Mitsubishi Space Star Sport! – Akurát & zbesilo

Mitsubishi Space Star je tu s nami už nejaký ten rok. Aktuálne modernizované prevedenie sa verejnosti predstavilo na konci roka 2019 na automobilovej výstave v Bangkoku a Európsku premiéru si modernizovaná verzia následne odbila v roku 2020 na autosalónoch v Bruseli a vo Viedni.

Avizovaná modernizácia potom, obdobne ako u jeho súrodencov, zasiahla prevažne exteriér. Do redakčného testu sme si však vyslúžili nevídanú „Tuningovú úpravu“ s tak trochu zvláštnou výbavou a paketom Sport. Pod kapotou bije srdce silnejšej z dvojice ponúkaných trojvalcov, 1,2 MIVEC, ktorý spolupracuje s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou.

Modernizovaný vonkajší vzhľad Space Staru sme už v redakcii na test mali. Ponúka oživenie prevažne v rámci prednej a zadnej partie. Predná časť teraz disponuje rukopisom, ktorý už dobre poznáme z modernizovaných modelov ASX a L200. Jedná sa o charakteristické a výrazné chrómované prvky v tvare písmena „C“, ktoré podčiarkujú novo tvarované predné svetlomety a dodávajú tak prednej partii výrazne dynamických tvarov.

Jasne viditeľných zmien sa dočkala aj zadná partia, tá novo disponuje výraznejším nárazníkom, ktorý svojim členením vozidlo opticky značne rozširuje. Zadné koncové svetlá sa dočkali novej grafiky a tá ,vďaka ledkovému svetelnému podpisu, dynamické tvarovanie celého vozidla len podčiarkuje.

Aj keď nerád, spomenúť však musím aftermarketový tuningový paket, ktorý mal modernizovaný Space Star trochu okoreniť. Vozidlo je tak dovybavené výrazným predným lízatkom (spojlerom?) s výškou od zeme necelých 10cm. Ďalej sú nástavce prahov a zadný nárazník potom tiež nezostal bez povšimnutia a piatym dverám pribudlo výrazné „krídlo“. Vzadu tiež nájdeme štvoricu „fejkových“ výfukov a sound generátor sa postará aspoň o náznak športového zvuku z reproduktorov.

Toľko k tejto úprave. Nerád by som hanil snahu o zvýraznenie na cestách a pre niektorých extrovertov to môže byť aj príťažlivé. Ale hodnotiť to vlastnými preferenciami by bolo zlé, pretože na toto mám vlastný názor a rok 1999 je už tiež nenávratne preč. Treba ešte dodať, že táto úprava nie je klasický výbavový stupeň, ktorý nájdete v cenníku a je možné ho vytiahnuť zo skladových zásob. Ide skôr o akési predvedenie príslušenstva, ktoré vám v Mitsubishi môžu za príplatok zohnať a nainštalovať. Výsledkom však zďaleka nemusí byť takýto „tuning“, ale veľmi rozumne postavený automobil.

Poďme teda radšej zhodnotiť Space Star ako malé mestské auto, ktoré stále stojí v základe pod 10.000€…

Interiér vozidla je už o spoznanie pokojnejší a usadlejší ako samotný exteriér. Tmavá palubná doska ponúka jednoduché tvary, ktoré idú ruka v ruke s dobrou prehľadnosťou. Centrálnej časti palubnej dosky dominuje archaické rádio s matrixovým displejom, ktoré je integrované spoločne s výduchmi a ovládačmi klimatizácie do jedného celistvého panelu.

Rádio je také… zvláštne. Má hlasové ovládanie, prepojenie cez bluetooth ale väčšinu funkcií musíte odkomunikovať práve hlasovými povelmi a napríklad párovanie telefónu je živé peklo. Nechcite mať napríklad pomenovaný telefón v slovenčine, to je potom absolútne nemožný úkon. Ak toto má byť myslené ako výbava pre starších ľudí, tak sa to minulo účinkom, minimálne na našom trhu. Vo vyššej výbave je displej palubného infotainmentu s príjemnou grafikou a prostredie je kompatibilné aj s Android Auto a Apple Car Play. Aj za príplatok 1129€ je to myslím lepšia voľba v každom smere.

Vzhľadom na cenu vozidla sa ani nebudem čudovať tomu, že už tradične sú v rámci palubnej dosky použité ovládače s rôznymi fontami písma a v rôznych tvaroch. Napríklad ovládače pre výhrev predných sedadiel sú nemenné minimálne od 90tych rokov. Tu to však bije do očí menej ako napríklad v takom Outlanderi. Palubná doska s prístrojovým štítom pred vodičom ponúkne klasické analógové ukazovatele s centrálnym (pol)kruhovým rýchlomerom, ktorý je vybavený archaickým digitálnym displejom palubného počítača. Rýchlomer je zľava doplnený otáčkomerom, sprava potom plochou, kde sú umiestnené jednotlivé kontrolky. Trochu netradične je potom umiestnené bezkľúčové štartovacie tlačidlo, po vzore Porsche. Tu je však zaslepené a štartuje sa klasickým kľúčom… škoda.

Samotný stredový tunel pomerne šetrí miestom a disponuje subtílnymi rozmermi. V jeho prednej časti sú umiestnené avizované ovládače výhrevu predných sedadiel, ďalej potom ovládač pre vypínanie systému start/stop, nasledujú dva držiaky na nápoje a samotná kulisa prevodovky.

Poďme ale k samotnej priestrannosti interiéru, tu Space Star vie príjemne prekvapiť, obzvlášť potom na zadných pozíciách, kde sa veľmi pohodlne usadí dvojica dospelých, ktorá nebude mať problém s priestorom ani pred kolenami a ani nad hlavou. Jediné, čo zadným pasažierom bude chýbať, je akýkoľvek odkladací priestor vo dverách alebo kdekoľvek. Jedine po vyklopení lakťovej opierky vodiča, dostane jeden z nich držiak na nápoje – veľmi labilný. Vpredu Space Star ponúkne vyšší posed, ktorý rozhodne oceníte pri samotnom nastupovaní a vystupovaní z vozidla. Batožinový priestor poskytuje slušných 235 litrov objemu a to je asi tak všetko, čo o ňom možno napísať. Pod koberčekom a zvláštne vyrezanou pohodenou preglejkou je ešte opravná sada, aj keď je tu miesto na rezervu. Tak jedine dokúpiť…

Mitsubishi Space Star je aktuálne ponúkaný už len so silnejším motorom o objeme 1,2 litra a 52 kW (71 koní) výkonu. Základný „liter“ z ponuky vypadol a silnejšiu 1,2ku, ktorá je v testovanom vozidle, má 59kW (80k). Čo je škoda, pretože k tejto „úprave“ by sa tie koníky navyše hodia. Emisie sa teda postarali o to, že si Space Star zaobstaráte buď s avizovaným manuálom alebo s bezstupňovým CVT automatom a už len „slabšou“ 1,2kou. Výkonovo však auto nie je nijako výnimočné. Do mestskej premávky, v ktorej sa Space Star beztak cíti najlepšie ale viac než adekvátne.

Túžba po mestskom prostredí je poznať aj na prejave samotného podvozku a riadenia. Samotný podvozok je ladený skôr mäkko a do komfortu, riadenie je potom značne preposilované a stalo sa pre mňa najslabším článkom celého auta. Neviem v čom tomu dopomohli „tuningové“ znížené pružiny Eibach ale v stredovej polohe má volant vôľu asi ako LIAZ-ka a žiadnu spätnú väzbu od neho teda bohužiaľ nečakajte.

Na tom ako sa s autom jazdí má podiel ešte aj to, ako je s ním nakladané, respektíve ako veľmi je nakladané. Pri zaťažení jednou až dvoma osobami je všetko v poriadku. Výkon je na také to bežné jazdenie úplne dostačujúce a ani brzdy nemajú problém auto spomaliť z akejkoľvek rýchlosti. Čiže vlastne len treba počítať s tým, že pri naložení Space Staru po strop sa citeľne zhorší ako dynamika, tak brzdná dráha. A samozrejme aj spotreba, no u tej to ale nie je tak drasticé. V mojom prípade sa pohybovala okolo šiestich litrov, čo síce pri takomto drobci nie je nijako oslnivá hodnota, treba však poznamenať, že po väčšinu času dostával riadne poza uši a neraz bol obsadený do plna. Pokiaľ budete auto používať sami, prípadne v dvojici, spotreba bude určite o nejaký ten liter nižšia.

Na prevodovke je potom poznať už jej archaickú jednoduchosť a treba trochu citu v ľavej nohe, pretože spojka zaberá príliš nízko. Manuálna 5-stupňová prevodovka je celkovo taký horší priemer a niekedy zaradiť z 2 do 3 bývalo skôr náhoda ako pravidlo.

Pre koho že je teda Space Star ideálne určený? Za seba mám dvoch hlavných kandidátov. Prvým sú mladí ľudia, ktorým ešte nezaschol atrament na vodičáku a v tejto špecifikácii, v súčinnosti s automatickou prevodovkou potom asi skôr dievčatá, ktorým dokáže o niečo uľahčiť prvé krôčiky a orientáciu v cestnej premávke, bez nutnosti sústrediť sa na zaradenú rýchlosť. Tou druhou sú naopak starší ľudia, pretože vyššia poloha sedadiel značne uľahčuje nasadanie a vysadanie, čo mnoho starších ľudí určite ocení.

Takže už viete čo kúpiť tieto vianoce práve dospievajúcej dcére alebo babičke pod stromček?! Space Star je ideálny kandidát. Bez spojlerov. Definitívne.

Technické údaje

Motor: zážihový trojvalec 1193 ccm
Výkon: 59 kW (80 koní)
Krútiaci moment: 106 Nm 
Prevodovka: 5-stupňový manuál
Maximálna rýchlosť: 180 km/h 
Zrýchlenie 0–100 km/h: 12,6 s 
Pohotovostná hmotnosť: 875 kg 

Priemerná spotreba (WLTP): 4,6 l/100 km 
Priemerná spotreba (v teste): 6,0 l/100 km
Základní cena testovaného vozu: 12.390 EUR s DPH

Doplnky inštalované dodatočne v rámci edície SPORT:

Športový Body kit
Športové pružiny Eibach
LED hmlové svetlá
Karbónové doplnky interiéru
16″ liatinové kolesá DOTZ Limerock Dark s pneu 195/40 R16 FALKEN
Sound Booster – riadený zvukový generátor
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →