Opel Insignia GSi – posledná svojho druhu

Opel Insignia nedávno dorazil na náš modernizovanom prevedení. Vrchol aktuálnej ponuky predstavuje verzia GSi, ktorá už je dostupná len s benzínovým dvojlitrom, pohonom všetkých kolies a automatickou 9-stupňovou prevodovkou. Stojí táto fotogenická atlétka za zváženie?! Poďme to zistiť…

V ponuke osobných automobilov Opel zostali po prevzatí značky koncernom PSA (teraz už vlastne Stellantis) len dva „skalne nemecké“ modely: Astra a Insignia. Ich posledný facelift prebehol už v minulom roku a tieto modely dostali v rámci omladenia tiež nové motory, ktoré však stále pochádzajú z produkcie General Motors. Osadiť už dávnejšie existujúce platformy pohonnými jednotkami od PSA je prakticky nemožné a preto Astra vyrukovala sa zaujímavou kombináciou trojvalca 1.4 Turbo, či prevodovky CVT a najdostupnejšia Insignia po facelifte má pod prednou kapotou trojvalcový turbodiesel s výkonom 90 kW práve z Astry.

Určitý vývoj doznala tiež, momentálne najšportovejšia, verzia vlajkovej lode Opel – Insignia GSi. V čase svojho príchodu disponovala v ponuke motormi 2.0 Turbo (191 kW) a 2.0 CDTi Bi-Turbo (154 kW). Vždy mala hnané všetky štyri kolesá prostredníctvom systému Twinster a osemstupňový automat. Dynamika bola v porovnaní s legendárnou OPC verziou skôr priemerná a ceny týchto modelov mierne nadpriemerné. Navyše udržať dvojlitrový turbobenzín na priaznivej spotrebe a v rámci emisných noriem je v dnešnej dobe takmer nadľudský výkon.

Už minulý rok bol v ponuke iba turbodiesel a vydržal tam až do modernizácie, ktorá znamenala odklon od dvakrát preplňovaného naftového štvorvalca a príchod nového benzínového dvojlitra 2.0 Turbo s (o niečo nižším) výkonom 169 kW (230k). Osemstupňový automat bol kvôli plneniu emisií nahradený deväťstupňovým, pohon všetkých kolies Twinster však zostal, rovnako ako úžasné brzdy Brembo.

Aktuálna Insignia je stále krásne auto. Seriózne a vážne si stojím za tým, že je nadčasová a budúca generácia, ktorá zrejme príde na platforme Peugeot 508, bude mať naozaj čo doháňať. Vzhľad sa v rámci faceliftu zmenil len veľmi mierne a osobne som toho názoru, že je teraz vyšperkovaný k dokonalosti. Absolútne nič mi na aute nevadí, nevyčnieva, nekričí… všetko je v dokonalej harmónii tvarov. Insignia je ako dizajnový šperk.

Maska chladiča je trochu nižšia a širšia, chrómované lišty opticky prepájajúci logo značky a svetlomety sú zasa tenšie. Iná je aj spodná časť nárazníka, no postranné prieduchy, ktorými by pokojne mohol prúdiť vzduch k brzdám, sú tentokrát slepé. Aj zadný nárazník dostal záslepky avšak napriek súčasnému trendu sú tu aspoň koncovky výfuku priznané, aj keď im dominuje plastový lem.

Odporúčaný článok:  Honda ZR-V e:HEV Sport - Športovejšia ako by ste čakali

Najväčší novinku vpredu predstavujú samotné svetlomety IntelliLux Pixel Matrix, ktoré sú teraz súčasťou štandardnej výbavy. Oproti predchádzajúcej generácii IntelliLux LED, majú v každom segmente až 84 diód miesto 32. Čím viac máte segmentov, tým lepšie a jemnejšie vytienenie ostatných účastníkov premávky docielite, ak jazdíte v noci s automatickým prepínaním stretávacieho a diaľkového režimu. Svetlomety osvetľujú úplne prirodzeným bielym svetlom a ani pri dlhých nočných jazdách vás nebudú bolieť oči. Pri štarte vám zahrajú aj malú diskotéku na stene, takže je sa na čo pozerať. Počas testu sa ani raz nestalo, že by ma niekto vyblikal v protismere, takže buď som mal šťastie na trpezlivých vodičov, alebo Insignia v diaľkovom režime jednoducho neoslňuje.

To, čo mám na Insignii najradšej, je pocit za volantom. Je to veľké auto, ktoré vám dovolí sedieť za volantom úplne podľa ľubovôle. Sedí sa nízko, volant má široký rozsah nastavenia a všetko máte pekne na dosah rúk. Veľa sa tu v rámci faceliftu nezmenilo, pár noviniek tu ale predsa len nájdeme. Napríklad modernejší a rýchlejší infotainment, ktorého menu už nevyzerá ako z prelomu tisícročia a navigácia konečne pracuje aj online, s aktuálne streamovanými údajmi o doprave. Nechýba ani bezdrôtová nabíjačka telefónov a dnes už nevyhnutnosť v podobe AppleCare Play a Android Auto, ktoré kupodivu fungovali úplne ukážkovo, bez jediného výpadku.

Keď som naposledy mal na test Insigniu ani by ma nenapadlo, že po opätovnom usadnutí bude otázkou asi piatich sekúnd nájsť tú úplne ideálnu polohu. Dôvodom, prečo tomu tak je, sú samotné sedadlá, ktoré vyzerajú perfektne. Obe predné sedačky majú masážnu funkciu bedrovej časti a elektronicky nastaviteľnú šírku operadla, vyhrievanie a odvetrávanie v troch krokoch a sedák je možné predĺžiť a nakloniť do takého uhla, že podoprie stehná úplne každému typu a výške postavy. Za všetky komfortné prvky sa pritom pripláca len zanedbateľná suma a určite by to bola jedna z opcií, po ktorej by som siahol. Certifikáciu AGR však majú aj štandardné sedadlá Insignie GSi.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi Outlander – posledný samuraj

V dnešnej digitálnej dobe je aktuálna Insignia stále tak trochu ako zo starej školy. Prístrojový štít kombinuje klasické budíky s veľkým displejom uprostred a potrebné funkcie vyvoláte ľahko dostupnými fyzickými tlačidlami. Jednoduchá klasika bez zbytočných dotykových plôch a 3D displejov. Na prvý pohľad sa môže zdať, že všetko zostalo na svojom mieste, pred voličom automatu ale nastala drobná zmena v podobe tlačidla s voľbou pohonu.

Pohon 4×4 už totiž nie je nutnosťou, ale možnosť, ktorú si ľahko priradíte jediným stlačením. Stále pritom ide o skvelý systém Twinster, u ktorého sa o prenos hnacích síl na zadné kolesá starajú spojkové lamely nahrádzajúce stredový a zadný diferenciál. Komponenty dodáva britská spoločnosť GKN, no softvér si Opel ladil sám, rovnako ako napríklad Ford pri Focuse RS. Štandardne dodávaný podvozok FlexRide sa po novom nastavuje jediným tlačidlom (predtým boli dve – Tour a Sport), pričom požadovaný mód môžete následne vybrať zo zoznamu zobrazeného na displeji palubovky. A verte, že ak nemáte hlboko do peňaženky (k čomu sa ešte dostaneme), tak budete jazdiť permanentne v režime Sport.

Nový motor 2.0 Turbo od GM sa ponúka vo verziách s výkonom 125, 147 a 169 kW, pričom GSi má výhradne tú najsilnejšiu variantu. Výkon 169 kW (230k) je dostupný v 5000 otáčkach a krútiaci moment 350 Nm máte k dispozícii už v rozmedzí 1500 – 4000 otáčok za minútu. Hodnotenie dynamiky však závisí tak trochu od uhla pohľadu. Ak budete Insigniu GSi považovať za nástupcu Insignie OPC s 2.8litrovým šesťvalcom s výkonom 325 koní, dynamikou vás neohromí. Takže touto cestou sa neuberajte. GSi totiž nie je supersport ale športovejšie ladený diaľničný cestovateľ, ktorý osobne vnímam ako alternatívu k napríklad Superbu Sportline , či Arteonu R-Line.

Máme tu však má hneď niekoľko zaujímavostí. Napríklad také turbo s variabilnou geometriou lopatiek, priame vstrekovanie SIDI pracujúce s tlakom až 350 barov, či to, že ide o prvý motor Opel so systémom vypínania valcov. A to rovno s tromi profilami vačiek, kedy môžu pracovať buď všetky valce, len 1. a 4. valec, alebo všetky valce s obmedzeným zdvihom sacích ventilov pri strednej záťaži motora. Nová 9-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom je rovnako veľká ako bežná 6-stupňová a Opel pri nej sľubuje najrýchlejší reakcie a najjemnejšie radenie v triede. A takmer sa to potvrdzuje…

Odporúčaný článok:  Peugeot 308 Hybrid 225k - Hybridný fešák

Insignia GSi je so svojou váhou cez 1725kg trochu ťažšia kategória, ale z nuly na stovku sa dostane za stále slušných 7,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je udávaná 237 km/h. Pre bežné jazdenie sú to viac ako slušné údaje a naviac oproti Superbu, či Arteonu môžu vodiči ťažiť z prepracovanejšieho pohonu všetkých kolies, ktorý robí v zákrutách doslova zázraky. Insignia vďaka nemu môže letieť kontrolovaným šmykom akoby to bola nejaká klasická zadokolka. Naladenie podvozka je ukážkové…

Oceňujem aj jemný a tichý chod motora (hlavne úplne nepostrehnuteľné rozdiely medzi jazdou na štyri a dva valce). V rýchlosti 130 km/h točí motor na deviaty rýchlostný stupeň zhruba 1850 otáčok, podvozok v komfortnom režime mierne pohupuje a pláva a trochu mi pripomenul staručkú Omegu B z roku 1996. Svoju prácu na diaľnici si Insignia GSi odvádza úplne ukážkovo – vie letieť a budiť rešpekt v ľavom pruhu, nie preto že by bola agresívna a strojená ale preto, že je krásna a majestátna.

Odhliadnuc od nového motora a deväťstupňovej prevodovky toho v zásade nie je veľa, čo sa zmenilo a to je len a len dobre. Motor si potiahne o niečo viac paliva ako napríklad koncernové TSI no v porovnaní s predchádzajúcim agregátom v GSi je to ale stále úspech. Prevodovka radí jemne, akonáhle však chcete radiť manuálne a viac šliapnete na plyn, v množstve za seba nasekaných kvaltov sa ľahko stratíte. Navyše reakcie prevodovky na radenie pod volantom nie sú z tých najrýchlejších. Skvelá je však štvorkolka, s ktorou si môžete užiť veľa srandy a v čistej stope má schopnosť doslova napchať auto k stredu zákruty.

Insignia je na našom trhu skutočne neprávom opomínané auto a je jedným z posledných naozajstných Oplov , pretože je viacmenej isté, že s príchodom novej generácie už tomu tak nebude. Opel Insignii GSi nasadil korunu naozaj bohatou štandardnou výbavou a akčnou cenou 40 990€.

A to sa počíta, takže berte kým sa ponúka. Je totiž posledná svojho druhu…

https://www.youtube.com/watch?v=6aV1PPYvWVQ
Technické údaje - Insignia GSi

ZDROJ TEXTU: Autorský text a propagačné materiály

FOTO&VIDEO: Autorské fotografie a video

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →