Dacia Jogger Extreme TCe ECO-G 100 – Kombi dnešnej doby

Nájsť dnes ten správny rodinný automobil, ktorý by pojal viac celú rodinu aj na letnú dovolenku a napriek tomu by veľmi nezaťažil rozpočet, je dnes takmer nadľudský výkon. Vozidlá typu MPV akými boli napríklad VW Sharan, Alhambra, Espace a podobne, prakticky vymizli z ponuky všetkých automobiliek. Čo nám teda pre rodinné potreby zostáva?! No predsa Dacia Jogger, vo verzii Extreme a navyše na LPG…

Značka Dacia nedávno zmenila imidž a svoje modely posunula o level vyššie. A bohužiaľ to bolo nielen lepším spracovaním, ale aj cenovkou. Nie je tomu tak dávno, čo sme kúpili firemného Joggera v 7-miestnej konfigurácii s LPG v tejto výbave za 18-tisíc eur a následne sme cca. pol roka po tom testovali 5 miestnu verziu, ktorá atakovala 19-tisíc eur. Tak poďme zistiť, či sa oplatí premýšľať nad najnovším prírastkom v podobe Joggeru, navyše v takmer najvyššej možnej špecifikácii s cenovkou atakujúcou 20-tisíc eur.

Dizajnovo aj stavbou Jogger predstavuje naozaj zaujímavého kríženca. Predná časť zodpovedá súrodencom Sandero/Logan. Iný je iba predný nárazník a Jogger dostal navše nelakované diely, ktoré majú prisypať štipku SUV charakteru – to všetko až po B-stĺpik. Zvyšok tvorí svojbytná časť karosérie, ktorú od tej „vizuálne spoločnej“ oddeľuje výrazný strešný schodík. Časť za prednými sedadlami je teda nielen dlhá, ale navyše aj o dosť vyššia. Výška Joggeru práve vďaka tomu činí 1674 mm.

Z profilu vynikne mimoriadne dlhý rázvor dosahujúci až 2897 mm. Zadná náprava je naozaj veľmi vzadu a tým pádom je tu veľmi krátky zadný previs. Toto riešenie prináša niekoľko výhod – napríklad konštruktérom umožnilo Jogger vybaviť rozmernými zadnými dverami, ktoré významne uľahčujú prístup k sedadlám v druhom rade.

A asi nemusím zdôrazňovať, že pomáhajú aj v prípade nastupovania k sedačkám v treťom rade, pokiaľ je nimi auto vybavené – naše bolo len klasicky päťmiestne. Ďalším plusom je skutočnosť, že šírku lavice v druhom rade neobmedzujú podbehy, ktoré sú až za ňou. Lavica tak ponúka plnohodnotné sedenie pre troch cestujúcich.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi Outlander PHEV - do každej rodiny

Dacia ponúka model Jogger v troch výbavových stupňoch – Essential, Expression a Extreme. Testovaný Jogger zdobila krásna, tmavo zelená metalíza Dusty, ktorá je v rámci príplatkovej výbavy za 600€. V najvyššej výbave tiež dostanete šestnásťpalcové zliatinové kolesá Mahalia v čiernom lakovaní.

Vo výbave nechýba automatická klimatizácia, elektrické okná vpredu aj vzadu, stolíky na chrbte predných operadiel, zadné parkovacie senzory a cúvacia kamera, dažďový senzor, atď. Poteší netradične umiestnený USB vstup hore na palubnej doske, ktorý slúži na nabíjanie telefónu v originálnom držiaku. Ten si však musíte taktiež priplatiť.

Ergonómia je typicky nízkonákladová. Klimatizácia sa ovláda klasicky, hlasitosť rádia na zvláštnej páčke pod volantom, tempomat na volante. Obrazovka infotainmentu je tiež typicky Daciová, dotyková a má príjemnú grafiku. Plusom je, že po aktualizácii už nevypadáva bezdrôtové pripojenie k Apple CarPlay.

Pozíciu za volantom nájdete prekvapivo rýchlo, nič nemusíte dlho nastavovať a budete tu ako doma. Vpredu sa žiadne zmeny neudiali a jediné, čo pribudlo, je tlačítko na zmenu nastavenia trakčnej kontroly pri USB prípojke.

Vzadu nám podbehy zasahujú aj do batožinového priestoru, ten je ale aj napriek tomu obrovský. V prípade päťmiestneho variantu je základný objem 708 litrov, dĺžka ložnej plochy presahuje jeden meter a viac ako metrová je aj šírka medzi podbehmi. Miesto pre náklad poteší aj úctyhodnou výškou.

Medzi praktické detaily v kufri patrí držiak na hever, háčiky na tašky a elastické úchyty po stranách. Jedinú výtku máme snáď iba ku krycej rolete, ktorá nemá otvor na uchopenie. Zatiahnuť ju jednou rukou, keď v tej druhej niečo držíte, predstavuje celkom problém.

Odporúčaný článok:  Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost mHEV 155k A7 Vivid Ruby - Stále poriadna šelma

Dacia Jogger sa bude časom ponúkať aj ako hybrid s automatickou prevodovkou, aktuálne si však môžete vybrať iba medzi zážihovými trojvalcami. Ten silnejší nesie označenie TCe 110, disponuje výkonom 81kW (110k) a testované slabšie TCe 100 je potom štandardne vybavené schopnosťou prevádzky na LPG. Udávaný výkon 74 kW (100k) a krútiaci moment 170Nm platí pre prevádzku na plyn. Pri prevádzke na benzín je výkon „iba“ 66kW (90k) a krútiaci moment 160Nm.

Maximálny výkon motora pri prevádzke na benzín je teda ohľadom na emisie nižší. Je to hlavne kvôli tomu, že spaľovanie plynu stále vykazuje priaznivejšiu produkciu škodlivín motora. Na rozdiel od CNG je LPG stále pomerne lacné a aktuálne zaplatíte za liter LPG stále približne polovicu toho, čo za benzín. Takže pri spotrebe 8 litrov LPG na 100 km vychádza spotreba cenovo tak, ako keby ste jazdili za 4 litre benzínu na 100km. LPG je mimochodom oproti klasickým palivám lacnejšie aj všade v zahraničí.

Nádrž na LPG má objem 40 litrov, benzínová nádrž ale zostala štandardná päťdesiatlitrová. Dojazd iba na plyn vychádza pri 8-8,5 litrovej spotrebe na 470km. Spotreba pri jazde na benzín je potom sympaticky nízka, bez problémov sa drží do siedmich litrov. Bez tankovania preto v kľude zvládnete viac ako tisíc kilometrov. Akurát sa musíte vzdať istoty v podobe rezervného kolesa, pretože prídavná nádrž zabrala jeho miesto.

Prepínanie medzi pohonom na LPG a na benzín prebieha pomocou tlačidla vľavo pod volantom. Pokiaľ sa prepnete na LPG, tak aj po odstavení vozidla a následnom naštartovaní, Jogger po chvíľke automaticky prejde na LPG. Pokiaľ ste naposledy jazdili na benzín, budete po ďalšom štarte aj naďalej jazdiť v benzínovom režime. Vozidlo žiadny preferovaný režim nemá a takto je to nastavené skvelo.

Odporúčaný článok:  Dacia Sandero Techroad - kráľ budgetu

Motoricky Dacia Jogger pôsobí aj s týmto základným motorom svižne a to ako pri prevádzke na LPG, tak pri jazde na benzín s o niečo nižším výkonom. Dôvodom je hmotnosť necelých 1,3 tony a tiež krátke prevody šesťstupňovej prevodovky. V dnešnej dobe je skôr naopak u malých hatchbackov s litrovým trojvalcom bežné, že sú prevody kvôli spotrebe dlhšie a autá sú potom „lenivejšie“.

Častejšie radenie však zhoršuje hodnoty pre zrýchlenie z miesta, ale vďaka kratším prevodom sa motor rýchlejšie vytáča a vozidlo je v bežnej prevádzke príjemne živé. Iste, ak sa má litrový agregát postarať o plne zaťažený Jogger, prílišnú chuť na akceleráciu nečakajte, ale stále disponuje dostatočným výkonom na to, aby bez problémov zvládal diaľničné tempo na 6-tom prevodovom stupni.

Malý, litrový agregát poteší svojim kultivovaným a tichým behom, zlé nie je ani odhlučnenie, hoci logicky v tejto cenovej kategórii nemožno očakávať príliš tichý interiér. Celkovo je ale cestovanie aj na dlhšie trasy príjemné. Jogger vie byť tiež relatívne pohodlný, v tomto smere si však rozmyslite príplatok za sedemmiestnu verziu, ktorá má tuhšiu zadnú nápravu a tú u nezaťaženého vozidla na nerovnostiach určite spoznáte.

Zhrnieme to tak, že Dacia Jogger bude v dnešnej dobe oprávnene pre mnohých ideálnym vozidlom. Stojí menej ako akákoľvek vhodná náhrada za malé kombi, ktoré sa vytratili z ponuky automobiliek. Vie odviezť aj sedem ľudí, má praktický interiér a namiesto drahej nafty, či benzínu umožňuje prevádzku na zatiaľ ešte stále lacné LPG. A okrem toho tiež dobre vyzerá…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →