Je tomu už 40 rokov, čo bol na trh uvedený Renault 5 Turbo. Model, ktorý vytvorili Jean Terramorsi a navrhol Yves Legal, bol pôvodne skonštruovaný pre rally.
Na konci 70. rokov sa automobilka Renault rozhodla pre vstup do seriálu rally. Už jednoducho nepostačovali víťazstvá na legendárnych vytrvalostných pretekoch 24h v Le Mans či v seriáli Formula 1. a tak značka Renault chcela dobyť aj čoraz populárnejšiu šotolinu, či zasnežené a prašné cesty svetových súťaží rally.
Nový model, ktorého produkciu odsúhlasil Jean Terramorsi ako viceprezident výroby a navrhol Yves Legal, bol skonštruovaný primárne pre tieto preteky. Výrobca však musel vyrobiť aj takzvanú homologizačnú sériu automobilov v počte 400 kusov. Dopyt po tomto auta však prekonal očakávania a tak homologačná séria prekročila plánované počty a vyrobilo sa z nej až 1 820 kusov. Tento model nesie označenie Turbo 1 a má modrý alebo červený interiér a množstvo dielov prevzatých priamo z motošportu. Ako napríklad hliníkové dvere a strechu, či nádherné škrupinové sedadlá od Bertoneho.
Od roku 1983 sa Renault Turbo vyrábal vo verzii Turbo 2 s rovnakou technickou špecifikáciou, ale so šedým interiérom inšpirovaným Renault 5 Alpine Turbo bez hliníkových častí karosérie. Aby sa udržala optimálna cena, boli strecha, zadné a bočné dvere lisované z oceľového plechu. Vyrobilo sa z nich až 3 167 kusov. Celkovo až do roku 1986, posledného roku výroby tohto modelu, bolo vyprodukovaných 4 857 kusov.
Prvý Renault 5 Turbo bol predstavený na autosalóne v Paríži v roku 1978. Na titulky sa dostal automobil s centrálne umiestneným motorom a veľkými kolesami, pokrytými extrémne širokými zadnými blatníkmi. Mal úžasný vzhľad – ako taký malý Renault 5 na steroidoch. Renault 5 Turbo sa vyrábal v alpskom závode v Dieppe a rýchlo si našiel zákazníkov, ktorých fascinoval maximálny výkon malého motora, ktorý produkoval úctihodných 118 kW (160 koní) pri 6400 ot./min. Toto všetko zabezpečoval malý 4-valcový turbodúchadlom prepĺňaný motor Cléon-Fonte s objemom 1397 cm3, umiestnený hneď za prednými sedadlami. Z 0 na 100 km/h šprintoval tento maly Renault za 6,9 sekundy a svojho času bol najsilnejším produkčným autom vo Francúzsku.
Renault 5 Turbo, zverený do profesionálnych rúk majstrov volantu, akými sú Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saba, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier a Jean Ragnotti predvádzali nezabudnuteľnú jazdu. Jazdci v rally ho milovali po celom svete a tento model zabookoval pár nezabudnuteľných víťazstiev. Medzi inými aj víťazstvo na rely Monte Carlo v roku 1981, kde po veľkolepom boji s tímom Audi a modelom Quattro, aj s vozidlom Porsche 911 doviedol Jean Ragnotti svoj Renault 5 Turbo na prvom mieste a o rok neskôr tento model dominoval na súťaži Tour de Corse – Rallye de France s 15 000 zákrutami (1982).
V roku 1981 Blazej Krupa súťažil v Renault 5 Turbo na Majstrovstvách Európy v rally a v piatom kole poľských pretekov na trati v Miedziana Góra neďaleko Kielce, dokázal byť najrýchlejším vo svojej triede. Po víťazstve na Juhoslovanskej rally a popredných pozíciách v Škode, Chalkidiki, Golden Sands a Algarve v záverečnej klasifikácii sezóny obsadil 6. miesto. V rokoch 1985 a 1986 juhoslovanská posádka Branislava Kuzmića a Rudiho Sali vyhrala poľskú rely práve na Renault 5 Turbo.
Celkovo do roku 1986 bolo vyprodukovaných až 4 857 jeho kópií (Turbo 1 generácie 1820 kusov a Turbo 2 generácie 3167 kusov).
Zdroj: TS Renault