Honda CR-V e:PHEV Advance Tech – To najlepšie z Japonska

Dlho očakávaná šiesta generácia modelu Honda CR-V v minulom roku dorazila aj do Európy. Ako nová vlajková loď tejto značky jazdí v Plug-in hybridnom prevedení a ako celkovo pôsobí, to sme mali možnosť vyskúšať v našom týždňovom teste. 

Už na prvý pohľad je jasné, že v poslednej generácii chcela automobilka Honda osloviť predovšetkým tých potencionálnych zákazníkov, ktorých od posledného CR-Včka odrádzal typicky japonský vzhľad. Ako na fotkách, tak aj naživo je terajší model viac európsky prívetivejší a ostrejšie rezaný, s viditeľne väčším dôrazom na čistotu plôch. Výsledok je v duchu posledných modelov značky oveľa lepší.

Nové CR-Včko disponuje agresívnejšie definovaným dizajnom vpredu, s veľkým otvorom a štylizovanou mriežkou chladiča, kde sa varianty e:HEV a e:PHEV odlišujú vlastným štýlom.

Vzadu nájdeme kombináciu vertikálneho brzdového svetla a smerovky. Ide o okamžite rozpoznateľný prvok dizajnu zadných svetiel, pričom účelné osvetlenie LED vytvára nový, rozvinutý svetelný podpis na zadnej časti.

S dlhším rázvorom a širším postojom teraz CR-Včka ponúka priestrannosť porovnateľnú s SUV segmentu D. Väčšie rozmery poskytujú cestujúcim na zadných sedadlách nielen najlepší priestor na nohy vo svojej triede, ale aj väčší batožinový priestor a zvyšujú stabilitu pri vyšších rýchlostiach.

Nová Honda CR-V si vo vnútri zakladá na modernej architektúre značky, prvýkrát predstavenej v najnovšom jedenástom Civicu. Charakteristickým rysom palubnej dosky je široká horizontálna mriežka so skrytými výdychmi ventilácie a elegantnými páčkami na nastavovanie prúdenia vzduchu. A to najdôležitejšie je, že si zachováva typicky japonskú premyslenú ergonómiu.

Pre väčšinu funkcií tu nájdete príslušné tlačidlo, klimatizácia sa ovláda na klasickom paneli a na najnižšej pozícii nájdete odkladaciu schránku s bezdrôtovou nabíjačkou pre telefón. Pre nastavenie navigácie alebo audia musíte siahnuť po 9“ dotykovej obrazovke multimediálneho systému s konektivitou Apple CarPlay aj Android Auto. Infotaiment síce vyzerá na oko zastaralo a veľa toho nevie, zato je jednoduchý, rýchly a rýchlo sa s ním tiež zžijete.

Štandardom Plug-in hybridného CR-Včka, ktoré sa predáva iba v najvyššej výbave Advance Tech, je aj 10,2“ digitálny prístrojový štít, tiež malá premiéra u Hondy. Špecialitou Plug-in hybridného modelu je tiež mobilná aplikácia My Honda, vďaka ktorej môžete sledovať stav nabitia akumulátora, používať váš mobilný telefón ako digitálny kľúč alebo vykonávať obvyklé akcie ako odomykanie/zamykanie, lokalizáciu vozidla alebo sledovať jazdné dáta.

Nová CR-Včka tiež klasicky obsahuje najpokročilejšiu výbavu asistenčných technológií pre vodiča (ADAS) – Honda SENSING 360. Pokročilý asistent vodiča a pokročilé funkcie na predchádzanie nehodám zmierňujú záťaž pri riadení a v kombinácii s pevnejšou konštrukciou karosérie ponúkajú špičkovú aktívnu bezpečnosť a vynikajúcu ochranu v prípade nehody.

Odporúčaný článok:  Škoda Superb SportLine 2.0TDi - Nafta v dračej koži

Tento systém, okrem iného disponuje 100° prednou kamerou, milimetrovým radarom a štyrmi rohovými radarmi, ktoré ponúkajú kompletný 360° pohľad okolo vozidla. Rozpoznávanie objektov pomocou obrazu z aktualizovanej prednej kamery modelu CR-V a detekcia objektov pomocou radaru umožňuje vozidlu identifikovať čiary na ceste, krajnice, motocykle, cyklistov a iné vozidlá s veľmi vysokou presnosťou.

A ešte nesmieme zabudnúť na prekvapivo väčšiu praktickosť. Základný full-hybridný CR-V e:HEV totiž disponuje menším batožinovým priestorom so základným objemom 596 litrov, zatiaľ čo Plug-in hybrid e:PHEV ho má paradoxne väčší a ponúkne až 617 litrov. Celkovú priestrannosť na zadných sedadlách potom zlepšuje posuvná zadná lavica s dráhou až 190 milimetrov a rôznymi sklonmi operadiel.

Ako už asi všetci viete, všetky nové Hondy sú už len hybridné – a to vrátane nového CR-Včka. Je to dokonca prvá Honda, ktorá sa u nás ponúka v prevedení plug-in hybridu a práve ten je k dostaniu iba s pohonom predných kolies, kdežto pri klasickom hybride si môžete voliť aj klasickú štvorkolku s kardanom. 

Nech už ale siahnete po čomkoľvek, základom pohonného ústrojenstva bude vždy priamo-vstrekovaný atmosférický štvorvalec s objemom 2 litre, pracujúci v Atkinsonovom cykle. Ide o novo vyvinutý motor, ktorý si odbil premiéru v desiatom Civicu, a chváli sa rekordnou účinnosťou 41%. Sám o sebe dáva 109kW (148k) a 189Nm, čo možno neznie práve sľubne, ale dvojliter tu nie je primárne kvôli pohonu auta, ale kvôli výrobe elektriny pre dvojicu elektromotorov. Jeden z nich funguje ako generátor, druhý sa stará o samotný pohyb vozidla.

Výkon sústavy je systémových 135kW (184k) a 335Nm, čo už rozhodne znie lepšie. Predovšetkým, keď vezmeme do úvahy, že výkon máte dostupný takmer vždy a bez čakania, zásluhou elektromotora. CR-Včka tak poskytuje sympatickú porciu dynamiky, predovšetkým ale boduje veľmi dobrou pružnosťou, reakciami na povely plynu a ukážkovou kultivovanosťou. 

Hybridný systém však nie je rovnaký ako ten v aktuálnom Civicu. Nie sú tu elektrické členy v jednej osi, čím sa podarilo ušetriť miesto a tiež dosiahnuť väčšiu efektivitu. Zvýšil sa tak jeho výkon a aj maximálna rýchlosť, ktorou vozidlo dokáže ísť.

Zvýšenie výkonu v porovnaní s predchádzajúcim modelom CR-V znamená lepšiu akceleráciu aj odozvu na plynový pedál, pričom zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 9 sekúnd pri modeloch s pohonom 2WD a 9,4 sekundy pri modeloch s pohonom všetkých kolies. CR-Včka potom dosiahne maximálnu rýchlosť 194 km/h pri modeloch s pohonom 2WD a 187 km/h pri modeloch s pohonom všetkých kolies.

Odporúčaný článok:  Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130k EAT8 GT - Záchranca početných rodín

Novinkou je aj prevodovka, kde teraz spaľovací motor nemusí slúžiť iba na výrobu elektriny, no vie aj pridať ruku k dielu a pomáhať elektromotoru, predovšetkým vo vysokých rýchlostiach. Stále sa pripája priamo ku kolesám, ale teraz má k dispozícii dva prevodové pomery a dokáže tak s výkonom pracovať efektívnejšie.

Plug-in hybridný systém CR-Včky má k dispozícii batériou s kapacitou 17,7 kWh a na jedno nabitie (palubná nabíjačka disponuje maximálnym výkonom 6,8 kW a tak z bežnej zásuvky síce nabijete až za 6,5 hodiny a no zato za cca. 2 hodiny z wallboxu) potom papierovo prejdete nejakých 80km úplne bezemisne a lacnejšie. Realita v zimnom období však bola skôr na úrovni 60-65km. Ak sú teda vaše denné cesty v tejto kilometrovej hladine, je Plug-in hybrid dobrou voľbou, hlavne ak je kde nabíjať.

Chvályhodné je aj rozhodnutie automobilky, že voľbu a silu rekuperácie nechajú na vodičovi. V základnom jazdnom režime D vás nijako neobmedzuje, a keď chcete využiť rekuperačné brzdenie, napríklad pri jazde z kopca, jednoducho prepnete vozidlo do režimu B a následne si páčkami pod volantom nastavíte mieru rekuperácie. Nelogické mi príde akurát to, že v režime B nie je dostupný adaptívny tempomat…

Spotreba v režime NORMAL, čo je vlastne plne automatický režim kde si počítač riadi pohony a nabíjanie, sa vie pohybovať aj na úrovni 0,8l/100km. Úplne nulová spotreba benzínu tu nie je, pretože Honda to má vymyslené tak, aby neškodila sama sebe.

Inžinieri z krajiny vychádzajúceho slnka totiž vyriešili neduh väčšiny PHEV, ktorým je studený spaľovací motor počas jazdy s nabitou baterkou. Po štarte na elektriku a prejdení pár desiatok metrov, vám auto nedovolí využiť čisto elektrický režim a zahrieva spaľovací motor. V prvých cca 2-3 kilometroch teda motor vždy nabehne a pripravuje spaľovací motor na možné využitie a pomoc systému. 

Dáva to zmysel, pretože keď sa ráno poprepletáte uličkami mesta na elektrinu a na nájazde na diaľnici zadupnete plyn na podlahu, studenému motoru by to práve dobre nerobilo. Režim však nie je možné aktivovať/deaktivovať a stále by som dal prednosť tomu, aby som si mohol režim pohonu voliť sám. 

Odporúčaný článok:  Renault ZOE - tichá spoločnosť

CR-Včka prioritne ťahá energiu z batérie a jazdíte tak primárne na elektrinu. To znamená, že ak máte dlhšiu cestu, vybijete akumulátor skôr ako prídete niekam do mesta. Je tu však našťastie možnosť v predstihu aktivovať režim CHARGE, ktorý zavelí spaľováku dobíjať akumulátor. Aktivuje sa dlhým podržaním tlačítka EV, ktoré sa nachádza vedľa tlačidiel prevodovky. A dokonca ani vtedy nie je CR-Včka príliš hladná po palive…

V kombinovanej prevádzke a v takzvanom móde „moderná Polícia SR“, si CR-V e:PHEV vypýta cca. 4,5-6l/100km. Na pomery PHEV vozidiel, kde väčšina pri vybití akumulátora doluje výkon potrebný na prevážanie ťažkých batérií, je to naozaj skvelá hodnota. Schválne sme jazdili tri dni bez nabíjania a priemer bol na úrovni 5,5l/100km, v kombinácii mesto/okresky/diaľnica.

Honda nepodľahla módnym trendom o čo najväčšie priemery kolies a najnovšiu CR-Včku tak postavila na výhradne osemnásťpalcové kolesá s balónovými pneumatikami o rozmere 235/60 R18, ktorých vysokú bočnicu si budete iba chváliť. Pri parkovaní sa nemusíte báť odrenia kolesa o obrubník a vysoký profil hravo filtruje najmenšie nerovnosti, čo významne prispieva k lepšiemu jazdnému komfortu. CR-Včka je suverénne najlepšie vytlmenou Hondou poslednej dekády.

A tiež najlepšie hrajúcou Hondou, pretože ešte snáď nikdy v živote som nepočul tak dobre odladené audio v tejto cenovej kategórii. Príplatkové BOSE reproduktory hrajú ukážkovo čisto, nikde nič nestŕpa, neduní a občas vám nejaká tá obľúbená skladba aj postaví pár chĺpkov na rukách.

Plug-in hybridná verzia je súčasne k dispozícii iba s adaptívnym odpružením, no rozdiely medzi jednotlivými jazdnými režimami sú minimálne. Aj relatívne obrovské SUV je prekvapivo agilné v zákrutách a má vynikajúce jazdné vlastnosti. Najpríjemnejšie potom pochopiteľne je pri normálnom jazdnom tempe, kedy pláva krajinou a vezie vás na vlne komfortu.

Základná cena Hondy CR-V e:PHEV je cenníkových 56 990,-€. Príplatok za krásnu bielu perleťovú metalízu bol 950,-€ a to je asi tak všetko. Celková cena testovaného modelu, v najvyššej výbave Advance Tech, je teda 57 940,-€ a za túto sumu dostanete plne naložené moderné SUV, ktoré má vlastne všetko, čo moderný vodič môže potrebovať, vynímajúc pohon všetkých kolies, ktorý je k dispozícii iba pri klasickom hybride. No CR-Včka ponúka veľmi dobrú spotrebu aj pri nenabíjaní a ten zvláštny pocit pohody, ktorým všetky nové Hondy na palube oplývajú…

Technické špecifikácie:

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →