Honda Civic e:HEV – Najšoférskejší hybrid na trhu

Môj prvý test v roku 2023 a hneď na začiatku musím povedať, že asi ten najlepší týždeň s autom, aký som kedy počas testovania mal. Od srdca, s emóciami a vážne prehlasujem, že toto je auto, ktoré by som si kúpil. No ale poďme na to pekne po poriadku…

Čas venovaný novej generácii Hondy Civic bol naozaj výživnou poučkou o tom, ako sa to má robiť. Model Civic je tu s nami už cca. 50 rokov a pýši sa vyše 27 miliónmi predaných kusov v 170-tich krajinách po celom svete. Nielen z uvedených čísel je teda jasne zrejmé, že sa jedná o veľmi dôležitý model, ktorý bol vždy súčasťou automobilovej histórie.

Honda pred nedávnom uviedla aj na slovenský trh 11. generáciu modelu Civic. Tento, už tradičný model japonskej automobilky, sa dizajnovo vracia späť na zem. Preč sú vesmírne tvary a patvary predchádzajúcich generácií. Nový Civic má uhladený a elegantný dizajn, ktorý vychádza zo skôr predstavených nových modelov H-RV a Jazz. Vzhľad je individuálna záležitosť, ale za seba musím povedať, že sa mi nový Civic páči.

Prednej časti dominujú úzke svetlomety, ktoré sú integrované spoločne s maskou chladiča do jedného optického celku. Tvarovanie svetlometov vrátane ich svetelného podpisu denného svietenia potom prepožičiavajú Civicu dostatočne dynamický výraz. Za povšimnutie stojí aj tvarovanie predného nárazníka, ktorý je vo svojich spodných rohoch vybavený prelismi, ktoré veľmi efektne prechádzajú až do oboch predných dverí. Súčasťou tohto riešenia je aj zaujímavé tvarovanie samotného prahu vozidla.

Bočný profil má, pre tento model celkom typicky, nízku siluetou strechy a na pomery takéhoto vozidla celkom dlhý rázvor, ktorý zadnú nápravu znateľne odsúva smerom k zadnej časti. Na navodenie športového vzhľadu evokujúceho karosériu kupé, automobilka medzigeneračne vyššie avizovaný rázvor natiahla o 35 mm, zároveň však skrátila zadný presah karosérie, a to o rovných 20 mm.

Zadnú partiu potom opticky dotvárajú pomerne objemné svetlomety, ktoré sú navyše v ich hornej partii prepojené. Nie však svetlom ako takým, ale iba svetlovodom, v ktorom je v strede tretie brzdové svetlo. Plynulo sa zvažujúci zadok je z veľkej časti tvorený objemným vekom batožinového priestoru, ktoré je vyrobené pomocou novej výrobnej technológie s použitím živice a je o 20% ľahšie ako u predchádzajúcej generácie.

Odporúčaný článok:  Škoda Superb Combi Scout 2.0 TSI DSG – terénne ambíce pre rodinné kombi

Výraznou premenou prešiel aj interiér, ktorý vyzerá elegantne, je vyrobený z kvalitných materiálov a má perfektnú ergonómiu ovládania. Na prvý pohľad vás určite zaujmú prepojené výdychy klimatizácie, ktoré pôsobia exkluzívne. Pochváliť musím tiež to, že Honda naďalej do svojich vozidiel dáva samostatné ovládače na klimatizáciu a aj na všetky ostatné podstatné funkcie vozidla.

Preč sú naopak doby, kedy Honda mala vo svojich vozidlách podpriemerné multimediálne systémy. Nový systém Honda CONNECT má 9-palcový displej, intuitívne a rýchle prostredie a podporuje aj bezdrôtové prepojenie s telefónom cez Apple CarPlay a Android Auto. Len je škoda, že povrch displeja je dosť náchylný na otlačky prstov.

Spomenúť musím aj výbavu vozidla, ktorá je už v základe veľmi bohatá. Už najnižší výbavový stupeň Elegance obsahuje napríklad pokročilý systém podpory riadenia zahrňujúci rozpoznávanie značiek či udržanie v jazdnom pruhu, duálnu klimatizáciu, adaptívny tempomat, multimediálny systém, LED svetlomety, parkovacie senzory či zadnú kameru. Testovaná najvyššia výbava Advance má aj prémiové audio Bose, so subwooferom (mimochodom hrá neskutočne dobre), adaptívne diaľkové svetlomety či väčší 10,2-palcový virtuálny kokpit (nižšie výbavy majú 7-palcový). Čo sa priestrannosti týka, tak na predných aj zadných sedačkách je viac ako dostatok miesta a batožinový priestor má 404 litrov (nižšie výbavy bez subwoofera majú o 6 litrov viac).

Poďme ale na to podstatné. O pohon najnovšieho Civicu sa stará výhradne hybridné ústrojenstvo, označované ako e:HEV. Pohon sa skladá z dvojlitrového štvorvalca, elektromotora, generátora, lítium-iónovej batérie s kapacitou 1,05 kW a prevodovky e-CVT s fixným prevodom. Ide o vylepšenú verziu hybridného pohonu, ktorý sa nachádza aj v modeli CR-V.

Aj v Civicu má toto riešenie systémový výkon 135kW (184k), slušných 315Nm a tri odlišné režimy fungovania. Buď je hnací elektromotor napájaný priamo z batérie, alebo spaľovací motor dodáva energiu do generátora, ktorý ju opäť pošle do elektromotora alebo blokovací mechanizmus spojky vytvorí priame prepojenie medzi benzínovým motorom a kolesami. Nový Civic teda ženie vpred predovšetkým elektromotor. Nový motor tiež vďaka inováciám dosahuje špičkovú 41 % tepelnú účinnosť.

Odporúčaný článok:  Dacia Duster Prestige Tce 150 EDC - Dospelák s automatom

Benzínový motor sa priamo zapája len vo vyšších rýchlostiach. Vďaka tomu, že prím hrá elektromotor, je jazda neuveriteľne plynulá a reakcie na plynový pedál sú okamžité. Hybridný systém je navyše mimoriadne úsporný – dlhodobá spotreba sa aj pri svižnejšom jazdení bude držať okolo 5 l na 100 km. Pri jazdách po diaľnici, okreskách aj po meste. Pri dnešných cenách elektrickej energie a pohľade na nové cenníky nabíjacích staníc môžem smelo prehlásiť, že prevádzka hybridného Civicu v zmiešanom režime, bude možno ešte lacnejšia ako keby ste mali ťažkopádny elektromobil so spotrebami často cez 20-30kWh/100km.

Pri jazde v mestskom prostredí vozidlo väčšinu času jazdí v režime EV Drive, pričom produkuje nulové emisie a využíva plynulé a citlivé vlastnosti elektrického pohonu. Keď vodič potrebuje silnejšie zrýchlenie, vozidlo sa prepne na hybridný pohon a kolesá poháňa výkonný elektromotor, pričom spaľovací motor generuje potrebnú elektrickú energiu.

Pri jazde konštantnou vysokou rýchlosťou, napríklad na diaľnici, sa systém prepne na pohon motora a poháňa ho priamo a efektívne benzínový motor s minimálnymi stratami, podľa potreby s podporou elektromotora. Keď sa požadovaná energia pohonu zvýši smerom k najvyššej rýchlosti, systém sa prepne späť na hybridný pohon, aby sa uvoľnil plný výkon elektromotora.

Vo všetkých jazdných režimoch sa rekuperuje energia pri brzdení a spomaľovaní s cieľom zlepšiť celkovú účinnosť, čo vedie k pozoruhodne nízkej spotrebe paliva, najmä pri prerušovanej jazde v premávke. Vďaka vysokej tuhosti kľukového hriadeľa a sekundárneho vyvažovacieho hriadeľa má motor oproti predchádzajúcim generáciám systému e:HEV nižšie vibrácie v celom rozsahu otáčok, čo umožňuje plynulú jazdu vo všetkých jazdných režimoch.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je otázkou 8,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 km/h. Menej vybavené verzie sú na tom o nejaké tie stotiny lepšie. Na rozdiel od menších modelov Jazz a HR-V však netrpí Civic tým, že by mu vo vyšších rýchlostiach dochádzal dych. Aj na diaľnici či v prudkom kopci na okreske totiž veľmi ochotne zrýchľuje. Akúsi emóciu a „normálnosť“ jazde dodávajú virtuálne rýchlostné stupne, ktoré vcelku vydarene maskujú vytáčanie motora pri prudšom zrýchľovaní.

Odporúčaný článok:  Test Toyota C-HR - Vylepšilo sa kritizované, dokonalý obal zostáva

Samotnou kapitolou je potom podvozok, ktorý je za mňa úplne fantastický. Civic perfektne sedí v akejkoľvek ostrej zákrute, ochotne mení smer, dobre tlmí a skvele komunikuje s vodičom. Honda sa môže pochváliť veľmi presným a komunikatívnym riadením a dobre dávkovateľnými brzdami. Niečo čo je v dnešnom preposilovanom a od reality odtrhnutom svete nudných áut už celkom vzácnosť.

Nový Civic je teda jednoznačne „najšoférskejším“ hybridom na trhu a ukazuje, že ani elektrifikácia nie je prekážkou pre zážitok za volantom bežného vozidla. Úplnou čerešničkou na torte potom je, že ponúka perfektnú vodičskú pozíciu za volantom. Taký Hyundai i30N síce môže mať výkonu koľko chce, ale sedí sa v ňom oveľa horšie. K jazde s Civicom nemám ani len jednu jedinú malú výhradu. Bodka.

Konfigurátor Hondy nie je nijako rozmanitý a tak aj v prípade novej generácie sú k dispozícii len tri stupne výbavy. Jedná sa o výbavu Elegance, ktorý je v ponuke za 29 890€ vrátane DPH. Ďalej je v ponuke výbava Sport za 30 990€ a vrcholná verzia Advance za skvelých 34 490€. Testované vozidlo malo navyše akurát príplatkovú bielu perleťovú metalízu za rovných 600€. A keďže Honda verí v kvalitu svojich automobilov, ponúka tiež 8 ročný vernostný program, ktorý sa vzťahuje na hybridné komponenty ako riadiacu jednotka pohonu, či líthiový akumulátor.

Nová Honda Civic v jedenástej generácii je vozidlom, ktoré toho svojim zákazníkom ponúka naozaj veľa. Od pekného zovňajšku cez kvalitne spracovaný, príjemne prehľadný a priestranný interiér, až po fantastický jazdný prejav a úspornú prevádzku. Kombinácia riadenia, podvozku a úplne dokonale odladeného hybridu prináša na palubu Civicu ohromnú dávku komfortu, pohody a adekvátnej výkonnosti. Tak dobre na palube, ako v tejto Honde som sa dlho, dlho necítil…

Technické špecifikácie:

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →