Renault Austral Iconic Esprit Alpine Mild Hybrid 160 Auto – Dlhý názov, no skvelá výbava

Stredne veľký crossover v Renault Austral v (zatiaľ) tej najvyššej výbave sa stal naším testovacím objektom na celý týždeň. Pod kapotou pracovala aktuálne najsilnejšia dostupná motorizácia, ktorá ponúkala výkon takmer 160 koní a zatiaľ iba mild-hybridný pohon. Podarilo sa Renaultu postaviť plne schopné a dospelé rodinné auto?! Poďme to zistiť…

Austral v najvyššej dostupnej výbave Iconic Esprit Alpine (Duch Alpine) síce neznamená takmer nič po stránke športových jazdných vlastností, no vyžíva sa vo vizuálnych detailoch, ako je modré prešívanie alebo logá na hlavových opierkach. Zaujímavý a výrazný dizajn modelu Austral, ktorý vychádza z Elektrického Meganu, to len podčiarkuje.

Bol to práve Austral, ktorý poslúžil ako predloha pre nový Espace. Keď pozriete na predok, rozhodne vás zaujme neobyčajná maska aj mriežka pod ňou, prepracované logo zložené z línií a typické denné svietenie evokujúce malé mamutie kly. Rozhodne ide o osobitný štýl, nie však tak expresívny ako v prípade konkurencie u Peugeotu.

Starý dizajn svetiel tu vzadu nenájdeme a namiesto toho sa tu predstavili rovné línie zakončené zaguľatenou linkou. Jednoduché, moderné a priaznivé riešenie, navyše doplnené animovanou smerovkou.

Bočné línie tohto stredne veľkého SUV disponujú niekoľkými aerodynamickými prelismi, ale inak reflektujú konvenčný štýl. Obrie 20 palcové kolesá potom dotvárajú auto, čo v našom prípade hodnotíme opäť pozitívne. Žiadne aerokreácie s puklicami, ale pekné štruktúrované dvojfarebné disky.

Po stránke vizáže teda nie je čo riešiť. Dynamicky vyzerajúce vozidlo ponúka celkom rozmanité oplastovanie a dĺžku 4 510 mm. Rázvor náprav je 2 667 mm, čo samo o sebe vypovedá, že v kabíne nebude núdza o miesto pre cestujúcich.

Po usadnutí za netypicky „hranato“ tvarovaný volant som bol prekvapený, ako veľmi dobre sa tu vlastne sedí. Žiadne problémy s ostrými rohmi na spodných častiach palubnej dosky, ktoré často nachádzame u konkurencie.

Obrovské madlo patriace posuvnej schránke vo vnútri stredového tunela je síce nevzhľadné a prakticky úplne zbytočné, to ale môže byť len môj subjektívny pohľad. Dôležité je, že na pogumovanej ploche pod madlom je bezdrôtová nabíjačka na mobilné telefóny.

Odporúčaný článok:  Dacia Spring Cargo Electric 45 - Najlacnejší elektrický pracant

Má však jednu podstatnú chybu a tou je odvod tepla. Telefón sa na nej doslova prehrieval a tak bol radšej vždy pripojený káblom cez jeden z dvojice USB-C konektorov. V ďalších ohľadoch sa ale na výbavu a interiér Renaultu Austral nemôžem sťažovať.

Skvelý je, na výšku orientovaný displej s 12″ obrazovkou, ktorý ponúka krásne jemnú grafiku, prehľadné užívateľské rozhranie a hlavne služby Google. Škoda len, že celá obrazovka je pokrytá lesklým povrchom a každé smietko, či odtlačok prsta je na displeji okamžite vidieť. To sa však dá vyriešiť jednou mikrovláknovou handričkou, ktorá bude stále po ruke.

Cením klimatizáciu vozidla, ktorá nielenže vie merať obsah nečistôt v kabíne, ale jej ovládanie prebieha cez klasické tlačidlové ovládače. Iba výhrev volantu a niektoré rozšírené funkcie je nutné spustiť cez kliknutie na obrazovku ale to už je iba detail. Škoda však nevyužitého priestoru pod týmyto tlačidlami, kde stredový „posuvník“ mohol byť aj funkčný a ovládať napríklad hlasitosť. Možno nabudúce…

Vráťme sa k infotainmentu, ktorý po vzore nového MeganE opäť stavil na rozhranie Android a spoluprácu s Google. A tu už konečne všetko funguje a nezamŕza, pretože výsledok prináša svižné softvérové rozhranie, prehľadne nastaviteľné funkcie, a hlavne integrované mapy Google. V spojení s neustálym on-line pripojením tak máte permanentne naservírované aktuálne dopravné dáta, vyhľadávanie, uložené trasy a prakticky všetko, čo v rámci máp bežne riešite na svojom mobile.

S využitím Androidu súvisia aj ďalšie služby od Google, napríklad kalendár, hudba alebo integrovaný virtuálny obchod Play Store, umožňujúci stiahnutie ďalších podporovaných aplikácií. Systém samozrejme podporuje aj pripojenie cez Apple CarPlay a Android Auto, čo je tu však tak trochu škrabanie sa okolo hlavy, keďže infotainment ako taký ponúka skvelú ergonómiu a pohľadné užívateľské prostredie. Asi prvýkrát som nemal spustené zrkadlenie telefónu a pripojený iba klasický bluetooth.

Odporúčaný článok:  Audi Q3 - Dospelá " Q-trojka"

V rámci ovládania audiosystému opäť nechýba rokmi preverená páčka pod páčkou stieračov napravo za volantom. Kto ovládanie pozná, nebude mať problém. Kto nie, bude ho mať práve v noci, keďže páčka nie je ani podsvietená a ani dobe viditeľná. Čo je však pre mňa osobne horšie, je páčka ovládania prevodovky, ktorá je tesne nad páčkou stieračov. Dva z desiatich pokusov o zaradenie spiatočky končili spustením stieračov. Je to zrejme o zvyku ale podvedome som vždy najprv siahal na páku na stredovom tuneli.

Renault s predstavením Austrálu myslel na rodiny, a tak pripravil celý rad manipulačných schopností so zadnými sedadlami. Sedadlá je možné posúvať v rozsahu až 16 cm, sú delené v pomere 60:40 a operadlá ponúkajú hneď tri úrovne sklonu. Dozadu sa tak posadí takmer každý aj s výškou nad 186 cm.

Celkovo však Austral sťahovacím autom naozaj nie je. Batožinový priestor o objeme 575 litrov na papieri vyzerá fajn, no v rámci svojej triedy nijako nevyniká. Na bežné použitie však stačí a pod platom podlahy je dokonca plnohodnotná dojazdová rezerva.

Renault Austral vstúpil na trh s dvoma výkonnostnými verziami benzínového motora s objemom 1,3 litra. Obe verzie sú mild-hybridné, disponujú však iba 12V systémom riešeným cez štartér-generátor.

Základom ponuky je prevedenie s výkonom 103 kW (140 k) a krútiacim momentom 260 Nm, pri ktorom je možné zvoliť manuálnu prevodovku so šiestimi stupňami. My sme dostali silnejší variant s výkonom 158 koní a 270 Nm krútiaceho momentu. Tu je už prítomný automat typu CVT s prednastavenými siedmymi stupňami a možnosťou manuálneho radenia cez pádla pod volantom.

Trošku zamrzí fakt, že ani tento silnejší variant neponúka bohvieaké zrýchlenie z 0 na 100 km/hod za 9,7 sekundy a maximálnu rýchlosť „iba“ 175 km/hod. Je teda potrebné jazdiť umiernene a platí to hlavne v situácii, keď v kabíne sedia viac ako dvaja dospelí cestujúci. Spásou nebola ani spomínaná mild-hybridná technika, ktorá využíva akumulátor s kapacitou iba 0,15 kWh.

Odporúčaný článok:  Hybridný Captur a Clio - ktorý je lepší?!

Mild hybridné ústrojenstvo sa prejavuje najviac v tom, že motor štartuje s oneskorením po uvoľnení brzdového pedála a stávalo sa teda, že síce už šliapem na plyn, pretože svieti zelená, no motor sa sotva naštartuje. Tento rozšírený štart-stop však našťastie ide vypnúť a štartér-generátor mild hybridného systému funguje len ako dopomoc spaľovaciemu motoru v prípade požiadavky na maximálny výkon.

Možno aj vďaka tomuto vlažnejšiemu prejavu, som po celý týždeň dokázal jazdiť so spotrebou 6,4 litra na 100 km. Medzi mojimi trasami pritom často boli aj diaľnice a okresné cesty, kde som sa snažil držať na samotnej hranici rýchlostných limitov. O to viac ma teda nízky apetít motora prekvapil. Objem palivovej nádrže je slušných 55 litrov, čo s ľahkou nohou na plynovom pedáli zaručuje naozaj dlhý dojazd.

A ako je na tom Austral podvozkovo?! V záujme krásy dnešnej doby, prichádzajú prichádzajú vozidlá na čím ďalej nižších pneumatikách a to im samozrejme uberá na komforte. U Australu úbytok pohodlia nejak nepozorujem a dokonca aj s obutím 235/45 R20 na cestách neposkakuje a jeho podvozok nebúcha.

Cenovo začína Austral vo výbave TECHNO s mild hybridým 140 koňovým ústrojenstvom a manuálnou prevodovkou na cene 30.400€. Za testovanú výbavu ICONIC ESPRIT ALPINE dáte od 37.600€ a priplácať môžete už len veci ako 9,3″ head-up displej s projekciou na čelné sklo, svetlomety matrix LED vision, či vyhrievané čelné sklo alebo panoramatické strešné okno.

Renault Austral, ako nástupca Kadjaru, vstúpil do tvrdej konkurencie crossoverov segmentu C a naozaj má čo ponúknuť. Je pohľadný, pohodlný a bohato vybavený a nechýba mu prakticky nič, čo by bežný vodič mohol potrebovať.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →