Tieto dva modely od značky Renault dostali do vienka hybridné ústrojenstvo. Plne hybridné Clio a plug-in hybridný Captur tak doplňujú ponuku najširšej elektrifikácie modelového radu na trhu popri 100-percentne elektrických modeloch, ako sú Nové ZOE, či Kangoo Z.E.. Modelový rad E-TECH je navrhnutý pre akékoľvek využitie, s ktorým sa zákazníci môžu stretnúť (mimomestská prevádzka, mesto, diaľnica).
Nové hybridné Clio E-TECH a Nový Captur E-TECH Plug-in dopĺňajú ostatné čisto elektrické motory v modelovom rade značky Renault a vyhovujú rôznym spôsobom využitia. Technológia E-TECH bude spočiatku dostupná v najpredávanejších modeloch a následne sa má rozšíriť aj do ďalších modelov.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/07/clio3-1024x576.jpg)
Skupina Renault je priekopníkom a expertom v oblasti elektrickej mobility a vďaka vývoju skutočného hybridného pohonu, nielen obyčajného elektrifikovaného termického motora, pohony E-TECH zabezpečujú systematické štartovanie a rozjazdy v elektrickom režime, vynikajúcu energetickú účinnosť najmä vďaka inovatívnej prevodovke, účinnému rekuperatívnemu brzdeniu a vysokej schopnosti dobíjania batérie. Hovoríme o výsledku, ktorý Skupina Renault získala vďaka skúsenostiam z pretekov Formuly 1 a z oblasti vývoja a výroby elektrických vozidiel.
Clio E-TECH vďaka týmto úspechom zvládne až 80 % času jazdy v meste v čisto elektrickom režime a v mestskom cykle tak dosahuje úsporu paliva až 40 % v porovnaní s benzínovým motorom. Nový Captur E-TECH Plug-in umožňuje v čisto elektrickom režime dojazd 50 km pri rýchlosti až 135 km/h (kombinovaný cyklus WLTP) a až 65 km v mestskej premávke (WLTP City).
Pohonný agregát spoločný hybridným pohonom značky Renault existuje v dvoch variantoch: E-TECH pre Full Hybrid (HEV, čiže mildhybrid) a E-TECH Plug-in pre Plug-in Hybrid (PHEV, čiže dobíjací hybrid). Pohonný agregát možno použiť v týchto modeloch vďaka modulárnym platformám CMF-B a CMF-C/D, ktoré boli od samého začiatku konštruované tak, aby umožnili elektrifikáciu modelu. Ďalšou výhodou je jedinečná kompaktnosť technológie E-TECH, ktorú je možné umiestniť do motorového priestoru viacúčelového mestského vozidla, napríklad modelu Clio.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/07/captur7-1024x576.jpg)
Inžinieri Skupiny Renault vyvinuli pre hybridné pohony revolučné riešenie, ktoré je predmetom viac než 150 patentov. Jeho základ tvorí hybridná sústava označovaná ako sériovo-paralelná, ktorá ponúka maximum kombinácií a najvyššiu možnú úsporu CO2 v prevádzke. Táto hybridná technológia využíva aj skúsenosti tímu Renault F1 Team, ktoré umožňujú zdieľať technológie vyvinuté pre F1 a prispôsobené pre sériové hybridné modely.
Vzájomná spolupráca tímu Renault F1 Team a vývojárov značky Renault v oblasti energetického manažmentu sa v praxi využíva už od roka 2013. Niekoľko inžinierov špecializovaných na hybridizáciu a poverených prácou na modeloch Renault E-TECH pripravilo nástup hybridov v F1 v roku 2014 a v súčasnosti pracujú na vývoji hybridného motora pre preteky F1 vo Viry-Châtillon. Inžinieri získali dôkladné znalosti o stratégii energetického manažmentu, ktoré následne využili pri vývoji týchto modelov.
Pohony E-TECH najmä vďaka týmto znalostiam v sebe spájajú radosť z jazdy a vysokú účinnosť v oblasti rekuperácie a využívania energie. Táto technológia umožňuje dobíjanie batérie vždy vtedy, keď objem vytvorenej energie prekročí výkonové požiadavky.
Spomalenie a brzdenie rovnako ako v F1 umožňuje opätovné využitie kinetickej energie, ktorá sa premieňa na elektrickú energiu a dobíja batériu. V sériových vozidlách, najmä však pri jazde po diaľnici, princípy energetického manažmentu spúšťajú dobíjanie batérie a zabezpečujú činnosť motora v režime optimálneho výkonu. Prebytok energie sa môže následne využiť na uľahčenie práce tepelného motora pri výraznom zošliapnutí plynového pedálu alebo na zabezpečenie jazdy v čisto elektrickom režime pri jazde cez mesto na plánovanej trase.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/07/clio2-1024x576.jpg)
Systém MULTI-SENSE umožňuje zvoliť jazdný režim SPORT pre maximálny možný výkon. Pri výraznom zošliapnutí plynu dodávajú obidva elektrické motory dostatočný výkon spaľovaciemu motoru. Tento princíp pochádza priamo z Formuly 1, kde piloti môžu najmä pri kvalifikačných jazdách podľa špecifického režimu požadovať maximum dostupného výkonu.
Pohon Renault E-TECH (hybridný alebo plug-in hybridný) vyvinulo a nechalo patentovať vývojové centrum Renault. Je nástupcom pohonu konceptu EOLAB, ktorý bol predstavený v roku 2014. Pohon využíva skúsenosti značky Renault s elektrifikáciou a rovnako aj prvky vyvinuté v rámci Aliancie, napríklad benzínový motor 1.6 novej generácie prepracovaný špeciálne pre túto príležitosť. Tento motor je skombinovaný s dvomi elektromotormi – z čoho jeden je typ HSG (High-Voltage Starter Generator, čiže vysokonapäťový štartér) – a inovatívnou multimódovou bezspojkovou prevodovkou. Revolučné spojenie elektrických motorov s prevodovkou umožňuje optimalizáciu prevodových stupňov a hladšie radenie. Táto prevodovka vychádza z konštrukcie F1.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/07/clio1-1024x576.jpg)
Kapacita lítium-iónovej batérie sa líši podľa typu hybridného pohonu:
– Modelu Clio E-TECH umožňuje batéria 1,2 kWh (230 V) zníženie spotreby paliva a emisií CO2 a až 80 percent času jazdy v meste v čisto elektrickom režime.
– Modelu Nový Captur E-TECH Plug-in umožňuje batéria 9,8 kWh (400 V) dojazd až 65 km v čisto elektrickom režime v mestskom cykle (WLTP).
Spojenie dvoch elektrických motorov, inovatívnej multimódovej prevodovky a spaľovacieho motora ponúka množstvo rôznych spôsobov činnosti:
– Čisto elektrické štartovanie: Absencia spojky v tejto inovatívnej prevodovke umožňuje štarty a rozjazdy v čisto elektrickom režime bez zapojenia spaľovacieho motora. Štartovanie hybridných vozidiel E-TECH tak systematicky zabezpečuje hlavný elektrický motor. Ide o dodatočnú výhodu tejto technológie, nakoľko rozjazdy sú vďaka okamžite dostupného krútiacemu momentu mimoriadne svižné.
– Automatické prispôsobenie riadenia každej situácii: Technológia E-TECH je založená na sériovo-paralelnej konštrukcii, ktorá umožňuje skombinovať výhody jednotlivých existujúcich hybridných typov (sériový, paralelný a sériovo-paralelný). Motory môžu pracovať nezávisle alebo spoločne a smerovať výkon na kolesá. Riadiaca jednotka riadi motory a ich činnosť podľa potrebného zrýchlenia a výkonu a určuje aj možnosti rekuperácie batérie. Toto riadenie sa vykonáva podľa 15 kombinácií funkcií jednotlivých motorov a zaradených rýchlostných stupňov.
Počas prevádzky sú zmeny režimu takmer nebadateľné a nevyžadujú žiadny zákrok vodiča. Systém E-TECH automaticky zvolí najvhodnejší režim pre danú situáciu s cieľom maximálne optimalizovať emisie a spotrebu a súčasne zabezpečiť svižnú odozvu motora.
Technológia E-TECH súčasne umožňuje optimalizovať energiu počas spomalenia a brzdenia.
– Rekuperácia batérie pri spomalení: Keď vodič uvoľní plynový pedál a radiaca páka je v polohe Drive, hlavný elektrický motor pracuje ako generátor, ktorý odoberá kinetickú energiu spomalenia, premení ju na elektrickú energiu a nasmeruje ju do batérie.
– Režim „B“: Pre spätný odber väčšieho objemu energie je možné zaradiť polohu Brake. V tomto prípade je spomalenie výraznejšie v závislosti od stavu nabitia batérie až do rýchlosti asi 7 km/h.
– Rekuperatívne brzdenie: Keď vodič zošliapne brzdový pedál, brzdenie sa spustí s pomocou elektrickej energie a podľa potreby s pomocou hydrauliky. Elektrický motor aj v tomto prípade môže zachytiť prebytok energie a nasmerovať ju do batérie (pokiaľ batéria má voľnú kapacitu na uloženie energie).
Súhrn týchto vlastností zabezpečuje modelom Renault E-TECH a E-TECH Plug-in vynikajúcu odozvu na plynový pedál, väčšiu radosť z jazdy, výraznú energetickú optimalizáciu, ako aj optimalizáciu dobíjania batérie pri spomalení a brzdení, čím sa dosahuje maximálna úroveň efektivity riadenia.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/07/captur2-1024x576.jpg)
Hybridný pohon Clio E-TECH ponúka maximálnu účinnosť prevádzky s mimoriadnou pružnosťou a odozvou, ktorú predstavuje zrýchlenie z 80 na 120 km/h len za 6,9 sekundy.
Rekuperatívne brzdenie spojené s vysokou samonabíjacou schopnosťou batérie 1,2 kWh (230 V) a výkonom systému E-TECH optimalizuje spotrebu. Až 80 percent času jazdy v meste je možné dosiahnuť v čisto elektrickom režime a s úsporou paliva až 40 percent v porovnaní so spaľovacím motorom bez toho, aby vodič musel meniť štýl jazdy. Nové Clio môže v čisto elektrickom režime dosiahnuť rýchlosť 70 až 75 km/h.
Hybridný variant modelu Clio je v porovnaní so spaľovacou verziou Blue dCi 115 ťažší len o 10 kg. Clio E-TECH v kombinovanom cykle spotrebuje 4,3 l/100 km a vyprodukuje menej než 96 g CO2/km (podľa WLTP, čaká sa na finálne homologizačné údaje). Batérie nijak výrazne nezmenšujú objem batožinového priestoru, zadné operadlo je stále sklopiteľné a aj hybridná verzia môže byť vybavená rezervným kolesom. Clio si naďalej zachováva svoju viacúčelovosť, ktorá tvorí jeho DNA už 30 rokov.
Captur je vo svojom segmente bestsellerom vo Francúzsku aj v Európe. Novým plug-in hybridným pohonom E-TECH Plug-in zodpovedá trom základným pilierom vízie Skupiny Renault v oblasti budúcej mobility (autonómia, konektivita, elektrifikácia).
Pohon E-TECH Plug-in 160 a jeho batéria s vyššou kapacitou (9,8 kWh a 400 V s nízkou hmotnosťou 105 kg) umožňujú v kombinovanom režime (WLTP) v čisto elektrickom režime dojazd až 50 km pri rýchlosti až 135 km/h a v mestskom režime až 65 km (WLTP City). Nový Captur vykazuje nevídanú univerzálnosť: na každodenných trasách sa pohybuje bez spotreby paliva a na víkend alebo na dovolenku vás odvezie bez ohľadu na vzdialenosť. Ponúka tak veľmi široké možnosti využitia. Za účelom zvýšenia dojazdu v elektrickom režime sa batéria dobíja pripojením k sieti (3 až 5 hodín podľa typu pripojenia, vrátane domáceho). Nový Captur E-TECH Plug-in funguje inak než full hybrid E-TECH, no so všetkými výhodami tohto pohonu, napríklad so systematickým štartovaním v elektrickom režime a s nízkou spotrebou.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/07/captur3-1024x682.jpg)
Nový Captur E-TECH Plug-in disponuje novým režimom v systéme MULTI-SENSE: režimom PURE. Tento režim možno nastaviť na displeji a prostredníctvom príslušného tlačidla umožňuje prechod do čisto elektrického režimu (za podmienky dostatočného nabitia batérie). V režime SPORT systému MULTI-SENSE, pokiaľ je batéria dostatočne nabitá, je možné úplným zošliapnutím plynu skombinovať všetky pohony, čo umožňuje sériovo-paralelný systém. Vozidlo tak disponuje kompletným možným výkonom pohonného agregátu, napríklad počas predchádzania.
V rámci systému MULTI-SENSE je dostupná aj ďalšia funkcia s označením E-Save, ktorá obmedzuje využitie elektrického motora a uprednostňuje spaľovací motor, aby zachovala dostatočné nabitie (minimálne 40 percent) a vo vhodnom okamihu prepla vozidlo do elektrického režimu (napríklad pre jazdu v centre mesta). Nový Captur E-TECH Plug-in v kombinovanom cykle spotrebuje 1,5 l/100 km a vyprodukuje 32 g CO2/km (podľa WLTP).
Clio E-TECH Hybrid je dostupné na slovenskom trhu od 18 100 €. Plug-in Hybridný Captur E-TECH je slovenským zákazníkom k dispozícií od 28 000 €. Viac informácií nájdete na stránkach https://www.renault.sk/hybridne-vozidla.htm a v cenníkoch modelov.
Zdroj: TS Renault Slovensko