Všade sa dnes riešia elektromobily… Tesla obsadzuje titulné stránky, Nissan považuje svoj Leaf za korporátnu budúcnosť, Peugeot zahodil koncept dieselhybridov, Volvo prezentuje najnovšie mildhybridy ako niečo, čo tu ešte nebolo. Títo všetci majú dlhoročnú reputáciu technologických inovácií a rozpočty na výskum a vývoj, o ktorých môžu inžinieri z Mitsubishi len snívať. A predsa…
Aktuálny Outlander PHEV spoločnosti Mitsubishi je napriek tomu nielen najobľúbenejším plug-in hybridným SUV, ale aj najpredávanejším plug-in hybridom akéhokoľvek druhu v Európe, ktorého sa na starom kontinente od svojho uvedenia v roku 2013, predalo už viac ako 125 000 kusov.
Prečo tomu tak je? Sú na to tri hlavné dôvody:
- Po prvé – je to SUV a každý dnes predsa miluje SUVčka – pravdepodobne aj vy. A ak nie, tak trend velí, že čoskoro tomu tak musí byť. A je to veľké SUV s pohonom všetkých štyroch kolies. Jedno z najväčších vo svojej kategórii. Čiže pre rodinu jasná voľba.
- Po druhé – je to hybridný plug-in, čo znamená (na Slovensku zrejme v ďalekej budúcnosti) aj možné daňové úľavy, vjazdy do centier európskych metropol kde sa bežné auto nepozrie a ten hrejivý pocit, že ste urobili dobrú vec pre životné prostredie.
- A napokon po tretie – nič iné ako cena. Dať za plnohodnotné plug-in hybrid SUV nabité všetkými asistentami len niečo málo cez 40 tisíc je skvelé. Napríklad všetky nemecké SUV PHEV sú oveľa väčšie a drahšie a neponúkajú ani zďaleka taký dobrý pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Volvo ponúka najbližší model k Outlanderu – XC60 – s cenovkou od 65 tisíc. Rovnako ako Land Rover, ktorého jediným PHEV je Range Rover, a tam sa bavíme o úplne iných štartovacích sumách.
Dalo by sa povedať, že Outlander PHEV bol „faceliftovaný“ aj pre rok 2019 – ale to by bolo nepresné, pretože okrem novej dvojice LED reflektorov a rôznych diskov z ľahkých zliatin vyzerá presne tak isto ako auto, ktoré nahrádza. Ten istý príbeh nájdeme aj vo vnútri. Rovnako ako starý model so všetkými jeho silnými stránkami ale aj nedostatkami. Mitsubishi tvrdí, že zákazníci sú s týmto v poriadku a modernizáciu si nepýtajú. Všetky novinky na Outlanderi nájdete popísané v našej recenzii tu: Mitsubishi Outlander – Posledný samuraj
Novota a technologické finesy sú v skutočnosti pochované hlboko vo vnútri. 2,4-litrový štvorvalcový motor Atkinsonovho cyklu nahrádza udýchaný starý 2,0-litrový motor, čím sa zvýšila hospodárnosť a prírastky energie. Elektrický motor namontovaný na zadnej náprave je tiež nový a výkonnejší ako motor, ktorý nahrádza. Nový je aj generátor a kapacita akumulátorov. Prepracované bolo riadenie, brzdy, odpruženie, pohon všetkých kolies a hybridné riadiace systémy boli všetky prehodnotené či vylepšené. A sú spravidla lepšie. Je tu omnoho viac novosti, než sa na bežný pohľad zdá.
Vo vnútri je to rovnaké ako v posledných rokoch – od posledného faceliftu v roku 2016. Na rozdiel od normálneho Outlandera tu nemôžete mať sedem miest, pretože sa vzadu nachádzajú batérie. Toto je jediná obeť za za to, že ide o PHEV namiesto klasickej koncepcie. Takže batožinový priestor je stále primeraných 463 litrov a zadná lavica je dostatočne priestranná vzhľadom na veľkosť auta. Kožené sedačky boli prepracované a sedí sa v nich veľmi pohodlne. Poloha pri riadení je vysoká a väčšinou pohodlná – pre predného spolujazdca však stále nie je nastaviteľná výška ani sklon sedáku.
Opäť tu nenájdeme navigáciu – ani ako príplatkovú výbavu. Osobne mi to neprekáža, koniec koncov, väčšina ľudí používa svoje navigácie v telefónoch a to buď v kolíske alebo priamo cez Apple CarPlay alebo Android Auto. Obe technológie sú prítomné a funkčné aj v Outlanderi. Obrazovka je menšia, s jemným rozlíšením ale zaslúžila by si upgrade softwaru. Minimálne pre PHEV. Vzhľadom na technológie, ktoré auto ponúka, je to trochu archaizmus. Pokiaľ ide o dizajn a usporiadanie ovládacích prvkov v interiéri, je cítiť že auto má už pár rokov za sebou a dnešná konfekcia je úplne inde. Žiadne z plastov nie sú obzvlášť uspokojivé na dotyk ale neurazia, sú dobre spracovaná a nepochybne dostatočne trvanlivé, aby vydržali aj hrušie zaobchádzanie.
Vráťme sa však k hnaciemu ústrojenstvu, pretože to je to čo je nové a kde Mitsubishi utratilo nemalé vývojové prostriedky. Nový štvorvalcový benzínový motor je schopný prepínať medzi konvenčnými spaľovacími cyklami – Ottov pre výkon a Atkinsonov pre účinnosť. Zdvihový objem je 2,4 litra, čím sa dosahuje väčší výkon 119 koní a krútiaci moment. Prednú nápravu Outlandera poháňa cez niečo, čo sa nazýva „Multimode eTransmission“ (rozhodne nie CVT, každopádne trochu ju to pripomína), ale väčšinu času je táto prevodovka buď odpojená od kolies alebo funguje ako generátor na nabíjanie 13,8kWh batérie, ktorá žije svoj tichý život pod podlahou batožinového priestoru. Táto batéria poháňa dva elektrické motory – jeden na každej náprave, pre variabilný pohon všetkých kolies. Aj keď medzi nimi neexistuje žiadne mechanické spojenie. Motor zadnej nápravy je nový a má výkon 70 kW, čo predstavuje nárast o 10%.
To všetko sa podpísalo na lepšom zrýchlení o pol sekundy z 0-100km/h a zvýšilo rýchlosť, ktorou môže Outlander jazdiť na elektrický výkon na 135 km/h. Nové, prísnejšie testy hospodárenia s palivom WLTP naznačujú, že produkcia CO2 je len 45g/km pri jazde v hybridnom režime.
Pojem „maximálny výkon“ má pri tomto vozidle iba nepodstatný význam, pretože zážihový motor + predný elektromotor + zadný elektromotor + generátor energie sa za najvyššej rýchlosti nikdy nezapájajú spoločne. Takáto kombinácia za reálnych podmienok nikdy nenastáva, pretože systém PHEV vždy optimalizuje kombináciu režimov pohonu a jazdy s dôrazom na elektrický pohon – jazda / dobíjanie – a nízke emisie.
Po naštartovaní sa automaticky volí režim elektromobilu (EV), pričom udávaný dojazd na elektrinu 45 km (podľa metodiky WLTP) nikdy nepredstavuje súvislý úsek. Systém PHEV naopak neustále prepína medzi režimom jazdy a dobíjania, najmä počas režimu SAVE.
Systém pohonu PHEV od Mitsubishi Motors je natoľko elektrický zo svojej podstaty, že vďaka mapovaniu operačného systému je možné pohybovať sa 89 dní len a len na elektrinu. Udávaný dojazd 45 km WLTP je plne postačujúci pre potreby väčšiny ľudí v rámci ich každodenného dochádzania. Následne na 90. deň, sa na prístrojovom paneli rozsvieti kontrolka a operačný systém PHEV automaticky spustí zážihový motor kvôli ochrane systému vstrekovania paliva a pre obnovu starnúceho paliva.
Keď už hovoríme o režimoch, existuje ich tu viac než dosť a na prvý pohľad sa to môže zdať ako prehnané. Tlačidlo EV vypne používanie benzínového motora ak ho naozaj nepotrebujete, do značnej miery nezmyselný režim Sport zostruje reakcie na plynový pedál a napevno pripája benzínový motor a mód Eco robí pravý opak. Systém pohonu všetkých kolies má aj niektoré režimy „uzávierky“ – sneh a lock – a hnacie ústrojenstvo ďalšie tri – Normal, Save and Charge. Mód Save udržiava batériu dobitú, napríklad pre prípad, ak vaša cesta končí v meste a chcete cez neho prekĺznuť čisto na elektriku. Nabíjanie nasadzuje benzínovú jednotku a ako správne hádate – nabíjate batérie. Toto je výhodné ak, povedzme nemáte prístup k žiadnemu druhu nabíjacieho bodu (štandardná nabíjačka na 230V nabíja batériu cca 4-5 hodín). Potom je tu šesť úrovní regeneratívneho brzdenia, ktoré si vyberiete medzi presunutím voliča prevodov z polohy D do polohy B alebo klikaním pádiel za volantom. Vyzerá to ako vysoká škola technického zamerania ale v praxi je to oveľa jednoduchšie…
Čo sa týka podvozku, tak nové, prepracované tlmiče prednej i zadnej nápravy by mali jazdiť plynulejšie. Ony sa o to aj snažia ale stále to nie je tak ako by sa na SUV patrilo. Celý podvozok mi tu na rozdiel od klasického Outlandera pripadal gumový a bez spätnej väzby. Pre tú celkovú hmotnosť to však chápem. Nie, že by to malo byť športové auto ale sme tak zvyknutí na SUV jazdiace ako bežné menšie autá, že Outlander jednoducho vybočuje. Pretože sa to stále je plnohodnotné 4×4 SUV a nie žiaden crossover na platforme malého auta. Vďaka elektronickým režimom S-AWC úplne s prehľadom zvládne akýkoľvek bežný terén či výjazd na chatu v lazoch.
Mitsubishi tvrdo zapracovalo na tom, aby ste napríklad brzdy cítili tak ako na klasickom aute. Nepocítite tu ani rozdiel medzi brzdením s regeneráciou motorom a klasickým brzdením čeľusťami. Auto si to riadi samo.
Na diaľnici je v aute príkladné ticho – hluk na ceste je potlačený veľmi slušne a vzhľadom na veľkosť a výšku auta je prekvapivo malý aj hluk vetra okolo spätných zrkadiel. Na okresných cestách jazdíte väčšinou v elektrickom režime, občas sa pri prudšom stúpaní alebo potrebe predbiehania pripojí benzínový motor. Posádka si bude pochvaľovať, pretože je tu všade dosť miesta, odkladacích priestorov a hlavne – ticho. Konverzácia na úrovni šepkania – takto si predstavujem cestovanie.
Život s PHEV vozidlom je trochu odlišný od klasického „pohodlného“ prevádzkovania auta na benzín alebo naftu. Nabíjanie trvá cez štyri hodiny z bežnej domácej zásuvky 230V / 16amp. Na nabíjačke CHAdeMO dáte batérii 80% kapacity za 25 minút a následne opäť čakáte kým pomaly dôjde na 100%. Outlander PHEV tiež dokáže poslať energiu späť do siete. Súčasťou elektroinštalácie sú dve elektrickej zásuvky 1 500 W (jedna za stredovým panelom k dispozícii pre zadných pasažierov a ďalšia v kufri) na pripojenie outdoorového vybavenia na 230 V všade tam, kde chýba prístup k rozvodu elektriny. Plne nabitý a natankovaný Outlander dokonca môže v stojacom stave poháňať bežný rodinný dom po dobu cca 10 dní (je kompatibilný so systémom V2H – inteligentná sieť). Túto mimoriadnu výhodu si (bohužiaľ) mohli v praxi vyskúšať obyvatelia Japonska pri zasiahnutí prírodnými katastrofami. V prípade blackoutu vás teda susedia budú milovať a môžete im spraviť napríklad kávičku priamo z kufra…
Outlander PHEV v sebe spája hospodárnosť vyplývajúcu z využitia špičkových technológií, univerzálnu všestrannosť, typickú japonskú kvalitu a ekologické parametre a to všetko v obľúbenom SUV formáte. Palec hore Mitsubishi – takto sa vytvára budúcnosť s minimálnymi nákladmi…
Technické údaje | Mitsubishi Outlander PHEV MY19 |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 2360 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 99 (135) / 4500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 211 / 4500 |
Najvyšší výkon 1. el.motora (kW(k) / ot/min) | 60 (82) / 0+ |
Najvyšší krút. moment 1. el.m. (Nm / ot/min): | 137 / 0+ |
Najvyšší výkon 2. el.motora (kW(k) / ot/min) | 70 (95) / 0+ |
Najvyšší krút. moment 2. el.m. (Nm / ot/min): | 195 / 0+ |
Kapacita batérií (kWh): | 13,8 |
Dojazd v režime EV – maximálny (km): | 50 |
Prevodovka: | Multimode eTransmission |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 10,5 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 2,0 |