BMW 125d – dokonalý hot-hatch?

Čast 2: Na ceste

BMW radu 1 v generácii F20 nie je žiadna novinka, je na konci svojho životného cyklu a pravdepodobne už tento rok bude predstavený jeho nasledovník. Tak prečo o ňom ešte píšeme? Pretože vo viacerých médiách sa hovorí o nasledovníkovi, ktorý bude zdielať spoločnú platformu s vozidlami Mini, mal by mať teda predný náhon! Ak sa tieto hrozby naplnia, tak BMW radu 1 už nikdy nebude tým čím je dnes. Zadný náhon je jeho charakteristickou črtou, je to to, čo ho robí tak unikátnym. Skúsme sa zamyslieť na konkurenciou, z nemeckej prémiovej trojky tu máme predigitalizovaný Mercedes A s megalomanským displejom a samozrejme Audi A3 s dokonale atraktívnym dizajnom a elegantným interiérom, obe ponúkajú aj skvelé jazdné vlastnosti, ale ani jedno nejazdí ako BMW. Ak BMW radu 1 príde o túto svoju prednosť, už nebude žiaden vážny dôvod prečo sa nerozhodnúť pre Mercedes či Audi. V tomto teste budeme voľne nadväzovať na prvú časť, kde boli predstavené základné vlastnosti a konfigurácia tohto vozidla.

Sedadlá M Šport

Ihneď po zasadnutí do vozidla začínate vnímať jeho športový charakter. Aj štandardné sedadlá v prevedení M Šport disponujú nastavením sklonu sedáku, výsuvným modulom pre jeho predĺženie, elektricky dofukovateľnými vankúšmi po stranách operadla pre tesné bočné držanie v ostrých zákrutách a hlavne, sedíte naozaj nízko. Ale nebudeme si nič nahovárať, interiér vozidla je naozaj malý, vysoký človek silnej postavy by sa tu asi necítil ideálne, pre všetkých ostatných je tento posed skoro dokonalý. Implicitne to platí aj o priestore zadných sedadiel, ale nebojte sa, vaše deti tu budú mať viac ako dostatok miesta.

Palubná doska

Takisto volant je vo výbave M Šport typicky športovo ladený. Je malý s hrubým vencom, čo umožňuje pevné držanie. Samozrejmosťou je možnosť výškového a hĺbkového nastavenia, integrované tlačítka pre najdôležitejšie funkcie a kožený poťah. Cez volant vidíte na malú prístrojovú dosku s analógovými budíkmi a malým displejom, ktorý zobrazuje bežné informácie o vozidle a samozrejme, že nechýba teplota oleja. V palubnom počítači BMW sú zabudované aj rôzne skryté diagnostické funkcie a nastavenia, ktoré je možno vyvolať práve cez jednoduché ovládanie na prístrojovej doske, ako sa to presne robí si už budete musieť nájsť sami na internete.

Prístrojová doska

V strednej časti palubnej dosky nájdeme štandardne umiestnené ovládanie klimatizácie a infotainmentu. Tlačítka sú rozumne rozmiestnené a ovládanie je intuitívne, ale ak ste zvyknutý na ovládanie z koncernu VW, tak tu len márne budete hľadať tlačítko pre synchronizáciu ľavej a pravej zóny klimatizácie, tu sa ovládajú vždy separátne. Subjektívnou chybičku krásy má aj povrchová úprava palubnej dosky. Ide o klasický mäkký plast imitujúci svojim povrchom kožu, to by bolo ešte v poriadku, ale je tu dokonca aj imitácia švu na zdanlivom spoji dvoch častí, toto už si mohli naozaj odpustiť.

Imitácia kože
Infotainment

Vozidlo je vybavené navigačným systémom Professional so zabudovaným DVD prehrávačom a integrovanou pamäťou o kapacite 20 GB pre vlastné média. Prehrávanie filmov funguje z dôvodu bezpečnosti len ak vozidlo stojí. S prídavnou výbavou je možné pripojiť aj dva mobilné telefóny naraz a mobilný telefón využiť ako zdroj médií pre prehrávanie hudby. Podporovaný je aj Apple CarPlay, ale ako už bolo spomenuté v prvej časti, nie je to zadarmo. Google Android Auto podporované nie je a bohužiaľ sa to ani neplánuje. Displej infotainmentu funguje aj ako dotyková obrazovka, úprimne si však neviem predstaviť, že by túto funkciu niekto skutočne používal. Jednak je displej umiestnený dosť ďaleko od sedadiel a človek by sa musel k nemu nahnúť a jednak je tu výborné ovládanie s kolečkom iDrive, ktoré má na hornej stene zabudovaný touchpad pre zadávanie textu s funkciou rozpoznávania znakov, funguje vynikajúco. Pamäťové tlačítka 1-8 umožňujú uložiť ľubovoľnú pozíciu v menu, takže na „1“ si dáte napr. vaše obľúbené rádio, na „2“ nejaký hudobný album uložený vo vnútornej pamäti, na „3“ adresu domov pre navigáciu, na „4“ stav tlaku pneumatík a vždy na jedno jediné stlačenie máte tie najčastejšie potrebné funkcie ihneď k dispozícii.

Služba BMW ConnectedDrive, ktorú sme detailne popísali v prvej častibola konečne sprístupnená aj pre Slovensko: www.bmw-connecteddrive.sk, naše vozidlo je však už zaregistrované v zahraničí, takže neviem presne povedať, ktoré so služieb budú na Slovensku dostupné. Každopádne navigačný systém už dokáže zohľadniť dopravné obmedzenia na území Slovenskej republiky, čo je veľký krok vpred pre všetkých vodičov BMW využívajúcich túto službu.

BMW 125d

Najdôležitejšou časťou testu sú jednoznačne jazdné vlastnosti. Výrobca vo svojom prospekte k danému vozidlu uvádza: „Ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50 pomáha dosiahnuť dokonalú rovnováhu prednej a zadnej časti vozidla, čoho výsledkom je vynikajúca smerová stabilita, agilný handling a presné reakcie na riadenie.“. A skutočne, motor je uložený až za prednou nápravou a v kufri pod podlahou nájdete kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti aj batériu a centrálnu riadiacu jednotku. Dávajte si teda pozor pri preprave rôznych tekutín, ak sa vám tam niečo vyleje, tak by to mohla byť veľmi drahá oprava.

Pod podlahou kufra

V tomto vozidle máme variantu výbavy M Šport a k dispozícii je aj adaptívny M podvozok, M brzdy a variabilné športové riadenie, to by malo byť zárukou dokonalej jazdy. Dokonca by som povedal, že vozidlo je až príliš „hravé“. Ak napríklad stojíte na križovatke typu T a snažíte sa pripojiť z vedľajšej cesty na hlavnú, ktorá je zaplnená hustou premávkou, tak pri svižnejšom zrýchlení aj na úplne suchej ceste dostanete vozidlo do pretáčavého šmyku, ale DSC (Dynamic Stability Control) ho vie veľmi rýchlo korigovať. Obdobne ak na vlhkej vozovke medzi dedinami dobehnete traktor, počkáte až prejdú protiidúce vozidlá a potom prudšie zrýchlite pri súčasnej zmene jazdného pruhu, dostanete auto opäť do šmyku. Musíte si uvedomiť, že ak vo vozidle sedíte sám a kufor je prázdny, tak v 1505 kilogramovom aute posielate na zadnú nápravu celých 450 Nm. Takže ak plánujete takúto hračku kúpiť svojmu synáčikovi k osemnástke a nechcete mu ísť následne na pohreb, tak ho predtým pošlite aspoň na dva kurzy školy šmyku. Týmto však nikoho nechcem strašiť a už vôbec nie odradiť od tohto vozidla, pretože ak sa vám podarí to stádo koní skrotiť, tak máte dokonalý hot-hatch s ktorým sa môže vyhrať v každej ostrej zákrute. S veľkou dávkou odvahy a vypnutým DSC ich môžete brať aj driftom, prípadne pri klasickom prejazde (slow-in – fast-out) v jazdnom režime Šport+ a poloautomatickom režime prevodovky dokážete ísť skutočne „na hrane“. V režime Šport+ je riadenie skutočne tuhé a pri prestrelenej rýchlosti prejazdom zákrutou v ňom ihneď pocítite nedotáčavosť, ale ak ste dostatočne starí na to, že ste ešte zažili vozidlá bez serva, tak netreba čakať zázraky, máme tu klasický elektrický posilňovač riadenia, takže každý kamienok na vozovke s ním určite registrovať nebudete.

BMW 125d

Pozrime sa bližšie aj na jazdné režimy, alebo ako hovorí BMW: „prepínanie jazdných zážitkov“. Po naštartovaní vozidla je implicitne prednastavený režim Komfort, nezávisle od toho aký režim bol nastavený keď ste naposledy motor vypli. Pre viac športovú jazdu môžete nastaviť režim Šport, ktorý upraví riadenie – bude trošku tuhšie, reakcie na plyn – máte pocit ako kedy sa prestavili palivové mapy v riadiacej jednotke (tzv. chip-tuning), upraví sa tuhosť podvozku a prestaví sa radenie automatickej prevodovky – vozidlo bude držať vo vyšších otáčkach. Potom v rámci výbavy Šport a M Šport máte k dispozícii aj režim Šport+, ktorý ešte viac zdvihne otáčky, výrazne pridá na tuhosti riadenia a čiastočne obmedzí DSC, čo umožní aj plynom rozhodiť zadnú časť vozidla, nie skutočný však drift. Ten rozdiel v celkovom správaní je oproti režimu Komfort doslova radikálny, ako keby ste sedeli v inom aute. Ak sa dostane vozidlo v režime Šport+ do šmyku, tak plyn ostane okamžite zablokovaný (nereaguje na ďalšie pridávanie) až kým vozidlo nie je stabilizované. Takže na skutočné driftovanie treba DSC úplne vypnúť, čo je umožnené niekoľko sekundovým podržaním tlačítka pre vypnutie DSC umiestneného pri riadiacej páke. V tomto režime by ste čakali, že všetko ostatné zostane nastavené športovo, opak je však pravdou, tento režim je veľmi ťažké definovať, subjektívne by som povedal, že riadenie je v režime Šport a všetko ostatné v režime Komfort, nezávisle od toho v ktorom režime ste DSC vypli a bohužiaľ nijako sa to nedá upraviť.

Ovládanie režimov

Najväčšiu zábavu si užijete na opustených zasnežených parkoviskách, ktorých sme mali počas tohtoročných vianočných sviatkov na Slovensku viac ako dosť. Tu sa dá bez ujmy na dezéne driftovať koľko vám srdce ráči. Neočakávajte však zázraky, toto vozidlo nedisponuje samosvorným mechanickým diferenciálom a na čerstvo napadnutom snehu to naozaj šmýka, ale je to zábavné aj ani nízkych rýchlostiach a naučí vás to neskôr správne zareagovať, ak by niekedy došlo k nečakanému šmyku v rámci bežnej premávky. Okrem toho pneumatikám skutočne neublížite, ak by ste si naopak trénovali drift na suchom asfalte, tak referenčne si spomínam na výrok Bena Collinsa (známeho ako The Stig zo seriálu Top Gear), ktorý uvádza, že za driftovanie zaplatíte zhruba stovku za každú sekundu!

Na tomto mieste mi nedá nespomenúť aj režim ECO-PRO, ktorý zase práve naopak spraví z tohto vozidla bežné približovadlo. Viacerí z vás si určite povedia: „Načo dávajú také niečo do výbavy M Šport?“, to je ale omyl, sám som tento režim už niekoľko krát uplatnil. Predstavte si, že si užívate ostré serpentíny v horských cestičkách, kde sa bežná spotreba kľudne aj zdvojnásobí a zrazu sa rozsvieti kontrolka nedostatku paliva v nádrži. Najbližšia značková čerpacia stanica s prémiovým palivom je vzdialená viac ako vypočítaný dojazd, teraz vás zachráni už len ECO-PRO!

Výrobca do tohto vozidla montuje automatickú prevodovkou značky ZF Friedrichshafen, model 8HP. Samotné radenie je vždy prispôsobené jazdnému režimu a možno je to len náhoda, ale mne osobne to vždy sadne ako uliate, nikdy som si ako v iných vozidlách v duchu nehovoril: „Panebože, tak už podraď!“, proste ako keby mi to vedelo čítať myšlienky. Ak by sa to náhodou niekomu až tak nepáčilo, tak je tu vždy možnosť radiť individuálne pádlami na volante, pri prepnutí riadiacej páky do režimu S/M (šport/manuál) sa na prístrojovej doske objaví namiesto D písmeno S a vozidlo naďalej radí samo, až po prvom použití pádiel na volante sa prepne do M a už nechá radenie na vodičovi, samozrejme v závislosti na jazdnom režime. Nutné podradenie je vždy automatické a preradenie na vyšší stupeň je v režime Šport+ skutočne na vodičovi, kľudne môžete vytočiť otáčky až do červeného poľa. V tomto režime je radenie aj skutočne prekvapivo rýchle, napriek tomu, že tu nejde o prevedenie s dvoj-spojkou.

BMW 125d

Pozrime sa aj na čísla, výrobca udáva pre zrýchlenie z 0 na 100 km/h hodnotu 6,3 sekundy a z praxe vieme, že tieto hodnoty sú niekedy v reálnych podmienkach nedosiahnuteľné. Meranie je ovplyvnené hmotnosťou dodatočnej výbavy, vodiča a paliva v nádrži, tak ako aj povrchom vozovky, použitými pneumatiky, smerom a rýchlosťou vetra a teplotou vzduchu. Pre samotné meranie sme použili mobilnú aplikáciu BMW M Laptimer dostupnú pre zariadenia Apple, ktorá umožňuje zaznamenávať dáta získané z vozidla počas jazdy. Je primárne určená pre analýzu jazdy na pretekárskom okruhu, nám však takisto pomôže pre meranie zrýchlenia. Stačí si ju nainštalovať na mobilným telefón, ktorý sa cez Bluetooth pripojí k vozidlu a všetky jazdné dáta (rýchlosť, GPS poloha, natočenie volantu, zaradený rýchlostný stupeň, atď.) sú prenášané do telefónu. Dokonca je možné pripojiť aj GoPro kameru pre video záznam z jazdy. Pre samotné meranie vo vozidle sme využili funkciu „Lauch Control“, ktorá umožňuje kontrolovaný rýchly štart s maximálnym možným zrýchlením. Samozrejme boli vykonané viaceré merania, aby sme vylúčili aspoň tie najviac ovplyvňujúce faktory ako je smer a rýchlosť vetra. Pri dvoch meraniach, raz v smere na východ a potom v opačnom smere sme namerali hodnoty 6,0 a 6,4 sekundy, vozidlo musí byť teda aj v reálnych podmienkach v bezvetrí bez problémov schopné dosiahnuť predpísanú hodnotu 6,3 sekundy.

Obdobne sme testovali aj dynamické zrýchlenie z 80 na 120 km/h, túto hodnotu už však BMW M Laptimer nepočíta implicitne, takže danú výslednú hodnotu treba vypočítať ako rozdiel v čase na mape zrýchlenia. Merali sme opäť v dvoch opačných smeroch a získali sme hodnoty 4,23 a 4,31 sekundy, čo je veľmi slušné číslo, ktoré by malo garantovať bezpečné predbiehanie na okreskách. Pre presnejšie merania v rámci motoristického športu BMW odporúča produkt z ponuky originálneho príslušenstva s názvom BMW M Performance Drive Analyser, ktorý odčítava dané dáta priamo z OBD zásuvky cez hardvérový adaptér.

Nakoniec to najmenej dôležité – spotreba paliva. Nemusíte sa obávať, pod kapotou máme naftový štvorvalec s objemom 2,0 litra a dvoma turbodúchadlami, takže to nemôže byť až také zlé. Vozidlo bolo prevažne používané ako klasický diaľničný stíhač a v meste netrávilo až tak veľa času, dlhodobá priemerná spotreba dosiahla hodnotu 6,73 litra na 100 km pri jazde ktorú sme si naozaj užívali. Za podaný výkon je to skutočne prijateľné číslo a ako sme už v úvode povedali, je to jediný hot-hatch, ktorý ponúka radosť z jazdy!

Komentáře