Peugeot Expert, ktorého sa od uvedenia na trh v roku 2016 vyrobilo už viac ako 195 000 kusov, nadväzuje na svoj obchodný úspech a prichádza s novou ponukou v segmente kompaktných dodávok – verziou so 100% elektrickým pohonom.
Mal by sa stať nepostrádateľným pracovným nástrojom pre mnoho rôznych profesií a uľahčovať každodenný život pomocou najnovších technológií. Medzi jeho výhody patrí aj možnosť vjazdu do mestských centier, kde platia ekologické obmedzenia, bezplatné parkovanie či iné privilégiá, ktoré môžu využívať vozidlá s elektrickým pohonom. Peugeot e-Expert má všetky vlastnosti klasického modelu Expert a navyše vykazuje nulové emisie. Poďme sa teda pozrieť ako v praxi funguje elektromobilita pri dodávkach…
Exteriér e-Experta sa úplne zhoduje so spaľovacími verziami a dokonca aj krytka nádrže (samozrejme nefunkčná) je prítomná. Jediným poznávacím znamením sú dvierka na nabíjanie na ľavej vodičovej strane vpredu. A teda ešte zelené značky, ak o ne požiadate. Inak je to klasický dizajn bez akýchkoľvek výstrelkov.
Interiér e-Experta je blízky bežnému osobnému vozidlu, takže po nastúpení nemáte pocit, že sedíte v dodávke. Teda okrem vyššieho posedu, ku ktorému mám menšie výhrady. Sedadlo vodiča totiž logicky nie je možné posunúť príliš vzad a tým pádom som si nevedel nájsť úplne ideálnu pozíciu za volantom.
Vnútorné spätné zrkadlo v prípade verzie Furgon príliš nechápem, keďže je tu absolútne zbytočné. Menšie spätné zrkadlá trochu vyvažujú zadné parkovacie senzory ale naozaj by sa tu hodila príplatková kamera, nakoľko v plechovej dodávke máte veľký mŕtvy priestor vzadu.
V testovanom vozidle tiež neboli príplatkové xenónové svetlá, prípadne miesto nich nejaké základné LED. Toto mi na elektrifikovanú verziu taktiež nesedí, pretože klasický halogén má vyššiu spotrebu, ako by mali LEDkové svetlá. A o spotrebu tu ide v prvom rade. O svetelnom výkone v noci nehovoriac…
Po štarte klasickým kľúčom a pípnutí môžeme vyraziť. Vždy a opäť v režime Normal a tak režim Brake, s vyššou rekuperáciou si vždy musíte aktivovať. Stláčaním brzdového pedálu totiž takmer vždy používate aj klasické brzdy, no pri rekuperácii s režimom Brake sa brzdové obloženie šetrí a dá sa takto jazdiť prakticky bez brzdenia pravou nohou.
Jediný problém vidím v tom, že pri rekuperácii, ktorá dosť výrazne spomaľuje vozidlo, nesvietia brzdové svetlá. Nie jedenkrát som mal za sebou vodiča, ktorý si až na poslednú chvíľu všimol, že výraznejšie spomaľujem a vlastne o tom ani nemal ako vedieť.
Infotainment je len so základnými funkciami a napríklad históriu spotreby elektrickej energie, či nebodaj priebehu výkonu nabíjania tu nenájdete. Určite by som oželel vstavanú navigáciu a prijal o niečo kvalitnejšie reproduktory. Malý displej tiež veľmi neoplýva rýchlosťou, ale v dodávke to nie je podstatné. Našťastie tu máme podporu Android Auto aj Apple CarPlay. Nepoteší však to, že tu nie je ani jedno praktické miesto na odloženie telefónu, pretože všetky schránky a poličky sú akési plytké a hlavne bez protišmykového povrchu.
Peugeot e-Expert je v ponuke s tromi dĺžkami karosérie, z ktorých dve sa dajú objednať aj na našom trhu a tiež prichádza s možnosťou voliť medzi dvomi batériami. Tá menšia má kapacitu 50 kWh a poskytuje dojazd 230 kilometrov a tá väčšia, ktorá bola aj v testovanom vozidle, má až 75 kWh s logicky vyšším dojazdom, ktorý by v mestskom cykle mal byť až 330 kilometrov.
Aj napriek použitiu batérií je e-Expert naozaj využiteľným vozidlom s kapacitou ložného priestoru až 6100 litrov, pričom v prípade nutnosti dokáže poskytnúť miesto pre tri štandardné europalety za sebou. Batérie sú ukryté pod podlahou a tým pádom neobmedzujú priestor pre prevážaný tovar.
Ak by ste chceli odviezť viac než štvormetrové predmety, tak v prepážke kabíny je pri podlahe otvor s uzatvárateľnými dvierkami, cez ktoré je možné rúry alebo iné dlhšie predmety prevliecť až k nohám pasažierov. Z hľadiska praktickosti je e-Expert veľmi slušným konkurentom akejkoľvek inej dodávke s konvenčným pohonom. Len užitočné zaťaženie (bez vodiča) s hodnotou 835 kg je špecifické pre elektromotory.
Podlaha nákladového priestoru je pri testovanom aute iba oceľová a naozaj odporúčam priplatiť 540€ za drevenú alebo aspoň 420€ za drevotriesku. Po pár tisícoch kilometrov totiž už plechová podlaha mala na sebe veľa šrámov a neviem si tu predstaviť posúvať denne napríklad paletu, vstupovať s kamienkami na topánkach a podobne.
Veľmi slabé je osvetlenie nákladového priestoru, pretože dve malé žiarovkové svetlá sú skutočne slabé. Budem sa opakovať ale, tak ako pri svetlách, aj tu by som očakával už LED osvetlenie, najlepšie aj po bokoch a v strednej časti stropu.
Výkonové parametre elektrického úžitkáča vás asi príliš neprekvapia, pretože sa do značnej miery zhodujú s osobnými elektromobilmi tejto francúzskej značky. Peugeot e-Expert prichádza s jediným elektromotorom o výkone 100 kW a 260 newtonmetrami krútiaceho momentu. Zrýchlenie na 100 km/h zvládnu aj väčšie verzie e-Experta do 12 sekúnd, no pre zákazníka bude kľúčová skôr maximálna rýchlosť, ktorá v prípade tohto modelu činí 130 km/h.
Pri umiernenej jazde po mestách e-Expert skutočne dokáže jazdiť s priemernou spotrebou elektrickej energie okolo 18-20 kWh/100 km. Ak by sa takto dalo jazdiť stále, dojazd by reálne sedel s papierovými údajmi, prípadne by sa vedel posunúť aj vyššie. Lenže teória je jedna vec a realita, kde je potrebné častejšie zrýchľovanie a využívanie potenciálu motora, posúva dojazd skôr pod hranicu 300 kilometrov.
Pri okreskovom a diaľničnom tempe, ktoré sa ani nemusí blížiť maximálnej povolenej rýchlosti, sa však spotreba dostáva pokojne aj nad 30 kWh/100 km, čo v praxi znamená, že si treba dlhšiu cestu s tovarom veľmi dobre naplánovať. Čelná plocha a aerodynamický odpor dodávky sa nijak oklamať nedajú a taktiež tu veľkú úlohu zohráva aj vyššia pohotovostná hmotnosť, či už samotného vozidla alebo batérie.
Peugeot e-Expert vie nabíjať batérie výkonom až 100 kW, pričom z nuly na 80% dokáže na výkonnej nabíjačke dotlačiť batérie energiou za cca. 30 minút. Nabíjanie vo firemných priestoroch pri trojfázovom prúde bude reálne aj do plného nabitia za cca. 8 hodín. Z klasickej 230V zásuvky vozidlo nabíjať asi nemá zmysel, lebo z 0% na 100% sa budete dostávať za viac ako 36 hodín. Reálny zmysel to má len ak je potrebné cez noc dobiť batériu na dlhšiu cestu ráno.
Základná cena vozidla v našej špecifikácii je 45.264€ s DPH a v akcii, pričom kratšia verzia s menšou batériou stojí o cca. 7000€ menej. Pri súčasnej cene nafty by sa rozdiel voči podobne výkonnej a vybavenej dieslovej verzii za vrátil po cca. 50000 kilometroch. Klasických 100km v mestských podmienkach vás bude stáť pri súčasnej cene elektriny cca. 2€, čo je spotreba, ktorú na spaľovacej dodávke nemáte šancu dosiahnuť. To už je na zváženie, no netreba zabúdať na to, že diaľnica je zapovedané územie a ceny elektrickej energie sú aktuálne veštecká disciplína…
Galéria