Dacia Spring Electric – Drahé kompromisy do mesta

Dacia je značka, ktorej sa v poslednom čase darí všetko, na čo siahne. Svojho času zaujala svojim lacným SUV Duster, tento rok sa jej nové Sandero stalo niekoľkokrát najpredávanejším európskym vozidlom. To všetko s benzínovými motormi a fabrickými LPG z výroby. Emisné normy sú však neúprosné…

„Nízkoemisné“ elektrické vozidlá musia ponúknuť aj značky zamerané na cenovo dostupné modely. Iba takýmto spôspom sa do budúcnosti vyhnú pokutám za nesplnenie limitov pre celú flotilu. Preto musela ponúknuť elektromobil aj rumunská značka Dacia a to prostredníctvom malého mestského automobilu Dacia Spring. Lenže cenovo dostupný elektromobil je ešte aj dnes stále sci-fi, čo je v cenníku nového Springu jasne viditeľné.

Spring je malý ale „SUV-čkový“. Vychádza z indického Renaultu Kwid, na šírku má menej ako napríklad Škoda Citigo a na dĺžku sa dá zaradiť k autám ako Hyundai i10.

Zvonku vie na Springu upútať atraktívny predok s výraznými prelismi, kontrastnými plastovými panelmi a niektorými detailmi. Všetko je vlastne urobené najlepšie, ako pri daných proporciách mohlo byť. Keď sa človek povznesie nad maličké kolieska pod vysokou karosériou a úzky, hore sa ešte zužujúci profil s pomerne vysokým zadkom, tak sa na Spring pozerá vlastne celkom príjemne. A človek mávne rukou aj nad nelícujúcimi plechmi a dverami, ktoré pri zabuchnutí trieskajú ako na autách z pred tridsiatich rokov.

Poďme ale pozrieť dovnútra. To, že Renault Kwid vznikol ako ľudové vozidlo pre rozvojové regióny, navyše už pred nejakým časom, je jasné. Ale pri novom aute predávanom v EU to už problém môže byť, pretože nároky, dajme tomu chudobnejšieho Inda sú diametrálne odlišné od zhýčkaného Európana, ktorý skúša mäkčené plasty aj zvonku.

Vpredu si užijete otvorený priestor a môžete mávať rukami-nohami, keďže dvere sú veľmi úzke a stredová konzola netlačí do kolena. Pri hľadaní pozície za volantom nastáva prvá, hlavná konfrontácia s výrobnými nákladmi. Napevno je totiž nielen volant, ale aj výška vodičovho sedadla. Ja sa so svojimi 186 cm som usadil obstojne, avšak vyššie postavy budú mať problém. Chce to vyskúšať.

Sedadlá v nižšej verzi sú našťastie polokoža (resp. polokoženka) s látkovými stredmi, takže sa aspoň tak odporne nelepia ako tie vo vyššej výbave, kde jednoducho nemáte na výber. Problém s priestorom nastane skôr na zadnej lavici. Kolená bude potrebné mať vpasované do sedačky pred sebou akokoľvek veľký pasažier, okrem malého dieťaťa.

Výbava vyzerá na prvý pohľad sľubne a nechýba tu klimatizácia, štyri elektrické okná, rádio s Bluetooth a DAB, dokonca ani radarový systém samočinného brzdenia. Lenže chýbajú prvky, ktoré by ste pri elektromobile s malou batériou ocenili. Predovšetkým vyhrievané sedadlá (o volante a čelnom skle ani nehovoriac). Tepelné čerpadlo totiž samozrejme tiež chýba a v elektrickom aute by sa hodil aj automatická klimatizácia, kúriaca a chladiaca len toľko, koľko je naozaj potreba. A k tomu rýchle DC nabíjanie. To síce Spring tiež vie, avšak za príplatok a iba pre vyššiu špecifikáciu.

Aby sme len nehanili, tak po nejakom čase zistíte, že sa s tým všetkým dá celkom žiť. A nejak podvedome si rozdelíte problémy na tie väčšie a tie akceptovateľné. Medzi tie prvé patrí určite absencia akéhokoľvek držiaku na nápoje a vlastne akéhokoľvek ďalšieho odkladacieho priestoru okrem kastlíka na rukavice a kĺzavej mištičky pod stredovým panelom. Či napríklad taká banalita ako nemožnosť spredu ovládať zadné elektrické okná.

Pri elektrickom aute tiež zamrzí absencia tempomatu, ideálne s pokročilejšími funkciami, kvôli rekuperácii. Ruku na srdce, kto z vás niekedy ten zbytočný obmedzovač rýchlosti reálne použil? Našiel som aj tlačidlo, ktoré vraj bude určené na vypnutie diaľkového sledovania polohy vozidla. Teda, keď dostane Spring novú verziu infotainmentu. Tá doterajšia, vychádzajúca z aktuálnych Dacií, nič podobné nevie. O slepých tlačidlách na volante radšej ani nehovorím…

V testovanej nižšej výbave bolo archaické rádio s malým displejom a komplikovaným ovládaním, ktoré radšej recenzovať nebudem a poviem iba, že „funguje“. Telefonovanie cez tento systém by som prirovnal k detskej hre s plechovkami previazanými šnúrkou. Takto nekvalitný bluetooth som snáď ešte ani nepočul…

Veľkostný súboj s najmenšími vozidlami na trhu Spring vyhráva v batožinovom priestore, ktorý má bezmála 300 litrov ak tomu tu môže byť ešte aj rezerva. Je to však veľký kompromis – malé vnútro/väčší kufor. Ako rodinné auto na dlhšie trasy teda Spring určite nie. Na mestské pendlovanie, na nákupy a do práce v rámci mesta však Spring bohato postačí. Len tie nákupy budete do kufra zdvíhať cez pomerne vysokú hranu a dumať, koľko navyše by stálo domontovať do veka kufra zvnútra aspoň nejaký plastový úchop, keď už chýba rukoväť aj zvonku…

V noci prichádza ďalšia konfrontácia s úsporami. Predovšetkým prístrojový štít, nahrádzajúci klasické či virtuálne budíky dvoma okrúhlymi priestormi, ktoré vypĺňajú podsvietené farebné segmenty, pôsobia v noci ako diskotéka a bohužiaľ ich v noci nemožno stlmiť. O svetlách by sa dalo pomlčať, a zatiaľ čo so stretávacími sa celkom dá žiť, diaľkové sú de facto zbytočné. O ich svietivosti najlepšie svedčí fakt, že keď ich zabudnete zhasnúť, protiidúce autá ani neblikajú. Na hmlovky už nezostalo, rovnako ako na podsvietenie väčšiny ovládačov…

Vozidlo výrazne akusticky varuje aj pred množstvom ďalších vecí, pričom niekedy to robí z neznámych dôvodov opakovane a občas nie je poznať, načo si má vodič dať vlastne pozor. A aby tej rozmanitosti nebolo málo, zvukové upozornenie pri zapnutej smerovke má nepravidelný, náhodne sa meniaci interval. A to niektorých Monk-pozitívnych ľudí dokáže riadne rozhodiť.

Jazda nie je zďaleka taká hrozná, ako by sa mohlo zdať z nevalného výkonu 45 koní a úzkej karosérie na malých a tenkých kolesách. Vďaka nízkej váhe zrýchľuje slabý elektromotor autíčko nečakane statočne a v meste sa dá hovoriť aj o dynamickej jazde. A až do nejakých 80km/h je vlastne zrýchlenie úplne dostačujúce a ako u každého elektromobilu pocitovo umocnené bleskovými reakciami na plyn. Ani stovka nie je problém, po jej prekročení ale začnú kone dochádzať veľmi rýchlo a doplaziť sa k tachometrovej 125ke už chce dlhší čas, prípadne aj mierne klesanie. Napriek tomu ju potom Spring na diaľnici ako tak udrží. Lenže v tom čase sa už prejavujú iné limity.

Dacia Springe je totiž výrazne smerovo nestabilná. A nie je to spôsobené len útlymi kolieskami a absenciou stabilizátora. Umiestniť v ľahkom miniaute ťažkú batériu pod zadnú sedačku, teda až takmer k zadným kolesám, znamená posunúť ťažisko veľmi dozadu. To následne spôsobuje neustále odľahčovanie predných kolies a roblémy s trakciou na klzkom povrchu a tiež obmedzený kontakt s vozovkou. A to už je nad stovkou, kedy sa s ľahkým autom už dosť pohráva aerodynamický vztlak  celkom problém. Ono vôbec bude najlepšie so Springom nejak nad tých 90km/h a po diaľnici nejazdiť – jednoducho sa pre to nenarodil.

Kam sa narodil je totiž mestská premávka. V meste je potom jazda úplná balada a extrémne úzke auto sa zmestí takmer všade a keď sa nezmestí, ľahko sa so skvelým polomerom vytočí. Rovnako ochota zrýchľovať je v meste úplne dostačujúca a všetko podčiarkuje dobrý výhľad zo zvýšenej sedačky. Vozidlo pôsobí úplne neagresívne a nebudí v ostatných vodičoch pudy agresie voči lacnejšiemu konkurentovi na ceste. Len sa ho teda väčšina snaží za každých okolností predbehnúť.

Výrobca udáva dojazd 230 km a táto hodnota sa na palubnom počítači tiež objaví po každom dobití do 100%. Lenže to je skôr teoretické číslo za ideálnych podmienok. V zime automaticky odčítame tretinu a pri cestovaní vo viac ako jednej osobe rastie spotreba tiež. Pri konštantnej rýchlosti okolo 100km/h s vypnutým kúrením/chladením to dá cca. 180 km. V mestskom režime s otvoreným oknom v lete, môže byť tých 200-230km realita. Teda pokiaľ budete tlačiť do batérií stále 100 %, čo im samozrejme škodí a to sa neoplatí…

Aby ste sa priblížili spotrebe udávanej výrobcom, chce to letné počasie, ľahkú nohu a nevoziť so sebou zbytočnosti v podobe spolucestujúcich a batožiny. Nemožné to nie je, ale v praxi počítajte skôr s hodnotami okolo 13,7 kWh/100km a pri rýchlostiach nad 100km/h to bude tak nejak okolo 18 kWh/100 km. Letná ekorallye v meste sa možno bude dať aj pod 10 kWh na 100 km, ale veľmi záleží na spôsobe prevádzky.

Kryt nabíjacích konektorov je síce umiestnený v strede vpredu, čo je skvelé a dvierka sú vyriešené jednoducho a funkčne ale v praxi sú pomerne nízko a keď sa chcete dostať ku konektoru, musíte si skôr čupnúť, aby ste pod ne videli. Škoda, že sa nevyklápajú dole, potom by bolo všetko v poriadku. Spring síce nemá termomanagement, ale pokiaľ batériu pred nabíjaním optimálne zahrejete, je pripravená vydať zo seba to najlepšie. Maximálny nabíjací príkon 30 kW už síce dnes pôsobí úsmevne, lenže v meste stačí a Dacia ho vie využiť nevšedným spôsobom. Naplnenie jej 26,8 kWh batérie už z princípu tak dlho netrvá.

Dacia Spring prichádza s vizážou ideálneho mestského autíčka a svojimi vlastnosťami túto definíciu tiež veľmi dobre plní. Problém je však, že vznikol z auta, ktoré nie je mestským vozidlom, ale ultralacným plnohodnotným autom pre chudobnejšie časti sveta. A je to na ňom miestami až príliš vidno. Napriek tomu plní svoju hlavnú funkciu mestského a prímestského prisúvadla veľmi dobre. Oceníte hlavne obratnosť a mrštnosť a pri cenovke, akú aktuálne Spring má, sa môžete cítiť aj tak trochu ako snob… s cenovkou atakujúcou 20 tisíc eur na to budete mať nárok.

Dacia Spring bola cielene navrhnutá pre západoeurópske dotácie, pretože tie niekde dosahujú aj takmer polovicu jej kúpnej ceny a možno sa s nimi reálne dostať pod cenu benzínového auta podobnej veľkosti. V Rumunsku sa robia na Spring poradovníky, u nás je takéto niečo stále utópia. V porovnaní s aktuálne dostupnými novými električkami hrá Spring úplne inú ligu.

Pretože u nás si za čiastku, ktorú zaplatíte za Spring, kúpite napríklad ten spomínaný Jogger na LPG a v oveľa lepšej výbave. Samozrejme, cenová parita elektrických a spaľovacích áut zatiaľ nebola dosiahnutá, avšak pri rozhodovaní je dobré na to myslieť. Naozaj teda stojí za to dať za vozidlo veľkosti Hyundai i10 dvojnásobok len preto, že je elektrické? Na to si musíte odpovedať sami…

Komentáře

O Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

Zobraziť všetky príspevky od Martin Malátek →