Dopyt po autách typu SUV núti výrobcov ponúkať stále viac modelov s vyššou stavbou karosérie a robustným vzhľadom. Tento trend neobišiel ani nemeckého výrobcu Opel. Po kúpe francúzskym koncernom PSA sa mu otvorili možnosti zdieľania jednotlivých komponentov a tým aj jednoduchšieho a lacnejšieho vývoja nových modelov. Na základe tejto spolupráce vznikol aj model Grandland X. Na rozdiel od koncernového súrodenca Peugeot 3008 je však Opel zameraný na konzervatívnejšieho zákazníka. Testujeme Grandland X vo vrcholnej výbave Ultimate.
Zvonku pôsobí vyvážene
Auto pôsobí z každej strany veľmi vyvážene. Nikde nič prehnane neprečnieva ani nevytŕča. Opel sa nesnaží dizajnom šokovať, skôr ponúka príjemnú a čistú eleganciu. Mňa osobne zaujala hlavne zadná, asi najmenej konzervatívna časť s výrazným spojlerom a ostrou hranou pod zadným oknom. Zužujúce sa svetlá pekne zapadajú do výrazne tvarovaných piatych dverí. Bohato oplastovaný nárazník trochu kazia atrapy výfukov.
Zboku vynikne výrazný, od strechy farebne oddelený C stĺpik. Nad kľučkami dverí sa tiahne nápadný prelis začínajúci pri bočnej smerovke a končiaci v zadných svetlách. Mohutné plastové obloženie spodku dverí karosériu opticky zoštíhľuje.
Predná časť pôsobí pomerne jednoducho, ale pritom dôstojne. Príjemným dizajnovým doplnkom je čierna farba strechy a spätných zrkadiel, ktorá je pre túto výbavu štandardom. Kombinácia s červenou farbou Dark Ruby autu nesmierne pristane.
Konzervatívny interiér
V interiéri ma nečakali žiadne prekvapenia ani dizajnové úlety. Opel v tomto prípade ostáva verný klasickému prístrojovému panelu so štyrmi analógovými ukazovateľmi a jedným multifunkčným displejom. Štandardne veľký volant s dostatočne hrubým vencom je kvalitne vypracovaný vrátane tlačidiel na ovládanie tempomatu a základných funkcií audiosústavy.
8“ dotykový displej je vkusne umiestnený vo vyššej polohe medzi výduchmi ventilácie, kde spolu s ďalšími tlačidlami tvoria jeden celok. Pekne tvarovaná palubná doska je až na jej spodnú časť tvorená z mäkčeného materiálu. Veľmi pekne na mňa pôsobil subtílny panel ovládania klimatizácie. Menej sa mi už páčila prázdna plocha pod ním, ktorá tvorila dvierka malého odkladacieho priestoru s USB slotom, navyše pokrytá nepraktickým klavírnym lakom.
Volič automatickej prevodovky mohol byť trochu kratší a radenie jednotlivých módov mohlo byť riešené v priamke. Stredová konzola tvorí jeden celok z časťou stredového tunela vtipne zakončený tlačidlom ručnej brzdy.
Pozitívne ma prekvapilo poctivé prekrytie prahov dverí. Ich vnútorné čalúnenie je zaujímavo a elegantne tvarované. Je tvorené kombináciou mäkčených, tvrdých plastov a imitáciou kože. Dobrý dojem však kazilo výrazné vŕzganie plastov madiel. Je to škoda, pretože ostatné plastové časti interiéru sú kvalitne zmontované a nevydávajú žiadne pazvuky. Ako som sa však presvedčil v predajni značky Opel, išlo o chybu testovaného kusu.
Sedadlá sú na prvý pohľad jednoduché, ale vkusne pokryté prešívanou kožou a vzorovaným textilom. Opel sa pýši ich AGR certifikáciou, tak som bol zvedavý na posed za volantom.
Špičkový posed za volantom
Sedadlá na prvý pohľad nie sú ničím výnimočné. Bočné vedenie je nenápadné, dĺžka sedáku aj výška operadla len primerané. Ponúkajú však bohaté možnosti nastavenia. V štyroch smeroch nastaviteľná bedrová opierka, možnosť predĺženia sedáku, zmenu jeho sklonu… to všetko prispieva k pohodliu, ktoré sedadlá poskytujú. Ocenil som to hlavne po dlhej jazde, kedy som z auta vystúpil bez bolesti chrbta z dlhého sedenia v jednej polohe.
Vyhovoval mi aj posed za volantom, ktorý je nižší ako v iných SUV. S rozmiestnením pedálov aj rozsahom nastavenia volantu som bol úplne spokojný. Opierka ľavej nohy však pasuje skôr menším chodidlám. Priestor vodiča je dostatočný, nie je ho však na rozdávanie. Deliť sa o úzku, aj keď veľmi komfortnú lakťovú opierku so spolujazdcom tiež nebude jednoduché.
Volant skvele padne do ruky a výhľad na prístrojový panel je bezproblémový. Zvykať som si ale musel na sklon páčiek pod volantom, ktorých základná poloha je na úrovni najvyššej v autách iných značiek.
Výhľad vonku je uspokojivý, privítal by som však o niečo dlhšie spätné zrkadlá. Ergonómia jednotlivých ovládačov je v poriadku až na panel klimatizácie, kde chýba nastavenie smeru prúdenia vzduchu. Na jeho zmenu je nutné použiť tlačidlo Menu, na displeji infotainmenu zvoliť smer a potom ho vrátiť do predošlého módu, čo pokladám za zbytočne komplikované.
Na ceste
GrandlandX ma príjemne prekvapil hlavne výborným odhlučnením kabíny od aerodynamického hluku aj od podvozku. Jazdu v ňom som si užíval hlavne pri dlhších presunoch, na čom sa veľkou mierou podieľali už spomínané sedadlá.
Podvozok je na bežných cestách dostatočne pohodlný aj na 19“ kolesách (235/50 R19), ktoré sú súčasťou výbavy. S prehľadom dokáže odfiltrovať nerovnosti ako aj súvisle hrboľatú cestu. Väčšie diery alebo priečne zlomy vozovky sa už do karosérie prenesú a pocíti ich hlavne posádka na zadných sedadlách.
Riadenie nie je úplne priame a nie je cítiť ani jeho spojenie s prednou nápravou. Vyhovovalo mi však nastavenie posilňovača riadenia, ktoré je správne tuhé, poskytuje prirodzený odpor a nemá žiadnu vôľu okolo stredovej polohy.
Jazdné vlastnosti sú v súlade so zameraním auta. Auto aj pri svižnej jazde poskytuje dostatok istoty a dá sa na neho spoľahnúť. Pri prejazde ostrejších zákrut na nerovnej vozovke je cítiť určitú nervozitu zadnej nápravy, čo pripisujem jej jednoduchej koncepcii. Prirodzená nedotáčavosť auta bola však slušne potlačená a odtrhnúť predné kolesá nebolo jednoduché.
Auto poháňal vznetový štvorvalec s objemom 1997 cm3, maximálnym výkonom 130 kW pri 3750 otáčkach a krútiacim momentom 400 Nm pri 2000 otáčkach. Ide o motor spĺňajúci najnovšiu eko-normu EURO 6d, s čím je spojená nutnosť dolievania roztoku močoviny. Pri hmotnosti okolo 1,5 tony nemá s autom veľa práce. Pôsobí svižne v širokom rozsahu otáčok a prepožičiava autu solídnu dynamiku. V nízkych otáčkach je pomerne tichý, vo vyšších ho už síce počuť, ale jeho zvuk by som nenazval nepríjemným. Oneskorenie reakcie motora na zošliapnutie akcelerátora bolo pomerne malé.
Spojenie s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Aisin by som nazval skoro dokonalým. Prevodovka radí jemne, v správnych otáčkach a dokáže sa prispôsobiť jazdnému štýlu vodiča. Počas týždňa stráveným s autom som sa nestretol so situáciou, kedy by bol zaradený iný stupeň, akoby som si práve želal. Prevodovka využívala točivý moment motora a snažila sa držať otáčky medzi 1500 a 2200, pri ráznej akcelerácii do 4000. Oceňujem aj zobrazenie zaradeného stupňa na obrazovke palubného počítača. Rýchlosť podradenia o niekoľko stupňov pri snahe o prudšie zrýchlenie k pozitívam prevodovky však nepatrí.
Auto som vrátil po najazdení približne 600 km s 80% prevahou diaľnic so spotrebou 6,9 l, čo považujem za primeranú hodnotu. Škoda však nízkeho objemu palivovej nádrže (53 litrov), čo znižuje reálny dojazd na hodnotu 700 km.
V meste som v priemerne hustej premávke jazdil za 8 litrov. Auto je pocitovo obratné, priemer otáčania 11,5 metra však mohol byť menší. Rovnako ma negatívne prekvapil aj počet otáčok medzi krajnými polohami volantu, ktorý sa blíži hodnote 3. Parkovaniu pomáha predná a zadná kamera, pričom 360° obraz je pri pomalej jazde postupne softvérovo dotváraný.
Pri jazde na okreskách som v plnej miere využíval asistenčné systémy. Adaptívny tempomat fungoval jemne a s citom, podobne som bol spokojný aj s upozornením na auto v mŕtvom uhle. Asistent riadenia v jazdných pruhoch nedokázal udržať auto v strede vozovky a odrážal sa od pruhov ako ping-pongová loptička. Na druhej strane však nezasahuje do riadenia tak agresívne ako u vozidiel iných značiek, ktoré majú tento systém riešený dokonalejšie.
V noci som ocenil výborné stretávacie a ešte lepšie diaľkové LED svetlá, ktoré svietia pomerne ďaleko a dostatočne široko osvetľujú krajnice vozovky. Je škoda, že neponúkajú „Matrix“ funkciu ako jej súrodenci Astra alebo Insignia. Automatické prepínanie do diaľkového režimu bolo rýchle, naspäť už systém reagoval pomalšie, na čo som bol upozornený oproti idúcimi vodičmi.
Pri jazde na okreskách som dosiahol spotrebu okolo šiestich litrov, pričom som v plnej miere využíval pružnosť motora a nesnažil som sa jazdiť úsporne.
Terénnu jazdu som neabsolvoval. Svetlá výška 188 mm by síce umožnila autu prejazd po nespevnených cestách, chýbajúci pohon všetkých štyroch kolies, 19“ kolesá a vôbec zameranie auta ma od nej odradili.
Auto bolo pri jazde po diaľnici stabilné a prekvapivo málo citlivé na bočný vietor. Dlhé sprevodovanie umožňovalo aj pri rýchlej jazde udržať spotrebu nafty na prijateľnej úrovni. Pri rýchlosti 130 – 140 km/h zobrazoval palubný počítač hodnoty v rozmedzí 6,5 až 7,4 l/100 km.
V tabuľke nižšie uvádzam otáčky pri jednotlivých rýchlostiach na 8. prevodovom stupni:
Rýchlosť v km/h | Otáčky za min. |
100 | jemne pod 1500 |
110 | jemne nad 1500 |
120 | 1750 |
130 | 1900 |
140 | jemne nad 2000 |
150 | 2150 |
Praktická stránka, výbava, cena
Opel dal pri modeli GrandlandX v interiéri prednosť dizajnu pred praktickou stránkou. Odkladacie priečinky sú pomerne malé a auto neohúri ani ich množstvom. Výnimkou je obrovská schránka pred spolujazdcom a obstojne veľké priestory vo dverách.
Na zadných miestach je priestoru „tak akurát“. Pri posadení za seba pri mojej výške 185 cm som sa už kolenami dotýkal predných sedadiel. Poteší však absencia stredového tunela, výduchy ventilácie s možnosťou nastavenia teploty, vyhrievanie sedadiel a nabíjací USB slot.
Spokojný som bol s dokonalo umiestnenými úchytmi IsoFix nielen na zadných sedadlách, ale aj na prednom sedadle spolujazdca. Rodičia rovnako ocenia praktický materiál zadnej časti predných sedadiel a vysúvacie clony zadných okien.
Batožinový priestor má pravidelný tvar a objem 514/1652 litrov. Zaujali ma šikovné držiaky, ktoré udržia dosku dvojitého dna v otvorenej polohe. Nechýba možnosť sklápania zadných sedadiel, bočné priečinky a háky na záchytnú sieť.
Výbava Ultimate predstavuje vrchol ponuky modelu Grandland X. Základná cena s testovaným motorom a automatom predstavuje sumu 34 990 EUR, s doplnkami môže atakovať až 40 000 EUR. Túto sumu už považujem za prehnanú. Prepracovaný fleetový a zľavový program značky však dokáže cenu za určitých podmienok znížiť na veľmi prijateľnú úroveň.
S ponúkanou bohatou výbavou som bol nanajvýš spokojný, chýbal mi akurát AutoHold systém a head-up displej. Samozrejmosťou je bezproblémová podpora Android Auto a Apple Car Play.
Verdikt
Opel v prípade modelu GrandlandX stavil na istotu. Auto má pekný a moderný dizajn, príjemný a funkčný interiér a hlavne výborné sedadlá. Spolu s dostatočne výkonným a zároveň úsporným motorom, kultivovanou prevodovkou a dobrými jazdnými vlastnosťami predstavuje zaujímavú ponuku v bohato zastúpenom segmente stredne veľkých SUV.
Pekne podrobny test, vdaka autorovi si to cele clovek vie pdobre predstavit aj kedv aute este nesedel. Opel je u mna krajsi ako Peugeot, nie som za prehnane cacky macky. Bral by som ho, ked budem kupovat nieco v tejto velkosti isto navstivim aj predajcu Opel:)
Grandland se mi po designové stránce velmi líbí. Z venku vypadá elegantně bez zbytečných extravagantních prvků. U interiéru se mi líbí, že se nesnaží být za každou cenu originální jako například u Peugeotu 3008 a zachovali například tlačítka a otočné ovladače pro klimatizaci.
https://autozine.cz/gallery/1934/732683.jpg
Auto v hodnotě 400 tis za milion. To není jen politika Opelu ne Peugotu, ale včech. Auta jsou obecně velice předražené zboží, A nemluvě o nákladech na provoz. Pokud to je auto pro rodinu, přiměřená praktická velikost, pokud pro dva nebo dokonce jednoho, tak zbytečné vození vzduchu.
Exteriér aj interiér vozidla zaujal / pre mňa osobne pekné a praktické vozidlo s drobnými muchami (napr. zmena smeru prúdenia vzduchu- klíma…) … . Pokiaľ by som sa rozhodol kúpiť vozidlo segmentu SUV – mal by to ale Opel ťažké- predsa konkurencia je viac ako silná a cenová relácia Grandland X trocha odvážna 😐
Každopádne po prečítaní takto dobre spracovanej recenzie, v prípade môjho záujmu o vozidlo, v predajni Opel-u ušetrím množstvo času a zameriam sa len na to podstatné a to je plus 🙂