Mazda CX-5 Takumi e-Skyactiv G194 AWD AT – Stále na vrchole síl

Japonské automobilky sú všeobecne známe svojim konzervatívnejším prístupom k novým modelom svojich vozidiel. Nie sú im samozrejme cudzie najmodernejšie technológie, no čo sa týka použitej techniky a designu, stavujú väčšinou na preverené riešenia. To zaisťuje ich povestnú spoľahlivosť a v rovnakom duchu sa stavia k tomuto poňatiu aj Mazda so svojim, zrejme posledným, omladením modelu CX-5.

Motto Jinba Ittai, v preklade súzvuk s koňom, je základom filozofie značky Mazda pri vývoji ich vozidiel. Majú byť so svojimi vodičmi v harmónii, pri ktorej je jeden súčasťou toho druhého.

Vzhľad je síce záležitosťou vkusu, ale príde mi, že Mazda CX-5 je stále pekné SUVčko. Modernizácia sa tak mohla obmedziť len na drobné detaily a asi najvýraznejšou zmenou je krásna nová farba Zircon Sand, ktorú sme však na test nedostali. O trochu širšia je napríklad maska chladiča, iné tvary majú v niektorých častiach oba nárazníky.

Menšou úpravou prešli tiež predné a zadné svetlá. Sú LED-diódové a upravený bol hlavne ich svetelný podpis. Predchádzajúci centrálny kruh s vodorovnými lištami bol nahradený dvojicou polkruhov a viac úprav ani nebolo treba. Svietia stále skvelo a ponúkajú aj funkciu vyrezávania premávky, svojským clonkovým spôsobom, ktorý však funguje na jednotku.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-60 e-SkyActiv D254 - Šesťvalec! Zadokolka! Nafta!

Určitej modernizácie doznal aj interiér. Ide ale taktiež len o drobné zmeny a asi tou najvýraznejšou je použitie 10,25“ obrazovky multimediálneho systému. Tá opäť nie je počas jazdy dotyková ako u väčšiny súčasných automobilov, ale ovláda sa otočným voličom na stredovej konzole. Dotyková je len ak vozidlo stojí. V súčasnej dobe je to pre mňa stále najviac ergonomicky vychytané riešenie, ktoré jednoducho doteraz nebolo prekonané.

Dotykového panelu sa tu nedočkalo ani ovládanie klimatizácie. Tomu naďalej prislúcha klasický panel s veľkými otočnými ovládačmi pod výduchmi. Japonská automobilka sa jednoducho dotykovým riešením bráni a za mňa jej za to patrí len uznanie, hoci už to v dnešnej dobe pôsobí skoro ako osamotená pirátska loď uprostred dotykového oceánu.

Inak je v interiéri všetko po starom a mierneho zlepšenia sa dočkali snáď len materiály a zvuková izolácia, ktorá však nie je vidieť.

Mierneho zlepšenia sa dočkal aj motor, vylepšený o mild-hybridnú techniku. Benzínový agregát s objemom 2,5 litra, výkonom 143kW (194k) a krútiacim momentom 258Nm nie je síce schopný trhania asfaltu, ale nepôsobí vôbec lenivo ani v takej veľkej a ťažkej CX-5ke. Nemá ani nejak extrémne vysokú spotrebu a počas týždňa som jazdil za približne 8 litrov na 100km. Zrejme aj vďaka technológii vypínania dvoch valcov, ktorá funguje pri ustálenej rýchlosti a do rýchlosti 130km/hod.

Odporúčaný článok:  Škoda Octavia RS 2.0TSi - Rozporuplne výkonná

Navyše, je to atmosféra, ktorú je potrebné vytáčať a to mám rád. Je to skvelé oživenie stojatých vôd plochých a nevýrazných turbomotorov. Radí tu stále „iba“ šesťstupňový automat, ale s jeho prácou som bol viac menej spokojný. Prakticky vôbec necuká a rýchlosti radí v otáčkach, v ktorých by som to robil manuálne ja sám. Vie aj manuálny režim, konečne aj pádlami pod volantom a so správnou logikou sekvenčného radenia na páke. Pohon všetkých štyroch kolies Mazda rieši medzinápravovou spojkou.

Podvozok je taký kompromis ako by sa patril na SUV, ktoré chce jazdiť aj mierne športovo. A mne sa to celkom pozdávalo. O dierach vo vozovke som vedel, ale nie veľmi, pozdĺžne nerovnosti vyfiltroval dobre a na niektorých prekážkach sa dokonca mierne zhupol. Akurát krátke priečne nerovnosti prechádza trochu viac ztuha a na niektorých povrchoch bolo cítiť, alebo vlastne počuť, slabšie odhlučnenie od kolies.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-60 PHEV - Šoférsky tank s baterkami

Dokonca ani pohľad do cenníka ma nejak nevytrhol z pohody. Mazda sa ponúka v rôznych výbavách a dokonca s troma motormi: benzínovým dvojlitrom, benzínovou 2.5kou a dieselom s objemom 2.2 litra. Ten má navyše dve výkonnostné varianty, jednu so 110kW (150k) a druhú so 136kW (184k). Ceny začínajú už na 31.150€. V testovanom prevedení Takumi, s tým najlepším motorom aký do nej viete dostať a pohonom všetkých kolies stojí 44.050€. Áno, stále sa aj s príplatkami zmestí pod 50k a to nie je vôbec zlá cena.

Mazda CX-5 je právom najpredávanejším modelom značky Mazda na našom trhu. Jej atmosférický motor už je v dnešnej dobe skoro raritou a pokiaľ ho úplne nezabije elektrifikačné šialenstvo, náš zákazník ho bude stále milovať. Kto si žiada pohodlie a ticho na palube spolu svedomím, že servis navštívi iba za účelom výmeny filtrov a oleja, vie dobre kam má ísť…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →