Mitsubishi Eclipse Cross, po viac ako šiestich rokoch od uvedenia na trh, kúpite výhradne ako plug-in hybrid. Japonský výrobca totiž pochopiteľne kvôli emisným normám našej bájnej EU siahol do vlastných zásob a pre Eclipse Cross adaptoval pohonné ústrojenstvo z väčšieho Plug-in hybridného modelu Outlander, ktorý u nás zatiaľ oficiálne nekúpite, no niečo sa chystá. Dokáže ho Eclipse Cross PHEV nejakým spôsobom nahradiť a nie je ten vek už na ňom tak trochu vidieť?!
Modernizácia, ktorá prebehla ešte v roku 2021, priniesla upravený predok s užšími svetlometmi a výrazne prepracované zadné partie. Auto pri facelifte prišlo o delené zadné sklo, čo pomohlo lepšiemu výhľadu smerom dozadu, a dostalo aj nové zadné svetlá. Celkovo auto aj cez dlhý predný a naopak krátky zadný previs pôsobí dospelo a vyvážene.
Ako je pri aute s touto stavbou karosérie obvyklé, do sedačky sa nastupuje ľahko a bez zbytočnej akrobacie. Potom si prezriete palubnú dosku, ohmatáte materiály a úplne objektívne sa musíte pýtať, či takto naozaj vyzerá nové auto a zistíte, že technológia a doba celkovo ide neuveriteľným tempom. To čo bolo ešte pred pár rokmi úžasne nové, je dnes beznádejne zastarané.
V Eclipse Cross nájdeme nejaké tie tvrdé plasty, strieborné a lesklo čierne lakované prvky, náchylné na poškriabanie a to všetko vyvoláva spomienky napríklad na taký Lancer poslednej generácie alebo ASX z doby pred viac ako desiatimi rokmi.
Multimediálny systém tu možno neohromí grafikou a prostredím, lenže súčasne pracuje svižne, je prehľadný a hlavne ponúka množstvo užitočných funkcií a dokáže vám odovzdať množstvo zaujímavých informácií o práci Plug-in hybridného pohonu.
Prehľadná je aj vstavaná navigácia TomTom, ktorá berie do úvahy uzávierky a varuje napríklad pred stacionárnymi radarmi. A keby vám továrenský infotainment predsa len nevyhovoval, môžete si na displeji zobraziť prostredie z smartfónu, systém podporuje Android Auto a Apple CarPlay, samozrejme iba cez kábel.
Na druhú stranu, interiér síce nie je úplne moderný, no pôsobí robustne a s niektorými ďalšími japonskými automobilkami si v tomto ohľade nemá Mitsubishi príliš čo vyčítať. Iba zamrzí, že pri aute v tejto cenovej hladine a zvlášť po veľmi rozsiahlej modernizácii, to jednoducho dnes už udrie do očí.
Istý historický nádych so sebou však nesie aj jedno obrovské pozitívum a tým je, že konzervatívne ovládanie a tlačidlá všade kam sa oko pozrie, sú pre niekoho priam chcenou výhodou. Dnes už je takmer problém kúpiť nové auto s klasickými budíkmi a jednoduchou logikou ovládania všetkého od klimatizácie, cez nastavenie asistentov, či palubného počítača so samostatnými tlačidlami na palubnej doske.
Pri japonskom aute už neprekvapí ani to pípanie. Eclipse pípa pri naštartovaní, pri ne/zapnutí bezpečnostných pásov, v prípade nízkej hladiny kvapaliny do ostrekovačov a potom ešte v ďalších x prípadov. Veko kufra zapípa ešte aj v prípade uzamknutia. Ale to je už taká japonská tradícia a tiež to niekomu môže práve vyhovovať.
Interiér ozvláštňuje aj niekoľko pekných detailov, napríklad pevne ukotvené a veľké pádla pod volantom, v solídnom kovovom prevedení. Síce neslúžia na radenie (pretože tu nie je čo radiť) ale na nastavenie sily rekuperácie a sú veľmi dobre využiteľné.
Dobrú ergonómiu a intuitívne ovládanie dopĺňa slušná výbava. Prevedenie Instyle+ ponúka napríklad vyhrievané sedadlá vpredu aj vzadu, vyhrievaný volant, parkovacie senzory vpredu a vzadu, parkovací asistent s 360 ° kamerovým pohľadom a rad jazdných a bezpečnostných asistentov. Adaptívny tempomat funguje ukážkovo, pokročilý asistent jazdy v pruhoch tu však chýba.
Základný objem batožinového priestoru je 359 litrov a po sklopení zadných operadiel, delených v pomere 60:40, Eclipse Cross pojme až 1108 litrov. Batožinový priestor je pritom pomerne plytký, ponúka však ešte praktické boxy na drobný náklad a povinnú výbavu pod podlahou. Čo sa priestoru pre cestujúcich týka, je na tom Eclipse veľmi dobre nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Meriam 186 centimetrov a za sedačkou nastavenou pre seba som mal vzadu príjemnú rezervu pred kolenami aj nad hlavou.
Šikovná je 230V zásuvka v batožinovom priestore, umožňujúca napájanie externých spotrebičov s príkonom až 1500 W. Energiu dodáva batéria plug-in hybridnej sústavy, pričom po jej vybití automaticky naštartuje spaľovací motor, ktorý sa v podstate ujme funkcie benzínového generátora. O prísun elektriny tak neprídete, aj keď napríklad práve kosíte trávnik alebo robíte dvojité espresso.
Kedysi ste Eclipse Cross mohli mať s turbobenzínovým štvorvalcom 1.5, s pohonom predných aj všetkých kolies aj ako naftovú štvorkolku s motorom 2.2 Di-D. Výroba týchto verzií však skončila a dnes už vozidlo kúpite len s Plug-in hybridným pohonom.
Pohon pochádza z Outlandera PHEV, kombinujúc benzínový štvorvalec s označením 4B12 (MIVEC), o objeme 2,4 litra s dvoma elektromotormi, z ktorých každý poháňa jednu nápravu. Spaľovacia jednotka s filtrom pevných častíc pracuje v Atkinsonovom cykle, dáva relatívne slabých 72 kW v 4000 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 193 Nm pri 2500 otáčkach za minútu. Elektromotory potom prispievajú 60 kW pre predné a 70 kW pre zadné kolesá. Systémový výkon je potom udávaných 138 kW (188k),
Systém môže pracovať v sériovom aj paralelnom režime. Elektricky vie Eclipse poháňať všetky štyri kolesá zároveň a tiež z nich rekuperovať. Li-Ion batéria má kapacitu 13,8 kWh a je uložená pod podlahou, v mestskej premávke by mala podľa WLTP zvládnuť až 55 kilometrov, kombinovane 45 kilometrov a výhradne elektrický pohon je možný až do 135 km/hod. Realita bola okolo 42-45 kilometrov pri jarných teplotách okolo 12-20 vonkajších stupňov.
Celé pohonné ústrojenstvo je možné prepnúť do jedného z režimov (ECO, NORMAL, SNOW, GRAVEL, TARMAC), možno vyvolať čisto elektrickú jazdu (EV), uzamknúť stav nabitia batérie (SAVE, kedy si auto z batérie berie len toľko, koľko zvládne vracať späť) alebo dokonca batériu počas jazdy pomaly dobíjať (CHARGE).
Mitsubishi má s Plug-in hybridným systémom bohaté skúsenosti a na Eclipse Cross je to poznať. Vozidlo si samé nastavuje režimy pohonu podľa toho, čo je aktuálne najvýhodnejšie. S nabitou batériou jazdíte buď s nulovou spotrebou paliva alebo za nejaké 2 litre/100km, presne podľa tabuľkových parametrov. Všetko funguje úplne plynulo, bez akéhokoľvek cukania alebo hluku a brzdový pedál má aj s nastavenou rekuperáciou úplne konzistentný záber. Spaľovací motor je počuť vlastne len pri dôraznom zrýchlení a vo vyššej záťaži. Potom síce mierne hučí vo vyšších otáčkach, no nie je to nič hrozné.
Pri spomaľovaní môžete voličom jazdných režimov nastaviť režim B pre účinnejšiu premenu kinetickej energie na elektrickú, intenzitu si potom môžete jemne ladiť v piatich stupňoch pádlami pod volantom. Trochu zamrzí, že tu nie je ešte silnejší režim, kedy by sa dalo vozidlo ovládať jedným pedálom.
Keď sa batéria vybije, v meste sa môžete pohybovať za nejakých 5,5 l/100km, na okreskách za 6,5-7 l/100km, čo je vzhľadom k takmer dvojtonovej hmotnosti (bez posádky, či nákladu) slušná hodnota. Podľa ukazovateľa na palubnom počítači jazdí auto výhradne na elektrinu viac ako 50% času, čo je slušný výsledok aj vzhľadom na to, že sme nenabíjali úplne pravidelne a niekedy boli absolvované dlhšie trasy s úplne vybitou batériou. Mimochodom, spotreba elektrickej energie je niekde na úrovni 18kWh/100 kilometrov.
Jediné prostredie, kde sa Eclipse Cross PHEV necíti príloš dobre, je diaľnica. Síce na nej má dosť sily pre udržiavanie tempa mierne nad limitom a tiež pre bezpečné predbiehanie, no spotreba tu stúpa pokojne cez 9-10 l/100km. A keďže nádrž má kapacitu „len“ na 43 litrov, na diaľkové cesty po nemeckých diaľniciach to tiež nebude. Možno aj preto, že maximálnu rýchlosť má Eclipse obmedzenú len na 162 km/hod.
Nabíjať môžete z bežnej zásuvky 230V za šesť hodín alebo cez Mennekes za štyri hodiny. Pod robustným kovovým viečkom v pravom blatníku však máte aj konektor CHaDeMo (áno ten, ktorý sa vytráca z nabíjacích staníc…), s ktorým ste na 80% kapacity batérie za cca. 25 minút a teda dokáže potiahnuť až 50kW výkon.
Cez túto prípojku funguje aj systém V2X, teda napájanie vecí a pokojne aj domu elektrinou, pokiaľ ho vaša nehnuteľnosť podporuje. Na stredovom tuneli sa nachádzajú tlačidlá pre aktiváciu režimu s preferenciou elektriny, ďalej pre uchovanie energie v batérii aj pre nútené dobíjanie spaľovacím motorom. Trakčný akumulátor má vyhrievanie aj chladenie – to si môžete zapnúť tlačidlom, tak ako je tu zvykom.
Podvozok ponúka vydarený kompromis medzi komfortom a stabilitou, bežné nerovnosti tlmí s prehľadom a neobťažuje dunením od kolies, či poskakovaním v zákrutách. Celkovo je však komfort výborný a dopĺňa umiernene naladené Plug-in hybridné ústrojenstvo.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV môžete mať v základnej výbave Inform už od 36.900€, čo neho robí (hneď po MG EHS) najlacnejšie vozidlo svojho druhu na našom trhu. Už v základe dostanete dobrú výbavu a predovšetkým aj pohon všetkých kolies. Pritom Mitsubishi rozhodne nie je nejaké low-cost riešenie.
Odporučená štandardná predajná cena testovacej verzie BLACK EDITION (Intense+) je 47.000€ a akciová zľava na túto verziu (Intense+) je až -5.100€. Akciová cena testovanej verzie je od 41.900 EUR a so všetkými možnými príplatkami ako metalíza Diamond White (980€), dodatočne inštalované príslušenstvo s dizajnovým Paket SPORT (1.165€), odnímateľné ťažné zariadenie, kryty spätných zrkadiel + kľučiek + ochranná lišta zadného nárazníka v dizajne karbónu, plastová vanička kufra, športové pedále, prahové lišty … a kompletný piknikový kôš vybavený kapsulovým kávovarom (pre možnosť využitia zásuvky v kufri 230V) na uvarenie kávičky = benefit v cene od Mitsubishi Slovensko. Inštalované originálne príslušenstvo Mitsubishi a doplnky spolu sú v hodnote 2.700€ s DPH. Výsledná cena je tak ešte nižšia ako cenníková a to 45.580€ bez DPH.
Eclipse Cross PHEV je kvalitné a robustne postavené auto, ktoré prekvapí výbavou, šikovnými riešeniami a vyspelým pohonom. Poteší svižnými reakciami na plynový pedál, odhlučnením veľkoobjemového motora a dospelým jazdným prejavom. Prevaha fyzických tlačidiel a mierne konzervatívny interiér môže byť pre mnohých aj výhodou a tak jedinou pehou na kráse zostáva vyššia spotreba na diaľnici, či zastaralý Chademo konektor pre DC nabíjanie.