Honda HR-V e:HEV– Pohodlná voľba

Tretia generácia kompaktného SUV Honda HR-V, prichádza s uhladeným štýlom a jedinou možnosťou pohonu v podobe hybridného systému e:HEV. Zo začiatočného skeptizmu zišlo veľmi rýchlo, pretože samotná jazda nás utvrdila o kvalitách tohto obľúbeného modelu s dlhoročnou tradíciou. K dispozícii sme mali vyšperkovanú verziu Advance Style s hybridným ústrojenstvom a automatickou e-CVT prevodovkou.

Staršie ročníky (ako napríklad ja) si určite ešte pamätajú prvú Hondu HR-V predávanú v rokoch 1998 -2006, ktorá vynikala predovšetkým svojimi hranatými tvarmi a zaujímavou 2-dverovou koncepciou. Nasledovala veľmi dlhá pauza, po ktorej v roku 2014 dorazilo prevedenie druhej generácie.

Krabicoidný dizajn nahradili oblé a na tú dobu pomerne futuristické tvary. Honda sa vrátila zo segmentu SUV do segmentu kompaktných crossoverov a HR-Včku sme si obľúbili nielen kvôli preplňovanej 1.5-ke vo verzii Sport ale vďaka skvelým jazdným vlastnostiam a dynamicky strihnutému výrazu.

A práve vzhľad má byť silnou stránkou aj nového prevedenia. Chce ale ukázať svoju prívetivejšiu tvár. Preto HR-V dostalo jednoduché, čisté línie bez zbytočných príkras. Hladké plochy sa odrážajú aj v štýle jedinečnej masky chladiča vo farbe karosérie. V mriežke chladiča nájdeme francúzsku trikolóru a… vraj to tak má byť a je to niečo s EV a podobne… no dobre teda. Svet je divné miesto.

Z boku potom vynikne silueta vyznávajúca vodorovné línie – predĺžená kapota, rovná strecha alebo prelis linúci sa od predných svetiel až po tie zadné. Vďaka masívnym bokom, úzkemu preskleniu a výrazne sklonenému zadnému sklu pôsobí vozidlo robustne a športovo. Rovnako ako predchádzajúca verzia má aj novinka zadné kľučky schované v stĺpiku, takže pôsobí ako dvojdverové SUV-kupé a nejeden nasadajúci sa bude čudovať a hľadať kde otvoriť dvere.

Aj kabína novinky je v porovnaní s archaicky vybavenou predchádzajúcou generáciou oveľa usporiadanejšia a uhladenejšia. Jednoducho tvarovaná palubná doska pôsobí aj vďaka vodorovnému deleniu sviežo a odľahčene.

Kabína je teraz viac uhladená a voľne stojacu obrazovku multimediálneho systému uprostred, sprevádzajú klasické otočné ovládače pre nastavenie teploty. Nechýbajú ani fyzické tlačidlá potrebné na vyhrievanie sedačiek. Gombíkov na samotnom volante naopak nie je príliš veľa, takže ich obsluhu zvládnete po pár kilometroch aj poslepiačky.

Samotný infotainment má modernejšiu grafiku, chod v menu je svižný a radosť mi robilo hlavne bezdrôtové prepojenie smartfónu prostredníctvom Apple CarPlay (Android Auto stále iba po kábli). Sympatický je aj sedempalcový digitálny prístrojový štít, rovnako s kvalitným obrazom a nespočetným množstvom jazdných údajov, ktoré si môžete v priestore ľavého budíka zobraziť. Stráženie jazdného pruhu sa zapína s každým naštartovaním, možno ho však ľahko deaktivovať (pozdravujem do Peugeotu).

Vpredu spravia radosť aj typicky Honďácke mäkšie a komfortné sedadlá. Z pohľadu priestoru ponúka širšia kabína viac miesta všetkým cestujúcim. Vzadu navyše chválim predĺženie kabíny v pozdĺžnom smere, takže mám pred kolenami toľko miesta, že by aj taký Superb bledol závisťou. Skvelý je samozrejme flexibilný zadný rad sedadiel Magic Seats s možnosťou vytvorenia rovnej ložnej plochy a tiež možnosťou vyklopením sedákov smerom nahor, čím je možné vo vnútri prepraviť obzvlášť vysoké predmety. Tento prvok napokon mala aj predchádzajúca generácia a tiež modely Jazz.

Menej pozitívny je naopak objem batožinového priestoru. Aktuálnych 335 litrov, do ktorých sa počíta aj box pod podlahou, je totiž podstatne menej ako predchádzajúcich 448 litrov. Zníženie ide na vrub batérii hybridného systému umiestnenej v zadnej časti. Inak je ale kufor tvarovaný perfektne a po sklopení sedadiel do úplnej roviny (mimochodom jedným ťahom ruky aj zo zadnej časti kufra) preveziete naozaj takmer všetko.

Poďme ale konečne k tomu najdôležitejšiemu. Pre európskych zákazníkov je nová Honda HR-V k dispozícii výhradne ako hybrid. Základ pohonného ústrojenstva je rovnaký ako v aktuálnom modeli Jazz – atmosférická tisícpäťstovka pracujúca v Atkinsonovom cykle. Tu si ale polepšila z pôvodných 72 na 79 kW a elektromotor dostal zvýšenie výkonu z 80 na 96 kW. Krútiace momenty 131 Nm pre spaľovací motor a 253 Nm pre elektromotor zostávajú totožné. Výkon sústavy je v TP udávaný ako výkon elektromotora, teda 96KW – 131k.

Spaľovací motor slúži skoro výhradne na dobíjanie batérie s kapacitou 1,08 kWh a pri vyšších rýchlostiach vie poháňať kolesá na priamo cez stály prevod. Prevodovka s označením e-CVT má stály prevod pre spaľovací motor aj elektromotor a s klasickým variátorom nemá okrem označenia nič spoločné. Elektromotor sa o pohon stará v nižších rýchlostiach, sám automobil uvádza v pohyb napríklad pri potrebe jemného zrýchlenia. Ak potrebujete intenzívnejšiu akceleráciu, beží zároveň aj spaľovací motor, ktorý cez generátor „dopuje“ batériu. Atmosférický agregát priamo roztáča kolesá až od rýchlosti 70 km/h, pretože v nižších rýchlostiach by to kvôli stálemu prevodu oboch motorov nebolo možné.

Aj keď to podľa popisu môže znieť ako príliš zložitý kus techniky, vodič vo finále rozdiely proti klasickému pohonu postrehne len minimálne. Prepínanie medzi jednotlivými režimami je automatické a vodič môže ovplyvniť maximálne len intenzitu rekuperácie – zaradením „béčka“ alebo páčkami pod volantom. Čo je však trochu škoda, že HR-Včko nevie plachtiť. Spotreba sa po týždni a tisícke kilometrov ustálila na hodnote 5,6l/100km, čo je na túto veľkosť auta slušná hodnota, ktorá sa celkom blíži k výrobcom udávaným 5,4l/100km podľa cyklu WLTP.

Lenže profil cesty sa dvíha a pred nami je dlhé stúpanie. Na udržanie tempa musím viac tlačiť na plyn a otáčky spaľovacej jednotky stúpajú a s tým aj hluk derúci sa spod kapoty. Plný plyn pri predbiehaní znamená značné kvlílenie atmosférického motora a najlepšie nie je ani odhlučnenie podbehov, pretože drsnejšia vozovka sa hneď prejaví silným valivým hučaním. Pritom jazdným prejavom patrí HR-V opäť patrí medzi najlepšie kompaktné SUV. Podvozok sa nad rovnou cestou plavne nadnáša, zákruty reže úplne presne a bez náklonov karosérie.

Podvozok však má typicky tuhšie naladenie a preto mu naše rozbité okresky vedia dať zabrať. Tu a tam sa od kolies ozve pomerne výrazná rana. Pomôcť by mohol menší rozmer kolies, alebo aspoň pneumatiky s vyšším profilom. Ani jedno z toho však pre nové HR-V nie je možné, nakoľko predpísané kolesá a pneumatiky s rozmerom 225/50 R18 sú jediné na výber.

Novinka má tiež rozšírenú bezpečnostnú výbavu, napríklad o samočinnú jazdu v kolónach, ďalej systém na schádzanie prudkých kopcov, veľký informačný displej v prístrojovom štíte, bezkľúčový vstup a štartovanie. Nové HR-V je prvýkrát vybavené technológiou Honda Sensing, ktorá obsahuje komplexný rad špičkových bezpečnostných technológií a pomôcok pre vodičov v tejto triede.

Systém dostal vylepšenia, vrátane novej širokouhlej prednej kamery s vyšším rozlíšením a tiež vysokorýchlostné čipy na spracovanie obrazu, ktoré vylepšujú predchádzajúcu kombináciu kamery a radarového snímača. Zahŕňa tiež vylepšenú nočnú prevádzku systému riadenia zmiernenia kolízie s chodcami a systému na zmierňovanie následkov kolízie (CMBS) s autami, ktorý teraz detekuje prichádzajúce vozidlá križujúce trasu automobilu vrátane cyklistov a motocyklov a aktivuje brzdenie.

Nová Honda HR-V je celkom prekvapením. Zatiaľ čo zo začiatku sa nám zdala ako nemastná-neslaná, prišli sme jej veľmi rýchlo na chuť. Jediné čo by mohlo potencionálneho zákazníka odradiť, tak to je cena, ktorá začína na 28.490€. Môže sa najprv zdať dosť vysoká, ale akonáhle zistíte, čo všetko zahŕňa, pochopíte. V základe dostanete prakticky všetku potrebnú výbavu a doslova armádu bezpečnostných asistentov. Časy kedy nemali autá ani klimatizáciu sú už dávno minulosťou. V testovanej verzii Advance Style, ktorá začína na 33.490€, si už vlastne priplácate len 600€ za metalízu.

Honda HR-V e:HEV zanechala po týždni testovania iba pozitívne dojmy a tak ako pri novm Jazze, sa neviem zbaviť pocitu úplnej pohody, ktorý prináša všetkým na palube. Oproti druhej generácii je vidieť predovšetkým výrazný posun z hľadiska designu interiéru a je tu aj vidieť snaha o trochu prémiovosti. Hybridný pohon, ako jediná voľba motorizácie, je vyladený k takmer úplnej dokonalosti.

Nová Honda HR-V síce vďaka svojej koncepcii pohonu nie je autom pre každého, ale naše odporúčanie si určite zaslúži.

Viac fotiek nájdete v galérii: HONDA HR-V e:HEV

Komentáře

O Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

Zobraziť všetky príspevky od Martin Malátek →