Ford Mondeo Hybrid – pohladenie duše

Hybridné Mondeo už nie je práve horúcou novinkou. Na trh bolo uvedené ešte v roku 2015 a vídame ich jazdiť v hojnom počte aj na tom našom malom Slovenskom trhu. Doteraz však len v prevedení sedan a to čo tu chýbalo je práve jeho kombi verzia.

Pri kombi je však najväčším obmedzením práve umiestnenie batérie, ktorá v batožinovom priestore tvorí nepravidelne tvarované teleso redukujúce objem až o 230L. Žiadna tragédia sa nekoná, ale pri ceste na dovolenku by človek najradšej trakčnú baterku odpojil a nechal doma v garáži. V kufri sa nachádza tiež klasická 12V autobatéria, ktorá už nenašla miesto pod preplnenou prednou kapotou.

Hodnotenie dizajnu je samozrejme veľmi subjektívne ale Mondeo aj v tejto karosárskej verzii vyzerá reprezentatívne a zároveň dynamicky. Jediným, oku nie príliš lahodiacim detailom na celom aute, sú „malé“ 17″ kolesá, ktoré spolu s balónovými pneumatikami trochu kazia dojem. Väčšie disky by však určite zvýšili hmotnosť a o tú tu v prvom rade ide. Keď už vozíme batérie, musíme niekde odľahčovať a kde inde ako na neodpruženej hmote. Paradoxne si však môžete objednať väčšie disky ale nie v ideálnom rozmere 18″ ale až od 19″ a za riadny príplatok.

Na interiéri je už síce vidno, že Mondeo má nejaký ten modelový rok za sebou ale ergonomicky mu nie je čo vytknúť a športovo tvarované sedadlá, ktoré sú v hybride v základe, sú veľmi pohodlné a poskytujú parádne bočné vedenie. Od klasického Mondea sa hybrid odlišuje iba iným rozložením prvkov na prístrojovej doske. Chýba tu otáčkomer a naopak pribudol indikátor toku energie s rôznymi nastaveniami zobrazenia. Dve malé obrazovky po boku klasického rýchlomeru sa dajú prispôsobiť a zobraziť údaje o spotrebe, toku energie, aktuálne využívaných kW alebo si tu môžeme navoliť hodnotenie vo forme rastúcich lístkov, čiarových grafov a podbne. Nechýbajú automatické LED svetlomety, ktoré fungujú na jednotku, sledovanie jazdných pruhov či všetky dnes už bežné protikolízne systémy a varovania. Mondeo taktiež ponúka adaptívny tempomat, ktorý však bohužiaľ nepodporuje jazdu v kolónach a teda nevie úplne zastaviť a následne sa rozbehnúť bez podpory vodiča.

Odporúčaný článok:  Škoda Fabia Style 1.0TSi 81kW DSG – Nová Fábča zasa o level vyššie

Infotaiment Sync3 je rovnaký ako v ostatných nových modeloch Ford. Je rýchly, jednoduchý a veľmi dobre spolupracuje so smartfónmi, či už cez Apple Carplay alebo Android Auto. Príplatkový audiosystém zn. Sony s 12 reproduktormi hrá veľmi dobre a poteší ucho každého milovníka kvalitného zvuku. Škoda hračkársky vyzerajúceho ovládania klimatizácie a rádia kruhovými tlačítkami, ktoré akoby ani nepatrili ku kinetickému dizajnu ostatnej palubovky.

Radiaca páka eCVT prevodovky je rovnaká ako u klasického automatu s tým, že navyše obsahuje režim L. Ten sa uplatní v prípade, že chcete viac brzdiť motorom alebo sa chcete rozbiehať na nespevnaných povrchoch, či ľahšie vyhrabať zo snehu. V štandardnom „D“ auto skôr plachtí na ceste a príliš nerekuperuje, čo je samozrejme pre úsporu paliva žiaduce. K dispozícii je tiež tlačidlo, ktoré pri jazde z kopca drží konštantnú rýchlosť a dobíja batériu – teda pomocník, ktorého poznáme skôr z off-roadov alebo veľkých SUV. Brzdy sa vďaka rekuperácii trochu horšie dávkujú ale to je u hybridov tak trochu zvykom. Najskôr sa auto snaží rekuperovať a až keď potom vodič prišliapne brzdový pedál viac k podlahe, zakusnú sa doštičky a prichádza nárast brzdného výkonu. Stačí však prvých pár km a človek si na to zvykne. Po pár dňoch už budete mať v nohe cit na to keď budete chcieť len rekuperovať a nemusíte tak vôbec drať brzdové obloženie.

Ford Mondeo Hybrid je klasický full hybrid, ako to poznáme napríklad od Toyoty. Benzínový dvojliter s maximálnym výkonom 106 kW pri 6000 otáčkach dopĺňa 88kW elektromotor. Rekuperáciu a štartovanie potom zaisťuje ďalší 64kW elektromotor / generátor. Všetko je spojené cez planétovú eCVT prevodovku, ktorá prenáša momenty tak, ako riadiaca jednotka hybridnej sústavy uzná za vhodné.

K ukladaniu energie je využitá li-ion batéria s kapacitou 1,4 kWh, ktorej napätie sa pohybuje od 152 do cca. 327 V. V čisto elektrickom režime tak auto prejde okolo 2-2,5 km. Čisto EV pohon sa však nedá vynútiť žiadnym tlačidlom a všetko je riadené automaticky. Vodič režim ovplyvní iba intenzitou zošliapnutia plynového pedálu a aktuálnym využívaním palubných sietí či klimatizácie.

Odporúčaný článok:  Opel Corsa GS Line - chutná oranžáda

Maximálny výkon celej sústavy 138kW (187k) vyzerá na papieri veľmi efektne a od športovo vyzerajúceho Mondea by ste očakávali mohutný záťah – ale v tomto trochu klame telom. Výkon je dostačujúci ale keďže ide o atmosférický motor s pomocou elektromotora, nie je záťah taký nárazový ako pri klasických motoroch s turbom. K tomuto si ešte pripočítajme bezstupňovú prevodovku a vzíde nám síce solídna akcelerácia aj dynamika ale pocitová nuda na palube. Napriek tomu – v šprinte s Mazdou 6 s 2,5L benzínovým motorom a automatickou prevodovkou však hybridné Mondeo absolútne nezaostávalo a nepomohlo jej ani tých 10k navyše. Tu sa prejaví sila elektriny ako pomocníka výkonu pre rozjazd a bezpečné predbiehanie.

Jazdné vlastnosti auta sú výborné – koniec koncov je to Ford a za podvozok si zaslúži jednotku s hviezdičkou. Nastavenie podvozka je ideálne ako do mesta, tak aj na horšie cesty. Nerovnosti ako by neexistovali a zároveň sa Mondeo zbytočne nehúpe a nenakláňa. Vôbec by ste v zákrutách netipovali, že je to hybrid a vozí zo sebou dodatočnú záťaž.

V mestskej a okreskovej prevádzke je dynamika vozidla výborná ale na diaľnici by od 138 kW asi väčšina vodičov očakávala trochu viac. Nie, že by auto bolo lenivé ale pri vyšších požiadavkách na výkon sa, do inak veľmi nadštandardne odhlučneného interiéru, vkráda nie práve príjemný zvuk benzínového agregátu vytočeného nad 5000ot. Inak vládne v interiéri úžasné ticho a to aj pri cestovaní vyššími rýchlosťami. Zásluhu na tom má skvelé odhlučnenie aj s pomocou dvojitého čelného a bočných skiel ale aj elektronický systém eliminujúci hluk, ktorý funguje na báze opačnej frekvencie. Riadiaca jednotka púšťa do reproduktorov opačné frekvencie ruchov a zvukov z motorového priestoru. Funguje to výborne. Na palube vládne ticho a pokoj a môžete si tu počas jazdy pokojne šepkať.

Všeobecne je Mondeo naladené na komfort a plavnú jazdu bez stresu a ponáhľania. Tento typ hybridných vozidiel ako keby podvedome nútil vodiča viac premýšľať dopredu – kedy budem brzdiť, či si nenechať väčší rozostup aby som viac dobíjal batériu pri spomaľovaní do križovatiek, či na diaľnici nepôjdem predsa len mierne pod limit aby som využíval energiu batérie a nemusel mi toľko nabiehať spaľovací motor a podobne. A je to dobre. Človek zistí, že takto to vlastne úplne ideálne funguje a zostanete prekvapení, že toto je vlastne tá cesta akou by sa mali autá uberať. Čistý elektromobil je zatiaľ utópia pre pár vyvolených ale toto reálne funguje. Jazdiť s výkonným autom s prakticky neobmedzeným dojazdom , v meste a v kolónach šetriť palivo aj životné prostredie a hlavne peňaženku pri pohľade na spotrebu.

Odporúčaný článok:  Ford Tourneo Custom - business "dostavník"

Oficiálne udávaná kombinovaná spotreba je 5,6-6,3L/100km. Kupodivu sa jedná o hodnotu pomerne reálnu a pri cestovaní po Bratislave a okolí som jazdil bez problémov so spotrebou okolo 5L/100km aj so zapnutou klimatizáciou. Pri diaľničnej jazde alebo dynamickejšej jazde po okreskách sa spotreba udrží nad hranicou 6-6,5L/100km.

Hoci táto generácia hybridného Mondea oslávila už svoje štvrté narodeniny je to stále zaujímavá alternatíva k dieslovej verzii. Spotreba okolo piatich litrov v meste i mimo neho je na automobil tejto kategórie veľmi priaznivá. Hybridné Mondeo vo verzii kombi začína s cenovkou 34 580,-€ s DPH a navyše vyjde o 2000,-€ lacnejšie, než výbavou a výkonom porovnateľný diesel s automatickou prevodovkou. To je veľmi dobrý argument na zamyslenie…

Technické údaje Ford Mondeo Kombi 2.0 Hybrid eCVT
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1 999
Najvyšší kombinovaný výkon (kW(k) / ot/min) 138 (187) / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 173 / 4000 (len benz. motor bez EV)
Prevodovka: eCVT / priamy prevod
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 5,6-6,3

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →