Mazda CX-5 2019 Skyactiv-D – naftový upgrade

Najnovšia generácia Mazdy CX-5 je tu už skoro dva roky a minuloročný model CX-5, v naftovejbenzínovej motorizácii, sme už v našej redakcii testovali.

Mazda však svoje modely aktualizuje a každý rok jemne faceliftuje, pridáva nové funkcie a vylepšenia. Skoro ako výrobcovia smartfónov, takto užívateľom prinášajú vždy aktuálne vozidlá. Má to svoje pre aj proti…

Aktuálny model CX-5 pre rok 2019 priniesol nielen krajšiu a uhladenejšiu prednú masku a zopár malých zmien do interiéru, ale tiež niekoľko zmien vo verziách, výbavách a motorizáciách. Jednou z týchto zmien  je aj navýšenie výkonu naftového motora s objemom 2,2 litra na 135kW (184k).

Testovaná verzia bola osadená najsilnejším naftovým motorom, automatickou prevodovkou s klasickým hydrodynamickým meničom a vlastným pohonom všetkých kolies. V najvyššej výbave TAKUMI Plus, ktorá obsahuje pravé drevo na obkladoch a tmavohnedú kožu Nappa, čierne čalúnenie stropu a exkluzívne čierne 19“ disky kolies.

Na aktuálnom facelifte si hlavne všimnete užšie hlavné LED svetlomety, výraznú mriežku chladiča a vyčnievajúce logo Mazdy, za ktorým sa skrýva radarový senzor potrebný pre adaptívny tempomat. Chrómované doplnky sú vhodne zvolené a predná časť vozidla je naozaj vydarená.

Sympatické sú aj zadné svetlá s polkruhovými diódami.

Interiér auta je celý v koži, vyhrievané sú predné i zadné sedadlá a koža na sedákoch je konečne aj perforovaná. Vládne tu však taká jemne temná atmosféra. Vďaka čiernemu čalúneniu trochu pocitovo a opticky zmenšujúcemu priestor.

Nájdeme tu starý známy kožený športový volant a hodnotne pôsobiace použité materiály na palubnej doske a na dverách, tmavé drevené obklady. Skoro ako tých 50 odtieňov šedej… ale na druhú stranu, je to štýlové a keď si otvoríte strešné okno, tak sa dnu dostane aj trochu svetla.

K hodnotne vyzerajúcemu interiéru patrí aj vhodný posed za volantom, ktorý nie je tak vysoký, ako by ste od SUV mohli očakávať a tým podčiarkuje aj športovejší charakter auta.

Dostatok priestoru a pohodlia je aj na zadných sedadlách, kde nájdete v sklopnej stredovej opierke aj dva USB porty pre nabíjanie telefónov a ovládanie ohrevu zadných sedadiel. Pohodlne sa odvezie štvorica pasažierov, piati si už budú trochu konkurovať ramenami. Pre klasickú rodinku 2+1/2+2 je to však kráľovský priestor.

Čo sa týka infotaimentu, tu konečne už aj Mazda poskytuje kompatibilitu AndroidAuto a AppleCarPlay. Odhliadnuc od filozofie neodvádzania pozornosti dotykovými tabletmi, je vyčnievajúci malý displej infotainmentu a ovládacie koliesko na stredovom tuneli v porovnaní s konkurenciou archaické ale – sú ľudia, ktorí to presne takto chcú.

A ja sa k nim rád pridám, pretože ovládanie je intuitívne, jednoduché a po nastavení už netreba patlať prstami po displeji. Všetko sa dá rýchlo a ľahko vybaviť otočným kolieskom a tlačidlami. S 360° kamerami už parkovanie a manévrovanie v meste nie je problém a pomocou štyroch kamier uvidíte prekážky a mŕtve uhly okolo celého vozidla. Skvelá funkcia na monitorovanie mŕtvych uhlov a križovatiek v tvare T.

Jazda vo vozidle je veľmi tichá a pohodlná aj na zlých slovenských cestách. Podvozok veľmi dobre filtruje nerovnosti a auto zostáva stabilné aj na veľkých výmoľoch. Utlmenie vonkajších zvukov a hlukov je na veľmi slušnej úrovni ale mám pocit, že naftová verzia je mierne hlučnejšia a má typický dieslový zvuk pri záťahu od nízkych otáčok.

Inovatívny systém G-Vectoring Control Plus využíva najnovšiu technológiu pohonu všetkých kolies i-ACTIV a kontinuálne prepína medzi pohonom dvoch alebo štyroch kolies. To všetko vďaka 27 senzorom, ktoré kontrolujú stav vozovky 200-krát za sekundu. 

Naftový agregát je vybavený vstrekovaní močoviny AdBlue a je kompatibilný s novou normou Euro6c. Naftovú Mazdu CX-5 môžete získať buď s výkonom 110 kW (150 k) a s krútiacim momentom 380 Nm pri 1800 až 2600 ot/min, alebo s výkonom 135 kW (184 k) a s krútiacim momentom až 445 Nm pri 2000 ot/min. Slabší variant môžete mať ako s manuálnou tak aj automatickou prevodovkou a pohonom prednej i oboch náprav.

Silnejší variant má pohon všetkých kolies v základe a vyberať si môžete iba prevodovku. Mazda naďalej zostáva pri šesťstupňových manuálnych aj automatických prevodovkách. V prípade automatu ide o starú klasiku s hydrodynamickým meničom, čo určite nahráva na vlnu spoľahlivosti overenej časom.

184 koní a 445 Nm je slušná dávka dynamiky a daná motorizácia sa do daného auta nepopierateľne hodí. Nábeh záťahu je pozvoľnejší, ale intenzívny a trvá dostatočne dlho na bezpečné predbiehanie za každých podmienok. Pružnosť motora je skvelá v celom rozsahu a chýba tu vlastne len ten „turboefekt“, ktorý je potlačený sprevodovaním a zameraním na spotrebu a ekonominku jazdy.

Spotreba skončila po teste na úrovni 7,6 litra pri jazdení 50% okresných ciest a cca 40% mesta + 10% diaľnic. S prihliadnutím na to, že sa jednalo o prakticky „surové“ auto, ktoré malo najazdených necelých 600km, je to slušná hodnota.

Mazda CX-5 s vrcholným naftovým motorom a s automatom je kus skvelého a štýlového SUV. Dobrá výbava a dobré jazdné vlastnosti, ktorým sekunduje naftový motor so slušnou spotrebou.

Pre tých, ktorý potrebujú vyšší kilometrový nájazd, viac krútiaceho momentu a chcú ušetriť na palive, je naftová voľba prívetivejšia. Treba však v dlhodobom horizonte rátať s vyššími servisnými nákladmi a neustálym dolievaním močoviny. Cenovo stále vychádza lepšie skvelý a unikátny benzínový 2,5-litrový agregát, ktorý robí Mazdu Mazdou…

Technické údaje Mazda CX-5 Takumi Plus 2.2 SKY-D184
Typ motora: Vznetový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 2191
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 136 (184) / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 445 / 2000
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,6
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 5,1-6,3
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →