TEST BMW 3 GT

Hneď na úvod prezradím, že 320d GT nie je iba taká obyčajná trojka. Áno jasné, veď je to GéTéčko. Avšak nie je to iba o tom, prívlastok GT má predsa aj rad 5. Na rozdiel od neho však trojka nevyzerá ako mastodont. Navyše je v našich končinách stále nezvyčajná, originálna a neopozeraná. Poďme však pekne po poriadku a trochu do hĺbky

Prečo vlastne vznikol rad 3 Gran Turismo? Kupé a kabriolet sa premenovali na štvorku, kde mimo iného pribudlo i krásne GranCoupé. V Mníchove potrebovali trojkový rad oživiť a nápovedu našli o triedu vyššie. Po vzore päťky tak k sedanu a kombi pribudlo gétéčko už aj o triedu nižšie, čím vlastne vznikla i akási vlajková loď radu 3.

Exteriér

Možno si mnohí povedia, že veď je to iba obyčajná naftová trojka. No ako som už povedal, tak gétéčko je v našich končinách stále neokukaným zjavom a svoje miery veľmi dobre maskuje. Povedali by ste, že je o 81 mm vyššie než trojka vo verzii kombi? Oproti trojkovému sedanu dokonca narástla o 200 mm do dĺžky.

Testovaný kúsok bol navyše obohatený o paket M Šport, ktorý dopraje exteriéru naozaj lepší look. Emkový znak niesli i 19-palcové kolesá, ktoré skvele dopĺňali celkový vzhľad. Krása však je i o detailoch a tentokrát dokonca funkčných. Ako prvý by som spomenul prvý aktívny spojler v histórii bavorskej automobilky. Ten sa automaticky vysunie po prekročení rýchlosti 110 km/h a späť do odtrhovej hrany kufra sa ukryje po spomalení na menej než 70 km/h. Predvádzať sa môžete i sami, spojler je totiž možné ovládať i tlačidlom na vodičových dverách.

Ďalším viditeľným prvkom sú akési žiabre v prednom blatníku, ktoré nesú názov Air Breathe. Tie spolupracujú s Air Curtain, čo sú otvory v prednom nárazníku. Oba prvky sa starajú o minimalizovanie turbulencií a aerodynamického odporu v oblasti predných kolies.

Interiér

Hľadal som na interiér testovaného BMW aj nejaké negatívne slová, no akosi som žiadne nenašiel. Pravdaže súčasťou paketu M Šport sú i interiérové doplnky a eMkovú trikolóru nájdete na viacerých miestach. Prahy dverí spomínať netreba, za zmienku však stojí volant. Na prvý pohľad sa mi ani nepáčil, no akonáhle ho chytíte do rúk všetko sa zmení. Ruky na ňom spočinú nejak automaticky a mne akoby k nemu prirástli. Dva prsty na voličoch automatickej prevodovky a môžeme vyraziť.

Odporúčaný článok:  Renault Megane E-Tech 100% elektrický EV60 220 Optimum Charge - Úsporný nástupca

No je tu niečo lepšie než ten volant a to sú sedadlá. Žiadna koža, žiadne odvetrávané kreslá. Ale skvelé sedačky čalúnené kombináciou látky alcantarymanuálnym nastavovaním polohy. Pardon, elektricky sa nastavovali bočnice. Dovolím si tvrdiť, že v týchto sedadlách si dokáže nájsť ideálnu pozíciu každý, ale tým je BMW predsa známe. Zaujímavé však je, že tieto perfektné sedadlá nedostanete v BMW M3/M4. Ja osobne si ich naozaj neviem vynachváliť, podržali ma v zákrutách naozaj kvalitne či už na Pezinskej Babe alebo na bývalej časti starého Masarykovho okruhu pri Brne.

A čo ergonómia? Pokiaľ sedíte po prvýkrát v BMW tak stačí iba pár porozhliadnutí a presne viete, kde čo nájdete. Zároveň sú všetky ovládače umiestnené v dosahu a tak intuitívne, že takmer presne viete čo ovládate i bez toho aby ste uhli pohľadom z vozovky.

V rámci kabíny by som ešte poznamenal pár slov o priestore pre cestujúcich. Vpredu si miesto našiel bez problémov 185 cm vysoký vodič, teda ja. Zároveň som ale nemal problém s miestom ani na zadných sedadlách. Dozadu sa navyše natlačia aj traja ľudia, keďže namiesto stredného sedáku tu nie sú zbytočné prvky, priehradky a tak ďalej. Treba pravdaže spomenúť i batožinový priestor. Ten je úplne dostatočný, i keď možno bude problémom pre ľudí s menším vzrastom jeho dĺžka. Ak niečo skončí na jeho vzdialenejšom konci, tak sa bude musieť o niečo viac načahovať.

Motor a jazdný prejav

Klasická tristodvadsiatka? Ani nie. Ale nepredbiehajme. Ako veľká väčšina naftových štvorvalcov sa ani tento nevyhol traktoroidnému prejavu. Ten však zaregistrujete iba na voľnobehu a aj to ak stojíte vonku pri aute. Akonáhle sadnete dovnútra a zavriete dvere tak vás obklopí ticho, prípadne kvalitné tóny audiosystému. Gétéčko je teda vskutku kvalitne odhlučnené. Čo sa týka hluku, tak ten aerodynamický ani nevnímate a to že máte pod kapotou nafťák si všimnete až keď ho vytočíte dosť vysoko.

Odporúčaný článok:  Kia Picanto 1.0 T-GDi X-Line - Žihadlo do mesta

Točiť tento motor sa však ani neoplatí. Svoj najvyšší výkon 135 kW (184 k) vám naservíruje pri 4000 otáčkach, no krútiaci moment 380 Nm využijete v rozmedzí 1750 až 2800 otáčok. BMW pravdaže ponúka na výber zo štyroch jazdných režimov, tak sa na poďme postupne pozrieť, čím vám priblížim i jazdný prejav.

Prvým režimom je Eco Pro, ktorý už ako názov napovedá, je určený pre šetrných jedincov. Jeho vychytávkou je to, že vám ukáže koľko kilometrov sa vám podarilo ušetriť. Nejak som neprišiel na pointu tohto údaju, ale na to som nemal ani moc času. Tento režim som totiž využil iba minimálne. Odozva na plyn je v tomto prípade gumená ako marshmallow a auto je vyslovene lenivé. Tu však ide o spotrebu a nie o dynamiku.

Ďalším režimom je Comfort, ktorý ponúka kompromis šetrnosti a dynamiky. Osemstupňový automat odvádza svoju prácu zamatovo a radenie rýchlostných stupňov si všimnete iba podľa pohybu ručičky otáčkomera. Pre väčšinu užívateľov bude tento režim alfou a omegou od kúpy až po rozlúčku s gétéčkom. Dokáže totiž jazdiť úsporne, no i podradiť o pár stupňov v rámci kickdownu a uľahčiť predbiehanie.

Ďalšie dva režimy vezmem spoločne, sú nimi Sport a Sport s vypnutou trakciou. Tento režim má ostrejšie reakcie na plyne, o štipku tvrdšie riadeniepodvozok. Posledné dve veci si však všimnete iba ťažko. Prevodovka radí vo vyšších otáčkach a v manuálnom režime vám povolí vychutnať si aj červené pole otáčkomera. To však dieslu veľmi nesvedčí.

Ak si myslíte, že dvojlitrovému nafťáku ľahko rozhodíte zadok, tak s tým sa môžete naozaj rozlúčiť. Jazda dverami napred sa dá predvádzať pri silnejších motorizáciách a povedal by som, že radšej benzínových. Nafta a hlavne dvojliter je predsa zameraný skôr na pohodovú jazdu s občasnými prejazdami okresných ciest. Tam však môžete trénovať akurát tak čistú stopu.

Odporúčaný článok:  Hyundai Kona Hybrid - ideál do mesta

Riadenie trojky je príjemne neutrálne. Nie je zbytočne ostré, no nie je ani veľmi preposilované. Okreskové výlety sa dajú veľmi dobre zvládnuť, kam trojku nasmerujete tam ide a nemusíte sa jej vôbec báť. I keď je dobré priznať, že jej celkovo viac sedí komótne plazenie sa mestom alebo hltanie diaľničných kilometrov.

Podvozku sa darí úspešne tlmiť nerovnosti aj napriek 19-palcovým kolesám. Vačšinu chýb slovenských a českých ciest sa mu podarí odfiltrovať, no tým väčším sa pravdaže nevyhnete a pocítite ich v podobe silných rán od podvozka. O nežiaducu masáž chrbtice sa však báť nemusíte, tá sa tu v žiadnom prípade nekoná.

A čo spotreba? Nebudeme riešiť desatinky, okej? Na okresných cestách nie je problém sa zmestiť do rozmedzia 4-5 litrov. Ak vybehnete na diaľnicu tak to pôjde za nejakých sedem litrov, pričom dynamiku na predbiehanie budete mať ako na povel. A mestské predvádzanie sa? Ak sa budete krotiť tak nebude problém 6,5 až 7 litrov na sto.

Záverom

Ako teda zhrnúť testovaný model? Je dobrou voľbou pre tých, ktorým sa zdá obyčajná trojka príliš obyčajná a Touring zas príliš veľký. Pravdaže stále je tu rad 4, no podaktorí sa stále radi držia tradície v podobe čísla 3. Ja osobne by som uvítal silnejší benzínový motor, no na príjemné krotké jazdenie by mi testovaný kúsok úplne stačil. Podotýkam však, že bol natrieskaný výbavou v hodnote 14 671 EUR. Cena sa tak zo základu 40 110 EUR dostala až na 54 781 EUR. Kto však na to má a túži po nezvyčajnom štvordverom liftbacku z nemeckej produkcie, ten si tu príde na svoje. Navyše toto BMW (zatiaľ) nemá ani priameho konkurenta od štvorkrúžkového alebo hviezdneho rivala. A pritom na cestách vidno, že je podaktorým naozaj po chuti.

P.S.: S bielym lakom vyzerá naozaj perfektne

Základná cena 40 110 €

Cena testovaného modelu 54 781 €

Komentáře