Opel Astra 1.2 Turbo 8AT Ultimate – Vyladená aj vybavená

Nová generácia modelu Astra prišla s rovnakým základom ako má Peugeot 308, ale nemecká automobilka si ho pomerne výrazne upravila. Astru novej generácie sme tentokrát vyskúšali s benzínovým trojvalcom 1,2 Turbo a automatickou prevodovkou. A hneď v tej najvyššej výbave GS s príplatkovým packetom Ultimate…

Najnovšie modely značky Opel dostávajú dizajnový jazyk, ktorý je inšpirovaný konceptom Opel Vizor. Astra má ostré tvary svetlometov aj grafiku denného svietenia a rovnako tak má pomerne ostro rezané tvary karosérie bez zbytočných výstrelkov. Zboku je na pohľad pekný, výrazne sklonený C-stĺpik karosérie a vzadu vysoko umiestnené brzdové svetlo, ktoré je vertikálne orientované.

V interiéri stavia Astra – na rozdiel práve od tristo osmičky – na fyzické tlačidlá a ovládače, ktorými sa ovládajú tie často používané funkcie ako napríklad kúrenie a klimatizácia (teplota aj intenzita vetráka, deaktivácia klimatizácie), vnútorná cirkulácia vzduchu, odhmlievanie čelného skla či vyhrievanie toho zadného.

Tlačidlá sú aj pre vyhrievanie čelného skla, vyhrievanie predných sedadiel a volantu alebo prístup do menu infotainmentu, ktorý sa veľmi podobá tomu z aktuálnych modelov Peugeot. Jeho grafika je takmer nezmenená, rovnako ako samotné fungovanie a štruktúra menu. Niektoré funkcie možno nájsť jednoducho a rýchlo, inokedy však budete chvíľu tápať. Pre ovládanie hlasitosti je u Astry klasické otočné koliesko a za toto má u mňa Opel Astra rozhodne palec hore.

Stále sa neubránim porovnaniu s Peugeotom 308. Klimatizácia má napríklad v tomto nemeckom aute samostatný ovládací panel a v tom je jeho veľká výhoda. Astra má aj úplne inú palubnú dosku, na rozdiel od Peugeotu nepoužíva tzv. i-Cockpit, ale klasické riešenie, kedy je prístrojový štít na tradičnom mieste za volantom. V najvyššej výbave si môžete priplatiť za head-up displej, ktorý je mimochodom perfektne čitateľný. Špecificky tvarovaný je volant, na ktorom sú tiež fyzické tlačidlá a v spodnej časti zaujímavo dizajnované tretie rameno. Podobný motív sa objavuje aj pri spomínanom treťom brzdovom svetle, či prelise prednej kapoty.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-5 Takumi e-Skyactiv G194 AWD AT - Stále na vrchole síl

Pohľad do cenníka novej Astry prezrádza, že ponuka motorizácií je celkom rozmanitá. Pre pohon slúžia benzínové trojvalce 1.2 s výkonom 81kW/110k alebo 96kW/130k, dieselový štvorvalec 1.5 96kW/130k a nakoniec Plug-in hybridný agregát s výkonom 133kW/180k, ktorý by mal doplniť ešte výkonnejší variant vo verzii 180kW/225k a neskôr snáď aj verzia s čisto elektrickým pohonom. Plug-in hybrid sme už otestovali, je príjemne dynamický, vie byť aj veľmi tichý, ale so svojou cenovkou zrejme nebude patriť k najpredávanejším. Test Astry PHEV si môžete prečítať TU.

Na titul najlepšieho výberu v ponuke motorizácií skôr ašpiruje práve testovaný benzínový trojvalec s výkonom 96kW/130k, v spojení s automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Že ide o trojvalec podľa zvuku ľahko spoznáte, no jeho dynamika je veľmi slušná. 130 koní a 230 Nm nemá s autom vážiacim cca. 1,3 tony žiadny problém. Technické údaje sľubujú zrýchlenie z 0 na 100 km za 9,7 sekundy a maximálnu rýchlosť 210 km/h, no Astra poteší najmä svojou pružnosťou už od 1500 ot./min.

Nakoniec, motor je vďaka automatickej prevodovke držaný vždy v optimálnych otáčkach, kde má dostatok krútiaceho momentu aj výkonu. Predbehnúť na okresnej ceste pomalšie auto sa rozhodne nebudete musieť báť, rovnako tak ako jazdy po diaľnici aj s naloženým autom. Dynamika bude ešte lepšia ak pôjdete v režime SPORT – v klasickom režime je prevodovka nastavená skôr na emisie ako na výkon, či spotrebu a v režime ECO sa dá jazdiť len s veľmi kľudnou povahou.

Odporúčaný článok:  Mazda 6 – o stupeň vyššie

Pri pokojnej jazde o trojvalci pod kapotou skoro neviete a prekvapí aj spotrebou paliva. S ľahkou nohou sa bez problémov dostanete pod 6 litrov na 100 km. Pri bežnom tempe sa budete pohybovať medzi 6 a 7 l/100km a pri ostrejšej jazde si malé turbo vypýta pokojne aj nad 8 l /100km. To je jednoducho vlastnosť nízkoobjemových trojvalcov s prepĺňaním. Sú nesmierne závislé na štýle jazdy. Rovnako výkonný atmosférický motor s vyšším objemom by bol spotrebovo vyrovnanejší ale… doba velí ECO, tak sa musíme zmieriť s ľahším tempom a trochu viac odľahčovať pravú nohu. Objem nádrže je slušných 52 litrov, takže to vystačí na celkom pekný akčný rádius okolo 800km.

V čom sa ešte Astra líši od svojich francúzskych súrodencov, je nastavenie podvozku a jeho komponenty. Iné sú pružiny, inak nastavené tlmiče a zadný stabilizátor. Nemci stavili na menej mäkké, ale viac športové nastavenia. Predné kolesá novej Astry sú zavesené na vzperách McPherson, vzadu je náprava s vlečenými ramenami, torznou priečkou a vinutými pružinami. Neelektrifikované auto so sebou neťahá zbytočné kilá batérie navyše, takže je celkom mrštné a ochotne mení smer podľa želania. V zákrutách je podvozok novej Astry veľmi stabilný a len málo sa nakláňa, na druhú stranu ale zvláda aj všetky typy nerovností.

Komfortné sú napokon aj predné sedadlá, na ktorých si vodičskú pozíciu nájdete prakticky hneď a úplne bez problémov. Aj v súčasnej generácii Astry ide o sedadlá s certifikáciou AGR, teda ortopedické. Sedí sa v nich naozaj skvelo, majú aj dostatočné bočné vedenie a samozrejmosťou je fakt, že môžu byť vyhrievané. Odvetrávanie a masážna funkcia im však chýba a nie je zatiaľ ani za príplatok.

Odporúčaný článok:  Nissan X-Trail 1.3 DiG-T - maloobjemový obor

Astra je v novej generácii naozaj pekným autom, ktoré jasne zapadá do aktuálnej rodiny modelov Opel. Stojí na rovnakom základe ako Peugeot 308, no napriek tomu ide o celkom rozdielne auto, ktorému Nemeckí dizajnéri a inžinieri vtlačili vlastnú identitu aj naladenie.

Opel Astra je veľmi podarený praktický hatchback so skvele vyladeným podvozkom. Na trhu to ale napriek tomu nebude mať úplne ľahké, pretože musí čeliť karosársky rovnakej konkurencii z vlastného koncernu, ako aj dlhému radu SUV, ktorých popularita (kupodivu) stále neupadá. Opel na to ide cenou a tak Astra s motorom o výkone 81kW/110k, s manuálom a v základnej výbave stojí 21 690€. Ak chce zákazník testovanú výkonnejšiu jednotku v spojení s 8-stupňovým automatom, dá za ňu vo výbave Elegance 27 490€. Testovaný kúsok, vo výbave GS je za cenu od 28 390€ a s príplatkovým packetom Ultimate za 3 200€, už obsiahne všetko potrebné.

Packet Ultimate obsahuje konkrétne veci ako: IntelliLux LED Pixel svetlomety, panoramatické strešné okno, Opel Connect Navi Pro & HiFi systém & HeadUp displej – 10″ navigačný systém a 10″ prístrojový panel, sklenený povrch displeja Pure Panel, 6 reproduktorov, 1 subwoofer, 1 stredový reproduktor, zosilňovač, bezdrôtová indukčná nabíjačka, sada Drive Assist 1.0 (MT/AT), vyhrievané čelné sklo, nástupné lišty prahov Ultimate…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →