Ford Focus Active – na vysokej nohe

Nový Ford Focus Active má podobne ako jeho menšia sestra Fiesta Active, tak trochu krízu identity. Požiadajte kohokoľvek o klasifikáciu auta do jednotnej kategórie a odpoveď bude: „je to crossover“, „je to SUV“, „je to zvýšený Focus“, „je to oplastovaný kombík“. Marketing Fordu klasifikoval Focus Active doslovne: „Je to osobné vozidlo so zlepšenými schopnosťami v teréne“. Nuž, poďme si tohto kríženca identít trochu preveriť…

Svetlá výška Focusu Active je to čo ho hlavným spôsobom identifikuje ako variant najvhodnejší pre poľné cesty či ľahší terén. Auto je o vyšie o 30mm vpredu a o 34mm vzadu oproti normálnej verzii Focus a štylizované je do vzhľadu SUV.

Čierna mriežka vpredu vyniká lesklou povrchovou úpravou, ktorá je použítá aj na ozdobu okien, kryty zrkadiel a strechu (toto všetko môžete mať aj v základnej farbe karosérie bez príplatku). Okrem toho sú tu čierne plastové lemy blatníkov a špecifická konštrukcia nárazníkov, ktoré sa vyznačujú umelým obložením. Vyzerá to dobre, chráni to bežné miesta pred kameňmi a predné „lízatko“ je tvarované smerom nahor a zlepšuje nájazdový uhol. Takže sa nemusíte obávať ani tých najneštandardnejších obrubníkov v meste.

Perfektná „vychytávka“ je aj výsuvná mechanická ochrana dverí, ktorá vyskočí po otvorení ktorýchkoľvek dverí a svojim gumovým lemovaním chráni nielen vaše dvere ale aj dvere vozidla, pri ktorom parkujete. Skvelá vec, ktorá by však mala byť na každom aute bez rozdielu značky povinne. Pretože dnes síce vy môžete byť ohľaduplný ale auto vám omlátia iní.

V kabíne nájdete len veľmi malé rozdiely medzi verziou Active a ostatnými členmi rodiny Focus. Active pridáva polokožené sedadlá s logotypom A (ako Active) a modrým prešívaním. Prístrojová doska si zachováva svoj tvar a kraľuje jej aj osempalcová obrazovka systému Sync 3 infotainment v stredovej hornej časti. Opäť podotýkam, že infotaiment funguje perfektne a ponúka kompatibilitu s Apple CarPlay a Android Auto a disponuje čistou a jednoduchou grafikou s intuitívnymi pohybmi medzi rôznymi ponukami.

Odporúčaný článok:  Renault Arkana E-Tech Engineered Full Hybrid 145 - Funguje na F-jednotku

Kvalita interiéru je veľmi dobrá vďaka starostlivému výberu materiálov a „pevnosti“ konštrukcie. V prednej časti sú dokonca výplne vnútorných odkladacích priečinkov vo dverách čalúnené semišom. Spracovanie je príkladné a nevadí mi tu ani dobre zvládnuté falošné prešívanie v plastoch. Zadné dvere sú na tom dizajnom a spracovaním trochu horšie ako tie vpredu, tu už je len lisovaná imitácia kože.

Čo stojí za zmienku a vyzdvihnutie (a čo by si každý audiofil nemal nechať v cenníku nezaškrtnuté) je audio systém s 10-timi reproduktormi a subwooferom na mieste rezervy, od firmy Bang&Olufsen. Celkový výkon a podanie je na veľmi vysokej úrovni a ani „luxusné“ značky by sa nemuseli hanbiť za takéto prevedenie audia v strednej triede svojej flotily.

Veď uznajte. Za takýmito parametrami sa kedysi hnali aj mladí audiotuneri:

  • Kalibrácia zvuku pre konkrétny model
  • Špičkový 10-reproduktorový systém
  • Duálny hlasový subwoofer namontovaný v batožinovom priestore
  • Výber stereo alebo priestorového zvuku
  • Výstupný výkon 675 Wattov

Celkový jazdný komfort je typicky Fordovský a ani vám nepríde, že je auto o pár cm vyššie ako klasická verzia. Dokonca aj zadné sedadlá sú pohodlné a miesta na nohy je tu na rozdávanie. Vzadu by som ale napríklad radšej mal USB výstup ako 12-voltovú zásuvku. K dispozícii je tiež dostatok miesta pre batožinu, s batožinovým priestorom o objeme 608L.

Klasickú radiacu páku automatickej prevodovky vystriedal v interiéri Focusu kruhový volič. Má mäkký a plynulý chod a jeho jedinou nevýhodou je. že si nesmiete pomýliť, či točiť v smere hodinových ručičiek, alebo proti. O to viac priestoru je tu však na mobilný telefón (vrátane bezdrôtového nabíjania štandardu Qi) a nájdeme tu tiež dve plnohodnotné výrezy na poháre s veľmi dobrým vylepšením – tretím výrezom v strede medzi týmito dvoma, kde sa úplne presne vojde mini plechovka v štandardnom rozmere.

Odporúčaný článok:  Peugeot 308 GT 1.2PureTech – Žabí princ je krásny aj bez bozku

Pre Focus Active je k dispozícii aj benzínový trojvalec s výkonom 110 kW (150 k) pri 3500 otáčkach s krútiacim momentom 240Nm. Tento agregát sme dostali aj my a s 8-stupňovým automatom s hydrodynamickým meničom si rozumel veľmi dobre. Na rozdiel od napríklad francúzskej konkurencie tento automat nedrží zbytočne nízke otáčky a napríklad 7. stupeň radí až pri cca. 110km/h. 8. stupeň je vyložene diaľničný ťahač s dlhým prevodom.

Focus s benzínom však príliš neboduje spotrebou. Auto si pri svižnej jazde kombinovane vezme okolo 7,5-9L benzínu na sto kilometrov. Jeho trojvalcový turbobenzín je však na oplátku geniálne tichý, že o ňom skoro ani neviete. Úžasný podvozok z normálneho Focusa Ford upravil, dostal okrem iného inú geometriu alebo odlišné naladenie tlmičov. Stále však platí, že má presné riadenie s peknou spätnou väzbou, príkladne komunikuje a nepúšťa do interiéru žiadne pazvuky od náprav. Aj na testovaných 18″ diskoch neskutočne krásne „žehlí“ nerovnosti a doslova hltá akékoľvek jamy.

Odporúčaný článok:  KIA EV9 GT-Line 1st Edition AWD 7S - Obrovská dávka SUV na elektrinu

Testované auto je aktuálne za cenu málo cez 35 tisíc ale veľmi slušne vybavený model (s navigáciou, tempomatom) dostanete aj o 5 tisíc lacnejšie. A to je cena, o ktorej by si nemecký koncern a jeho konkurencia mohli nechať zdať. Oproti Focusu však majú veľké lákadlo – pohon 4 × 4. Ten Ford ani u aktívneho Focusu jednoducho neponúka, pribudli tu len dva nové režimy jazdy pre klzký povrch a nespevnenú cestu. Stojí to za vyskúšanie, bežný vodič ale významné odlišnosti nespozná. Otázkou zostáva, na koľko sa pohon 4 × 4 za veľké príplatky u konkurencie oplatí. Focus Active je inak geniálne praktické a hravé auto do lesa a na pole, ktoré si zamilujete. A tú štvorkolku snáď ani nebudete potrebovať…

Technické údaje Ford Focus ACTIVE 1.5 EcoBoost 150K
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1499
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 110 (150) / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600-4000
Prevodovka: 8.st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 6,2-7,8
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →