MG4 Electric 64kWh Elegance -Konečne dostupný elektrický hatchback

Kompaktný elektrický hatchback MG4 je akýmsi priamym konkurentom Volkswagenu ID.3. Značka MG síce patrí do čínskeho koncernu SAIC, no vývoj je stále vo Veľkej Británii a výroba automobilov prebieha v Číne. V Európe chce značka MG zaujať hlavne priaznivými cenami, čo sme mohli vidieť už pri plug-in hybride MG EHS a aj pri spaľovacom crossovere ZS, či modeloch HS. A práve priaznivou cenou chce MG zaujať aj pri elektromobile MG4 Electric. Nie je to na úkor kvality alebo vlastností?! Poďme sa na to pozrieť…

Dizajn je veľmi individuálna záležitosť a to, čo sa niekomu páči, nemusí sa ostatným. Pri elektrickom hatchbacku MG4 je to presne takto. No zatiaľ čo zvyšok ponuky tejto britsko-čínskej značky pripomína mix okopírovaných dizajnov od niekoľkých európskych značiek a je v podstate zameniteľný, MG4 na ceste rozhodne neprehliadnete. Dostalo totiž vlastnú identitu a nám sa celkom páči.

Silueta vozidla MG4 trochu pripomína už spomínaného hlavného konkurenta a dôvod je prostý. Ide tiež o vozidlo na elektrickej platforme a vyvíjané od začiatku ako elektromobil. Vyznačuje sa teda veľkým rázvorom, krátkymi prevismi a aerodynamíckými tvarmi.

Klinovitý predok so zašpicatenými svetlometmi vyzerá atraktívne a v spodnej časti kapotáž po celom spodnom obvode dopĺňa masívne a priestorovo členité oplastovanie a zaujímavé, zvislé aktívne lamely. Je tu aj vkusne zakomponovaný radar a predná časť ako celok pôsobí veľmi kompaktne a zaujímavo. Pri svetlách dostávame klasickú LED techniku denného svietenia a šošovkovú LED techniku pre hlavný svetlomet a diaľkové svetlo. MG4 má automatické prepínanie diaľkových svetiel, no žiadne matrix technológie na vyrezávanie premávky tu v tejto cenovej kategórii neočakávajme…

V zadných partiách, ktoré sú už však trochu dizajnový úlet, nájdete vo vyššej výbave masívne delené krídlo na konci strechy, no na aktuálne testovanom kúsku boli iba plastové záslepky. Je tu tiež aerodynamicky riešený zadný nárazník, diódové horizontálne lampy zakončené tvarom Y a atypické brzdové svetlo. Smerové svetlá sú riešené klasickou žiarovkou, ako vzadu, tak aj vpredu.

Pohľad na bočné línie zaujme dizajnovým oplastovaním v spodnej časti, ktoré prechádza do zadnej línie nárazníka. Čo je zaujímavé, tak MG4 má síce vo vyšších výbavách zliatinové kolesá, ale tie sú skryté za plastovými „puklicami“, po vzore Tesla3.

Vo vnútri už to taká divočina nie je. Palubná doska je stavaná na výšku a neukrajuje vnútorný priestor nejakým divokým tvarovaním, rovnako tak je prostá akýchkoľvek dekorov alebo “plastového chrómu”.

Hlavným ovládacím prvkom je tu voľne stojaca dotyková obrazovka uprostred, na ktorej je sústredená väčšina funkcií. Nabieha vcelku rýchlo, ale sem tam jej niektoré funkcie trvajú dlhšie. Je to poznať pri prevádzke a niekedy aj pri nabiehaní, kedy uvítacia animácia trošku trhá a hlavne zdržuje.

Odporúčaný článok:  Peugeot E-308 SW GT Electric - Ten najlepší variant

S prehľadnosťou ale infotainment problém nemá. Základné zobrazenie s dlaždicami vám ukáže výrez klimatizácie, audio, stav batérie a pripojenie Android Auto alebo Apple CarPlay. Pripojenie k internetu a navigáciu dostanete až neskôr, keď k nám príde vrcholná verzia). Do zvyšku ponuky sa dostanete cez ikony v ľavej časti displeja. Pod obrazovkou máme niekoľko tlačidiel – klimatizácia/kúrenie, ofuk a výhrev skiel, tlačidlo pre návrat na domovskú obrazovku a dve tlačidlá pre hlasitosť. Nastavenie teploty svoje tlačidlá nedostalo a tak všetky nastavenie riešite iba cez dotykovú obrazovku.

Ale to nie je jediná možnosť ovládania. Sú tu totiž k dispozícii aj krížové páčky na volante, kde tou pravou nastavujete hlasitosť, ale pokiaľ si na programovateľné tlačidlo na pravom ramene namapujete klimatizáciu, dá sa regulovať aj teplota. Druhé také tlačidlo je na ľavom ramene a tu sa dá napríklad namapovať cyklovanie medzi štyrmi režimami rekuperácie. Palec hore za inováciu.

Hodila by sa tiež aspoň zadná parkovacia kamera, ktorá ani pri tejto výbave nie je k dispozícii. Pri aktivácii spiatočky totiž dostanete iba grafiku parkovacích senzorov, ktorá na 10,25” displeji a ešte k tomu v elektrickom aute, vyzerá dosť smiešne.

Inak je interiér minimalistický, ale na rozdiel od Volkswagenu vsádza na klasické tlačidlá. Niektoré časti, napríklad vrchná plocha prístrojovej dosky, sú z kvalitného mäkčeného plastu. Niekde sú naopak obyčajné tvrdé plasty, napríklad na výplniach dverí. Sedačky neurazia ale ani nenadchnú, mohli by mať výraznejšie bočné vedenie a aj lepšiu a ideálne nastaviteľnú bedrovú opierku.

Uprostred palubnej dosky vyčnieva polička s okrúhlym voličom jazdných režimov, podobným ako majú napríklad aktuálne vozidlá značky KIA a zdánlivou bezdrôtovou nabíjačkou telefónov. Tá sa však v tejto výbave opäť nekoná. Smartfón teda máte pekne po ruke, no nabíjať musíte káblikom zo spodnej zásuvky. Toto miesto na telefón nemá ani veľmi vystúpené okraje, takže v prvej ostrejšie prejdenej zákrute skončí telefón niekde na podlahe. Vyskúšané viackrát.

Pokiaľ ide o priestor vo vnútri, je tu vidieť výhoda už spomínanej elektrickej platformy. Vďaka dlhému rázvoru a krátkej kapote je dlhšia samotná kabína, takže na dĺžku má dostatok priestoru aj 186 cm vysoký vodič keď si sadne „sám za seba“. Zadné sedadlá pojmú priemerného dospelého bez problému, posádka má k dispozícii jeden USB konektor na zadnej strane stredového tunelu a veľmi slušné miesto pre kolená. Sedáky sú síce celkom nízko nad podlahou, ale práve vďaka pozdĺžnemu priestoru to nie je väčší problém.

Odporúčaný článok:  Hyundai i30 Fastback N-Line+ - "skoro" eNko s hybridom

Solídny je v rámci kompaktných hatchbackov aj batožinový priestor vzadu, ktorý má objem 363 litrov. Pod dvojitým dnom je však iba sada na opravu pneumatiky a žiaden úložný priestor navyše. Predný „frunk“ MG4 taktiež nemá, aj keď sa zdá, že miesto by tam bolo. Škoda, aspoň by ten nabíjací kábel nemusel zavadzať v kufri.

A teraz sa pozrieme na pohonné ústrojenstvo. Základem elektromobilu musí být EV platforma a pri MG4 je to nová 100% modulárna platforma MSP. Obsahuje DP-EPS Electronic Steering System a takzvaný One-Box brzdový systém. MG4 má vďaka tejto platforme 2705mm dlhý rázvor a iba 110mm nízku batériu.

51kWh batéria slabšej verzie má technológiu lithium/železo/fosfát a maximálne nabíjacie výkony 6,6kW pri AC a 117kW pri DC nabíjaní. Testovaná batéria má kapacitu 64kWh, technológiu Ternary Lithium Battery (NMC, čiže vlastne lithium/nikel/mangán/kobalt) a dosahuje až 11kW pri AC nabíjaní a 135kW pri nabíjaní DC.

AC aj DC nabíjanie s vysokou účinnosťou podporuje aj inteligentný predohrev batérie, čo je ideálne pred rychlonabíjaním za nízkych vonkajších teplôt. Testovaná výbava dáva nabíjací výkon až 135 kW a reálne zvládne maximálne 137 kW. Priemerný výkon po dobu 16 minút pri 133 kW (35,6 kWh za 16 min) = 222 km EV dojezdu.

Veľmi dobré hodnoty, ktoré počas týždňa naskakovali na nabíjacích stojanoch. My sme bez obmedzenia komfortu jazdili so zapnutou klimatizáciou a kúrením za 16–18 kWh/100km a dlhšie jazdy po meste potom boli aj okolo 13 kWh/100km, čo sa rovná dojazdu pri plne nabitom akumulátore v rozmedzí 340–380 km a v prípade čisto mestskej premávky aj cez 400km.

MG4 ako jedno z mála elektrických vozdiel na trhu ponúka tiež technológiu V2L, ktorá umožnuje rozšírenie funkce vozidla ako zdroja energie pre externé spotrebiče. Dáva výkon až 2,2kW a 230V. Ponúka nastavenie hodnoty minimálnej kapacity batérie pri odbere energie na dispelji a zobrazenie hodnôt dodávky energie na displeji v reálnom čase, či automatické zastavenie procesu dodávky energie pri dosiahnutí nastavenej hodnoty. To všetko aj pomocou MG iSMART aplikácie, ktorá umožňuje ovládanie vozidla na diaľku.

Elektromotor pre MG4 je vyrábaný technológiou vinutia zvarovaných spôn a vďaka tomu má účinnosť až 96% a nízku udávanú spotrebu na úrovni 16kWh/100km. Jeho celková hmotnosť je iba 59 kilogramov a maximálne otáčky udávané výrobcom sú na úrovni 17000 ot./min. Vďaka výkonu 150 kW (204 koní) má solídnu dynamiku, na pomery kompaktov rozhodne nadpriemernú.

Odporúčaný článok:  Test Toyota C-HR - Vylepšilo sa kritizované, dokonalý obal zostáva

Pri spaľovacích kompaktoch bol výkon 200 koní donedávna výsadou hot-hatchov, no MG4 si aj v zákrutách vedie celkom dobre. Nie je to síce ostrý hot-hatch ale krásne drží stopu a vďaka pohonu zadných kolies má sklon k pretáčavosti, s ktorou sa dá dobre pracovať. Poteší ale tiež komfortom, k čomu prispievajú aj menšie disky 17″ kolies s vyšším profilom pneumatiky.

MG4 má takzvané Hi-tech brzdy (Integrated braking system IBS), ktoré používajú technológiu poslednej generácie jednoboxového systému Continental. Ich nástup je už do 150ms (time-to-lock) a sú až o 300ms rýchlejšie ako konkurenčné dvojboxové systémy. To má za následok až o 5m kratšiu brzdnú dráhu pri rýhlosti 60km/hod. Ušetrilo sa tiež na hmotnosti a to celé 4kg oproti konvenčným brzdám. Brzdný účinok je dokonca nastaviteľný podľa módu, ktorý je aktuálne zvolený.

MG4 ponúka 4 režimy rekuperačného brzdenia, ktoré minimalizuje plýtvanie energiou pri brzdení. Máme tu režimy Low, Standard a High a posledný Automatický režim, ktorá prispôsobuje brzdný účinok podľa jazdných podmienok a spôsobu jazdy.

Máme tiež na výáber až 5 jazdných režimov (Snow, Eco, Standard, Sport, Custom), kde v poslednom móde Custom je možnosť nastavenia výkonu, reakcie na plynový pedál, brzdový účinku aj riadenia. Aktívna regulácia vzduchu na vstupe do chladiča, pomocou inteligentného riadenia klapiek, zasa pomáha zlepšovať aerodynamiku.

Na palube je aj systém adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu MG Pilot. Adaptívny tempomat je trochu pomalší a necháva aj v najnižšom nastavení veľmi veľký rozostup a držanie v pruhu funguje len na naozaj dobre vyznačenej ceste. Na miestach so slabšou viditeľnosťou vodorovného značenia, prípadne tam, kde jedna čiara pri krajnici úplne chýba má tendenciu nepríjemne trhať volantom a posielať vozidlo smerom ku kraju cesty.

Značka MG opäť ponúka záruku na vozidlo, elektrický pohon a batériu pohonu na 7 rokov / 150.000 km a asistenčné služby v rámci Európy 24/7. Cena modelu MG4 Electric začína už od 32.990€, s metalízou v cene vozidla a odporučená predajná cena testovacieho vozidla bola 37.490€.

V mnohých parametroch sa MG4 Electric javí ako podarené a technicky vyspelé auto. Nejaké svoje muchy má, ale to platí aj pre drahších konkurentov a pri jeho základnej cene mu možno všeličo odpustiť. Za cenu MG4 dnes viete kúpiť porovnateľný hatchback so spaľovacím motorom, kde budú prevádzkové náklady oveľa vyššie ako v prípade EV. Parametrami je na tom MG4 Electric veľmi dobre, pretože sa väčšine konkurentom nielen vyrovná, ale mnohých aj prekoná.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →