Dacia Sandero Stepway TCe – stále viac muziky

Nová Dacia Sandero už vôbec nie je tým lacno vyzerajúcim povozom. V novej generácii vyzerá naozaj k svetu, ponúka slušnú výbavu, oveľa vyšší komfort a hlavne stále veľa muziky za málo peňazí…

To, že Sandero minulej generácie nebolo príliš dizajnérsky prívetivé, je tak troch fakt. Najnovšia generácia totiž svoj vzhľad posúva na úplne nový level. Sandero vyzerá vskutku moderne, nepôsobí už takým úzkym dojmom a má svieži vzhľad. Predtým možno bolo Sandero tým autom, ktoré ste si kúpili, keď hlavným parametrom bola nízka cena a na ostatné sa nehľadelo. Teraz si ho s pokojným svedomím kúpi aj ten, kto chce pekné auto.

Vzhľadu vo veľkej miere pomohla grafika predných a zadných svetiel. LED podpis denného svietenia vyzerá naozaj zaujímavo a auto opticky rozširuje. V zadných svetlách síce žiadnu LED technológiu nenájdeme, ale aj tak je ich šípovitý dizajn skvelý. LED diódy nájdeme, okrem osvetlenia ŠPZ, hlavne v predných svetlách a to nielen ako denné svietenie, ale aj ako stretávacie svetlá. A navyše rovno v základnej výbave. Len škoda, že diaľkové svetlá sú stále žiarovkové a tak stretávacím moc nepomôžu, skôr len zmenia farebný tok. Sandero vo verzii Stepway dostalo slušnú svetlú výšku 201mm a skoro až simply-clever strešné nosiče, ktoré sa dajú premontovať na priečniky, takže ušetríte za dokupovanie ďalšieho príslušenstva a truhlicu, či bycikle môžete nahodiť úplne bez problémov.

Vo vnútri nového Sandera všetko záleží na zvolenej výbave. Ak si zvolíte tú najnižšiu, žiadne dizajnové výstrelky nedostanete. Palubná doska bude celá čierna, plastová a tak trochu smutná. Ak si však doprajete verziu Stepway, je situácia úplne iná. Plasty sú stále rovnako čierne a tvrdé, ale na palubnej doske dostanete svetlý látkový pruh a k tomu „medené“ ozdobné prvky. Zostala tu klasická dvojica budíkov, medzi ktorými sa objavuje modernejší displej palubného počítača. Skvelé a jednoduché ovládanie klimatizácie, dizajnovo podobné prémiovému segmentu, je prevzaté z Dusteru.

Plasty už majú v Sandere príjemnejšiu štruktúru, po ktorej nešmýkajú prsty, nikde nič nevŕzga a všetko pôsobí pevne. Volant je vo vyššej výbave Comfort potiahnutý umelou kožou, ktorá je naozaj vydarená a príjemná na držanie. Infotainment je riešený buď klasickým displejom uprostred palubnej dosky, alebo len držiakom telefónu. Ak teda zvolíte nížšiu výbavu a nemáte vstavaný displej, nahradí ho váš telefón, ktorý umiestnite na pripravené miesto. Hneď pri ňom sa nachádza USB port, ktorým ho môžete napájať.

Vyvstáva logická otázka – keď tu nebude displej, ako sa bude ovládať rádio, alebo napríklad také handsfree? Jednoducho – buď pomocou telefónu a špeciálnej aplikácie Dacia Media Control, ktorá umožňuje využívať obľúbené aplikácie zo smartfónu a zobrazuje taktiež rozhranie rádia a výstup z palubného počítača, alebo typickým ovládačom pod volantom, pričom zobrazenie funkcií prevezme displej medzi budíkmi.

My sme mali ako infotaiment k dispozícii klasický 8″ displej s podporou Apple CarPlay a Android Auto, ktoré tu bežali bez problémov a dokonca bezdrôtovo. Vo vyššej výbave je tu tiež k dispozícii ďalšie USB dole pri priehradke, to je však len nabíjacie. Nikde však nenájdete bezdrôtové nabíjanie a tak, ak teda chcete telefón počas používania týchto funkcií aj nabíjať, musí byť fyzicky pripojený do horného konektora a kábel natiahnutý za displejom. Tu príde vhod práve držiak zo základnej verzie, ktorý je samozrejme k dispozícii ako voliteľné príslušenstvo.

Ak ste jazdili staršou generáciou Sandera, tak hneď po nasadnutí oceníte nové sedačky. Sú tak akurát a ani dlhšia cesta v nich nie je za trest. Dajú sa tu vytknúť akurát trochu kratšie sedáky. Medzigeneračne v interiéri pribudli 4 centimetre pre kolená cestujúcich vzadu a je to dosť poznať. Sám za seba som si so svojimi 186 centimetrami sadol úplne v pohode a vo všetkých smeroch som mal dosť miesta. To isté platí aj o mieste na predných sedačkách. Vyhrievanie predných sedadiel zatiaľ v ponuke nie je, ale neskôr by malo byť k dispozícii ako príplatkový packet.

Jediná vec, ktorá ma v interiéri vyslovene štvala, sú slnečné clony, respektíve ich nemožnosť sklopenia úchopom prstami po celej šírke – sú totiž akoby zapustené v stropnici a výkroje na úchop sú len po bokoch bližšie k dverám. Spolujazdcovu clonu si takto budete musieť sklápať s riadnym naťahovaním ruky počas jazdy.

Kufor ponúka 328 litrov, čo je celkom bežný priemer. Je však veľmi dobre tvarovaný a konečne niekto rozmýšľal, takže tu nájdeme nie jeden ale hneď 4 háčiky na tašky. Pozitívne je tiež, že na jeho dne môže byť rezerva. Tá je síce za príplatok, ale najmä ak si zaobstaráte trochu dobrodružnejšiu verzii Stepway, tak sa pri výletoch do prírody môže hodiť.

Testovali sme Sandero s motorom TCe 90, čo je benzínový trojvalec s turbom s nepriamym vstrekovaním. Na objem rovných 999cm3 sú výkonové hodnoty slušných 67kw (91k) pri 4 600–5 000 a vydoluje zo seba 160Nm pri 2 100–3 750. Turbo aj samotný motor sú vo vyšších otáčkach celkom počuť a ​​svoj počet valcov sa tento „motorček“ nesnaží nijako maskovať. S autom ale dokáže celkom príjemne hýbať.

Na zrýchlenie z nuly na sto za 12 sekúnd to možno nie je moc poznať, ale na pružnom zrýchlení už celkom áno. Na stovku sa nedostane rýchlo aj kvôli krátkemu sprevodovaniu, nakoľko prvé tri rýchlosti sú naskladané veľmi nakrátko. Akonáhle auto ide a vy potrebujete napríklad predbehnúť, stačí podradiť a nie je problém. Malý turbomotor sa chová skoro ako staručká 1.6 atmosféra. Motor príjemne reaguje v nižších otáčkach a menšia preplňovaná jednotka je pre bežného užívateľa predsa len jednoduchšia na ovládanie než pôvodný väčší atmosférický motor, ktorý vyžadoval otáčky. Pri rýchlostiach nad diaľničným limitom už ale začne strácať dych.

Radenie je príjemné, aj keď radiaca páka má dlhé dráhy a trochu mi opäť vadil ten dizajnový „prstenec“ okolo hlavice. Rýchlosti už nemusíte miešať ako v hrnci a kulisa je celkom presná a rýchlosti idú radiť plynule bez zadrhávania. Čo sa týka spotreby, tak tá je udávaná 5,1 až 5,5 l. A nie je ďaleko od pravdy. Nejazdil som nijak pomaly a eko mód som pre istotu ani neaktivoval, pretože veľmi dobre viem čo robí (zničí akúkoľvek reakciu na plynový pedál a auto sa chová ako podmotorovaná babeta). Spotreba počas testu sa ustálila na 6,2 l / 100km. Slušné…

Keď teda máme tú 90 koňovú verziu, je určite na výber ešte niekoľko ďalších výkonnejších motorizácií. Tak to však celkom nie je – môžete mať ešte TCe 90 CVT, čo je ten istý motor, ale s CVT prevodovkou a potom TCe 100 LPG. Ten je vďaka vyššiemu oktánovému číslu plynu silnejší a pri tejto verzii je tiež veľmi sympatické to, že má ako klasickú 50 l nádrž na benzín, tak ďalší 40 l na LPG. Dojazd potom môže byť parádnych 1300 kilometrov – o tom ale niekedy nabudúce. Poďme sa pozrieť na jazdné vlastnosti…

Verzia Stepway má o nejaké 4 centimetre väčšiu svetlú výšku. To sa môže hodiť, ak sa vydáte mimo hlavnej cesty, alebo napríklad pri parkovaní k obrubníkom. Má to ale ešte jednu výhodu – podvozok je pohodlnejší, než u klasického Sandera. Mäkké však Sandero Stepway vôbec nie je. Naladenie podvozka je tak akurát na hranici medzi pohodlím a istotou. Kde auto trochu istoty stráca, tak to je jazda vo vyššej rýchlosti na diaľnici pri silnejšom bočnom vetre. S bočnou stabilitou to bude pri klasike lepšie.

Nové Sandero je vo všetkých ohľadoch lepšie. Vyzerá dobre, pôsobí dobre, je stále relatívne lacné a moderné. Ponúkne chytré riešenia, ako napríklad kolesá FLEXWHEEL, čo sú plechové disky s puklicami, ktoré vyzerajú ako liate kolesá. Ponúka spomínaný modulárny systém strešných nosičov, môžete si vybrať, či sa budete doslova držať pri zemi s klasickým Sanderom, alebo si doprajete lepšiu svetlú výšku a trochu iný vzhľad s verziou Stepway. Vďaka paketom výbavy, ktoré naozaj nie sú drahé, si za pár korún môžete auto vybaviť do „topu“, kde však už stráca ten punc „lacného“ a začína sa pohybovať vo vodách konkurencie.

V aktuálne testovanej výbave to vychádzalo tak, že Sandero Stepway s TCe 90 vo výbave Comfort stojí 12 900€. Nájdete tu všetky dôležité asistenčné systémy ako Systém aktívneho núdzového brzdenia, Systém sledovania mŕtveho uhla, či Asistent rozjazdu do kopca. Príplatková metalíza za 440€, packet Extra Plus a ďalšie veci ako rezerva, elektrické zadné okná , či dvojitá podlaha v kufri však vyhnali cenu na úroveň atakujúcu hodnotu 15 000€. Okrem vyhrievaných sedačiek teda celkom zaujímavá cenovka za plne vybavené nové auto so zárukou!

Technické údaje1,0 Tce
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:67 (91)/4 600–5 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:160 / 2 100–3 750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:172
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12
Spotreba – kombi [l/100 km]:5,1–5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:328
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 152 – 1 211
Rozmer pneumatík:205 / 60 R16
Dĺžka [mm]:4099
Šírka [mm]:1848
Výška [mm]:1 535
Rázvor [mm]:2604
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →