Mazda CX-60 PHEV – Šoférsky tank s baterkami

Downsizing je pre značku Mazdu skoro až sprosté slovo. Zatiaľ čo konkurencia sa často aj pri hybridných vozidlách uchyľuje k menším oturbeným benzínovým motorom, v Hirošime sa rozhodli zastaviť čas a ponúknuť opäť niečo poriadne. V prípade modelu CX-60 PHEV sa jedná o atmosféricky plnený štvorvalec so slušným objemom a jeho kombinovaný výkon činí až 327 koní. Pridajte si k tomu pohon všetkých kolies, automatickú prevodovku, obstojnú svetlú výšku a razom tu máme zaujímavé SUV, ktoré má niekoľko neprehliadnuteľných výhod…

Mazda bola pre mňa vždy automobilkou, ktorá išla svojim vlastným štýlom a proti prúdu. Ako jediná napríklad reálne používala a montovala do sériových vozidiel unikátny Wankelov motor, ktorý sa v pozmenenej podobe onedlho vráti v modeli MX-30R-EV. Potom, v čase keď všetky značky začali do svojich modelov montovať turbodúchadlá a znižovať objemy, začala Mazda vyrábať moderné atmosférické agregáty. A nedávno dokonca ponúkla benzínovú pohonnú jednotku Skyactive-X, ktorá funguje na princípe chodu vznetových motorov.

Všetky dnešné Mazdy majú spoločný okrem koncepcie aj vzhľad a ten sa v prípade CX-60 opäť celkom podaril. Vyzerá moderne a robustne a hlavne pôsobí skutočne ako celkom veľké auto. Trochu mi vadilo, že bočný profil je až príliš jednoliaty a akýsi náznak prelisu alebo nejakej zaujímavosti by mu zrejme neuškodil. Ale zasa povedzme si – v jednoduchosti je krása. A verím, že CX-60 zostarne pomalšie ako všetky tie dnešné predizajnované sci-fi jednorazovky.

Páči sa mi, že denné svietenie spolu so smerovkami zasahuje až do masky chladiča a fakt, že smerovky nemajú ten hrozný „dynamický“ zlozvyk z nemeckého koncernu ale v prípade CX-60 zhasínajú pomaly, čo má podľa Mazdy napodobňovať tlkot srdca. Tenké a zaujímavé zadné lampy majú tiež pekný svetelný podpis a za jediný väčší mínus tak môžeme považovať snáď len absenciu predných hmloviek.

Ako je teda z fotiek tu naokolo zrejmé, CX-60 nie je vôbec malé auto. Testovaný kúsok meria 4745mm do dĺžky, 2134mm do šírky a na výšku má 1 686mm. Rázvor je úctyhodných 2870 mm, čo tak nejak samo o sebe jasne napovedá, že v kabíne bude more miesta – k tomu sa dostaneme neskôr. Je tiež akýmsi zvykom, že novinárske vozidlá sú vybavené skoro všetkými opciami a príplatkovými packetami a táto CX-60ka nebola výnimkou.

Do rúk sa nám totiž dostalo prevedenie Takumi, ktoré je na samotnom vrchole ponuky. Rozmernú prístrojovú dosku zdobí netradičný dekor s prešívaním a celokožené sedadlá vpredu sú rozmerné luxusné kreslá, do ktorých vodič so spolujazdcom jednoducho zapadnú. Predným sedadlám však chýbalo výraznejšie bočné vedenie, čo bolo poznať hlavne pri prejazde ostrejšími zákrutami. Malé negatívum našťastie výrobca doháňa tým, že sedačky sú vyhrievané, odvetrávané a kompletne elektricky nastaviteľné. Veľmi cením funkciu rozpoznania tváre vodiča, ktorá nahrádza klasické nastavenie vozidla podľa použitého kľúča či aplikácie.

Odporúčaný článok:  Kia ProCeed GT – Stroj na radosť

Vnútorné prostredie je dobre známe z ostatných modelov tejto značky. Širokouhlá centrálna obrazovka infotainmentu, ktorá tu samozrejme opäť nie je dotyková a vôbec to nevadí. Otočný volič so štyrmi tlačidlami po stranách, doplnený o menší ovládač pre hlasitosť a tlačidlo obľúbených funkcií, je skvelo fungujúci systém. Len to zadávanie cieľa do navigácie trvá väčšinou strašne dlho, pretože je potrebné kolieskom hľadať jednotlivé písmenká. Tu by sa ten dotyk pri zaradenom P uživil , aspoň po vzore CX-30. K fungovaniu Apple CarPlay, či Android Auto nemám výhrady. Ovládanie bez dotykového displeja je tu dosť intuitívne na to, aby ma neodpútavalo príliš veľa pozornosti od riadenia.

Interiér CX-60 pôsobí príjemne klasicky, aj vďaka panelu klimatizácie s množstvom tlačidiel. Kvôli uloženiu motora a prevodovky, ktorá je v podstate pod palubnou doskou, je stredový tunel široký a vysoký. Vďaka slušným vonkajším rozmerom vozidla to neznamená nedostatočnú priestornosť, len sa tu jednoducho sedí inak ako v bežných crossoveroch s motorom naprieč pred prednou nápravou.

Na široký stredový tunel sa teda zmestia napríklad držiaky nápojov vedľa voliča prevodovky. Táto, dizajnovo zaujímavá, páčka je ale to, čo ma v celom aute štvalo zrejme najviac. Jej dráha, v podobe obráteného písmena L, vyžaduje viac ako trochu zvyku. Neraz sa mi stalo, že som chcel z D zaradiť do P a tak som jednoducho stlačil poistku a volič, ktorý zostáva vo zvolenej polohe, posunul úplne dopredu v rovnej dráhe. Lenže chyba, to je predsa spiatočka a na parkovanie je nutné ním pohnúť ešte doľava. Nechápem, prečo sa niečo jednoduché a zaužívané musí takto zbytočne skomplikovať.

Na zadnej lavici je miesta relatívne dosť, ale kvôli malým dverám sa sem ťažšie nastupuje. Batožinový priestor nie je zas tak priestorný ako by sa z vonkajších rozmerov CX-60ky dalo vyčítať. Chýbajú tu aj nejaké tie simply-clever háčiky na tašky alebo aspoň bočné schránky. No keďže máme PHEV, tak aspoň vozidlo ponúkne dve 230V zásuvky s výkonom 1500W.

Aby sa CX-60ka presadila v dnešnom pretechnizovanom svete, musí mať množstvo bezpečnostných a asistenčných systémov. Nájdeme tu adaptívny tempomat, autonómnu jazdu druhej úrovne s asistentom na diaľnici a podobné moderné vychytávky, ktoré fungujú relatívne spoľahlivo. Pozastavme sa však pri adaptívnych svetlách s matrix funkciou vyrezávania vozidiel a objektov. Účinok a dosvit svetiel je výborný, no vykrývanie nie je také dobré, ako už dnes ponúkajú iné, menej prémiové značky.

Tak a konečne sa dostávame k tomu najdôležitejšiemu – ako nová CX-60 jazdí. Hneď na úvod si napíšme jedno „múdro“, ktoré je overené rokmi – motor pozdĺžne na prednej náprave a pohon primárne zadných kolies je najlepší spôsob, ako postaviť zábavné a funkčné auto.

Odporúčaný článok:  Subaru XV – láska na druhý pohľad

Kto sa vyzná v ponuke Mazdy, dosť možno mu niečo hovoria aj parametre spaľovacieho motora. Je to tá istá jednotka, ktorá pracuje vo vrcholovej CX-5 alebo v dosluhujúcej 6ke. Tam mi v kombinácii so šesťstupňovým automatom nesadla, pretože potrebuje relatívne vysoké otáčky, aby s autom poriadne zamávala. Tento problém však v prípade Plug-In hybridnej CX-60 rieši elektromotor. Záujemca o najsilnejšiu verziu modelu CX-60 môže počítať so zrýchlením z 0 na 100km/hod za 5,8 sekundy a najviac CX-60 dovolí ísť 200km/hod.

Pod obrovskou prednou kapotou teda nájdeme pozdĺžne uložený 2,5-litrový atmosférický štvorvalec, ktorý dodáva výkon 141kW (192k). K výkonu mu pomáha elektromotor s výkonom 129kW (175k) a výsledkom je systémových 241kW (327k) a 500Nm, ktoré sa dostávajú na všetky štyri kolesá cez 8-stupňovú automatickú prevodovku bez hydrodynamického meniča krútiaceho momentu. Tá má viaclamelovú vstupnú spojku, patrí do rodiny Skyactiv-Drive a vznikla vlastným vývojom Mazdy. Hladké radenie jej rozhodne nechýba pri plynulej jazde vyššími rýchlosťami, avšak na posúvaní v kolónach by sa dalo ešte dosť zapracovať. Nehovoriac o pripájaní spaľovacieho motora po jazde čisto na elektrinu, ktoré dokáže v určitých situáciách zaskočiť aj skúseného testovacieho jazdca.

Súčasťou Plug-In hybridnej techniky je tiež batéria s kapacitou 17,8kWh, ktorá sľubuje papierový dojazd až 63 kilometrov. Mne sa podarilo v chladnom počasí prejsť na jedno nabitie najviac 46 km, pričom spotreba elektrickej energie bola až 28kWh na 100km. Nabíjanie pomalým prúdom je možné uskutočniť výkonom iba 7,2kW, takže plné nabitie batérie si vyžiada aj viac ako dve hodiny. Tu by sa hodila aspoň 11kW, či najlepšie 22kW palubná nabíjačka, aby si majiteľ vedel dobiť auto aj počas nejakého krátkeho nákupu v obchodnom centre alebo na káve niekde na diaľnici. Takto je to naozaj len o nabíjaní doma cez noc.

Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 1,5 l benzínu + 23 kWh elektrickej energie. Kto bude pravidelne nabíjať do plna, toho čaká veľmi priaznivá priemerná spotreba paliva, ktorá vie byť v chladnom počasí niekde okolo 2-2,5 litra na 100km. Akonáhle však energia v batérii dôjde, spotreba začne stúpať k desiatim litrom benzínu, čo sa stále nedá považovať za katastrofu, vzhľadom na výkon a hmotnosť auta. Na výber je samozrejme niekoľko jazdných režimov, takže vodič môže ísť v hybridnom, športovom alebo aj v čisto elektrickom.

CX-60 má tiež pomerne malú, 50l nádrž na benzín. Po natankovaní do plna ukazuje palubný počítač kombinovaný dojazd na elektrinu a benzín cca. 330 km. K tomu prirátajme veľkosti a schopnostiam adekvátnu spotrebu 9 -10 l benzínu na 100 km a 28 kWh elektriny na 100 km. Snažil som sa nabíjať, kedykoľvek som mal príležitosť a stopercentné nabitie znamená zobrazený dojazd iba 46km.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi L200 Mountain Sherpa - terénny obor

V podstate všetky modely od Mazdy jazdia a vždy jazdili skvele, nech sa bavíme o malej MX-5ke, crossoveri CX-30 alebo o manažérskom kombíku či sedane modelu 6. Japonská automobilka vždy vyrábala autá, ktoré neslúžia len na prepravu z jedného bodu do druhého, ale dokážu vodiča pobaviť a priniesť mu jedinečný pocit z jazdy. A tu je práve ten problém v prípade CX-60ky…

Mazda CX-60 je napriek prítomnosti pohonu všetkých štyroch kolies skôr permanentná zadokolka. Primárne je totiž vždy poháňaná zadná náprava a až v prípade preklzu sa pripájajú predné kolesá. To prináša väčšiu porciu zábavy, ktorú sa však vždy snaží krotiť elektronický stabilizačný systém.

Nie, že by to bolo až také zlé. Na to aké je to veľké SUV, má celkom presné riadenie a na elektrifikované vozidlo s rekuperáciou kinetickej energie, aj veľmi dobre dávkovateľné brzdy. Ani váha cez 2 tony nezabraňuje tomu, aby sme si s autom užili zábavu na okreskových zákrutách. Ťažký Plug-In hybrid, ktorý si so sebou nesie aj batérie aj spaľovací motor, sa pri ostrejšom tempe nedopúšťal nedotáčavého správania ale naopak bolo cítiť, že zadok má tendenciu predbiehať a chce si užívať mierneho šmyku.

Je to smutné ale najviac v prípade CX-60 sklamal podvozok. Je na môj vkus prehnane tuhý, nepoddajný a tým pádom nedokáže ani poriadne odfiltrovať nerovnosti. Na niektorých typoch nerovností citeľne nadskakuje a jednoducho nie je pohodlný. Oproti zvyšku auta tak podvozok pôsobí akoby nedotiahnuto. Je samozrejmé, že s ťažkými baterkami na palube je náročné nájsť kompromis v nastavení odpruženia, avšak konkurenčné automobilky ukázali, že trafiť ideálne nastavenie sa naozaj dá.

Základ Mazdy CX-60 2,5L e-Skyactiv PHEV začína cenovo na sume 50 760€. Vrcholná výbava Takumi potom začína od 57 860 €. Testovaný kúsok s príplatkami za audio, safety pack a perleťový lak, takmer presiahol magických 65 000€. Tu už sa nová CX-60ka hýbe vo vodách luxusnejších značiek.

Uzavrime to tak, že nová Mazda CX-60 nie je úplne dokonalé auto, no má množstvo kvalít, kvôli ktorým sa mnohým ľuďom bude veľmi páčiť. A úprimne dúfam, že ich bude čo najviac, aby sa Mazda mohla aj naďalej držať tej klasickej koncepcie, ktorá nám všetkým „šoférom“ vyhovuje najviac.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →