Honda Jazz 1.3 – posledný bez e-čok

Práve teraz Honda odhalila úplne nový Jazz pre rok 2020, ktorý bude po prvýkrát štandardne vybavený dvojmotorovou hybridnou pohonnou jednotkou a bude prvým modelom vozidiel Honda v Európe, ktorý bude niesť nový znak hnacieho ústrojenstva „e:HEV„. Znamená to teda, že od budúceho roku už nekúpite nový Jazz s klasickým benzínovým motorom ale len jeho hybridnú verziu. Máme preto jednu z posledných možností otestovať „klasiku“ s atmosférickým vysokootáčkovým motorom i-VTec.

Jazz je na európskom trhu už od roku 2002 a testovaná tretia generácia je tu od roku 2015. Síce priniesla výraznejší dizajn no stále si zachováva svoj MPV výzor a hlavne funkčnosť, ktorá pri malých vonkajších rozmeroch prináša nadpriemerný vnútorný priestor. Je to také malé-veľké auto.

Aktuálne testovaný model vo výbave Elegance s krásnou bielou „Platinum White Pearl“ metalízou som si preberal bez nejakých väčších očakávaní. Dizajn nemusí sadnúť každému a Jazz ma nikdy svojim zovňajškom veľmi neupútal. V kategórii malých MPV sa ale toho nedá veľa vymyslieť. Musí sa pracovať s možnosťami, ktoré určuje vnútorný priestor. A o ten tu ide v prvom rade…

Po facelifte má Jazz krajší predok, kde čierna maska chladiča je v kontraste s chrómovými lištami zasahujúcimi do predných LED svetiel a pôsobí trochu agresívnejšie ako predtým. Zo zadu má väčšie svetlá, ktoré sa ťahajú až k vrchnej hrane kufrových dverí a sú tak lepšie viditeľné pre vozidlá v diaľke. Zboku zasa vynikne klinovitý tvar jednopriestorovej karosérie s veľmi krátkou prednou časťou a skoro žiadnymi prevismi. Krátka predná kapota je v jednej línii s čelným sklom, ktoré veľmi zvláštne tvarované a je v spodnej časti zrejme úplne rovné (aspoň sa tak javí z pozície vodiča).

V interiéri sa veľké zmeny neodohrali. Je tu nová obrazovka infotaimentu, ktorý už podporuje AndroidAuto aj Apple CarPlay a áno, stále má trochu spomalené reakcie. Trochu viac. Naozaj ma udivuje, prečo nedokáže takto pokroková automobilka dodať systém, ktorý by dosahoval reakčné časy aspoň horšej konkurencie. Ergonómiou ovládania taktiež veľmi neovplýva, takže tu by bolo ešte čo zlepšovať.

Odporúčaný článok:  HONDA e a jej debut vo Frankfurte

Pracovisko vodiča je však príkladné. Centrálny rýchlomer je veľký a krásne čitateľný. Sekunduje mu otáčkomer a displej palubného počítača s prepínaním na skvelom volante. Ten dobre padne do ruky, má všetko krásne intuitívne na dosah a je radosť s ním krútiť. Sedí sa viac vzpriamene a sedák by si zaslúžil pár cm na dĺžku pridať. Inak som nemal problém a bočné vedenie je tu tiež slušné. Sadnúť si sám za seba je kumšt aj v niektorých vozidlách strednej triedy ale nie v Jazz-e. Tu mi s mojou výškou 186cm po sadnutí za vodičovu sedačku zostávalo ešte dobrých 10cm pred kolenami. Kto toto neuvidí na vlastné oči – neuverí. K tomu si pripočítajme Magic-seats, ktoré spravia po sklopení do úplnej roviny z Jazz-a malú dodávku alebo po vyklopení nahor vysoký prepravník na oleandre vo veľkých črepníkoch a máme auto nekonečných prepravných možností.

Čo sa týka asistnenčných systémov, tak tu Jazz boduje a už v najnižšej výbave má Systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke do 30 km/h (City Break Active System), automatické stierače s dažďovým senzorom a automatické svetlá. Od druhého stupňa výbavy je tu bezpečnostný paket ADAS. Ten obsahuje súbor pokročilých asistentov na čele so Systémami varovania pred čelnou zrážkou alebo neúmyselným opustením jazdného pruhu či Systém rozpoznávania dopravných značiek (Traffic Sign Recognition System) je spriahnutý s inteligentným obmedzovačom rýchlosti. Ďalej tu nájdeme protiblokovací brzdový systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily, brzdový asistent, stabilizačný systém, asistent pre rozjazd do kopca a systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách. Touto výbavou sa tak Jazz blíži ku konkurencii z vyšších segmentov.

Poďme ale k tomu najdôležitejšiemu, kvôli čomu túto „poslednú“ edíciu Jazz-u testujeme. Je to atmosférický štvorvalec o objeme 1318 centimetrov kubických a doluje z nich výkon 75kW (102k) pri 6000 ot/min. Maximálny krútiaci moment 123Nm dosahuje až na hranici 5000 ot/min. Už to síce nie je ten klasický VTec starej školy, kde po prepnutí vačky prišiel kopanec a ako pri turbe ale je to motor dvoch tvárí.

Odporúčaný článok:  Hyundai Bayon 1.2MPi Family- Ako stvorený pre každého

Dá sa s ním jazdiť na veľmi nízkych otáčkach, kde sa veľmi neochotne zbiera a veľmi mdlo akceleruje ale odvďačí sa vám spotrebou hlboko pod hranicou 5L/100km. Vlastne som spravil na jednu cestu po okreskách (cca. 100km) spotrebu 3,6L/100km. V meste s pomocou Start/Stop systému poslušne vypína pri každej príležitosti, je príkladne tichý a ukazovateľ okolo budíku tachometra vždy ukáže ako na tom s ekonómiou jazdy ste. Pri pokojnej jazde do 2000 ot/min. sa budete cítiť ako v elektromobile. Jazz je veľmi dobre odhlučnený ako od motora, tak od podvozku a nerobí mu problém ani aerodynamický hluk pri diaľničných rýchlostiach.

Jeho druhá tvár sa ukáže pri podradení a vyhnaní otáčok za niekde za hranicu číslovky 5500 a vtedy nastáva tá pravá zábava. Nie že by to bol hothatch a svojimi výkonovými parametrami sa naň ani nemôže hrať ale je celkom živý a dokáže sa pozbierať k akcelerácii aj pri vyšších rýchlostiach. Samozrejme vždy s typickým zvukovým prejavom nasrdeného vysávača. Kupodivu ani pri takýchto občasných excesoch nevcucne nádrž aj s nádobkou na ostrekovače. Ani pri ostrej jazde a viac ako diaľničných rýchlostiach sa nepozriete za číslovku 6,5L/100km, o čom si môžu malé oturbené trojvalce pri rovnakom zaobchádzaní nechať len zdať.

Dráhy prevodovky sú krátke a presné a páka ide veľmi ľahko na dorazy. A kvôli spiatočke nemusíte nič vyťahovať či zatláčať, stačí len zaradiť vpravo vzad, tak ako sme boli navyknutý pri 5-stupňových prevodovkách. Nemusíte sa však báť, že by ste ju zaradil počas jazdy namiesto 6-tky – na to má Jazz inteligencie dosť a nepustí vás k nej.

Odporúčaný článok:  Renault Arkana E-Tech Engineered Full Hybrid 145 - Funguje na F-jednotku

Jazdné vlastnosti Jazz-u nie sú vôbec zlé. Nie, že by mali byť ale pri tejto kategórii a podobnom aute je to cieľovej skupine potencionálnych zákazníkov zrejme úplne jedno. Podvozok je tvrdší a mierne náklony pri rýchlom prejazde zákrut eliminované úplne nie sú ale v spolupráci s fantastickou odozvou od kolies a skvelým radením, je šoférovať Jazz-a celkom zábava.

Ak teda aktuálne hľadáte druhé auto do rodiny, presúvadlo pre manželky či malé-veľké auto na všetko a prioritou je klasický pohon, spoľahlivosť a nízka spotreba – je aktuálny Jazz ako stvorený pre vás. Za ceny už od 12 990,- € dostanete auto, ktoré u vás buď doslúži až do konca alebo ho aj po x-rokoch predáte za slušnú cenu…

Technické údaje Honda Jazz 1.3 i-VTec
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1 318
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 75 (102) / 6 000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 123 / 5000
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):  11,4
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 4,5 – 6,2
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →