Model EV6 je pre automobilku Kia začiatkom novej éry. Supermoderný elektromobil na novej platforme, s neopozeraným sci-fi designom, má kórejskú značku posunúť na samú špičku segmentu. Bude tomu skutočne tak?!
Juhokórejská automobilka KIA už má s elektrickými vozidlami pomerne bohaté skúsenosti. Možno si vybavujete batériové verzie modelov Soul a Niro. V ich prípade však elektrický pohon predstavoval alternatívu k iným motorizáciám a tieto autá neboli od začiatku vyvíjané ako elektromobily na vlastnej platforme.
Pri EV6-ke je to inak. Stojí na koncernovej platforme Electric-Global Modular Platform (E-GMP), vyhradenej práve elektrickým vozidlám. Rovnaký základ využíva príbuzný Hyundai Ioniq 5 a čoskoro budú pribúdať ďalšie autá. Architektúra E-GMP je okrem iného zaujímavá tým, že ponúka, zatiaľ stále pomerne nerozšírenú, 800V palubnú sieť umožňujúcu veľmi rýchle nabíjanie.
Priznajme si to na rovinu – elektromobily prinášajú pre svojich užívateľov síce množstvo vítaných výhod, ale aj niekoľko pomerne zásadných kompromisov. Výrobcovia sa preto musia obzvlášť snažiť aby zaujali aj iných zákazníkov, než len skalných nadšencov. Elektrické autá musia byť viac prepracované, bezproblémové a predovšetkým hneď na prvý pohľad neodolateľné.
To posledné EV6-ka spĺňa nad mieru– vyzerá, ako by priletela z vesmíru, pretože prečo nie?! Nová platforma dovoľuje pre elektrickú technológiu úplne nové veci aj čo sa týka dizajnu. Kia EV6 tak elegantne kombinuje dizajn stíhačky so sebavedomým postojom crossoveru a pridáva k tomu praktickosť hatchbacku. Výsledok je skutočne podmanivý a podobné auto na ceste veru nestretnete.
Nová elektrická Kia predstavuje zaujímavú ukážku moderného crossoveru, ktorý má tak trochu od všetkého niečo. EV6-ka kombinuje väčšiu svetlú výšku s pomerne nízkou a širokou karosériou a relatívne športovými, aerodynamickými tvarmi. Zaujme hlavne veľkým rázvorom, doplneným o krátke previsy a tiež posunutou kabínou smerom vpred. Lemovanie blatníkov lesklým štruktúrovaným plastom dodáva autu na akejsi športovosti a vizuálne ešte zväčšuje kolesá a akoby tlačí celú siluetu viac k zemi. Zadný delený spojler je potom už len taká čerešnička na torte…
Zadok ako taký, je svojimi proporciami niekde medzi hatchbackom, fastbackom a SUV Coupé. Na EV6-ke je jednoducho poznať, že dizajnéri chceli využiť možnosti, ktoré táto platforma ponúka a mohli sa tak vyhrať s priestorové požiadavkami, ktoré sú úplne odlišné od nárokov klasickej platformy so spaľovacím motorom. Za zmienku potom stoja tiež netradične riešené svetlomety vpredu i vzadu.
Rozmermi sa EV6-ka podobá napríklad Škode Enyaq. Nová Kia je dlhá 4,68m, široká 1,88m a vysoká 1,55m. EV6-ka však ponúka výrazne dlhší rázvor: 2900 proti 2765 mm u Enyaq-u.
Zadný kufor síce poteší dlhou a pomerne širokou podlahou, pod ktorou sa nachádza už len nízky úložný priestor, alebo možnosťou sklopiť zadné sedačky páčkami priamo z kufra, ale celkovo je veľmi nízky, kvôli zvažujúcemu sa zadku. Chýbajú tu tiež nejaké „simply-clever“ háčiky alebo vrecká po stranách, kde by sa dali uložiť drobnosti. EV6-ka má v základe 520 litrov objemu batožinového priestoru a po sklopení zadných operadiel odvezie 1300 litrov nákladu. To ani zďaleka nestačí na český elektromobil, avšak zaujímavou výhodou oproti spomínanému Enyaq-u, je napríklad úložný priestor pod prednou kapotou. Pro prevedení s pohonom zadných kolies doň uložíte až 52 litrov a pri štvorkolke zvládne 20 litrov. Tento úložný priestor s krytom sa perfektne hodí napríklad na uschovanie všetkých možných dobíjacích káblov. Len škoda tej nabíjacej zásuvky v zadnej časti auta… keby bola zásuvka vpredu, bolo by to ideálne. Takto je to celkom nepraktické a človek musí stále obiehať auto.
Dlhý rázvor, v kombinácii so spomínanou dopredu posunutou kabínou, majú celkom pozitívny vplyv na vnútorný priestor. Cestujúci vzadu si tak užijú nadpriemerne veľa miesta na nohy. Trochu horšie je to s priestorom na výšku, čo je však daň za dizajn a nízku karosériu. Výrazne sklonené čelné okno, ktoré sa so stropom spája práve až nad predným sedadlom zasa prispieva k tomu, že výhľad z EV6 nie je práve ideálny. Netradičné tvary karosérie ho obmedzujú tak dozadu ako dopredu. Smerom vpred vadia masívne a v netradičnom uhle naklonené A-stĺpiky a prekážať môžu aj veľké spätné zrkadlá, ktoré sú vytiahnuté veľmi do šírky a dostali zvláštne orámovanie. To síce nemá žiadnu funkčnú vlastnosť ale zrejme to bude kvôli aerodynamike. U takéhoto elektromobilu by však človek očakával buď kamerový systém namiesto zrkadiel s minimalistickým a aerodynamickejším dizajnom (viď napríklad taká maličká Honda-e), alebo aspoň niečo estetickejšie na pohľad.
Tým sa nepriamo dostávame k (pre mňa osobne) asi najväčšiemu mínusu celej EV6-ky. A to sú vyklápacie kľučky. Tie sú zapustené, samozrejme opäť z dôvodov aerodynamických, čiže po odomknutí auta z karosérie vyskočia zvláštne tvarované „piškóty“. Vyskakujú tak nejak zvláštne a na jednej strane ich je potrebné ešte trochu zatlačiť, aby sa na druhej strane dala lepšie uchopiť časť, za ktorú pôjde vziať, potom prehmatnúť a potiahnuť. Ak máte nemotorné a občas spotené ruky, je to niekedy až nadľudský výkon. Nie je to ani pohodlné, ani praktické a klasické kľučky by boli o 100% lepšia voľba…
Po usadnutí za volant upútajú pozornosť dva zakrivené 12,3″ displeje. Oproti Hyundai Ioniq 5, ktorý pôsobí veľmi vzdušne, je však interiér EV6-ky komornejší a športovo ladený. Stredová konzola je neposuvná a akoby „levitujúca“. Pomohlo by jej trochu lepšie ukotvenie, pretože pri silnejšom opretí kolena sa vie aj trochu posunúť. V doplnkovej výbave je možné prikúpiť HUD displej s rozšírenou realitou.
Displej za volantom a infotainment je celkom strohý a zostáva verný ostatným modelom značky KIA. Za volantom sú zobrazené všetky podstatné informácie, vrátane hodnoty akumulátora v percentách. Menu sa stále ovláda tlačidlami na volante, spôsobom okopírovaným z malých displejov predchádzajúcich modelov.
Inak je ale EV6-ka vo vnútri príjemná. Potešia pohodlné sedadlá, a to nielen predné, ale aj tie zadné . Lavica je delená v pomere 60:40 a má prievlek na lyže, množstvo štedro koncipovaných odkladacích priestorov a niekoľko USB konektorov. Pri nich sa ale opäť pozastavím…
Auto ponúka priamo v stredovej konzole miesto na Qi bezdrôtové nabíjanie telefónu. To je super vec, dokonca má aj chladenie pomocou vetracích otvorov. Čo však chýba je bezdrôtové pripojenie k Apple CarPlay a Android Auto. Ak teda chcete nabíjať bezdrôtovo, na mieste na to určenom, nebudete môcť použiť toto zrkadlenie. Ak budete chcieť prepojiť telefón s autom, budete musieť zapojiť káblik do spodnej časti palubnej dosky a telefón pohodiť do veľkej priehradky pod stredovou konzolou. Tu sa jednoducho asi veľmi nepremýšľalo alebo to vadí len mne…
Atraktívna výbava je už v základnej verzii Earth. Zahŕňa napríklad dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, predné a zadné parkovacie senzory alebo zadnú parkovaciu kameru. Pochváliť musím tiež spracovanie, prehľadnosť a čitateľnosť digitálnej prístrojovky a vcelku svižne behajúci infotainment s pomerne zrozumiteľným a prehľadným prostredím.
Veľmi zaujímavým prvkom je dotyková lišta na spodnej časti palubovky, doplnená o fyzické otočné ovládače. Panel má na starosť buď riadenie klimatizácie, alebo ovládanie multimédií s navigáciou. Medzi oboma režimami môžete prepínať stlačením jedného z dotykových tlačidiel. Nie je to však zdaľeka ani také presné ako fyzické ovládače, no dá sa na to zvyknúť. Skratky výrazne zrýchľujú prácu s infotainmentom, no napríklad ak vypnete zvuk ovládačom na tejto lište, musíte ho tým istým ovládačom zase zapnúť. Ovládačmi hlasitosti na volante to z nejakého záhadného dôvodu nejde.
Celkom zaujímavá je funkcia Vehicle-to-Load, ktorá umožňuje využívať trakčnú batériu elektromobilu ako mobilný zdroj elektrickej energie. Z vozidla sa tak môže stať napríklad núdzový zdroj elektriny a EV6-ka vie dodať až 3,6 kW. Pripojiť môžete prakticky všetko od kávovaru až po napríklad motorovú pílu na chate. Automobilka uvádza, že je možné takto „vycucať“ z batérie až 80% kapacity a to je už zaujímavé aj v prípade kempovania niekde mimo civilizáciu.
Kia EV6 je zatiaľ na slovenskom trhu k dispozícii v troch variantoch: základ predstavuje prevedenie s elektromotorom o výkone 125 kW, pohonom zadných kolies a 58kWh batériou. V nami testovanej strednej verzii nájdeme tiež zadokolku, ale tentokrát s výkonom 168 kW a akumulátorom s kapacitou 77,4 kWh. Vrcholom ponuky (než dorazí športová verzia GT), je EV6-ka s pohonom všetkých kolies, výkonom 239 kW a opäť so 77,4 kWh batériou.
Testovaný variant teda poskytuje cca 230 koní, krútiaci moment dosahuje 350 Nm, auto akceleruje z nuly na stovku za 7,3 sekundy a rozbehne sa na maximálne na 185 km/hod. Prejav elektrického motora je bezprostredný a vďaka okamžitej odozve na plynový pedál (stále neviem ako inak to nazvať v elektrickom aute… potenciometer? ? ) a plynulému a konštantnému záťahu pôsobí EV6-ka veľmi svižne. Nie je to žiadna Tesla, ale napríklad zrýchlenia z križovatky vyškolia nejedno nadupané auto.
EV6 tiež celkom dobre funguje aj na diaľnici a v tempe okolo 130-140km/h má ešte stále chuť viac zrýchľovať. Dych jej dochádza nad 150km/h, kde je to už vyslovene trápenie batérie aj elektromotora. Dojem z motora ovplyvňuje aj zvolený jazdný režim. Rozdiely medzi Eco, Normal a Sport sú najmä z pohľadu odozvy na akcelerátor (tak? ?) pomerne výrazné.
Testovaná EV6-ka mala teda akumulátor s kapacitou 77,4 kWh a výrobca jej udáva dojazd 528 kilometrov v kombinovanom cykle a dokonca až 740 km v mestskom režime. Týmto číslam som sa samozrejme v zimnom období ani nepriblížil. Dojazd po nabití na 100% sa znížil na 380km. Auto som používal bežným spôsobom, čo znamená rovnaký spôsob jazdy, aký praktizujem s vozidlami so spaľovacím motorom a samozrejme sa nemienim obmedzovať v komforte kúrenia. Teploty sa ráno pohybovali okolo nuly a ako viete, zima všeobecne elektromobilom veľmi nepraje. To však elektrické autá neospravedlňuje a ak majú byť rovnocennou náhradou za tie spaľovacie, musí sa s tým počítať.
Kia udáva priemernú spotrebu v kombinovanom cykle 16,5 kWh/100km. Najlepšiu spotrebu som stiahol na 20,6 kWh/100km, čo je fajn. Na diaľnici však priemer predstavoval 28,6 kWh a v meste 26 kWh. Po týždennom teste palubný počítač ukazoval hodnotu 25,4 kWh/100km. Not bad, not terrible. V teplejšom období bude spotreba a dojazd určite oveľa zaujímavejšia, ale to elektrické autá neospravedlňuje. Jazdiť predsa potrebujeme rovnako aj v zime.
Použitá 800V architektúra umožňuje na vhodnej nabíjačke dobiť napríklad z 10 percent na 80 za cca. 18 minút. Vyskúšal som však „len“ 150kW nabíjanie na Ionity a tam to bolo cca. 28 minút z 30 percent na 100. Nevynechal som tiež nabíjanie z domácej 230V zásuvky, ktoré je u elektromobilov s veľkokapacitnými akumulátormi skôr núdzovým riešením a cez noc to do plna nedáte ani keby ste začali so 75 percentami baterky. Kia napokon pri EV6-ke udáva, že z 10 percent na plnú kapacitu sa pri obyčajnej zásuvke dostane za 32 hodín a 45 minút. Z 11kW wallboxu sa 77,4kWh batéria nabije z 10 percent na 100 za 7 hodín a 20 minút. To už trochu zmysel má.
Jazdný prejav EV6-ky poskytuje vodičovi veľmi zaujímavý kompromis medzi komfortom a športovým zvezením. Podvozok je skôr mierne tuhší, ale stále dostatočne poddajný a v spojení s 19-palcovými kolesami s rozmerom pneumatík 235/55 zvláda veľmi dobre tlmiť aj väčšie priečne nerovnosti. Podvozok pracuje spoľahlivo a dokáže udržať kolesá v kontakte s cestou skoro za každých okolností.
Aj keď má EV6-ka podvozok a karosériu pomerne vysoko, pôsobí vďaka pohonu zadných kolies, tuhšiemu naladeniu a veľkému rozchodu kolies veľmi stabilne. Vďačí za to hlavne batériám uloženým v podlahe, ktoré znižujú ťažisko a auto pocitovo „prilepujú“ k ceste. Elektrická Kia ochotne mení smer, karoséria sa príliš nenakláňa kam ukážete volantom, tam EV6-ka ochotne ide. Do oblúkov sa takmer dvojtonový elektromobil stáča až prekvapivo ľahko.
V EV6-ke je možné navyše stabilizačný systém vypnúť a potom máte vlastne čistokrvnú zadokolku so všetkým čo k tomu patrí. Chce to len zvyk a hlavne opatrnosť, pretože už v režime Sport si vie riadne hodiť zadkom aj v miernejšej zákrute. Športová jazda s elektromobilom je vlastne úplne iný zážitok. Nehlučný elektromotor motor (aj keď sa dajú navoliť nejaké tie virtuálne zvuky kozmických lodí… 🙂 ) s okamžitým nástupom krútiaceho momentu a konštantným ťahom, v spojení s absenciou radenia prevodových stupňov je vcelku návyková vec.
Na dynamické disciplíny ale časom aj tak rezignujete pôjdete svoj virtuálny šampionát o najdlhší dojazd a čo najnižšiu spotrebu. Takže brzdiť čo najmenej, plachtiť a točiť volantom ako na PlayStation-e. EV6-ka je samozrejme vyzbrojené zástupom asistenčných systémov, ktoré sa starajú o bezpečie a pomáhajú vodičovi. Takže jazdíte na adaptívny tempomat, zvyknete si na otravný udržovač v jazdnom pruhu, ktorý akoby bol nervózny a neustále jemne koriguje volant a občas sa necháte fascinovať strhujúcou dynamikou na rozjazde či pri predbiehaní. To je to Sci-Fi.
A ešte vlastne to, čím môžete ohromovať susedov do omrzenia – parkovanie na diaľku. EV6-ka totiž vie zaparkovať aj vyparkovať úplne sama, pozdĺžne aj priečne a netreba byť fyzicky prítomný v aute. Pre zaparkovanie si auto samo nájde a „zmeria“ miesto, vodič potvrdí, kam má vozidlo zájsť, vystúpi a začne bábkové divadlo. Treba byť v dosahu vozidla a mať stlačené tlačidlo na kľúči, auto samo zájde kam má a potom už stačí len stlačiť tlačidlo zamknutia a môžete odkráčať na nákupy. Pre vyparkovanie sa stačí k autu priblížiť, opäť stlačiť tlačidlo a auto vyjde samo z parkovacieho miesta. Už vlastne chýba len naučiť ostatných vodičov trpezlivosti a normálnemu parkovaniu medzi čiary… ak vlastne nejaké sú.
Pokiaľ teda patríte k aktuálnej menšine elektropozitívnych vodičov, pre ktorú elektromobil dáva zmysel a nevadia vám staré známe obmedzenia v podobe menších dojazdov v zime, horšej efektivity na diaľnici, či nutnosti pravidelného nabíjania, potom si určite EV6-ku choďte minimálne vyskúšať. Za tie peniaze jazdí aj vyzerá skvele. Čo viac chcieť…
Základná cenníková cena verzie Earth: 48 090 € (EV6 125 kW / 58 kWh 2WD)
Cenníková cena testovaného modelu: 57 260 € (EV6 168kW / 77,4kWh 2WD)