Tretia generácia moderného rumunského SUV je už v predaji a prináša krajší dizajn, vylepšenú techniku a bohatšiu výbavu. Otestovali sme strednú výbavu Expression, ktorú poháňal ekologický a hlavne ekonomicky výhodný motor 1.0TCe ECO-G, ktorý vie spaľovať aj LPG. Poďme sa spolu pozrieť Dusteru na zúbok…
Možno si pamätáte, že dizajnový rozdiel medzi prvou a druhou generáciou nebol príliš veľký. Dacia jednoducho nechcela meniť to, čo u zákazníkov dlhé roky fungovalo. Lenže doba pokročila a výsledkom je, že novinku si s predchodcami rozhodne len tak nepomýlite. Súčasná generácia Dusteru prichádza s radikálnou zmenou dizajnu, ktorý prináša kompletne prepracovanú grafiku a štýl všetkých dielov karosérie.
Nový Duster dostal v základe LED svetlomety s užšou maskou, výrazné oplastovanie okolo celej karosérie, nápadité svetlá vzadu a predovšetkým množstvo hranatých detailov. Všimnite si napríklad vykrojenú kapotu, ktorá navodzuje pocit plnotučného off-roadu a hlavne vám aj zvnútra napovie, kde presne sú rohy karosérie.
Stretávacie a denné svetlá sú teda v základe diódové, no diaľkové opäť aj v najvyššej verzii svietia vždy halogénovými žiarovkami. Stále je to jedno z najlacnejších SUV na trhu, niekde sa tak úspory prejaviť musia.
Vonkajšiemu vzhľadu pomáha aj obloženie spodnej časti karosérie materiálom „Starkle“, ktorý obsahuje recyklované plasty. Pri bližšom skúmaní ho spoznáte vďaka štruktúre s nepravidelnými bielymi časticami. Duster vďaka tomu pôsobí robustne, ale zároveň prekvapivo štýlovo. Už od druhého výbavového stupňa môžete mať aj 18-palcové kolesá. Testovaný kúsok obúval 17″ disky s pneumatikami Hankook o rozmere 215/65 R17.
Stále rovnaká dĺžka 4,34 metra by mohla avizovať, že nový Duster medzigeneračne prešiel iba kozmetickými úpravami, no opak je pravdou. Sedí na novej sofistikovanejšej platforme CMF-B, ktorá ponúka nielen viac miesta vo vnútri, ale aj modernejšie technológie a zvýšený jazdný komfort.
Odišla síce klasická koncepcia pohonu 4×4 pre takmer každú motorizáciu, no napriek tomu vie mať Duster stále dobré vlastnosti v teréne. Duster síce stále vie ponúknuť pohon všetkých kolies, no teraz už len s mild-hybridným trojvalcom a manuálom. Nový Duster má svetlú výšku až 217 milimetrov a nájazdový uhol 31, prejazdový 24 a odjazdový 36 stupňov. A samozrejme nepreberné množstvo terénnych pomocníkov vrátane regulácie rýchlosti pri jazde zo svahu či voliča jazdného režimu pre sneh alebo piesok.
A zmena zaužívaného vzorca pokračuje aj v interiéri. Že ide o Duster, na prvý pohľad pripomína len obrovský nápis pred spolujazdcom. Inak tu nájdeme úplne nový, moderný dizajn a celkovo je palubná doska príjemne vzdušná. Môže za to napríklad voľne stojaca desaťpalcová obrazovka multimediálneho systému, ktorý je mierne natočená smerom k vodičovi. Dostanete ju vždy od druhej výbavy Expression, a testovaná verzia má navyše ešte vstavanú navigáciu, ktorá používa podklady Here Maps.
V štíte palubnej dosky sa na nás rozsvieti 7″ digitálny prístrojový štít s príjemnou jednoduchou grafikou a dostatkom zobrazovaných funkcií. Viete si pozrieť spotrebu a dojazdy na benzín a LPG, pokojne aj naraz, prípadne si môžete nechať zobrazovať „ECOnometer“, ktorý napovie kedy radiť a aké otáčky sú optimálne pre čo najnižšiu spotrebu.
Vlastný odstavec si však zaslúži jedno jediné obyčajné tlačidlo, s ktorým to Dacia obzvlášť vychytala. Volá sa My Safety a nájdeme ho na prístrojovej doske vľavo od volantu. Slúži na rýchlu deaktiváciu asistenčných systémov, ktoré sú kvôli nariadeniam EU pri každom štarte defaultne zapnute. Na tom by nebolo nič až také zvláštne, takéto tlačidlá majú dnes aj iné autá. Lenže tu ho stlačíte raz, čím sa vyvolá otázka k vypnutiu a následne ho stlačíte druhýkrát a viete si kompletne všetky asistenty deaktivovať naraz. Snáď v žiadnom novom aute to nejde takto ľahko. Nemusíte ho stláčať dlhšie, či ťukať kdesi na dotykovom displeji. Dvakrát a palec hore!
Orientácia v 10″ infotainment systéme je jednoduchá a naskrz intuitívna, reakcie sú rýchle a poteší aj bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay, či Android Auto. K tomu vie mať Duster aj bezdrôtové nabíjanie smartfónov, no toto je len za príplatok. V testovanej výbave Expression je jedna cúvacia kamera a za príplatok je možné objednať hneď štvoricu parkovacích kamier. Len počítajte s tým, že ich obraz nie je úplne ostrý a tu je pôvod v lacnom aute poznať.
A je to trochu poznať aj na materiáloch v interiéri. Obloženie interiéru je teda stále tvorené tvrdými plastmi, no našťastie už to ale nie sú na dotyk nepríjemné materiály. Jednotlivé časti kabíny majú príjemnú farebnú štruktúru a zase sa tu dizajnéri hrali s hranami a vzorcami na mnoho spôsobov. Výsledok vyzerá veľmi dobre a na nejaké mäkčené plasty si ani nespomeniete. Teda možno pri opretí ruky o dverovú opierku… tu by sa kúsok molitanu a koženky hodil.
Kufor má v závislosti od motorizácie od 430 do 517 litrov. Najmenší je samozrejme vo full-hybride, kde sa musí voziť všetka elektrifikovaná technika. Po sklopení zadnej lavice dostanete vždy cez 1600 litrov priestoru a nová platforma tiež zvyšuje priestor na zadných sedadlách o 30 milimetrov.
Ani ja s výškou 1,86m pred kolenami a nad hlavou absolútne nestrádam. Slabším prvkom interiéru sú snáď iba samotné sedačky, ktoré nemajú skoro žiadne bočné vedenie a vďaka pomerne tvrdej výplni nie sú úplne vhodné na dlhé presuny.
Zaujímavosťou testovaného Dustera, bol takzvaný Camping box. Ide vlastne o radu príslušenstva Dacia InNature, ktorý sa jednoducho inštaluje a odstraňuje. Je to akási preglejková krabica na uchytenie ku kotviacim bodom v kufri. Vnútorný objem boxu je 175 litrov a je možné ho rozložiť na rám postele pre dve osoby. Rozmery rozloženého lôžka: šírka 130 cm pri zadných dverách a 100 cm v batožinovom priestore, dĺžka 190 cm. Rozloženie Camping boxu a matracov si môžete pozrieť tu:
Takzvaný kompletný balík „InNature Pack“ môžete mať za cenu 3 161,70€ a obsahuje spomínaný Camping box, matrace, zatemňovacie rolety do všetkých okien, strešná galériu s tyčami a montážnou sadou (strešná galéria vie odviezť až 75 kg nákladu, ktorý sa inak nedá dať do batožinového priestoru, kvôli Camping boxu) a hlavne tiež stan, ktorý sa dá pripevniť za vozidlo a ponúka rozšírený priestor na spanie, či iné činnosti v prírode.
S novým technickým základom sa menila aj ponúkaná paleta motorov. Začneme tým, čo zrejme záujemcov na Slovensku poteší najmenej – diesel už nedostaneme a jedinou cestou k atmosférickej štvorvalcovej 1.6ke je vrcholový hybrid. Rovnako tak automat nezoženiete v žiadnej inej verzii. Spomínaná štvorkolka je zasa iba s mild-hybridnou trojvalcovou 1.2kou a základná výbava Essential je k dispozícii výhradne so základným litrovým trojvalcom na LPG a manuálom, ktorý máme na test aj my.
Motorizáciu už veľmi dobre poznáme. Ide o prepĺňaný trojvalec s objemom 999cm3, nepriamym vstrekovaním paliva a veľmi dobrou adaptáciou na palivo LPG. Na benzín má tentokrát výkon 67kW (91k) a na LPG potom pekných 74kW (100k). Vďaka nepriamemu vstrekovaniu je motor výrobne lacnejší a navyše netrpí na sklony k tvorbe karbónových usadenín. Takémuto riešeniu nevadí, ani keď ho trápite častými krátkymi cestami, pri ktorých sa nestihne zahriať. Nevýhodou je však menšia účinnosť pod plným plynom, pretože v rámci kompresnej doby sa benzín odparuje skôr a mohol by sa vznietiť v zlú chvíľu.
V novom Dusteri tento motor disponuje iba miernou dynamikou a presvedčí o tom hneď po prvých pár kilometroch. Rozjazdy sú prinajmenšom letargické a reakcia motora pod 2000 otáčok je len veľmi vlažná. Až nad touto hodnotou sa malý trojvalec prebudí k nejakej aktivite, aby v stredných otáčkach predviedol veľmi solídny ťah, s ktorým sa dá následne vystačiť až pokiaľ naberiete tempo a turbo roztočí lopatky na plné obrátky. Na rozdiel od Joggera je tu však zrejme kratšie sprevodovanie, pretože motor už pri 100km/hod točí 2600 ot./min. a pri diaľničnej 130-ke atakuje hranicu 3000 ot./min. Motor je však v benzínovom móde príjemne tichý a do kabíny vysiela len úplne minimum vibrácií.
V režime spaľovania kvapalného plynu LPG razom stúpne výkon a je to cítiť hlavne pri predbiehaní, kedy nie je nutné toľko „čarovať“ s podraďovaním. Aj keď „krčmové reči“ tvrdia, že na plyn to nepôjde tak ako na benzín, tak paradoxne tu je výkon vyšší, pretože poklesom výkonu vychádzajúcim z nižšej výhrevnosti paliva trpeli iba atmosféricky plnené motory v minulosti. Tu turbo dokáže do valcov natlačiť o toľko viac zmesi, že udávaný krútiaci moment na LPG dokonca stúpne o 10Nm. Propán-bután totiž síce obsahuje menej energie, ale vďaka vyššiemu oktanovému číslu sa nechá viac stlačiť, bez toho aby sa nekontrolovateľne vznietil.
Na rozdiel od konkurenčného CNG je LPG stále pomerne lacné a aktuálne zaplatíte za liter LPG stále približne polovicu toho, čo za benzín. Takže pri nameranej priemernej spotrebe 8 litrov LPG /100 km vychádza spotreba cenovo tak, ako keby ste jazdili za 4 litre benzínu na 100km. LPG je mimochodom oproti klasickým palivám lacnejšie aj všade v zahraničí. Nádrž na LPG má objem 40 litrov a benzínová nádrž zostala štandardná 50 litrová. Dojazd iba na plyn vychádza pri 8 litrovej spotrebe na cca 490km. Spotreba pri jazde na benzín je potom sympaticky nízka, bez problémov sa drží do siedmich litrov a bez tankovania preto v kľude zvládnete viac ako 1000 kilometrov. Akurát sa musíte vzdať istoty v podobe rezervného kolesa, pretože prídavná nádrž samozrejme zabrala jeho miesto.
Základný Duster tretej generácie stojí vo výbave Essential, ktorej nechýba klimatizácia, zadné parkovacie senzory, diaľkové centrálne zamykanie alebo rádio, 17.490€ a to s pohonom na LPG. Hybrid sa ponúka od druhej výbavy Expression za najmenej 23.890€, a náš šedý kúsok v rovnakej testovanej verzii, no so základným motorom na LPG potom stojí 18.990€ bez príplatkov. Za metalízu, media a winter packet dáte nejakých 1390€ navyše a máte slušne vybavené SUV, ktoré sa nezľakne poľných ciest ani cien benzínu. Možno si poviete, že je to za nejakú Daciu veľa, no Dustera si treba najprv vyskúšať a bez predsudkov zhodnotiť, že za tie peniaze naozaj stojí…