Kia XCeed PHEV – Oplatí sa zásuvkový crossover?

Emotívny crossover Kia XCeed dostal do vienka kábel a v plug-in hybridnej verzii prichádza pomôcť znížiť značke Kia flotilové emisie. Dokáže efektivitu prejaviť nielen na papieri, ale aj v bežnej praxi?!

XCeed je pri zhodnom rázvore so sesterským Ceed-om mierne dlhší, širší aj vyšší. Okrem veľkorysej svetlej výšky 184 mm (čo je viac ako má napríklad sesterský Sportage), sa aj ľahšie nasadá a vystupuje. Z hľadiska vnútorného priestoru je na tom novinka veľmi podobne ako Ceed. XCeed je napohľad robustnejší, ale v meste ho zaparkujete rovnako ľahko, hoci výhľad vzad kazia veľa široké stĺpiky a menšie okno. Veľkým ťahákom je určite vydarený dizajn a aj tie falošné koncovky výfuku sú spracované tak, že vyzerajú ako skutočné. Že sa jedná o dobíjaciu verziu, spoznáte len podľa krytu konektora nabíjania v ľavom prednom blatníku (ak si odmyslíme reklamné polepy, ktoré zákazník určite k autu nedostane).

Klasický XCeed sme už v redakcii testovali a keďže je prakticky zhodný s testovanou PHEV verziou, čo sa týka interiéru aj exteriéru, prejdime skôr k odlišnostiam v pohonnej sústave a k prevádzkovým nákladom.

Kia má v súčasnej dobe, kedy sa usporené vypúšťané gramy oxidu uhličitého takmer vyvažujú zlatom, zo všetkých značiek na našom trhu, jedno z najširších portfólií elektrických a elektrifikovaných modelov. Po plug-in hybridnom a elektrickom Nire alebo čisto elektrickom Soule teraz prichádza dobíjací Ceed SW PHEV a XCeed PHEV. Obe novinky využívajú preverenú techniku Nira PHEV, teda kombináciu atmosférickej jednašesťky s výkonom 77 kW (105 k) v kombinácii so slabším 44,5kW (60,5 k) elektromotorom, 8,9 kWh batériou a šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Celkový výkon sústavy je (pomerne skromných) 104 kW (141 k).

Odporúčaný článok:  Hyundai i30 - Fastback

Automobilka uvádza zrýchlenie z 0 na 100 km / h za rovných 11, čo nepôsobí nijak úžasne, ale prax je oveľa lepšia. Na križovatkách pri rozjazde, aj vďaka plynulému masívnemu záťahu elektromotora, ukážete s PlugIn hybridným XCeedom chrbát aj oveľa silnejším autám. Na päťdesiatku sa rozkotúľate za zhruba 7 sekúnd a na diaľničnom limite o niečo viac než za 16 sekúnd. Jazda je veľmi plynulá a XCeed je navyše pohodlný, k čomu výraznou mierou prispievajú hydraulické dorazy tlmičov.

Navyše je to veľmi tiché auto, a to nielen v čisto elektrickom režime, na čom sa podieľa nielen dobre utlmený interiér, ale aj aktívne potláčanie hluku prostredníctvom reproduktorov. Toto všetko, v kombinácii s veľmi podareným a hodnotne pôsobiacim interiérom alebo aj možnosťou priplatiť si napr. Odvetrávané predné sedadlá, vytvára takmer prémiový pocit. Celkom vydarený digitálny prístrojový štít s vysokým rozlíšením sa tu však nedočkal vylepšení a opäť ponúka len dve možnosti zobrazenia. Infotainment s 10,25 „obrazovkou, ktorú možno rozdeliť na tri diely a mať tak pohromade treba navigáciu, audio a informácie o jazde je rýchly a nemám k nemu najmenšie výhrady. Viete si tu tiež zobraziť informácie týkajúce sa plug-in hybridného ústrojenstva s prehľadom spotreby paliva pri predchádzajúcich jazdách.

Ak budete dôsledne využívať možnosti dobíjania a nebude vás príliš lákať jazdiť v športovom režime, tak sa viete dostať na celkom pekné hodnoty (0,7 l / 100 km, 2 l / 100 km, 3,5 l / 100 km). Občas idylku naruší rýchlejšia jazda po diaľnici s vybitou batériou (8,5 l / 100 km), ale celkovo je možné povedať, že auto dokáže pri defenzívnym štýle jazdiť po meste a okreskách relatívne úsporne (v priemere okolo 5 l) aj so zdanlivo prázdnou batériou. Rovnako ako u iných značiek a modelov si totiž aj tento systém necháva časť kapacity akumulátora rezervovanú pre hybridný režim jazdy a túto rezervu následne používa na vykrývanie prípadných požiadaviek na výkon, či jazdu v nízkej rýchlosti. Prepínať medzi čisto elektrickým a hybridným pohonom môžete stlačením tlačidla, avšak akonáhle systém vyhodnotí, že je potrebné zapojiť aj benzínový agregát, spraví to sám. Zladenie celého ústrojenstvo je fajn ale trochu mi vadili citeľné prechody medzi čisto elektrickou jazdou a zapojením šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Tá následne už radí vyložene zamatovo.

Odporúčaný článok:  Škoda Fabia Monte Carlo 1.5TSi DSG - Svižne a úsporne

Batéria hybridného systému je umiestnená pod zadnými sedadlami a pomocná batéria pod podlahou batožinového priestoru, čo spôsobilo zmenšenie palivovej nádrže z 50 na 37 l a tiež menšiu kapacitu batožinového priestoru (iba 291 l namiesto pôvodných 426 l). Väčšina z „chýbajúcich“ litrov je ale pod podlahou, využiteľnosť nad ňou je teda viac-menej podobná. Rezervu si však do auta nedáte a pod dno sa zmestí len jeden dobíjací kábel, do celkom nešikovnej priehradky. Ak so sebou vozíte okrem bežného aj ten do wallboxov, bude vám jednoducho stále prekážať pohodený len tak na voľno…

Dobíjanie trakčnej batérie s hmotnosťou 117 kg je relatívne rýchle. Lítium-iónová polymérová batéria s kapacitou 8,9 kWh sa aj z bežnej 230V zásuvky dokáže dobiť z nuly za približne tri a pol hodiny. Následne dokáže XCeed PHEV najazdiť v elektrickom režime celkom reálnych 54 km. Väčšinu každodenných mestských jázd teda zvládnete len s využitím elektrického režimu. Pri jazde navyše Kia využíva rekuperáciu, ktorá je ale len veľmi mierna a žiadnu silnejšiu voľbu tu nemáte. Za väčšiny jazdných situácií sa však zásuvkový XCeed správa ako bežné auto.

Odporúčaný článok:  Kia Ceed – Nová generácia

Efektivite jazdy prispievajú nízke jazdné odpory a v čisto elektrickom režime tak možno bežne jazdiť so spotrebou okolo 16 kWh / 100 km, čo je na auto tejto veľkosti veľmi solídna hodnota. Zaujímavým detailom je nové tlačidlo klimatizácia s funkciou „len pre vodiča“, ktorá znižuje spotrebu energie deaktiváciou ostatných prieduchov ventilácie.

Bez diskusie sa jedná o najlepšiu prevedenie modelu XCeed, no na druhej strane aj o suverénne najdrahšie. Plug-in hybrid zaobstaráte vo výbave Gold za rovných 33.000€ a najvyššiu testovanú výbavu Premium za 36.300€, teda viac ako dvojnásobok ceny základnej verzie s litrovým trojvalcom s 88 kW (120 k) a o viac ako 11.000 drahšie ako doteraz najdrahšiu verziu s 1.6 CRDi so 100 kW (136 k ). Konkurencia sa ale pohybuje vo veľmi podobných cenových reláciách. Jediné, čo vie znížiť cenový rozdiel je štátna dotácia, ku ktorej sa však treba najprv dopracovať.

Ak teda máte ekologické zmýšľanie a cena nie je prekážkou – prečo nie. Najlepšie nový XCeed PHEV využije ten, kto jazdí často po meste a má možnosť auto ľahko dobíjať doma alebo v zamestnaní. Budete jazdiť lacnejšie a v konečnom dôsledku sa možno dočkáte aj u nás na Slovensku nejakých benefitov pre EV vozidlá. Zatiaľ mi to však osobne veľmi zmysel nedáva… za ušetrené peniaze sa dá jazdiť 5-6 rokov aj keby ste mali tankovať to (aktuálne fuj) fosílne palivo každý týždeň do plna.

Technické údaje:

Objem motoru (ccm)1580
Výkon (k) benzín/elektromotor77 (105) pri 5700 / 44 (60)
Krútiaci moment (Nm) benzín/celkom147 pri 4 000 / 170
0-100 km/h (s)11
Max. rýchlosť (km/h)155-188
Kombinovaná spotřeba paliva WLTP (l/100 km)5,3
Nameraná spotreba v teste (l/100km)5,4
Rozmery karosérie (mm)4 395 x 1 826 x 1 483
Rázvor (mm)2650
Pohotovostná hmotnosť (kg)1519-1596
Objem nádrže paliva (l)37
Objem batožinového priestoru (l)291-1 243
Cena (€) základná / testovaná verzia33000 / 36.300

Všetky fotky nájdete v našej galérii tu:

KIA XCEED PHEV

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →