Hyundai IONIQ Electric – plánovač ciest

Hyundai Ioniq v aktuálnej verzii je na trhu už od roku 2015. Prešiel viacerými malými vylepšeniami a momentálne dostáva nástupcu vo forme druhej generácie, ktorá sa už predáva aj u nás. My sa však pozrieme bližšie na aktuálne končiacu generáciu. Cena väčšiny elektromobilov predávaných v SR dnes začína od cenovky 30-tisíc eur a ani Hyundai Ioniq nie je výnimkou. Je to však podľa našej skúsenosti prvý takýto elektromobil, v ktorom cítite, že tie ste si priplatili za niečo navyše. Hyundai Ioniq sa predáva ako elektromobil a tiež ako plug-in hybrid. My sme si ako prvý vyskúšali elektromobil, teda Hyundai Ioniq Electric vo výbave PLUS – čiže so všetkým, čo sa dá z cenníku vyskladať.

Hyundai Ioniq Electric má batérie s (využiteľnou) kapacitou 28 kWh a dosť dôležitý tepelný manažment (čo chýbalo napríklad prvým generáciám Nissanu Leaf) – integrovaný vyhrievací systém zohrieva vysokonapäťovú batériu, aby sa zvýšila jej kapacita pri nabíjaní a dojazd za nízkych teplôt. Batéria je pre lepšie rozloženie hmotnosti a zlepšenie jazdných vlastností umiestnená pod zadnými sedadlami a pod podlahou batožinového priestoru.

Pohonné ústrojenstvo kombinuje vysokonapäťovú lítiovo-iónovú polymérovú batériu s veľkou energetickou hustotou, výkonný elektromotor s výkonom 88 kW (120 k) a maximálnym krútiacim moment 295 Nm a efektívnu jednostupňovú redukčnú prevodovku. Zrýchlenie z 0-100 km/h dá Ioniq za skvelých 10,2 sekundy. Záruka na pohonnú jednotku, riadenie, odpruženie a brzdový systém je 5 rokov a záruka na akumulátor 8 rokov alebo 200 000 km. Spotreba je písaná 10,5 kWh / 100 km, a môžete dobíjať palubnou 6,6 kWh nabíjačkou (príplatkové DC Combo2 môže až 100 kW). Papierový dojazd je 280 km. Toľko technické dáta… poďme na realitu.

Pri prvom stretnutí s autom ma príjemne prekvapili jeho rozmery. Dizajnom evokuje skromné vozenie ale Ioniq je dospelé, plnohodnotné auto pre päť ľudí. Žiadne mestské mini ani malý hatchback. Rozmery sú úctihodných 4470/1820/1450 mm čo ho stavia na úroveň strednej triedy. V interiéri je všade miesta dosť vpredu i vzadu. Štyri dospelí sa autom bez problémov zvezú a nebudú trpieť priestorom v hocijakom smere. Hyundai Ioniq Electric ponúka batožinový priestor s objemom 350 litrov až 1410 litrov po sklopení zadných sedačiek. O priestor teda jednoducho nie je núdza.

Hneď po prvom sadnutí za volant do testovacieho vozidla bolo jasné, že ma tu čaká príjemne strávený týždeň. Elektricky ovládané sedadlo vodiča s automatickým odsunutím, prehľadná palubná doska a rovnako dobre spracovaná stredová konzola s responzivním dotykovým displejom a prepracovanou navigáciou, či kvalitné spracovanie s výberovými materiálmi. Doplnky a estetické prvky v medenom prevedení, ktoré nájdete po celom vozidle V príplatkovej verzii nájdeme aj vyhrievanie všetkých sedačiek a vyhrievanie volantu.

Odporúčaný článok:  Dacia Duster Prestige Tce 150 EDC - Dospelák s automatom

Veľmi dobré je prepojenie navigácie a palubných prístrojov. Hneď nad aktuálnym zostávajúcim dojazdom napríklad vidíte vzdialenosť, ktorá vám zostáva do cieľa. Ioniq sa vie pripojiť aj k wi-fi a fungovať ako wi-fi hotspot. V infotainment systéme možno vôbec naraziť na najrôznejšie zaujímavé prehľady a nastavenia a stojí za to si ho poriadne prejsť. Môžete si napríklad názorne zobraziť koľko spotrebúva elektrický pohon, klimatizácia aj zvyšná elektronika alebo sa pozrieť na prehľad jednotlivých ciest a ich priemernú spotrebu. Samozrejmosťou je bezproblémová podpora pre AndroidAuto a Apple CarPlay.

Elektromobil som počas týždňa prehnal s nájazdom cca 1000 km, kde zhruba tretinu tvorila jazda po diaľnici s rýchlosťami okolo 130 km/h, tretinu okresné cesty a tretinu čisto mestská premávka. Spotreba počas celého testu bola na úrovni 13,6 kWh / 100 km. Keď som auto s poslednými 4% batérie dal doma nabíjať z bežnej 230V zásuvky s dodávaným káblom (dobíja max. výkonom 2,2 kW), vzalo si auto cca. 30 kWh. Nabíjanie je v tomto prípade naozaj pomalé a počítajte, že budete nabíjať celú noc (7-9 hodín na plnú kapacitu). Výhodou je, že si naprogramujete vyhriatie interiéru, odmrazenie skiel a ráno keď sused škriabe ľad pri naštartovanom diesli, vy nasadáte do teplého auta pripraveného vyraziť. Samozrejme po tom, čo vám ruky trochu premrznú pri rituáli s odpájaním káblu.

Pri dobíjaní cez Combo2 som s autom vybitým na 12% čakal asi pol hodiny na dobitie do 90%. Hyundai Ioniq Electric údajne zvládne výkon až 100 kW, ale nabíjačky by ste u nás hľadali ako ihlu v kope sena. Pri nabíjaní v noci oceníte také detaily, ako osvetlený konektor a podsvietené kľučky, či indikáciu stavu dobitia batérií pomocou troch veľkých modrých svetiel na palubnej doske pod čelným sklom.

Po našich tankodromových cestách som väčšinu času jazdil v ECO móde, kedy Ioniq reaguje veľmi vlažne na plynový pedál a nedovolí prekročiť maximálnu rýchlosť nad 110km/h (samozrejme pri potrebe prudkej akcelerácie stačí zošliapnuť pedál na podlahu a obmedzenie sa vypne). V takomto režime je jazda úžasne pohodová a plavná. Jediné čo počujete je hluk odvaľujúcich sa pneumatík. V režime SPORT však začína tá pravá zábava a 295Nm krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii v celom rozsahu je veľmi návyková záležitosť. Výkon motora je teda bohato postačujúce k bežnej prevádzke a takmer nič nemá v meste na semaforoch šancu. Akýkoľvek nárast výkonu by sa prejavil pretáčajúcimi sa kolesami kde hlavnou príčinou je batéria umiestnená v kufri a pohon prednej nápravy.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-60 PHEV - Šoférsky tank s baterkami

120 koní nesľubuje veľmi športové zážitky ale to, že ich máte k dispozícii prakticky stále je vec, ktorú vám žiadne benzínové či naftové auto neposkytne. Pri predbiehaní sa netreba o nič starať – stačí len zošliapnuť pedál a Ioniq vystrelí vpred v akejkoľvek rýchlosti – bohužiaľ s chuťou rastie apetít a pri športovej jazde začne dojazd a kapacita akumulátora klesať veľmi rýchlo. Vynikajúca je možnosť si s pomocou pádiel pod volantom ľubovoľne regulovať rekuperáciu v štyroch stupňoch od 0 (vypnuté) po 3 (silná rekuperácia) a skutočne sa dá naučiť jazdiť bez používania brzdového pedálu. Podvozkovo je Ioniq naladený veľmi príjemne mäkko a hlavne – nikde nič nebúcha. Či už priečne nerovnosti, jamy, retardéry alebo poľná cesta. V interiéri je príkladné ticho.

Čo ma trochu zamrzelo bol zlý výhľad dozadu, kde jednoducho zavadzia dizajnový spojler v strede kufrového okna. Cúvať s Ioniqom je však jednoduché vďaka dobrému kamerovému systému. Čo sa týka asistenčných systémov, tak Lane Assist zvláda iba malé polomery zákrut a dokáže fungovať len pri kvalitnej viditeľnosti na obe pozdĺžne čiary na vozovke. Sám riadi iba nejakých 7 sekúnd, čo však na otvorenie fľaše s pitím stačí (samozrejme, na to určený nie je, však…).
Adaptívny tempomat je dobre použiteľný a aj jeho široké nastavenie vzdialenosťou od vpredu idúceho vozidla je bohato postačujúce pre všetky situácie. Dokonca sa dokáže sám rozbehnúť aj z úplného zastavenia, stačí len ťuknúť do pedála. Celú rannú cestu (tortúru!?) po D1 do Bratislavy si auto „odšoférovalo“ samo. LED svetlomety majú výbornú účinnosť, ale presný osvit bez rozptylu ich trochu limituje na mestské použitie. Pri rýchlostiach nad 70km / h je nutné použiť diaľkové svetlomety, tie však svietia dosť málo a priamo doprostred, takže aj do malej zákruty idete tak trochu naslepo + užívateľsky nastaviť nejdú.

Odporúčaný článok:  Peugeot 408 HYbrid 225 GT - Francúzska kráska s nádychom luxusu

Čo sa týka reálneho súžitia s elektromobilom tejto kategórie – musí sa z vás stať plánovač. Ráno odpojíte nabíjačku a už treba kalkulovať, kam sa dnes dostanete. Potom príde nečakaná udalosť, kedy treba odbehnúť 50km navyše a už má manželka večer smolu a páliť sviečky sa pôjde na fosílnych palivách, pretože v tej dedinke na juhu o nejakej rýchlonabíjačke zatiaľ ani nesnívali a vy by ste sa už nedostali späť.

Dnešné elektroautá stále nie sú ešte na dlhé trasy a ak odmietate každých 150km stáť na nabíjačke aj keby to trvalo len 30 minút – nie je to pre vás. Bežný vodič čo dá ročne cca 12000km a cestuje max do krajského mesta (20-50km) alebo raz za čas k babičke (150km), vozí deti do školy, jazdí na nákup a do práce, tú jednu jazdu ročne do chorvátska pôjde požičaným autom alebo lietadlom. Pre toho bude nabíjanie doma alfa a omega, takže riešiť pre neho ako rýchlo sa auto nabíja je zbytočné. Majitelia bytov v panelákoch bez prístupu k vonkajšej zásuvke na parkovisku sú tiež zatiaľ mimo hry. Sám elektromobilite fandím ale u nás na Slovensku je ešte pohodlné spolužitie s elektroautom utópiou.

Kto sa však teraz rozhoduje, čím bude jazdiť (možno skôr ako druhým autom v rodine) ďalších 5 rokov, nie je mu jedno, ako sa správame k okoliu a dokáže prehryznúť menšie útrapy pri dojazde párkrát v roku, tomu môžem Ioniq vrelo odporučiť. Cez 200km na jedno nabitie prejdete bez problémov, kúrenie, klimatizácia a tepelné čerpadlo sa postarajú o váš komfort v zime aj lete s nízkou spotrebou energie a priestoru vo vozidle je dostatok pre každú priemernú rodinu. Hyundai momentálne ponúka aktuálne modely Ioniq s výraznými zľavami a pri dotácii štátom to môže byť ešte výhodnejšie…

https://www.youtube.com/watch?v=Bus7uXC0kXQ

 

Technické údaje Hyundai IONIQ Electric
Batérie (využiteľná kapacita) 28 kWh
Max. rýchlosť 165 km / h
Max. výkon 120 koní / 295 Nm
Zrýchlenie 0-100 km / h 10,2 sekundy
Záruka (pohonná jednotka, riadenie, odpruženie a brzdový systém) 5 rokov
Záruka na akumulátor 8 rokov alebo 200 000 km
Spotreba 11,5 kWh / 100 km
Dobíjanie palubný 6,6 kWh, DC Combo2 až 100 kW

 

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →