Ford Tourneo Custom – business „dostavník“

Nový Tourneo Custom je dôkazom toho, že aj mikrobus, ktorý pojme až deväť osôb, môže vyzerať skvelo a elegantne. V testovanej verzii Sport a námorníckej modrej s lepenými „rýchlymi pruhmi“ dokonca aj naozaj športovo. Z predu nájdeme odvážny nový vzhľad s výraznou mriežkou, známy z najnovších osobných vozidiel značky Ford. Zatiaľ čo pri bočnom pohľade púta pozornosť výrazná línia, tiahnúca sa spodnou hranou okien, v prednej časti sa o záujem hlásia ešte aj dynamické svetlomety. O denné svietenie sa stará LED trubica s typickým tvarovaním Ford a o osvetlenie vozovky sa starajú xenónové svetlomety. Prisvecovanie do zákrut je tu tiež samozrejmosťou. Zadná časť je výrazná dvojicou vertikálnych svetiel, ktoré sa ťahajú až po strechu. Medzi nimi sú obrovské, nahor vyklápajúce sa, dvere batožinového priestoru. Pri parkovaní si teda zozadu musíte nechať dosť miesta aby ste ich vôbec otvorili.

Tourneo Custom je k dispozícii v osemmiestnej alebo deväťmiestnej konfigurácii. Zákazník si môže vyberať aj z dvoch dĺžok rázvoru. Model s predĺženým rázvorom potom ponúka ešte viac úložného priestoru za tretím radom sedadiel. Takisto vďaka výške pod dva metre spĺňa typické obmedzenia pre vjazd do podzemných či krytých garáží.

Testovaná verzia L1 ponúka rázvor 2933 mm, celkovú dĺžku 4970 mm a sedenie pre 8 cestujúcich. Ak vyberiete všetky sedadlá pre cestujúcich, získate nákladový priestor s objemom 6,0 m3. Ak sú všetky sedadlá na svojom mieste, je dĺžka priestoru za tretím radom sedadiel 665 mm. Pri verzii L2 je to až 6,8 m3 a 1032mm.

Tourneo Custom je štandardne vybavené dvojicou bočných posuvných dverí so stupačkami pre jednoduchý nástup do vozidla. Zadná plošina uľahčuje prístup do zadného priestoru pre batožinu.

Od komfortne vybavených dodávok sa dnes očakáva hlavne variabilita a mutlifunkčnosť. Tourneo Custom preto okrem troch radov sedadiel v tradičnom usporiadaní (2 + 3 +3) ponúka aj tzv. konferenčné sedenie s druhým radom otočeným proti smeru jazdy. Manipulácia so sedadlami nie je vôbec zložitá ale chce to trochu cviku a viac sily, pretože samostatné sedačky sú vďaka robustnému mechanizmu ukotvenia dosť ťažké. Flexibilné zadné sedadlá umožňujú nastavenie až do 30 rôznych konfigurácií. Napríklad sedadlo, ktoré nie je obsadené môžete sklopiť a posunúť dopredu, čím získate ďalší priestor pre batožinu. Alebo ak potrebujú cestujúci stolík, možno sklopiť ľubovoľné sedadlo tak, že vznikne vodorovná plocha. A napokon, ak potrebujete maximálny priestor pre náklad, môžete zadné sedadlá úplne vybrať. Cestujúcim ponúkajú sedadlá maximálne pohodlie a to predovšetkým s výbavou na želanie ako sú sklopné sedadlá, lakťové opierky či kožené poťahy. Sedadlá sú tiež vybavené úchytmi detských sedačiek ISOFIX.

Odporúčaný článok:  Opel Corsa-e - recenzia

Sedadlo vodiča je plne nastaviteľné, rovnako ako aj volant, takže tu ľahko nájdete optimálnu pozíciu. Nastaviteľná lakťová opierka je k dispozícii pre vodiča aj spolujazdca a nájdeme tu aj nastaviteľnú bedrovú opierku a vyhrievanie sedadiel. Úroveň sedenia je tu skoro ako v lepšom osobnom aute a ani po dlhej ceste nebudete vystupovať unavení zo sedadiel.

Palubná doska je ladená do štýlu osobných áut a nájdete tu klasické Forďácke ovládače aj ich rozmiestnenie. Odkladacích priestorov je neúrekom a všetky veci máte stále po ruke aj počas jazdy. Z držiakov pohárov ani poličiek nič nevypadáva a dajú sa ľahko udržiavať. Nachádza sa tu aj zásuvka na 150W/240V, ktorá sa montuje medzi predné sedadlá. Výborná je aj pozícia sedenia a pocit z jazdy o triedu menším autom. Malú výtku mám len voči slabšiemu posilovaču a ľavej opierke nohy, ktorá je zapadnutá a tak som vždy automaticky nohu pokladal na plastový kryt blatníku.

Inovácie neobišli ani technologickú a multimediálnu výbavu. Jej centrom je, tak ako pri nových modeloch osobných vozdiel od Fordu, 8-palcová dotyková obrazovka, ktorú môžete ovládať hlasovými príkazmi alebo gestami – rovnakými, akými ovládate svoj smartfón. Vylepšený systém SYNC 3 je zároveň ešte rýchlejší a intuitívnejší na používanie. Vo výbave je aj 10 reproduktorov pre ozvučenie celého vozidla, protislnečné roletky pre zadných pasažierov (dokonca aj tých v treťom rade), výduchy klimatizácie v strope spolu s individuálnym nastavením teploty pre druhý a tretí rad a veľa ďalšieho.

Tourneo Custom je prvé vozidlo vo svojej kategórii, ktoré je vybavené inteligentným obmedzovačom rýchlosti. S touto funkciou sa už nestane, aby ste nedopatrením prekročili maximálnu povolenú rýchlosť. Systém si všíma okolité dopravné značenia, z ktorých dokáže odčítať rýchlostné obmedzenia na konkrétnych úsekoch. Inteligentný obmedzovač rýchlosti sa dodáva v kombinácii s adaptívnym tempomatom.

Odporúčaný článok:  Peugeot e-Expert - Jeho revírom je mesto

Súčasťou bezpečnostnej výbavy je aj systém pozorovania mŕtvych uhlov, ktorý aktívne sleduje situáciu za vami a upozorní vás svetelným signálom v spätnom zrkadle na konkrétnej strane.

Testovaná motorizáia 2.0TDCi EcoBlue s výkonom 125kW (170k) a 405Nm je úplne postačujúca a ani pri plne zaťaženom vozidle neuberá nič z dynamiky. Motor sa trochu viac hlási o slovo do kabíny ale len pri rozjazde a prudkej akcelerácii. Pri bežnej jazde je príkladne tichý a nie je o ňom vedieť. Ani typické dieslové dunenie tu nie je pociťovať. Novšie verzie, ktoré sa dajú objednať už majú výkon 136kW (185k) s rovnakým krútiacim momentom 405Nm a možnosťou verzie s MildHybrid systémom, ktorý pomáha pri rozjazdoch a pri potrebe akcelerácie.

Motor bol spriahnutý s 6.-stupňovou automatickou prevodovkou Poweshift. Prevodovka si s motorom rozumie a je naladená na krátko, takže 1-2-3-4-5 je tam hneď a 6-ty prevodový stupeň je diaľničný „ťahač“. Menší problém jej robí podraďovanie pri predbiehaní. Tu ako keby sa dlho rozhodovala, či už podradiť alebo netreba. A nakoniec to spraví uprostred predbiehacieho manévra. Voľba prevodovky má tiež vplyv na spotrebu. S automatom sa pod 10L/100km nepozriete a ak áno, tak budete musieť jazdiť veľmi defenzívne a zabudnúť na dynamické predbiehanie.

Odporúčaný článok:  Ford Focus prichádza ako Hybrid

Ak teda hľadáte praktické a veľké auto pre početnú rodinu, radi cestujete v plnom obsadení na dovolenky alebo jednoducho potrebujete diaľničný „dostavník“ pre podnikanie… je tu Tourneo Custom. Cena testovaného modelu je 36680€ bez DPH a ak pripočítate rozsiahlu bezpečnostnú výbavu podporenú celým radom inteligentných asistenčných technológií, zistíte, že tak flexibilnú a priestrannú malú dodávku vám konkurencia s podobnou cenovkou len tak ľahko neponúkne.

Technické údaje Ford Toureno CUSTOM Sport 2.0TDCi
Typ motora: Vznetový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1995
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 125 (170) / 3500
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 405 / 1750-2500
Prevodovka: 6-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 7,1
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →