Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Konzervatívec s charizmou

Mitsubishi Eclipse Cross, po viac ako šiestich rokoch od uvedenia na trh, kúpite výhradne ako plug-in hybrid. Japonský výrobca totiž pochopiteľne kvôli emisným normám našej bájnej EU siahol do vlastných zásob a pre Eclipse Cross adaptoval pohonné ústrojenstvo z väčšieho Plug-in hybridného modelu Outlander, ktorý u nás zatiaľ oficiálne nekúpite, no niečo sa chystá. Dokáže ho Eclipse Cross PHEV nejakým spôsobom nahradiť a nie je ten vek už na ňom tak trochu vidieť?!

Modernizácia, ktorá prebehla ešte v roku 2021, priniesla upravený predok s užšími svetlometmi a výrazne prepracované zadné partie. Auto pri facelifte prišlo o delené zadné sklo, čo pomohlo lepšiemu výhľadu smerom dozadu, a dostalo aj nové zadné svetlá. Celkovo auto aj cez dlhý predný a naopak krátky zadný previs pôsobí dospelo a vyvážene.

Ako je pri aute s touto stavbou karosérie obvyklé, do sedačky sa nastupuje ľahko a bez zbytočnej akrobacie. Potom si prezriete palubnú dosku, ohmatáte materiály a úplne objektívne sa musíte pýtať, či takto naozaj vyzerá nové auto a zistíte, že technológia a doba celkovo ide neuveriteľným tempom. To čo bolo ešte pred pár rokmi úžasne nové, je dnes beznádejne zastarané.

V Eclipse Cross nájdeme nejaké tie tvrdé plasty, strieborné a lesklo čierne lakované prvky, náchylné na poškriabanie a to všetko vyvoláva spomienky napríklad na taký Lancer poslednej generácie alebo ASX z doby pred viac ako desiatimi rokmi.

Multimediálny systém tu možno neohromí grafikou a prostredím, lenže súčasne pracuje svižne, je prehľadný a hlavne ponúka množstvo užitočných funkcií a dokáže vám odovzdať množstvo zaujímavých informácií o práci Plug-in hybridného pohonu.

Prehľadná je aj vstavaná navigácia TomTom, ktorá berie do úvahy uzávierky a varuje napríklad pred stacionárnymi radarmi. A keby vám továrenský infotainment predsa len nevyhovoval, môžete si na displeji zobraziť prostredie z smartfónu, systém podporuje Android Auto a Apple CarPlay, samozrejme iba cez kábel.

Na druhú stranu, interiér síce nie je úplne moderný, no pôsobí robustne a s niektorými ďalšími japonskými automobilkami si v tomto ohľade nemá Mitsubishi príliš čo vyčítať. Iba zamrzí, že pri aute v tejto cenovej hladine a zvlášť po veľmi rozsiahlej modernizácii, to jednoducho dnes už udrie do očí.

Istý historický nádych so sebou však nesie aj jedno obrovské pozitívum a tým je, že konzervatívne ovládanie a tlačidlá všade kam sa oko pozrie, sú pre niekoho priam chcenou výhodou. Dnes už je takmer problém kúpiť nové auto s klasickými budíkmi a jednoduchou logikou ovládania všetkého od klimatizácie, cez nastavenie asistentov, či palubného počítača so samostatnými tlačidlami na palubnej doske.

Odporúčaný článok:  Opel Corsa GS Line - chutná oranžáda

Pri japonskom aute už neprekvapí ani to pípanie. Eclipse pípa pri naštartovaní, pri ne/zapnutí bezpečnostných pásov, v prípade nízkej hladiny kvapaliny do ostrekovačov a potom ešte v ďalších x prípadov. Veko kufra zapípa ešte aj v prípade uzamknutia. Ale to je už taká japonská tradícia a tiež to niekomu môže práve vyhovovať.

Interiér ozvláštňuje aj niekoľko pekných detailov, napríklad pevne ukotvené a veľké pádla pod volantom, v solídnom kovovom prevedení. Síce neslúžia na radenie (pretože tu nie je čo radiť) ale na nastavenie sily rekuperácie a sú veľmi dobre využiteľné.

Dobrú ergonómiu a intuitívne ovládanie dopĺňa slušná výbava. Prevedenie Instyle+ ponúka napríklad vyhrievané sedadlá vpredu aj vzadu, vyhrievaný volant, parkovacie senzory vpredu a vzadu, parkovací asistent s 360 ° kamerovým pohľadom a rad jazdných a bezpečnostných asistentov. Adaptívny tempomat funguje ukážkovo, pokročilý asistent jazdy v pruhoch tu však chýba.

Základný objem batožinového priestoru je 359 litrov a po sklopení zadných operadiel, delených v pomere 60:40, Eclipse Cross pojme až 1108 litrov. Batožinový priestor je pritom pomerne plytký, ponúka však ešte praktické boxy na drobný náklad a povinnú výbavu pod podlahou. Čo sa priestoru pre cestujúcich týka, je na tom Eclipse veľmi dobre nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Meriam 186 centimetrov a za sedačkou nastavenou pre seba som mal vzadu príjemnú rezervu pred kolenami aj nad hlavou.

Šikovná je 230V zásuvka v batožinovom priestore, umožňujúca napájanie externých spotrebičov s príkonom až 1500 W. Energiu dodáva batéria plug-in hybridnej sústavy, pričom po jej vybití automaticky naštartuje spaľovací motor, ktorý sa v podstate ujme funkcie benzínového generátora. O prísun elektriny tak neprídete, aj keď napríklad práve kosíte trávnik alebo robíte dvojité espresso.

Kedysi ste Eclipse Cross mohli mať s turbobenzínovým štvorvalcom 1.5, s pohonom predných aj všetkých kolies aj ako naftovú štvorkolku s motorom 2.2 Di-D. Výroba týchto verzií však skončila a dnes už vozidlo kúpite len s Plug-in hybridným pohonom.

Pohon pochádza z Outlandera PHEV, kombinujúc benzínový štvorvalec s označením 4B12 (MIVEC), o objeme 2,4 litra s dvoma elektromotormi, z ktorých každý poháňa jednu nápravu. Spaľovacia jednotka s filtrom pevných častíc pracuje v Atkinsonovom cykle, dáva relatívne slabých 72 kW v 4000 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 193 Nm pri 2500 otáčkach za minútu. Elektromotory potom prispievajú 60 kW pre predné a 70 kW pre zadné kolesá. Systémový výkon je potom udávaných 138 kW (188k),

Odporúčaný článok:  Honda Civic – skvelá aj s dieslom

Systém môže pracovať v sériovom aj paralelnom režime. Elektricky vie Eclipse poháňať všetky štyri kolesá zároveň a tiež z nich rekuperovať. Li-Ion batéria má kapacitu 13,8 kWh a je uložená pod podlahou, v mestskej premávke by mala podľa WLTP zvládnuť až 55 kilometrov, kombinovane 45 kilometrov a výhradne elektrický pohon je možný až do 135 km/hod. Realita bola okolo 42-45 kilometrov pri jarných teplotách okolo 12-20 vonkajších stupňov.

Celé pohonné ústrojenstvo je možné prepnúť do jedného z režimov (ECO, NORMAL, SNOW, GRAVEL, TARMAC), možno vyvolať čisto elektrickú jazdu (EV), uzamknúť stav nabitia batérie (SAVE, kedy si auto z batérie berie len toľko, koľko zvládne vracať späť) alebo dokonca batériu počas jazdy pomaly dobíjať (CHARGE).

Mitsubishi má s Plug-in hybridným systémom bohaté skúsenosti a na Eclipse Cross je to poznať. Vozidlo si samé nastavuje režimy pohonu podľa toho, čo je aktuálne najvýhodnejšie. S nabitou batériou jazdíte buď s nulovou spotrebou paliva alebo za nejaké 2 litre/100km, presne podľa tabuľkových parametrov. Všetko funguje úplne plynulo, bez akéhokoľvek cukania alebo hluku a brzdový pedál má aj s nastavenou rekuperáciou úplne konzistentný záber. Spaľovací motor je počuť vlastne len pri dôraznom zrýchlení a vo vyššej záťaži. Potom síce mierne hučí vo vyšších otáčkach, no nie je to nič hrozné.

Pri spomaľovaní môžete voličom jazdných režimov nastaviť režim B pre účinnejšiu premenu kinetickej energie na elektrickú, intenzitu si potom môžete jemne ladiť v piatich stupňoch pádlami pod volantom. Trochu zamrzí, že tu nie je ešte silnejší režim, kedy by sa dalo vozidlo ovládať jedným pedálom.

Keď sa batéria vybije, v meste sa môžete pohybovať za nejakých 5,5 l/100km, na okreskách za 6,5-7 l/100km, čo je vzhľadom k takmer dvojtonovej hmotnosti (bez posádky, či nákladu) slušná hodnota. Podľa ukazovateľa na palubnom počítači jazdí auto výhradne na elektrinu viac ako 50% času, čo je slušný výsledok aj vzhľadom na to, že sme nenabíjali úplne pravidelne a niekedy boli absolvované dlhšie trasy s úplne vybitou batériou. Mimochodom, spotreba elektrickej energie je niekde na úrovni 18kWh/100 kilometrov.

Jediné prostredie, kde sa Eclipse Cross PHEV necíti príloš dobre, je diaľnica. Síce na nej má dosť sily pre udržiavanie tempa mierne nad limitom a tiež pre bezpečné predbiehanie, no spotreba tu stúpa pokojne cez 9-10 l/100km. A keďže nádrž má kapacitu „len“ na 43 litrov, na diaľkové cesty po nemeckých diaľniciach to tiež nebude. Možno aj preto, že maximálnu rýchlosť má Eclipse obmedzenú len na 162 km/hod.

Odporúčaný článok:  Škoda Karoq 1.5 TSi DSG - Starý známy po liftingu

Nabíjať môžete z bežnej zásuvky 230V za šesť hodín alebo cez Mennekes za štyri hodiny. Pod robustným kovovým viečkom v pravom blatníku však máte aj konektor CHaDeMo (áno ten, ktorý sa vytráca z nabíjacích staníc…), s ktorým ste na 80% kapacity batérie za cca. 25 minút a teda dokáže potiahnuť až 50kW výkon.

Cez túto prípojku funguje aj systém V2X, teda napájanie vecí a pokojne aj domu elektrinou, pokiaľ ho vaša nehnuteľnosť podporuje. Na stredovom tuneli sa nachádzajú tlačidlá pre aktiváciu režimu s preferenciou elektriny, ďalej pre uchovanie energie v batérii aj pre nútené dobíjanie spaľovacím motorom. Trakčný akumulátor má vyhrievanie aj chladenie – to si môžete zapnúť tlačidlom, tak ako je tu zvykom.

Podvozok ponúka vydarený kompromis medzi komfortom a stabilitou, bežné nerovnosti tlmí s prehľadom a neobťažuje dunením od kolies, či poskakovaním v zákrutách. Celkovo je však komfort výborný a dopĺňa umiernene naladené Plug-in hybridné ústrojenstvo.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV môžete mať v základnej výbave Inform už od 36.900€, čo neho robí (hneď po MG EHS) najlacnejšie vozidlo svojho druhu na našom trhu. Už v základe dostanete dobrú výbavu a predovšetkým aj pohon všetkých kolies. Pritom Mitsubishi rozhodne nie je nejaké low-cost riešenie.

Odporučená štandardná predajná cena testovacej verzie BLACK EDITION  (Intense+) je 47.000€ a akciová zľava na túto verziu (Intense+) je až -5.100€. Akciová cena testovanej verzie je od 41.900 EUR a so všetkými možnými príplatkami ako metalíza Diamond White (980€), dodatočne inštalované príslušenstvo s dizajnovým Paket SPORT (1.165€), odnímateľné ťažné zariadenie, kryty spätných zrkadiel + kľučiek + ochranná lišta zadného nárazníka v dizajne karbónu, plastová vanička kufra, športové pedále, prahové lišty … a kompletný piknikový kôš vybavený kapsulovým kávovarom (pre možnosť využitia zásuvky v kufri 230V) na uvarenie kávičky = benefit v cene od Mitsubishi Slovensko. Inštalované originálne príslušenstvo Mitsubishi a doplnky spolu sú v hodnote 2.700€ s DPH. Výsledná cena je tak ešte nižšia ako cenníková a to 45.580€ bez DPH.

Eclipse Cross PHEV je kvalitné a robustne postavené auto, ktoré prekvapí výbavou, šikovnými riešeniami a vyspelým pohonom. Poteší svižnými reakciami na plynový pedál, odhlučnením veľkoobjemového motora a dospelým jazdným prejavom. Prevaha fyzických tlačidiel a mierne konzervatívny interiér môže byť pre mnohých aj výhodou a tak jedinou pehou na kráse zostáva vyššia spotreba na diaľnici, či zastaralý Chademo konektor pre DC nabíjanie.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →