skoro nestretnete. EHS rovnako ako menšie ZS boduje vzhľadom, hoci pre niekoho môže pôsobiť na prvý pohľad trochu nemoderne. V celkovom dizajne sa autori možno trochu inšpirovali u staršej Mazdy CX-5 a zadné svetlá pripomínajú SUV-čkové Mercedesy, detaily lámp sú však zaujímavé a originálne.
EHS má efektné LED svetlomety, výraznú masku a oblé tvary, ktoré mu pridávajú na mohutnosti a v kombinácii s výrazným lakom Diamond Red vie vzbudiť rešpekt. Možno by mu pristali väčšie kolesá ale tie 18“ disky, ktoré obúva sú aspoň pohodlné. Výrazné je aj oplastovanie spodných častí dverí a ako tomu býva, nešetrilo sa ani chrómovými doplnkami na celom vozidle.
Toto stredne veľké SUV si berie za konkurenciu napríklad Toyotu RAV4 a na dĺžku meria 4574 mm. Na šírku má vozidlo 1876 mm a na výšku 1685 mm. A zatiaľ čo na iných svetových trhoch je MG EHS dostupné aj s preplňovanými štvorvalcami aj s objemom 2.0 litra, my sa zatiaľ musíme uspokojiť s benzínovým štvorvalcom TGI s objemom 1.5 litra, ktorý je doplnený o elektromotor a menšiu batériu.
Keď si do MG EHS sadnete, interiér vás naozaj nadchne. Dizajn je pôsobivý, drvivá väčšina materiálov je mäkčených a mimoriadne kvalitné je aj spracovanie. Veľmi príjemné sú sedadlá s dobrým bočným vedením, mohli by však mať dlhší podsedák. Pozícia za volantom by mohla byť lepšia a uvítal by som nižšie ukotvenie sedadla. Miesta je tu však dostatok vo všetkých smeroch a veľmi dobre sa sedí na zadných sedadlách s voliteľným sklonom operadiel. Objem kufra je pomerne skromných 448 litrov.
V tejto kategórii SUV by som si rozhodne predstavoval lepší audio systém a o dosť svižnejší informačný systém, ktorý navyše nemá nainštalovanú slovenčinu ani češtinu. Infotainment je tu rovnaký ako pri ZS, čo znamená neskutočne vysoký jas podsvietenia aj na najnižšiu hodnotu. Snáď sa to updatom software polepší.
O poznanie lepší je displej v mieste prístrojového štítu. Reaguje síce tiež pomaly ale má veľmi dobré rozlíšenie a informácií v ňom je neúrekom. Dozviem sa dokonca otáčky spaľovacieho motora a elektromotora zvlášť, a navyše aktuálne napätie a prúd medzi batériou a elektromotorom. Z toho sa dá spočítať, ako veľmi práve batériu nabíjate rekuperáciou. Tiež sú tu napríklad veci ako teplota jednotlivých pneumatík, spoločne s tlakom.
Páčia sa mi plochy imitujúce brúsený hliník, ktoré vkusne dopĺňajú kožu s prešívaním. Nájdeme tu aj systém kamier pre 360° pohľad okolo vozidla, ktorý ponúkne aj 3D zobrazenie s modelom autíčka. Síce nie v nejakom lepšom rozlíšení ale na bežné parkovanie postačuje.
Podvozok je komfortný a skvele si dokáže poradiť s väčšinou nástrah slovenských ciest. Nerovnosti tlmí EHS ukážkovo, čomu sekunduje kvalitné odhlučnenie v kľude aj za jazdy. Nechýba mi ani adaptívny podvozok, pretože ten klasický je tu naladený úplne ideálne. Riadenie má mierne dlhší prevod a nie je najrýchlejšie, ale to pri veľkom SUV nikomu nevadí.
Podvozok je v zákrutách veľmi istý a z miery ho vyvedie len naozaj veľmi rýchla jazda, kedy sa vysoká karoséria už viac nakláňa. Za mokra a na zasnežené cesty by sa však hodil pohon všetkých kolies, pretože 258 koní a 370 Nm na prednej náprave nezachráni ani systém XDS, ktorý sa snaží nahradiť samosvorný diferenciál pribrzďovaním jednotlivých kolies.
Hybridné ústrojenstvo využíva batériu s nadpriemernou kapacitou 16,6 kWh. To môže indikovať, že EHS oproti konkurencii prejde viac čisto na elektrinu. Bohužiaľ to tak nie je, pretože pri jazde na elektrinu má toto SUV vyššiu spotrebu, a tak reálne na ňu prejde niečo cez 40 kilometrov. Elektromotor si skvele rozumie s preplňovaným štvorvalcom 1.5 TGI a efektne vypĺňa jeho hluché miesta predovšetkým pri radení a turbodiere. Motor je kultivovaný a dobre odhlučnený a k elektromotoru sa pripája bez najmenšieho šklbnutia. Hladko radí aj desaťstupňová automatická prevodovka, ktorá je vlastne robotizovaný manuál. Teda vlastne má šesť stupňov pre spaľovací motor a štyri stupne pre elektromotor…
Menší problém nastáva pri plnej akcelerácii, kedy EHS vystrelí dopredu, potom akoby „utne“ výkon, ako by sa celé hybridné ústrojenstvo potrebovalo zosynchronizovať a následne pokračuje v akcelerácii. Zrýchlenie je tak veľmi slušné, ale nie také plynulé, ako by človek čakal. Oslnivá nie je ani spotreba, čo ešte zvýrazňuje malá, iba 37 litrová nádrž. S vybitou batériou sa teda pod 8l/100km nepozriete ale ak máte kde nabíjať, riešiť to potom vôbec nemusíte.
Ako pri každom Plug-in hybride sa spotreba bude odvíjať iba od toho, ako často nabíjate. S plne nabitou batériou sa dá prejsť 100 kilometrov za nejakých 5l/100km. Nabíjať sa vie výkonom „až“ 3,7 kW, takže počítajte s časom prekračujúcim 4 hodiny. Podobné hodnoty dosahujú aj iné hybridy, no napríklad Plug-in hybridy od koncernu Stellantis zvládajú dvojnásobok a nabiť sa vedia o poznanie rýchlejšie. S EHS-kom budete musieť na poriadne dlhý nákup, ak by ste chceli dobíjať počas prestávok.
EHS samozrejme ako všetky Plug-in hybridy vie prepnúť aj do režimu čisto elektrickej jazdy, avšak tu je kameň úrazu v komforte a logike EV. Snáď všetky Plug-in hybridy vedia plnohodnotne kúriť elektrinou, aby vedeli byť bezemisné v mestských aglomeráciách. MG EHS, ktoré má iba elektrický článok na zrýchlenie predohrevu kúrenia, však nie. V nízkych teplotách sa teda vždy po zapnutí zapaľovania naštartuje aj spaľovací motor, iba na to, aby ohrial chladiacu kvapalinu kvôli kúreniu a nedovolí prepnúť do elektrického módu, kým nie je v kabíne požadované teplo.
Pochváliť musím systém autonómnej jazdy MG Pilot, ktorý pri jazde mimo mesta dobre zvláda viesť vozidlo v jazdnom pruhu a reakcie adaptívneho tempomatu sú veľmi príjemné. Intuitívne sa ovláda na tretej páčke vľavo dole pod volantom a vedenie v jazdnom pruhu sa dá zapnúť či vypnúť nezávisle od zvyšku systému. Nedá sa tu však napríklad nastaviť rekuperácia po uvoľnení plynového pedála a tá, ktorá je nastavená je celkom silná a vozidlo tak pri uvoľnení plynu hneď brzdí. Je potrebné naučiť sa jazdiť s nohou na plyne a akoby dolaďovať absenciu plachtenia.
MG EHS začína na cene 36 790 € vo výbave Emotion. Cena nami testovaného vozidla vo výbave Exclusive je 39 990 € a výrobca dáva 7-ročnú záruku (alebo 150 000 km) na systém hybridného pohonu aj batériu. Je tu dokonca aj asistenčná služba prvý rok v cene nového vozidla a druhý až 15. rok pre zákazníkov, ktorí vykonávajú pravidelnú údržbu v autorizovanom servise MG. Farbu vozidla si viete aktuálne dokonca vybrať úplne zdarma a prvky konkrétnej výbavy sú viazané na výbavu, tak ako tomu bolo napríklad u modelu ZS a viac sa dozviete z aktuálnej stránky MG Slovensko: https://www.mgmotor-slovakia.sk/ehs/
Zhrniem to tak, že MG EHS je slušne spracované, priestranné a výborne odhlučnené auto, ktoré ponúka slušný výkon a zároveň dokáže jazdiť s veľmi príjemnou spotrebou, napriek svojej nie práve nízkej hmotnosti. Snáď jedinou výtkou je, že nejde zaobstarať s pohonom všetkých kolies, čo je asi najväčší mínus, ak vezmeme porovnanie s väčšinou konkurencie. Inak som rád, že takéto autá konečne dorazili aj na náš trh a snáď konkurenčný boj potlačí aj niektoré európske automobilky smerom viac k zákazníkovi…