Renault Clio TCe90 Techno – Dospelé a prekvapivo svižné

Malé autá nám v poslednom čase veľmi vyspeli. Ešte donedávna to boli tak trochu prehliadaní outsideri zo spodných priečok pomyselného automobilového reťazca a zrazu sú už dospelí. No a vynovené Clio, v tej najpredávanejšej verzii, je viac ako dobrým príkladom.

Na začiatok hneď priznám, že od Clia po facelifte som toho veľmi nečakal. Zmeny sú na prvý pohľad len kozmetické a tak som ho bral len ako ďalší pokus o predĺženie modelového života. Jazdil som tiež pôvodnou verziou minulej generácie, ktorá mi prišla trochu ako nedotiahnuté auto, hoci s viac ako slušným podvozkom a jazdnými vlastnosťami. Takže keď som si mal vyzdvihnúť nové Clio s označením TCe90 (napovedajúcim litrový preplňovaný trojvalec) bol som skeptický a súčasne zvedavý, či to bude vôbec aspoň trochu svižné vozenie do dnešnej premávky.

Francúzsky bestseller sa, v zatiaľ najnovšej piatej generácii, vyrába už od roku 2019. Nie je teda žiadnym prekvapením, že ho automobilka chcela vylepšiť aktuálnym dizajnovým jazykom značky. Nový Renault Clio na našich cestách teda spoznáte celkom jednoducho, pretože hlavným rysom inovovaného designu je svetelný podpis. Ten vytvára nové denné svietenie v tvare šípu, mieriacim k aktuálneho emblému v strede masky chladiča. Dizajn LED svetelných plôch je ako keby rozdeleným logom značky, pretože segmenty majú tvar polovičného kosoštvorca.

S novými prednými svetlometmi a denným svietením sa však prichádza aj prvý neduh. Clio si už nekúpite s prednými hmlovými svetlometmi, ktoré museli ustúpiť práve tomuto svetelnému podpisu a ušetrili náklady. V hmlistých mesiacoch sa tak budete musieť spoliehať iba na štandardné full-LED predné svetlomety s automatickým prepínaním diaľkových a klasickú zadnú hmlovku.

V reálnej premávke vyzerá nové Clio naozaj dobre. Najmä keď ho zaparkujete vedľa predfaceliftového modelu. Optické novinky sú iba decentné, no dosť výrazné na to aby si človek myslel, že ide o novšiu generáciu. Spredu zaujme iná, väčšia maska chladiča a zozadu predovšetkým nová grafika koncových svetiel.

Odporúčaný článok:  Hyundai i30 - Fastback

A novinky faceliftu pokračujú v zelenšom a ekologickejšom interiéri. Pre tento prvý redakčný test faceliftovaného modelu sa nám nové Clio dostalo do rúk v prostrednej výbave Techno. V ňom francúzska automobilka uvádza čalúnenie novou ekologickou textíliou, ktorá obsahuje až 60 percent vlákien Tencel, čo je vlastne látka na báze celulózy. Nový ekologickejší a ušľachtilejší materiál je na dotyk príjemný a odolný a má udávanú väčšiu životnosť ako klasické látkové poťahy.

Inak sú zmeny v interiéri minimálne a základom je aj naďalej 7“ digitálny prístrojový štít a vertikálna 7“ dotyková obrazovka multimediálneho systému Easy Link. Až s príplatkovým paketom alebo štandardne vo vrcholnej výbave Esprit Alpine má kokpit 10“ a centrálny displej 9,3“. Modernejší infotainment R-Link, ktorý implementuje služby spoločnosti Google, v tomto kompaktnom mestskom hatchbacku bohužiaľ nenájdete.

Už v základnej výbave, ktorá sa nazýva Evolution, je modernizované Clio vybavené všetkými možnými praktickými funkciami, ako je bezdrôtová konektivita služieb Apple CarPlay alebo Android Auto a pri každodennom živote využijete aj zadné parkovacie senzory, dažďový a svetelný senzor alebo systém upozornenia pred opustením jazdného pruhu s aktívnou úpravou jazdnej dráhy.

Prostredná, testovaná výbava Techno k tomu potom pridáva automatickú klimatizáciu, typickú hands-free kartu namiesto kľúča, zadnú parkovaciu kameru, indukčnú nabíjačku, nastavenie jazdných režimov Multi-sense, ambientné osvetlenie, čalúnenie kombinujúce ekologickú látku s umelou kožou, zatmavené zadné okná a športový nárazník s integrovanou F1 lištou.

Tu je vidieť, že aj dnešné malé hatchbacky už obsahujú všetku tu rozsiahlou výbavu dospelých áut. Nami testovaný kúsok je navyše vybavený aj príplatkovou výbavou ako je balíček City s kamerovým pohľadom do všetkých smerov, packetom s vyhrievanými sedadlami aj volantom, automatickým prepínaním diaľkových svetiel alebo napríklad aj adaptívnym tempomatom. Pod dvojitou podlahou batožinového priestoru so základným objemom 391 litrov je plnohodnotné rezervné koleso, ktoré ho obmedzí na iba 318 litrov.

Odporúčaný článok:  Ford Ranger Wildtrak - posledná objemovka

Čo sa týka motorizácií, tak do autmobilového neba odišla základná jednotka SCe65, benzínový štvorvalec TCe140 a samozrejme aj neprávom zatracovaný diesel. Preplňovaný litrový trojvalec TCe90 je tak počnúc nedávnym faceliftom novým základom. A mne to ani trochu nevadí, pretože je skvelý. Ale nepredbiehajme…

Naše Clio teda poháňal základný litrový trojvalec s označením TCe90, ktorý bol spriahnuý s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Zdvihový objem motora činí 999 kubických centimetrov a jeho maximálny výkon je skromných 67kW (91k) pri 4 500-5 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 160Nm je k dispozícii pri 2 000–3 750 ot./min.

Ako som už písal, tak v reálnej prevádzke je aj základné Clio prekvapivo svižné. Je dobré pripomenúť, že prevádzková hmotnosť vozidla v nami testovanej výbave Techno sa zmestí pod 1200 kilogramov, no boli tu aj všemožné packety a tak hmotnosť atakovala 1300kg. No keď do malého Clia presadnete z nejakého veľkého a ťažkopádneho SUV, zase raz si osviežite, že na zábavu za volantom nepotrebujete extréme výkony ale nízku hmotnosť.

Škoda, že sa už zrejme nikdy nedočkáme najmodernejšieho Clia v športovej verzii od továrenskej divízie Renault Sport. Vďaka kolesám umiestneným v rohoch karosérie a celkovo malým rozmerom je Clio veľmi obratné a hravé. Nie, že by teda tých 91 koní bolo nejakou výhrou a aj paremetre ako z 0 na 100 km/h za 12,2 sekundy a maximálna rýchlosť 174 km/h toho veľa nesľubujú.

Oveľa vypovedajúce bude, keď poviem, že v rýchlostiach do stovky je nové Clio aj s týmto motorom veľmi agilné. Na kľukatých okreskách alebo v mestských uliciach máte šancu zmiznúť z dohľadu aj oveľa silnejším účastníkom premávky. Je to hlavne vďaka dobrému sprevodovaniu a pomerne vysokému krútiacemu momentu v širokom rozsahu otáčok. Na diaľnici, s obsadením v štyroch osobách, nebol problém udržiavať tachometrových 130km/h a ešte občas aj svižnejšie predbiehať.

Odporúčaný článok:  Mazda MX-30 100th Anniversary - Originálne druhé husle do rodiny

Pri bežnej jazde tiež zabudnete na prítomnosť trojvalca pod kapotou. Pri ustálenej jazde motor neprodukuje skoro žiadne vibrácie a je príjemne tichý. Trochu neohrabane pôsobí len pri zastavení na križovatkách, kedy sa trochu „roztancuje“ a dá o sebe vedieť. Pri rozjazdoch trojvalcovú koncepciu odhalíte tiež a najmä pri studených štartoch si tiež budete musieť zvyknúť na to, že motor má tendenciu spočiatku trochu „cukať“. Je to však vlastnosť, nie chyba a po zahriatí zmizne. A ako je u súčasných malých jednotiek zvykom, motor sa zahreje veľmi rýchlo.

Na pomery malých mestských áut je Clio aj prijateľne komfortné a so spomínanou nízkou hmotnosťou dokonca skvelo brzdí. Jedným z najdôležitejších faktov pre každodenné spolužitie s malýma utom je nepochybne aj spotreba. Automobilka udáva, že v kombinovanom režime si motorizácia TCe90 potiahne 5,2 až 5,3l/100km. Po testovacom týždni, kedy bol prakticky stále zapnutý režim SPORT, svietila na palubnom počítači hodnota 6,4l/100km. V normálnom alebo eko-režime, by som sa určite pozrel aj pod hranicu 5,5l/100km.

Že malé mestské autá dospeli a stále právom patria na automobilový trh dokazuje aj nový Renault Clio. S aktuálne najslabším motorom v ponuke stále zvládne držať krok na diaľnici veľmi slušným tempom, má nízku spotrebu s dojazdom 700 km bez tankovania a jeho cena?! V kombinácii s trojvalcom o výkone 90 koní a s manuálom začíname na 16.950€. So všetkými možnými packetami sa náš testovaný exemplár dostal na sumu 20.670€, čo je na dnešné pomery v kategórii malých áut veľmi dobrá ponuka…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →