Mazda 3 Sedan – tvrdá klasika

Mazda 3 je modelom, ktorý bol doteraz s každou novou generáciou lepší a lepší. Je tiež zástupcom starej školy, ktorá je medzi súčasnými automobilmi úplne jedinečná. Kontroverznejší Mazdu 3 hatchback sme si otestovali začiatkom leta a teraz je čas zistiť ako na tom je najnovšia generácia vo verzii sedan.

Mazda je značka, ktorá je zaujímavá svojím prístupom k potenciálnym zákazníkom. Ako jediná ide proti prúdu a jej marketingové slogany naozaj dostoja slova aj v realite. V dnešnej unifikovanej dobe nenájdete žiadnu ďalšiu značku, ktorá by tak zvysoka kašľala na všetky možné štandardy, či už z hľadiska jazdných vlastností, techniky alebo dizajnu. Mazda je jednou z posledných mála značiek, ktorá vyrába autá pre vodičov. Napriek tomu, že nikdy nebude dosahovať také predaje, ako veľké Európske či Americké koncerny…

Je veľmi ťažké sa vyhnúť hodnoteniu dizajnu, pretože ten je u novej Mazdy natoľko výrazný, že ho v podstate nemožno opomenúť. Nemienim nikomu podsúvať svoj názor na estetiku, ale nová Mazda 3 vyzerá niekoľkonásobne lepšie naživo než na fotkách. Veľkosťou si nezadá ani s väčšou sestrou s označením 6…

Momentálne nie je na trhu konkurent v tomto segmente, ktorý by sa interiéru „trojky“ dokázal rovnať. Smer, ktorý naznačila výrazne modernizovaná Mazda 6, sa tu rozvinul v celej svojej kráse a rafinovanosti. Mazda nielenže použila úplne špičkové materiály v celom kokpite, ohromujúce je predovšetkým minimalistické poňatie a finálne spracovanie jednotlivých častí. Takto má vyzerať interiér moderného kompaktného hatchbacku. Dokonca aj voľne stojaci displej infotaimentu (ktorý samozrejme NIE JE dotykový) je do palubnej dosky integrovaný úplne nenásilným a elegantným spôsobom.

Mazda razí heslo „Jinba Ittai“, čiže splynutie jazdca a koňa, ktoré aplikuje s japonskou vytrvalosťou. Za volantom novej Mazdy 3 vám ihneď dôjde, že toto auto skutočne nie je priemerným sedanom ale súčasť vašej osobnosti. Každý, kto len trochu rád šoféruje, sa za volantom bude cítiť ako doma okamžite po usadnutí. Možno len tá sedačka vodiča by mohla ísť ešte o dobrých pár cm nižšie…
 
V interiéri je všetko smerované na vodiča, ktorého nič nerozptyľuje. Mazda naďalej odmieta dotykové displeje, ktoré sú vraj rušivé. Namiesto toho používate intuitívne ovládanie podobné iDrive od BMW. Kontrolný displej je veľmi dobre viditeľný, prehľadný a má rozlíšenie, aké by mohli závidieť ďaleko prémiovejšie autá.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-30 - úplny ideál

Sedadlá postrádajú bedrovú opierku, čo moje kríže trochu zamrzelo. Vpredu je miest dosť, ale zadné sedadlá nie sú tak úplne pre všetkých. S mojimi 186 cm, som sa za seba posadil len tak tak. Zo zadných sedadiel je von trochu horší výhľad kvôli menším bočným oknám, ale z pozície vodiča to budete len ťažko brať ako argument.

Batožinový priestor sa vyznačuje pravidelným tvarom, má však vysokú nakladaciu hranu a celkovo by som ho označil z hľadiska praktickosti za priemerný. Lenže veľkosť kufra je aspekt, ktorý u Mazdy 3 vo verzii sedan asi nebude prioritou. K dobru mu budiž, že po sklopení zadných sedadiel preveziete 2,5m rúru úplne s prehľadom. Odskúšané…

Čo však u Mazdy je prioritou, sú jazdné vlastnosti. Dodnes spomínam na verziu MPS, ktorá je pre mňa jeden s top-hardcore ostrých hatchbackov. Nie rýchlosťou, ale spôsobom, akým ste si rýchlosť a dynamiku museli zaslúžiť. Toto auto vám vedelo svoju surovosťou takmer polámať ruky na volante.

Odporúčaný článok:  Mazda 2 Hybrid - Deja Vu na cestách

Nová Mazda 3 vyznáva podobný prístup, hoci samozrejme oveľa, oveľa tolerantnejší. Testovaný exemplár nie je žiadnym rýchlikom. 122 koní a 213 Nm je presne toľko, aby ste zistili, či ste vodiči alebo len obyčajní šoféri. K tomu precitnutiu vám pomáha skvele vyvážené riadenie, ktoré na súčasnú dobu prenáša nadpriemerné množstvo informácií od predných kolies a nakrátko poskladaná prevodovka, ktorá aj vo verzii s automatom nechá krásne lietať otáčky do výšin.
 
Dvojliter sa rád necháva vytáčať, čo je úloha, ktorým ho budete častovať väčšinu času. Teda ak vám pôjde o aspoň priemernú dynamiku. Do 4000 ot./min je motor mierny, až trochu letargický. Ale dostaňte ho do otáčok a ukáže svoji pravú tvár. Mnoho výrobcov dnes tvrdí, že to bez preplňovania nejde. Mazda im svojimi zážihovými motormi udeľuje potupnú facku ich vlastnou rukavicou. Áno, chce to trochu iný spôsob jazdy a aj spotreba nie je úplne taká aká sa dá „vyskladať“ na oturbenom motore ale v meste sa dá jazdiť v rozmedzí 7-8 litrov a to v úplnom pokoji a bez lagov.

Odporúčaný článok:  Úplne nová Mazda MX-30 – začiatok elektrického dobrodružstva

Ak vám až doteraz tento test pripomínal skôr ódu, teraz príde to najväčšie sklamanie, ktoré môže Mazdu stáť veľa potencionálnych zákazníkov. Na hladkej ceste je nová Mazda 3 poslušná a vďaka G-vectoringu (teda pribrzďovaniu vnútorného kolesa) umožňuje vysokú dynamiku aj v rýchlo prechádzaných zákrutách. Karoséria sa takmer nenakláňa a na takých cestách „trojke“ odpustíte aj tú lacnejšiu torznú nápravu vzadu, ktorá je na športovú jazdu veľmi dobre naladená.

Lenže u nás je takýchto ciest poskromne, väčšinou sa jazdí po rozbitých okreskách, majúcich k dokonalosti veľmi ďaleko. A na rozbitých cestách toto auto jednoducho veľmi nefunguje. Podvozok je extrémne tuhý a je naladený asi podobne ako lepšie nastaviteľné podvozky tuningových firiem zoštelované na max. Najmä na priečnych nerovnostiach je auto veľmi neposedné a extrémne tvrdé.

Mazda 3 nie je obyčajným autom, ktoré rezignovalo na základné vlastnosti automobilu, ako je radosť za volantom. Naviac má nádherne jednoduchý a zároveň elegantný interiér, takže sa za volant budete tešiť aj keď pôjdete len na nákup. Toto nemožno povedať o veľa dnešných autách…

Technické údaje Mazda 3 2019 2.0 Skyactiv-G 122 Sedan
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1998
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 90 (122) / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 213 / 4000
Prevodovka: 6-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 5,6-7,1
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →